.
Pediatrija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:16.11.2022 12:00:15
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | PEK_060 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Pediatrija | Mērķauditorija: | Ārstniecība; Medicīnas pakalpojumi | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Iveta Dzīvīte-Krišāne | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Pediatrijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Vienības gatve 45, pkrsu[pnkts]lv, +371 67621730 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 5 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 5 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Cilvēka anatomija, fizioloģija, patoloģiskā fizioloģija. | ||||||||
Mērķis: | Studiju kursa mērķis sniegt studentiem nepieciešamās zināšanas par bērna attīstības un augšanas fizioloģiju un patoloģijām, hroniskām slimībām, saistītām ar funkcionāliem traucējumiem, noklausoties teorētiskas lekcijas un studējot praktiskās nodarbībās. Nodrošināt teorētisko zināšanu un praktisko iemaņu apguvi, kas atbilstu vispārējām zināšanām pediatrijā atbilstoši specialitātes nolikuma prasībām. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Pediatrija kā medicīnas nozare. Vesela bērna attīstības koncepcija. Bērnības periodu raksturojums fizioloģijas un patoloģijas aspektā. Vakcinācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Kaulu, muskuļu un saistaudu sistēmas īpatnības dažādos vecuma periodos. Iedzimtas un iegūtas kaulu, locītavu un muskuļu patoloģijas. Dažādas etioloģijas artrīti. Juvenīlais idiopātiskais artrīts. Rahīts. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Asinsrites sistēmas anatomiski fizioloģiskās īpatnības bērniem. Iegūtas un iedzimtas sirdskaites. Sirds mazspējas klīniskās izpausmes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Elpošanas sistēmas anatomiski fizioloģiskās īpatnības bērniem. Akūtas elpceļu slimības un to simptomi. Hroniskas elpceļu slimības (iedzimtas un iegūtas) bērnu vecumā. Elpceļu obstrukcija. Bronhiālā astma, cistiskā fibroze. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | CNS iedzimtas un iegūtas patoloģijas. Perifērās nervu sistēmas iedzimtas un iegūtas patoloģijas. BCT. Bērnu psihosociālās uzvedības traucējumi. Autiska spektra traucējumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Bērna augšana un attīstība: fiziskā, psihomotorā, dzimumattīstība. Saruna un kontakts ar bērnu, bērna vecākiem – anamnēzes ievākšana, iegūto datu novērtējums. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Jaundzimušais bērns – iznēsāts, neiznēsāts, pārnēsāts – raksturojums un iespējamās adaptācijas komplikācijas. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
8 | Gremošanas sistēmas anatomiski fizioloģiskās īpatnības bērniem. Atgrūšana, vemšana. Gastroezofageālais atvilnis. Sāpes vēderā. Kairinātās zarnas sindroms. Hroniski aizcietējumi. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
9 | Vesela un slima bērna ēdināšanas principi. Zīdaiņu barošanas principi. Sabalansēta uztura principi. Dažādu diētu ietekme uz bērna veselību. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
10 | Biežākās hematoonkoloģiskās slimības bērnu vecumā. Retās slimības pediatrijā. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
11 | Biežākās endokrīnās slimības bērnu vecumā. Cukura diabēts. Aptaukošanās. Kaulu metabolisma traucējumi. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Pediatrija kā medicīnas nozare. Vesela bērna attīstības koncepcija. Bērnības periodu raksturojums fizioloģijas un patoloģijas aspektā. Vakcinācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Kaulu, muskuļu un saistaudu sistēmas īpatnības dažādos vecuma periodos. Iedzimtas un iegūtas kaulu, locītavu un muskuļu patoloģijas. Dažādas etioloģijas artrīti. Juvenīlais idiopātiskais artrīts. Rahīts. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Asinsrites sistēmas anatomiski fizioloģiskās īpatnības bērniem. Iegūtas un iedzimtas sirdskaites. Sirds mazspējas klīniskās izpausmes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Elpošanas sistēmas anatomiski fizioloģiskās īpatnības bērniem. Akūtas elpceļu slimības un to simptomi. Hroniskas elpceļu slimības (iedzimtas un iegūtas) bērnu vecumā. Elpceļu obstrukcija. Bronhiālā astma, cistiskā fibroze. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | CNS iedzimtas un iegūtas patoloģijas. Perifērās nervu sistēmas iedzimtas un iegūtas patoloģijas. BCT. Bērnu psihosociālās uzvedības traucējumi. Autiska spektra traucējumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Bērna augšana un attīstība: fiziskā, psihomotorā, dzimumattīstība. Saruna un kontakts ar bērnu, bērna vecākiem – anamnēzes ievākšana, iegūto datu novērtējums. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Jaundzimušais bērns – iznēsāts, neiznēsāts, pārnēsāts – raksturojums un iespējamās adaptācijas komplikācijas. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
8 | Gremošanas sistēmas anatomiski fizioloģiskās īpatnības bērniem. Atgrūšana, vemšana. Gastroezofageālais atvilnis. Sāpes vēderā. Kairinātās zarnas sindroms. Hroniski aizcietējumi. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
9 | Vesela un slima bērna ēdināšanas principi. Zīdaiņu barošanas principi. Sabalansēta uztura principi. Dažādu diētu ietekme uz bērna veselību. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
10 | Biežākās hematoonkoloģiskās slimības bērnu vecumā. Retās slimības pediatrijā. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
11 | Biežākās endokrīnās slimības bērnu vecumā. Cukura diabēts. Aptaukošanās. Kaulu metabolisma traucējumi. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studiju kursa realizācijai tiek izmantotas praktiskās nodarbības, kurās studenti kopā ar mācībspēkiem analizē teorētisko materiālu, risina situācijas uzdevumus, apspriež klīniskos gadījumus, piedalās klīnikas konferencēs, konsīlijos. Nodarbību laikā studējošie veic pacientu klīnisko izmeklēšanu un strādā ar slimības vēsturēm. Studējošā patstāvīgais darbs ietver prezentāciju sagatavošanu un prezentēšanu nodarbību laikā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Zināšanu pārbaude praktisko nodarbību laikā – pārrunas, testi, klīnisku gadījumu un situācijas uzdevumu analīze (50%). Studiju kursa beigu vērtējums – tests ar daudzizvēļu kontroles jautājumiem (50%); zināšanu novērtējums 10 ballu sistēmā. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti iegūst pamatzināšanas par bērna attīstības un augšanas fizioloģiju un patoloģijām, saistītām ar bērna kustību, uzvedības un pašaprūpes traucējumiem. Studiju kursa atvēlētajā laikā studenti apgūst pamatzināšanas un kompetenci pediatrijas pamatos. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti pratīs novērtēt bērna fizisko un psihomotoro attīstību. Spēs izmeklēt bērna kustības, novērtēt bērna attīstību, pašaprūpes spējas. Students pratīs veikt bērna objektīvā stāvokļa izmeklēšanu, atbilstoši bērna vecumam, pratīs izveidot bērna augšanas līkni. | ||||||||
Kompetences: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti apgūs iemaņas anamnēzes iegūšanā, sarunājoties ar bērnu un viņa tuviniekiem; izpratīs traucējumu cēloni. Darba procesā izpratīs pediatrijas pamatprincipus. | ||||||||
Klīniskās Prasmes: | |||||||||
Nr. | Skill | Level | |||||||
1 | Arteriālā spiediena mērīšanas īpatnības bērniem | A - Iesācēja līmenis | |||||||
2 | Dažādu bērnu veselības stāvokļa atainojošo skalu izvērtējums (fiziskā attīstība, adipozitāte, galvas, krūšu, arteriālā spiediena) | A - Iesācēja līmenis | |||||||
3 | Receptīvā vārdu krājuma novērtēšana bērniem | A - Iesācēja līmenis | |||||||
4 | Sirds auskultācijas īpatnības bērniem | A - Iesācēja līmenis | |||||||
5 | Sirds palpācijas īpatnības bērniem | A - Iesācēja līmenis | |||||||
6 | Zobu uzbūve, struktūras īpatnības bērniem un pieaugušajiem. Augšžokļa un apakšžokļa funkcionālie aspekti. | A - Iesācēja līmenis | |||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Mācību metodiskie materiāli Pediatrijā (estudijās) | ||||||||
2 | Modificētās slimību vēstures shēma medicīnas studentiem | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Oxford Handbook of Paediatrics (Oxford Handbok)...by Robert C. Tasker, Robert J. McClure, 2021 | ||||||||
2 | R. Geske, Bērna bioloģiskā attīstība, RaKa, 2005. g., 314. lpp. | ||||||||
3 | A. Valtners, Bērnu un pusaudžu fizioloģija, Zvaigzne ABC, 2001. g., 160 lpp. | ||||||||
4 | Dž. Krūmiņa, I. Kokare, Latvijas bērnu fiziskās attīstības normatīvi, Nacionālais apgāds, 2005. g., 39 lpp. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Latvijas Pediatru asociācija / mācību materiāli : | ||||||||
2 | Bērnu klīniskā universitātes slimnīca / profesionāļiem: | ||||||||
3 | Slimību profilakses un kontroles centrs / klīniskās vadlīnijas: | ||||||||
4 | NICE guidance in pediatrics: |