.
Pediatrija un uzturs
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:15.04.2024 10:47:08
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | PEK_063 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.67 | ECTS: | 4.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Uzturzinātne | Mērķauditorija: | Medicīnas pakalpojumi | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Liene Smane | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Pediatrijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Vienības gatve 45, pkrsu[pnkts]lv, +371 67621730 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 40 | ||||
Kopā kontaktstundas | 48 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 9 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 5 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 45 | ||||
Kopā kontaktstundas | 45 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Cilvēka anatomija, fizioloģija, patoloģiskā fizioloģija. | ||||||||
Mērķis: | Veidot studentu zināšanas un izpratni par uztura ietekmi uz bērna augšanu un attīstību, bērna organisma fizioloģiju un patoloģijām. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Pediatrija, tās vieta medicīnā un saistība ar uztura zinātni. Anamnēzes izziņas process. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Vesela bērna augšana un attīstība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Uzturs un tā nozīme bērna attīstībā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Krūts piens un tā sastāvs. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Anamnēzes izziņas process. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
6 | Vesela bērna augšana un attīstība. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
7 | Krūts piens, tā raksturojums, nozīme zīdaiņa attīstībā. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
8 | Uzturs un tā nozīme bērna vecumā. Uztura piramīda. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
9 | Zīdaiņu mākslīgā ēdināšana. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
10 | Veselības problēmas bērniem, kas saistītas ar neatbilstošu uzturu – rahīts, dzelzs deficīta anēmija, alerģijas. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
11 | Virssvars bērniem, ar to saistītās saslimšanas. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
12 | Veģetārs uzturs bērna vecumā, ar to saistītās problēmas. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
13 | Uztura ieteikumi pacientiem ar ģenētiskām, gastrointestinālām, sirds asinsvadu, nieru slimībām. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
14 | Ieskaite un patstāvīgā darba pārbaude. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
5 | Anamnēzes izziņas process. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
6 | Vesela bērna augšana un attīstība. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
7 | Krūts piens, tā raksturojums, nozīme zīdaiņa attīstībā. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
8 | Uzturs un tā nozīme bērna vecumā. Uztura piramīda. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
9 | Zīdaiņu mākslīgā ēdināšana. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
10 | Veselības problēmas bērniem, kas saistītas ar neatbilstošu uzturu – rahīts, dzelzs deficīta anēmija, alerģijas. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
11 | Virssvars bērniem, ar to saistītās saslimšanas. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
12 | Veģetārs uzturs bērna vecumā, ar to saistītās problēmas. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
15 | Uztura ieteikumi pacientiem ar ģenētiskām, gastrointestinālām, sirds asinsvadu, nieru slimībām. Ieskaite un patstāvīgā darba pārbaude. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Pirms katras nodarbības studējošais sagatavojas un iepazīstas ar tekošo vielu, izmantojot e-vidē pieejamos paškontroles jautājumus un ievietotos materiālus katrai nodarbībai. Uz katru nodarbību students izveido PowerPoint prezentāciju par aktuālām tēmām Pediatrijā un uzturā. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Eksāmena (gala vērtējuma) atzīmi sastāda: nodarbību vidējā atzīme (50%) + gala pārbaudījuma vērtējums (50%). Gala pārbaudījuma atzīmi sastāda: 25 jautājumi (MCQ, iztrūkstošo vārdu ievietošana, nelieli atvērti jautājumi (60%)) + klīniskais gadījums (40%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studējošie iegūst zināšanas par bērna attīstības un augšanas fizioloģiju un traucējumiem, uztura ietekmi uz bērna attīstību, veselīga uztura pamatiem dažādos bērna vecuma periodos, gremošanas sistēmas nenobriedumu un patoloģiju bērnu vecumā, kad nepieciešamas diētas korekcijas, lai nodrošinātu pilnvērtīgu bērna augšanu un attīstību. Kursa apgūšanas laikā students veic: pacientu un viņu piederīgo iztaujāšanu, gatavo prezentācijas par nodarbības tēmu, aizpilda īsus testus; veic klīnisko situāciju risināšanu. | ||||||||
Prasmes: | Novērtēt bērna fizisko, kustību un psihosociālo attīstību, ēdināšanas atbilstību bērna vecumam un veselības stāvoklim. | ||||||||
Kompetences: | Studējošie iegūst kompetences bērnu un vecāku iztaujāšanā, datu vērtēšanā, klīnisko simptomu analīzē, veselīgas ēdināšanas veicināšanas organizācija, uztura programmas sastādīšanā dažādu vecumu un veselības problēmu bērniem. | ||||||||
Klīniskās Prasmes: | |||||||||
Nr. | Skill | Level | |||||||
1 | Dažādu bērnu veselības stāvokļa atainojošo skalu izvērtējums (fiziskā attīstība, adipozitāte, galvas, krūšu, arteriālā spiediena) | A - Iesācēja līmenis | |||||||
2 | Dažādu bērnu veselības stāvokļa atainojošo skalu izvērtējums (fiziskā attīstība, adipozitāte, galvas, krūšu, arteriālā spiediena) | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
3 | Strukturētas anamnēzes ievākšana (pediatrijā) | A - Iesācēja līmenis | |||||||
4 | Strukturētas anamnēzes ievākšana (pediatrijā) | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | E - studijās ievietotie mācību materiāli. | ||||||||
2 | Kliegman, Robert M., MD; St Geme, Joseph W., MD; et.al. Nelson Texbook of Pediatrics. 2020, Elsevier Inc. | ||||||||
3 | RSU tiešsaistes datu bāzes: brīvpieejas datubāzes (PubMed), uz pierādījumiem balstītas medicīnas datubāzes- ClinicalKEY, DynaMedPlus. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Clinical Paediatric Dietetics. 4th Edition. Vanessa Shaw (Editor). November 2020, Wiley-Blackwell 864 Pages. | ||||||||
2 | Nutrition and Bone Growth in Pediatrics. Pediatric Clinics of North America, 2011-10-01, Volume 58, Issue 5, 2011, Elsevier Inc. |