Pārlekt uz galveno saturu

Psihoterapijas pamati

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:8.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:01.08.2024 13:15:29
Par studiju kursu
Kursa kods:PMUPK_010LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Veselības aprūpeMērķauditorija:Medicīnas pakalpojumi
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Oļegs Plesunovs
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Psihosomatiskās medicīnas un psihoterapijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Kristapa iela 30, pmpkatrsu[pnkts]lv, +371 67210989
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)1Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas2
Nodarbības (skaits)10Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)3Kopā nodarbību kontaktstundas30
Kopā kontaktstundas32
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)1Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas2
Nodarbības (skaits)10Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)3Kopā nodarbību kontaktstundas30
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Priekšzināšanas nervu sistēmas anatomijā un fizioloģijā.
Mērķis:
Veicināt zināšanu apguvi par psihiskās veselības kritērijiem un to lomu fizisko traucējumu un slimību profilaksē.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Biopsihociālais modelis.Lekcijas1.00auditorija
2Terapeitisko attiecību pamatprincipi un to veidošana fizioterapeita praksē. Praktiskā sadaļa – lomu spēles.Nodarbības1.00auditorija
3Personība, tās jēdziens. Psihiskie aizsardzības mehānismi, to klasifikācija. Psihiskās veselības kritēriji.Nodarbības1.00auditorija
4Pārskats par personības funkcionēšanas līmeņiem. Kā veidot terapeitiskas fizioterapeita - pacienta attiecības ar dažādu personības līmeņu pacientiem.Nodarbības1.00auditorija
5Psihosomatisko traucējumu un slimību patoģenēze, klīniskā aina, diagnostika, diferenciāldiagnostika. Psihosomatiskās ģimenes.Nodarbības1.00auditorija
6Psihosomatisko traucējumu un slimību klīniskā aina, diagnostika, diferenciāldiagnostika, 2. daļa. Pacientu gadījumu analīze (SVD).Nodarbības1.00auditorija
7Psihodinamiskās psihoterapijas principi: indikācijas, kontrindikācijas. Transference, kontrtransference, rezistence. Pacientu gadījumu apraksti.Nodarbības1.00auditorija
8Kognitīvi biheiviorālā terapija, tās tehnikas. Grupas diskusija.Nodarbības1.00auditorija
9Individuālā, pāru, ģimenes, grupu psihoterapija.Nodarbības1.00auditorija
10Bērnu un pusaudžu psihoterapija; indikācijas, kontrindikācijas. Nozīme bērnu secībai ģimenē.Nodarbības1.00auditorija
11Izdegšanas sindroms, klīniskā aina, diagnostika, diferenciāldiagnostika, terapijas iespējas. Kopsavilkums, neskaidrie jautājumi. Eksāmens (rakstisks)Nodarbības1.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Biopsihociālais modelis.Lekcijas1.00auditorija
2Terapeitisko attiecību pamatprincipi un to veidošana fizioterapeita praksē. Praktiskā sadaļa – lomu spēles.Nodarbības1.00auditorija
3Personība, tās jēdziens. Psihiskie aizsardzības mehānismi, to klasifikācija. Psihiskās veselības kritēriji.Nodarbības1.00auditorija
4Pārskats par personības funkcionēšanas līmeņiem. Kā veidot terapeitiskas fizioterapeita - pacienta attiecības ar dažādu personības līmeņu pacientiem.Nodarbības1.00auditorija
5Psihosomatisko traucējumu un slimību patoģenēze, klīniskā aina, diagnostika, diferenciāldiagnostika. Psihosomatiskās ģimenes.Nodarbības1.00auditorija
6Psihosomatisko traucējumu un slimību klīniskā aina, diagnostika, diferenciāldiagnostika, 2. daļa. Pacientu gadījumu analīze (SVD).Nodarbības1.00auditorija
7Psihodinamiskās psihoterapijas principi: indikācijas, kontrindikācijas. Transference, kontrtransference, rezistence. Pacientu gadījumu apraksti.Nodarbības1.00auditorija
8Kognitīvi biheiviorālā terapija, tās tehnikas. Grupas diskusija.Nodarbības1.00auditorija
9Individuālā, pāru, ģimenes, grupu psihoterapija.Nodarbības1.00auditorija
10Bērnu un pusaudžu psihoterapija; indikācijas, kontrindikācijas. Nozīme bērnu secībai ģimenē.Nodarbības1.00auditorija
11Izdegšanas sindroms, klīniskā aina, diagnostika, diferenciāldiagnostika, terapijas iespējas. Kopsavilkums, neskaidrie jautājumi. Eksāmens (rakstisks)Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Iepazīties ar atbilstošu literatūru pirms katras nodarbības, sagatavot jautājumus. Sagatavot klīnisko gadījumu aprakstus par pacientiem no savas prakses, atbilstoši nodarbības tēmai. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
I. Zināšanas – spēja definēt: 60%: 1. Pacientu psihiskās veselības kritēriji (10%) 2. Pacientu psihiskās aizsardzības mehānismi (10%) 3. Pacientu personības funkcionēšanas līmeņi (5%) 4. Psihosomatiskās anamnēzes ievākšanas pamati (10%) 5. Terapeitisku fizioterapeita - pacienta attiecību veidošanas principi (10%) 6. Psihosomatisku traucējumu diagnozes, somatizācijas teorijas, ārstēšanas principi (10%) 7. Personības definīcijas, attīstības teorijas (5%). II. Prasmes: 40%: 1. Terapeitisku fizioterapeita - pacienta attiecību veidošanas pamati, komunikācija ar dažādos līmeņos funkcionējošiem pacientiem (10%) 2. Fizioterapeita - pacienta atbalsta terapijas elementi (10%) 3. Psihosomatiskās anamnēzes ievākšanas pamati (10%) 4. Psihosomatisku traucējumu diagnostika, diferenciāldiagnostika, ārstēšanas stratēģiju izvērtēšana, klīnisko gadījumu analīze (10%). Automātiskā eksāmena ieskaitīšana: 1. 100% nodarbību apmeklējums UN 2. Students ir aktīvs diskusiju un lomu spēļu dalībnieks. 3. Pēc docētāja norādījuma – uzrakstīta eseja 5 – 6 lapu apmērā, kurā tiek veikta analīze par docētāja uzdotajiem jautājumiem. VAI Sagatavota prezentācija par: a) cikla nodarbības tēmu (literatūras apskats); b) klīnisko gadījumu; c) jaunāko pētījumu (atbilstoši nodarbības tēmai).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studiju kursa apguves rezultātā students iegūs pamatzināšanas par psihoterapiju, atbalsta terapijas tehnikām un kompetenci terapeitisku fizioterapeita - pacienta attiecību veidošanā.
Prasmes:Studiju kursa apguves rezultātā students pratīs veidot terapeitiskas fizioterapeita - pacienta attiecības un gūs iemaņas emocionālā atbalsta sniegšanā.
Kompetences:Izprast un analizēt psihoterapijas nepieciešamību pacientiem ar emocionāliem traucējumiem, izprast diagnostikas kritērijus un kombinētas terapijas nepieciešamību.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Women at higher risk for inflation-related stress, 24.05.2023
2Medical-level empathy? Yup, chatGPT can fake that, 4.05.2023
3Long- term impact of childhood trauma explained, 2.05.2023
4Anger in adults a red flag for childhood trauma, 5.04.2023
5Melatonin a new way to reduce self-harm, 27.03.2023
6Epigenetics, satiety, and predictive markers of obesity, 27.02.2023
7Emotional eating tied to risk for diastolic dysfunction, 19.01.2023
8Vegetarians suffer more depression than meat eaters, 27.12.2022
9Greater Handgrip Strength tied to lower risk for depression, 20.12.2022
10What happens when doctors and patients interrupt each other?, 23.11.2022
11German survey on assisted suicide: how to handle this? Where should caution be exercised?, 16.09.2022
12Social isolation, Loneliness tied to death, MI, stroke: AHA, 4.08.2022
13Empathy fatigue in clinicians rises with latest COVID-19 surge, 16.09.2021
14Why men need mind-body medicine now more than ever, 2.04.2020
15Doctor – Patient relationship, 20.06.2019
16Why do we love sad music? Mourning our pain, 27.11.2018
17The 8 things that end childhood too soon: what clinicians should know, 30.06.2017
18Stress and depression mediated by single brain protein, 20.11.2014
19How the brain responds to trauma, 24.09.2014
20Artūrs Utināns. Cilvēka psihe. Tās darbība, funkcionēšanas traucējumi un ārstēšanas iespējas. Nacionālais apgāds. 2005. (akceptējams izdevums)
21Gunta Ancāne. Hronisku sāpju stāvokļu psihosomatiska izpratne//Latvijas Ārsts.- 2004. Nr1.- 40- 43; (akceptējams izdevums)
22Gunta Ancāne. Ķermeņa un psihes saistība//Psiholoģijas Pasaule.-2004.-Nr.1-38.-43.lpp.; (akceptējams izdevums)
23Gunta Ancāne. Psihosomatiskās medicīnas definīcija un īsa tās ideju attīstības vēsture// Psiholoģijas Pasaule.-2004.2. 36- 40. (akceptējams izdevums)
24Post-traumatic stress disorder: symptom profiles in men and women, 2003
25Physical symptoms and physician-experienced difficulty in the physician –patient relationship, 1.05.2001
Papildu literatūra
1Gunta Ancane, Daina Smite. Die Bedeutung emotionaler Belastung für das Schmerz- syndrom bei Patienten mit chronischem Kreuzschmerz. Ärztliche Psychotherapie 1/2011., 49.-54.
2D.Brown, J.Pedder. Introduction to psychotherapy. Routlege. 2010.
3J.Kovel. A complete guide to therapy. From psychoanalysis to behaviour modification. Penguin Books. 1976.
4B.Luban- Plozza, W Poldinger, F. Kroger. Psychosomatic disorders in General practice. Springer-Verlag. 1992.