.
Psihoterapijas pamati
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:8.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:01.08.2024 13:15:29
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | PMUPK_010 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Veselības aprūpe | Mērķauditorija: | Medicīnas pakalpojumi | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Oļegs Plesunovs | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Psihosomatiskās medicīnas un psihoterapijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Kristapa iela 30, pmpkrsu[pnkts]lv, +371 67210989 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 1 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 2 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 30 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 1 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 2 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 30 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Priekšzināšanas nervu sistēmas anatomijā un fizioloģijā. | ||||||||
Mērķis: | Veicināt zināšanu apguvi par psihiskās veselības kritērijiem un to lomu fizisko traucējumu un slimību profilaksē. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Biopsihociālais modelis. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Terapeitisko attiecību pamatprincipi un to veidošana fizioterapeita praksē. Praktiskā sadaļa – lomu spēles. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Personība, tās jēdziens. Psihiskie aizsardzības mehānismi, to klasifikācija. Psihiskās veselības kritēriji. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Pārskats par personības funkcionēšanas līmeņiem. Kā veidot terapeitiskas fizioterapeita - pacienta attiecības ar dažādu personības līmeņu pacientiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Psihosomatisko traucējumu un slimību patoģenēze, klīniskā aina, diagnostika, diferenciāldiagnostika. Psihosomatiskās ģimenes. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Psihosomatisko traucējumu un slimību klīniskā aina, diagnostika, diferenciāldiagnostika, 2. daļa. Pacientu gadījumu analīze (SVD). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Psihodinamiskās psihoterapijas principi: indikācijas, kontrindikācijas. Transference, kontrtransference, rezistence. Pacientu gadījumu apraksti. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Kognitīvi biheiviorālā terapija, tās tehnikas. Grupas diskusija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Individuālā, pāru, ģimenes, grupu psihoterapija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Bērnu un pusaudžu psihoterapija; indikācijas, kontrindikācijas. Nozīme bērnu secībai ģimenē. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Izdegšanas sindroms, klīniskā aina, diagnostika, diferenciāldiagnostika, terapijas iespējas. Kopsavilkums, neskaidrie jautājumi. Eksāmens (rakstisks) | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Biopsihociālais modelis. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Terapeitisko attiecību pamatprincipi un to veidošana fizioterapeita praksē. Praktiskā sadaļa – lomu spēles. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Personība, tās jēdziens. Psihiskie aizsardzības mehānismi, to klasifikācija. Psihiskās veselības kritēriji. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Pārskats par personības funkcionēšanas līmeņiem. Kā veidot terapeitiskas fizioterapeita - pacienta attiecības ar dažādu personības līmeņu pacientiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Psihosomatisko traucējumu un slimību patoģenēze, klīniskā aina, diagnostika, diferenciāldiagnostika. Psihosomatiskās ģimenes. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Psihosomatisko traucējumu un slimību klīniskā aina, diagnostika, diferenciāldiagnostika, 2. daļa. Pacientu gadījumu analīze (SVD). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Psihodinamiskās psihoterapijas principi: indikācijas, kontrindikācijas. Transference, kontrtransference, rezistence. Pacientu gadījumu apraksti. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Kognitīvi biheiviorālā terapija, tās tehnikas. Grupas diskusija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Individuālā, pāru, ģimenes, grupu psihoterapija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Bērnu un pusaudžu psihoterapija; indikācijas, kontrindikācijas. Nozīme bērnu secībai ģimenē. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Izdegšanas sindroms, klīniskā aina, diagnostika, diferenciāldiagnostika, terapijas iespējas. Kopsavilkums, neskaidrie jautājumi. Eksāmens (rakstisks) | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Iepazīties ar atbilstošu literatūru pirms katras nodarbības, sagatavot jautājumus. Sagatavot klīnisko gadījumu aprakstus par pacientiem no savas prakses, atbilstoši nodarbības tēmai. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | I. Zināšanas – spēja definēt: 60%: 1. Pacientu psihiskās veselības kritēriji (10%) 2. Pacientu psihiskās aizsardzības mehānismi (10%) 3. Pacientu personības funkcionēšanas līmeņi (5%) 4. Psihosomatiskās anamnēzes ievākšanas pamati (10%) 5. Terapeitisku fizioterapeita - pacienta attiecību veidošanas principi (10%) 6. Psihosomatisku traucējumu diagnozes, somatizācijas teorijas, ārstēšanas principi (10%) 7. Personības definīcijas, attīstības teorijas (5%). II. Prasmes: 40%: 1. Terapeitisku fizioterapeita - pacienta attiecību veidošanas pamati, komunikācija ar dažādos līmeņos funkcionējošiem pacientiem (10%) 2. Fizioterapeita - pacienta atbalsta terapijas elementi (10%) 3. Psihosomatiskās anamnēzes ievākšanas pamati (10%) 4. Psihosomatisku traucējumu diagnostika, diferenciāldiagnostika, ārstēšanas stratēģiju izvērtēšana, klīnisko gadījumu analīze (10%). Automātiskā eksāmena ieskaitīšana: 1. 100% nodarbību apmeklējums UN 2. Students ir aktīvs diskusiju un lomu spēļu dalībnieks. 3. Pēc docētāja norādījuma – uzrakstīta eseja 5 – 6 lapu apmērā, kurā tiek veikta analīze par docētāja uzdotajiem jautājumiem. VAI Sagatavota prezentācija par: a) cikla nodarbības tēmu (literatūras apskats); b) klīnisko gadījumu; c) jaunāko pētījumu (atbilstoši nodarbības tēmai). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā students iegūs pamatzināšanas par psihoterapiju, atbalsta terapijas tehnikām un kompetenci terapeitisku fizioterapeita - pacienta attiecību veidošanā. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā students pratīs veidot terapeitiskas fizioterapeita - pacienta attiecības un gūs iemaņas emocionālā atbalsta sniegšanā. | ||||||||
Kompetences: | Izprast un analizēt psihoterapijas nepieciešamību pacientiem ar emocionāliem traucējumiem, izprast diagnostikas kritērijus un kombinētas terapijas nepieciešamību. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Women at higher risk for inflation-related stress, 24.05.2023 | ||||||||
2 | Medical-level empathy? Yup, chatGPT can fake that, 4.05.2023 | ||||||||
3 | Long- term impact of childhood trauma explained, 2.05.2023 | ||||||||
4 | Anger in adults a red flag for childhood trauma, 5.04.2023 | ||||||||
5 | Melatonin a new way to reduce self-harm, 27.03.2023 | ||||||||
6 | Epigenetics, satiety, and predictive markers of obesity, 27.02.2023 | ||||||||
7 | Emotional eating tied to risk for diastolic dysfunction, 19.01.2023 | ||||||||
8 | Vegetarians suffer more depression than meat eaters, 27.12.2022 | ||||||||
9 | Greater Handgrip Strength tied to lower risk for depression, 20.12.2022 | ||||||||
10 | What happens when doctors and patients interrupt each other?, 23.11.2022 | ||||||||
11 | German survey on assisted suicide: how to handle this? Where should caution be exercised?, 16.09.2022 | ||||||||
12 | Social isolation, Loneliness tied to death, MI, stroke: AHA, 4.08.2022 | ||||||||
13 | Empathy fatigue in clinicians rises with latest COVID-19 surge, 16.09.2021 | ||||||||
14 | Why men need mind-body medicine now more than ever, 2.04.2020 | ||||||||
15 | Doctor – Patient relationship, 20.06.2019 | ||||||||
16 | Why do we love sad music? Mourning our pain, 27.11.2018 | ||||||||
17 | The 8 things that end childhood too soon: what clinicians should know, 30.06.2017 | ||||||||
18 | Stress and depression mediated by single brain protein, 20.11.2014 | ||||||||
19 | How the brain responds to trauma, 24.09.2014 | ||||||||
20 | Artūrs Utināns. Cilvēka psihe. Tās darbība, funkcionēšanas traucējumi un ārstēšanas iespējas. Nacionālais apgāds. 2005. (akceptējams izdevums) | ||||||||
21 | Gunta Ancāne. Hronisku sāpju stāvokļu psihosomatiska izpratne//Latvijas Ārsts.- 2004. Nr1.- 40- 43; (akceptējams izdevums) | ||||||||
22 | Gunta Ancāne. Ķermeņa un psihes saistība//Psiholoģijas Pasaule.-2004.-Nr.1-38.-43.lpp.; (akceptējams izdevums) | ||||||||
23 | Gunta Ancāne. Psihosomatiskās medicīnas definīcija un īsa tās ideju attīstības vēsture// Psiholoģijas Pasaule.-2004.2. 36- 40. (akceptējams izdevums) | ||||||||
24 | Post-traumatic stress disorder: symptom profiles in men and women, 2003 | ||||||||
25 | Physical symptoms and physician-experienced difficulty in the physician –patient relationship, 1.05.2001 | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Gunta Ancane, Daina Smite. Die Bedeutung emotionaler Belastung für das Schmerz- syndrom bei Patienten mit chronischem Kreuzschmerz. Ärztliche Psychotherapie 1/2011., 49.-54. | ||||||||
2 | D.Brown, J.Pedder. Introduction to psychotherapy. Routlege. 2010. | ||||||||
3 | J.Kovel. A complete guide to therapy. From psychoanalysis to behaviour modification. Penguin Books. 1976. | ||||||||
4 | B.Luban- Plozza, W Poldinger, F. Kroger. Psychosomatic disorders in General practice. Springer-Verlag. 1992. |