Pārlekt uz galveno saturu

Pediatrijas pamati II

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:12.12.2023 11:15:30
Par studiju kursu
Kursa kods:PEK_051LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; PediatrijaMērķauditorija:Ārstniecība
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Valda Staņēviča
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Pediatrijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Vienības gatve 45, pkatrsu[pnkts]lv, +371 67621730
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)0Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)0Kopā lekciju kontaktstundas0
Nodarbības (skaits)10Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)3Kopā nodarbību kontaktstundas30
Kopā kontaktstundas30
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Humanitāro un sociālo zinību disciplīnās, kas attīsta studējošo kritiski radošās domāšanas prasmes, izpratni par cilvēku kā dzīvu būtni un tā nozīmi sabiedrībā. Svešvalodās (krievu, angļu vai vācu, latīņu). Preklīniskās teorētiskās zināšanas par cilvēka organisma uzbūvi un funkciju (1., 2., 3., 4. studiju gada disciplīnas), klīniskā medicīna, iekšķīgo slimību kurss.
Mērķis:
Sniegt studentiem zināšanas par bērna organisma strukturālām un funkcionālām īpatnībām, attīstību no dzimšanas līdz 18 gadu vecumam, par biežākām bērna vecuma slimībām, kā arī veidot nepieciešamās prasmes un attieksmi vispārējās prakses ārsta darbā ar bērniem. Saturs: • Bērna fiziskā, garīgā un sociālā veselība • Uzturs un tā nozīme dažādos bērna vecuma periodos • Agrīnā, pirmsskolas, skolas vecuma biežākā pataloģija • Orgānu sistēmu strukturālās un funkcionālās īpatnības (gremošanas, endokrīnās sistēmas, locītavu un saistaudu sistēmas, sirds-asinsvadu, asinsradošās sistēmas) un to biežākās saslimšanas • Neatliekamie stāvokļi pediatrijā simulētās situācijās • Veselības veicināšana bērna vecumā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Gastrīts, čūlas slimība, pankreatīts. Hroniskā vēdersāpju sindroma diferenciāldiagnoze.Nodarbības1.00klīniskā bāze
2Cukura diabētu īpatnības bērniem.Nodarbības1.00klīniskā bāze
3Juvenils idiopātisks artrīts, etioloģija, patogenēze, tipu klīniskais raksturojums, diferenciāldiagnostika, ārstēšanas principi. Akūti artrīti. Locītavu izmeklēšana.Nodarbības1.00klīniskā bāze
4Pēcstreptokoku reimatoloģiskās komplikācijas bērniem. Primārs reimatiskais drudzis, primārā reimatiskā drudža īpatnības, patoģenēze, diagnostika, diferenciāldiagnostika, ārstēšana, profilakse. Pēcstreptoku artrīts. PANDAS sindroms.Nodarbības1.00klīniskā bāze
5Aknu patoloģija bērniem – neinfekciozie hepatīti. Aknu mazspēja. Iekaisīgo zarnu slimību (Krona slimība, Čūlains kolīts) īpatnības bērniem.Nodarbības1.00klīniskā bāze
6Hemorāģiskais sindroms bērniem. Leikozes, trombocitopenija, hemofīlija, īpatnības dažādos bērnu vecuma periodos.Nodarbības1.00klīniskā bāze
7Biežākie audzēji bērniem.Nodarbības1.00klīniskā bāze
8Vaskulīti bērniem (Purpura Schönlein-Henoch, Kawasaki slimība, nodozais poliarterīts, ANCA asociēti vaskulīti, Takayasu slimība). Difūzas saistaudu salimšanas bērniem (SLE, JDM, Jaukta saistaudu, Sklerodermija).Nodarbības1.00klīniskā bāze
9Praktiskās iemaņas klīniskā darbā KPR bērniem dažādos vecuma periodos.Nodarbības1.00klīniskā bāze
10Ieskaite – slimnieku izmeklēšanas praktisko iemaņu un slēdziena veidošanas iemaņu pārbaude. Slimnieku/ klīnisko gadījumu prezentācija.Nodarbības1.00klīniskā bāze
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Kursā apgūtās zināšanas tiek pārbaudītas, izmantojot daudzizvēļu testus, kurus studējošie pilda e-studiju vidē katrā nodarbībā. Pirms katras nodarbības studējošais sagatavojas un iepazīstas ar tekošo vielu, izmantojot e-vidē pieejamos paškontroles jautājumus katrai nodarbībai. Uz ieskaites nodarbību students izveido PowerPoint prezentāciju par apskatīto pacientu/docētājā iedoto klīnisko gadījumu, kurā ievieto – klīniskā gadījuma nosaukumu, kopsavilkumu, ievadu, gadījuma prezentāciju, diskusiju un references.
Vērtēšanas kritēriji:
Testu izpilde tiek automātiski vērtēta e-studiju vidē un veido 50% no ikdienas nodarbības vērtējuma. Otru pusi atzīmes (50%) sastāda studentu iesaiste nodarbībā – spēja atbildēt uz docētāja uzdotajiem jautājumiem + klīnisko gadījumu analīzes. Eksāmena atzīme tiek rēķināta: 50% nodarbību vērtējums (vidējā nodarbību atzīme + ieskaites nodarbība/2) + 50% eksāmena vērtējums (tests (70%) + klīniskais gadījums (30%). Eksāmens ar kumulatīvu vērtējumu (studentiem, kas 4.mācību gadā kursā “Pediatrijas pamati I” galā saņēma “automāta” iespējas) - visiem studentiem, kas sekmīgi nokārtojuši katru no studiju rezultātu pārbaudes testiem un saņēmuši vidējo kumulatīvo vērtējumu 7 un augstāk – (lekciju tests (''Pediatrijas pamati I'' kursa lekciju atzīme) + vidējā atzīme par praktisko nodarbību + ieskaites vērtējums)/3 – papildus eksāmens nav jākārto.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Iegūtās zināšanas ļaus atpazīt gremošanas, endokrīnās, locītavu un saistaudu, sirds-asinsvadu, asinsradošās sistēmu biežākās slimības, to izplatību un īpatnības dažādos bērna vecuma periodos, aprakstīt un izklāstīt faktus par slimību riska faktoru ietekmi, primārās profilakses, morfoloģijas, etioloģijas, patoloģijas, diagnostikas un ārstēšanas, tai skaitā klīniskās farmakoloģijas, rehabilitācijas, psihoterapijas, intensīvās terapijas, un sekundārās profilakses aspektiem pediatrijā.
Prasmes:Veikt pacienta sūdzību un anamnēzes noskaidrošanu. Veikt pacienta fizikālo izmeklēšanu ar palpācijas, perkusijas un auskultācijas metodi. Veikt perifērā pulsa, sirds darbības frekvences, elpošanas frekvences un asinsspiediena rādītājus, attiecināt tos uz konkrētu klīnisko situāciju un sasaistīt ar kopējo izmeklēšanas procesu. Pielietot argumentācijas, loģikas un retorikas pamatu zināšanas, lai analizētu praktiskas situācijas, diskutētu, izskaidrotu savu viedokli un konstruktīvā veidā veicinātu profesionālo mērķu sasniegšanu un konkrētu uzdevumu izpildi. Prast komunicēt ar pacientiem, to radiniekiem, kolēģiem, citām veselības aprūpē iesaistītām personām. Izplānot savu komunikāciju iemaņu patstāvīgu pilnveidošanu, respektējot citu personu atšķirīgu zināšanu līmeni, pieredzi, tradīcijas, kultūru un citas personības individuālas īpašības.
Kompetences:Interpretēt klīniskās analīzes, attiecināt uz konkrētu klīnisko situāciju un sasaistīt ar kopēju izmeklēšanas procesu. Integratīvas domāšanas ceļā salīdzināt patoloģijas pazīmes ar morfoloģijas un homeostāzes normāliem parametriem, pazīt slimības simptomus, izskaidrot patoloģiju, noformulēt diagnozi un diferencēt to no citām diagnozēm, pārbaudīt biežāko komplikāciju varbūtību, prognozēt patoloģiskā procesa gaitu un sekas.
Klīniskās Prasmes:
Nr.SkillLevel
1Autoantivielu diagnostiskā nozīmīguma izvērtējums bērniem ar reimatoloģiskām saslimšanām (JIA, DSS, Vaskulīti)B1 - Pamatlīmenis
2Dažādu vecumu bērnu reanimācijaA - Iesācēja līmenis
3Dažādu vecumu bērnu reanimācijaB1 - Pamatlīmenis
4Muskuloskeletālais skrīnings bērniemB1 - Pamatlīmenis
5Pediatriskais muskuloskeletālās sistēmas skrīnings (pGALS).B2 - Vidējs līmenis
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1E - studijās ievietotie mācību materiāli./E - learning materials
2Kliegman, Robert M., St Geme, Joseph W., Blum, Nathan J., et.al. Nelson Texbook of Pediatrics. 2020, Elsevier Inc.
3RSU tiešsaistes datu bāzes: brīvpieejas datubāzes (PubMed), uz pierādījumiem balstītas medicīnas datubāzes- ClinicalKEY, DynaMedPlus./RSU online databases
Papildu literatūra
1Kliegman, Robert M., Lye, Patricia S., Bordini, Brett J., et.al. Nelson Pediatric symtom- based diagnosis. 2022, Elsevier, Inc.
2Marcdante, Karen J., Kliegman, Robert M. Nelson Essentials of pediatrics. 2023, Elsevier, Inc.