Pārlekt uz galveno saturu

Ievads pediatra prasmēs

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:22.08.2024 15:09:00
Par studiju kursu
Kursa kods:PEK_056LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; PediatrijaMērķauditorija:Ārstniecība
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Zanda Pučuka
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Pediatrijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Vienības gatve 45, pkatrsu[pnkts]lv, +371 67621730
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)1Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas2
Nodarbības (skaits)6Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)3Kopā nodarbību kontaktstundas18
Kopā kontaktstundas20
Pilns laiks - 2. semestris
Lekcijas (skaits)1Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas2
Nodarbības (skaits)6Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)3Kopā nodarbību kontaktstundas18
Kopā kontaktstundas20
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Humanitāro un sociālo zinību disciplīnās, kas attīsta studējošo kritiski radošās domāšanas prasmes, izpratni par cilvēku kā dzīvu būtni un tā nozīmi sabiedrībā; Svešvalodās (krievu, angļu vai vācu, latīņu); Preklīniskajās disciplīnās: cilvēka anatomijā, fizioloģijā, šūnu un medicīniskajā bioloģijā, mikrobioloģijā, embrioloģijā, ģenētikā, parazitoloģijā, medicīniskajā un biofizikā, medicīniskajā ķīmijā, histoloģijā; Medicīnas terminoloģijā latviešu, angļu, krievu un latīņu valodā.
Mērķis:
Studiju kursā „Ievads pediatra prasmēs” studējošais apgūst vesela bērna organisma strukturālās un funkcionālās īpatnības, augšanas un attīstības likumsakarības, veselības veicināšanas principus bērniem no dzimšanas līdz 18 gadiem. Studiju kurss veido nepieciešamās prasmes un attieksmi šo zināšanu pielietošanai, uzsākot studiju programmas “Neonatoloģija” un „Bērnu slimības”.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Bērnu veselība Latvijā un ES kontekstā.Lekcijas1.00auditorija
2Vesela bērna augšanas, motorās, psihosociālās, garīgās attīstības, uztveres, valodas novērtēšana. Personības veidošanās un tās novērtēšana.Lekcijas1.00auditorija
3Anamnēzes izziņas process ģimenē un bērniem dažādos vecuma posmos. Galvas, kakla un redzes izvērtējums bērniem dažādos vecuma posmos.Nodarbības1.00klīniskā bāze
4Limfātiskās sistēmas izvērtējums bērniem dažādos vecuma posmos.Nodarbības1.00klīniskā bāze
5Elpošanas sistēmas izvērtējums bērniem dažādos vecuma posmos. Izmeklēšanas metodes.Nodarbības1.00klīniskā bāze
6Sirds asinsvadu sistēmas izvērtējums bērniem dažādos vecuma posmos. Izmeklēšanas metodes.Nodarbības1.00klīniskā bāze
7Ādas un zemādas izvērtējums bērniem dažādos vecuma posmos. Izmeklēšanas metodes.Nodarbības1.00klīniskā bāze
8Kaulu muskuļu sistēmas izvērtējums bērniem dažādos vecuma posmos. Izmeklēšanas metodes.Nodarbības1.00klīniskā bāze
9Gremošanas sistēmas izvērtējums bērniem dažādos vecuma posmos.Nodarbības1.00klīniskā bāze
10Bērna fiziskās atītīstības ēdienkartes izvērtējums dažādos vecuma posmos.Nodarbības1.00klīniskā bāze
11Bērna mutes veselība un tās izvērtējums bērniem dažādos vecuma posmos.Nodarbības1.00klīniskā bāze
12Nieru, urīnizvadceļu sistēmas izvērtējums bērniem dažādos vecuma posmos.Nodarbības1.00klīniskā bāze
13Endokrīnās un dzimumorgānu sistēmu izvērtējums bērniem dažādos vecuma posmos.Nodarbības1.00klīniskā bāze
14Bērna vecuma pacienta izvērtēšana ar iespējamu vardarbību. Teorētisko zināšanu prasmju novērtēšana izmantojot klīniskajās situācijās balstītus uzdevumus.Nodarbības1.00klīniskā bāze
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Studējošā patstāvīgais darbs ietver: Klīniskā gadījuma ar uzdevumiem sagatavošanu. Klīniskajā gadījumā ar uzdevumiem ietverts: • Vesela bērna novērtējums, atbilstoši vecuma normām, profilaktisko pasākumu kopuma apzināšana, atbilstoši vecumam, veselības veicināšanas pasākumu plāna sastādīšana; • Klīniskā gadījuma prezentācija.
Vērtēšanas kritēriji:
Kursa apguves laikā patstāvīgā darba pārbaude notiek ar zināšanu, prasmju un kompetences kontroli pie pacienta, kontroldarbos (esejas, daudzizvēļu kontroles jautājumi, situācijas uzdevumi u.c.) diskusijās mazās grupās, klīnisko gadījumu apspriešanā, patstāvīgā darba kontrolē, rakstiska un praktiska ieskaitē cikla beigās.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Pēc sekmīgas studiju kursa „Ievads pediatra prasmēs” prasību izpildes studējošais būs apguvis zināšanas, kas ļaus: Raksturot Pediatrijas vietu medicīnā, attīstības virzienus, bērna veselības stāvokli Latvijā; raksturot bērna vecuma posmus; paskaidrot anamnēzes nozīmi un tās izziņas procesa īpatnības bērna vecumā, vesela bērna augšanu un fizisko attīstību, kā arī bērna motorikas attīstību dažādos vecuma posmos; aprakstīt bērna psihosociālo attīstību, uztveres, valodas un personības veidošanos; paskaidrot veselības veicināšanas principus. Raksturot gremošanas sistēmas strukturālās un funkcionālās īpatnības bērniem, izmeklēšanas metodiku un semiotiku. Raksturot asinsrades sistēmas īpatnībām dažādos vecumposmos. Raksturot nervu sistēmas veidošanos antenatālā periodā un attīstību pēc dzimšanas, tās strukturālās īpatnības bērna vecumā; garīgo attīstību, tās novērtēšanas kritērijus; bērna motoro attīstību. Aprakstīt psihosociālo attīstību, uztveri, valodas veidošanos; personības veidošanos, tās kritērijus; raksturot nieru un urīnizvadceļu sistēmas anatomiski fizioloģiskās īpatnības bērniem dažādos vecumposmos. Aprakstīt sirds – asinsvadu sistēmas īpatnības abērniem, šīs sistēmas izmeklēšanas īpatnības bērniem. Paskaidrot pubertātes vecumposma fizioloģiju; dzimumdiferenciāciju, saprast bērna dzimumattīstības izvērtēšanu. Paskaidrot augšanas procesu regulāciju dažādos vecuma posmos.
Prasmes:Formulēt atslēgas vārdus, orientēties mācību grāmatās un interneta datu bāzēs, lai atrastu nepieciešamo informāciju par veselu bērnu. Izmeklēt veselu bērnu, kā arī izdarīt secinājumus par iegūtajiem rezultātiem; veikt mērījumus bērna fiziskās aktivitātes novērtēšanai.
Kompetences:Studējošais pratīs atrast bērna vecumam atbilstošu saskares formu, savākt anamnēzi, veikt klīnisko izmeklēšanu novērtējot novirzes no normas, rezultātus dokumentēt pacienta apskates protokolā un ziņot par to kolēģiem, lietojot medicīnā pieņemto terminoloģiju, ievērojot ētikas principus un prasības fizisko personu datu aizsardzībai.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Lekciju materiāls./Lecture material.
2Mācību metodiskie materiāli Pediatrijā. /Teaching methodical materials in Pediatrics.
3Modificētās slimību vēstures shēma MF studentiem. RSU Pediatrijas katedra./Modified medical history scheme for MF students. RSU Department of Pediatrics.
4Kliegman, Robert M.; St Geme, Joseph W., et.al. Nelson Texbook of Pediatrics. Elsevier Inc., 2020.
Citi informācijas avoti
1DynaMed
2MD Consult