.
Bērnu infekcijas slimības
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.05.2023 16:05:50
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | PEK_054 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Pediatrija | Mērķauditorija: | Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ilze Grope | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Pediatrijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Vienības gatve 45, pkrsu[pnkts]lv, +371 67621730 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 5 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 20 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 5 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 20 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Humanitāro un sociālo zinību disciplīnās, kas attīsta studējošo kritiski radošās domāšanas prasmes, izpratni par cilvēku kā dzīvu būtni un tā nozīmi sabiedrībā. Svešvalodās (krievu, angļu vai vācu, latīņu). Preklīniskajās disciplīnās: cilvēka anatomijā, fizioloģijā, šūnu un medicīniskajā bioloģijā, mikrobioloģijā, embrioloģijā, ģenētikā, parazitoloģijā, medicīniskajā un biofizikā, medicīniskajā ķīmijā, histoloģijā, farmakoloģijā. Medicīnas terminoloģijā latviešu, angļu, krievu un latīņu valodās. | ||||||||
Mērķis: | Studiju kursā „Bērnu infekcijas slimības” studējošais apgūst bērnu infekcijas slimības, kas dos nepieciešamās prasmes, kompetences un attieksmi ārsta darbā ar bērniem rezidentūrā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Vakcinācija – vakcīnkontrolējamo slimību īpatnības bērniem, atteikumi no vakcinācijas un kā strādāt ar vakcīnācijas pretiniekiem. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
2 | Ādas – gļotādu simptomu komplekss. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
3 | Limfātiskā sistēma un ģeneralizēta limfadenopātija bērniem ar infekcijas slimībām. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
4 | Neiroloģisko simptomu komplekss. Muskuļu – skeleta simptomu komplekss. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
5 | Ekzantēmu infekciju variabilitātes un ārsta taktika bērna vecuma pacientiem. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
6 | Infekcijas bērniem ar imūnās sistēmas traucējumiem. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
7 | Orālā infekcija bērniem dažādos vecuma posmos – iespējamie etioloģiskie infekciozas dabas iemesli, pacienta izvērtēšana, izmeklējumi un terapijas variabilitātes. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
8 | Meningokoku infekcijas bērniem. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
9 | Faringīts bērniem dažādos vecuma posmos – iespējamie etioloģiskie infekciozas dabas iemesli, pacienta izvērtēšana, izmeklējumi un terapijas variabilitātes. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
10 | Klīnisko gadījumu prezentācija un analīze. Ieskaites nodarbība | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studējošā patstāvīgais darbs ietver: Klīniskā gadījumu ar uzdevumiem sagatavošanu. Klīniskajā gadījumā ar uzdevumiem ietverts: - Noteiktas patoloģijas pacienta klīniskā gadījuma analīze, izmantojot uz problēmām orientētas slimību vēstures shēmu; - Literatūras apskata sagatavošana, atbilstoši klīniskajam gadījumam; - Biežāk lietoto medikamentu apskats ar devām un blaknēm; - Klīniskā gadījuma prezentācija. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studiju kursa apguves laikā patstāvīgā darba pārbaude notiek ar zināšanu, prasmju un kompetences kontroli pie pacienta, ar klīniskajās situācijās balstītiem kontroldarbiem, diskusijās mazās grupās, klīnisko gadījumu apspriešanā, patstāvīgā darba kontrolē, rakstiska ieskaitē cikla beigās. Semestra ieskaite 5. studiju gadā pēc sekmīgi pabeigta praktisko nodarbību cikla. Kursa beigās eksāmens. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pēc sekmīgas studiju kursa „Bērnu infekcijas slimības” prasību izpildes, studējošais būs apguvis zināšanas, kas ļaus: Raksturot vakcīnkontrolējamo infekciju īpatnības bērniem; Atpazīt ādas – gļotādu sindroma, ģeneralizētas limfadenopātijas, neiroloģisko simptomu kompleksu, muskuļu – skeleta simptomu kompleksu, Streptokoku infekcijas, orālā infekcijas, meningokoku infekcijas, herpes grupas infekciju un stafilokoku ierosināto infekciju slimības, raksturojot patoģenēzi, tipiskās klīniskās pazīmes, diagnostikas, ārstēšanas un prevencijas principus, raksturojot patoģenēzi, tipiskās klīniskās pazīmes, diagnostikas, ārstēšanas un prevencijas principus; Izskaidrot infekciju norises īpatnības bērniem ar imūnās sistēmas traucējumiem; Slimību inkubācijas periodus, slimnieku un kontaktpersonu izolācijas laikus. | ||||||||
Prasmes: | Pēc sekmīgas studiju priekšmeta prasību izpildes studējošais pratīs: Formulēt atslēgas vārdus un orientēsies mācību grāmatās un interneta datu bāzēs, lai atrastu nepieciešamo informāciju par bērnu infekcijas slimībām; Atrast bērna vecumam atbilstošu saskares formu, lai veiktu klīnisko izmeklēšanu; Minēto infekcijas slimību gadījumos bērniem vecumā no dzimšanas līdz 18 gadiem mērķtiecīgi savākt anamnēzi, veikt klīnisko izmeklēšanu, novērtēt slimnieka stāvokli, strukturēti formulēt pacienta problēmas, piedāvājot tām savas kompetences robežās risinājumus diagnostikā, ārstēšanā un prevencijā, aprakstīt novēroto slimības vēsturē un ziņot par to kolēģiem, lietojot medicīnā pieņemto terminoloģiju, ievērojot ētikas principus un prasības fizisko personu datu aizsardzībai; Pazīt studiju programmā iekļauto bērnu infekciju klīniskās formas, interpretēt tām raksturīgās klīniskās, laboratorās un citas izmeklēšanas pazīmes, novērtēt iespējamās komplikācijas un diferenciālo diagnozi, piedāvāt ārstēšanas un prevencijas principus; Uzsākt un vadīt sarunas ar vakcinācijas pretiniekiem. | ||||||||
Kompetences: | Studiju rezultātā gūtās kompetences ļaus patstāvīgi analizēt ar minētām infekcijas slimībām saistītās bērnu veselības problēmas, tai skaitā tādas, kuras prasa pirmsklīnisko zinātņu nozaru (homeostāze, mikrobioloģija, farmakoloģija u.c.) un klīnisko medicīnas (pediatrija, internā medicīna, infekcijas slimības) integrāciju efektīvai uz praktiskiem un izmērāmiem rezultātiem tendētai risinājumu sagatavošanai un atspoguļošanai medicīniskajā dokumentācijā. Kompetences ļaus studējošajiem integrēt zināšanas un prasmes vienotā diagnostiskā darbībā ar mērķi izvērtēt bērna veselības stāvokli, noteikt diagnozi studiju programmā ietverto infekcijas slimību gadījumos bērniem, izstrādāt veselības aprūpes individualizētu plānu, pieņemt uz argumentiem balstītus, pārbaudāmus un zinātniskas domāšanas ceļā izstrādātus lēmumus attiecībā uz bērnu veselību vai dzīvību, kā arī uz sabiedrības veselību un apkārtējās vides stāvokli. Kompetences dos iespēju apgūt studiju kursu „Bērnu slimības” 6. studiju gadā, kā arī veidot nepieciešamo attieksmi ārsta darbā ar bērniem rezidentūrā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Mācību metodiskie materiāli Bērnu infekcijas slimībās. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Kliegman, Robert M.; St Geme, Joseph W.; Blum, Nathan J.; et.al. Texbook of Pediatrics. 2020, Elsevier Inc. | ||||||||
2 | Red Book: 2018 Report of the Committee on Infectious Diseases (Red Book: Report of the Committee on Infectious Disease) by Larry K., Ed. Pickering (June 15, 2018) | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | DynaMed | ||||||||
2 | PubMed |