.
Medicīnas un saskarsmes psiholoģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:01.08.2024 13:27:25
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | PMUPK_015 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Veselības aprūpe | Mērķauditorija: | Medicīnas pakalpojumi | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Lelde Smilte-Breča | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Psihosomatiskās medicīnas un psihoterapijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Kristapa iela 30, pmpkrsu[pnkts]lv, +371 67210989 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 2 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 4 | ||||
Nodarbības (skaits) | 7 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 28 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Priekšstats par psihisko procesu divējādo, dabaszinātnisko un humanitāro dabu. | ||||||||
Mērķis: | Studentiem vajadzētu iegūt zināšanas par psihisko un somatisko procesu mijiedarbību un attīstīt prasmi veidot terapeitiskas attiecības ar pacientu. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Biopsihosociālais modelis medicīnā. Stress un stresori, biopsihopatoloģiskās ievainojamības modelis. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Afekti, jūtas un emocijas. Emociju klasifikācija. Jēdzieni emocionālā inteliģence un aleksitīmija. Somatizācija, somatizācijas teorijas. Emociju loma somatizācijas procesā. Biodinamiskie procesi un psihodinamiskie procesi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Terapeitiskās saskarsmes jēdziens. Prasme klausīties. Empātija, simpātija, antipātija saskarsmē. Emociju loma saskarsmē. Saskarsmes jēdziens un saskarsmes veidi. Prasme klausīties. Empātijas jēdziens. Empātijas, simpātijas un antipātijas loma terapeitiskajās attiecībās ar pacientu. Praktiskā daļa – lomu spēles. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Psihoterapijas jēdziens un psihoterapijas veidi. Psihoterapijas definīcija. Psihoterapijas mērķi, indikācijas un kontrindikācijas. Psihoterapijas process – izvērtēšanas fāze, terapijas sākuma fāze, izstrādes fāze un noslēguma fāze. Transferences, kontrtransferences un rezistences fenomeni. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Psihiskās aizsardzības mehānismi. Saistība starp konfliktu, trauksmi un psihiskās aizsardzības mehānismiem. Psihiskās aizsardzības mehānismu definīcija. Primārie un sekundārie aizsardzības mehānismi. Psihiskās aizsardzības mehānismu piemēri. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Personības funkcionēšanas līmeņi - neirotiskais, robežstāvokļa un psihotiskais funkcionēšanas līmenis. Terapeitisko attiecību veidošana. Praktiskā daļa – lomu spēles. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Pārskats par personības rakstura organizācijas struktūrām, terapeitisko attiecību izpausmes. Paranoīda, šizoīda, atkarīga, antisociāla, narcistiska, disociatīva, histēriska personības struktūra. Pacientu gadījumu analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Pārskats par personības rakstura organizācijas struktūrām, terapeitisko attiecību izpausmes. Mazohistiska, depresīva, māniska, obsesīvi – kompulsīva personības struktūra. Pacientu gadījumu analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Klīnisko gadījumu analīze. Kopsavilkums, neskaidrie jautājumi. Eksāmens. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Iepazīties ar atbilstošu literatūru pirms katras nodarbības, sagatavot jautājumus. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | I. Zināšanas – spēja definēt (60%): 1. Pacientu psihiskās veselības kritēriji (20%); 2. Pacientu psihiskās aizsardzības mehānismi (20%); 3. Terapeitisku ortozēšanas, protezēšanas speciālista – pacienta attiecību veidošanas principi (20%). II. Prasmes (40%): 1. Terapeitisku ortozēšanas, protezēšanas speciālista – pacienta attiecību veidošanas pamati (20%); 2. Ortozēšanas, protezēšanas speciālista – pacienta atbalsta psihoterapijas elementi (20%). Automātiskā eksāmena ieskaitīšana: 1. 100% nodarbību un lekciju apmeklējums UN 2. Students ir aktīvs diskusiju un lomu spēļu dalībnieks. 3. Pēc docētāja norādījuma – uzrakstīta eseja 5 – 6 lapu apmērā, kurā tiek veikta analīze par docētāja uzdotajiem jautājumiem. VAI Sagatavota prezentācija par: a) cikla nodarbības tēmu (literatūras apskats); b) klīnisko gadījumu; c) jaunāko pētījumu (atbilstoši nodarbības tēmai). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Zināšanas par psihisko un somatisko procesu mijiedarbību un kompetenci protezēšanas ortozēšanas speciālista-pacienta terapeitisku attiecību veidošanā. | ||||||||
Prasmes: | Studenti attīstīs prasmi veidot terapeitiskas attiecības ar pacientu un iegūs iemaņas emocionālā atbalsta sniegšanā. | ||||||||
Kompetences: | Studenti spēs analizēt fizisko, emocionālo un sociālo faktoru lomu slimību etioloģijā un patoģenēzē. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Sudraba, V., & Skaldere-Darmudasa, G. (2022). Psihosomatiskā medicīna. Rīgas Stradiņa universitāte | ||||||||
2 | Psychoanalytic Diagnosis, Second Edition Understanding Personality Structure in the Clinical Process, Nancy McWilliams, 2020 | ||||||||
3 | Medical-level empathy? Yup, chatGPT can fake that, 4.05.2023 | ||||||||
4 | Long- term impact of childhood trauma explained, 2.05.2023 | ||||||||
5 | Anger in adults a red flag for childhood trauma, 5.04.2023 | ||||||||
6 | Melatonin a new way to reduce self-harm, 27.03.2023 | ||||||||
7 | Vegetarians suffer more depression than meat eaters, 27.12.2022 | ||||||||
8 | Greater Handgrip Strength tied to lower risk for depression, 20.12.2022 | ||||||||
9 | What happens when doctors and patients interrupt each other?, 23.11.2022 | ||||||||
10 | Empathy fatigue in clinicians rises with latest COVID-19 surge, 16.09.2021 | ||||||||
11 | Why do we love sad music? Mourning our pain, 27.11.2018 | ||||||||
12 | A.Utināns - Cilvēka psihe Tās darbība, funkcionēšanas traucējumi un ārstēšanas iespējas. Nacionālais apgāds. 2005. 568 lpp. (akceptējams izdevums) | ||||||||
13 | J. Kulbergs – Dinamiskā psihiatrija. Jumava. 2001. (akceptējams izdevums) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | B. Luban - Plozza, W. Poldinger, F. Kroger – Psychosomatic Disorders in General Practice. Springler – Verlag. 1992. | ||||||||
2 | H. I. Kaplan, B. J. Sadoc – Kaplan and Sadock's Comprehensive Textbook of Psychiatry. 2017. |