Pārlekt uz galveno saturu

Medicīnas un saskarsmes psiholoģija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:01.08.2024 13:27:25
Par studiju kursu
Kursa kods:PMUPK_015LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Veselības aprūpeMērķauditorija:Medicīnas pakalpojumi
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Lelde Smilte-Breča
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Psihosomatiskās medicīnas un psihoterapijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Kristapa iela 30, pmpkatrsu[pnkts]lv, +371 67210989
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)2Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas4
Nodarbības (skaits)7Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas28
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Priekšstats par psihisko procesu divējādo, dabaszinātnisko un humanitāro dabu.
Mērķis:
Studentiem vajadzētu iegūt zināšanas par psihisko un somatisko procesu mijiedarbību un attīstīt prasmi veidot terapeitiskas attiecības ar pacientu.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Biopsihosociālais modelis medicīnā. Stress un stresori, biopsihopatoloģiskās ievainojamības modelis.Lekcijas1.00auditorija
2Afekti, jūtas un emocijas. Emociju klasifikācija. Jēdzieni emocionālā inteliģence un aleksitīmija. Somatizācija, somatizācijas teorijas. Emociju loma somatizācijas procesā. Biodinamiskie procesi un psihodinamiskie procesi.Lekcijas1.00auditorija
3Terapeitiskās saskarsmes jēdziens. Prasme klausīties. Empātija, simpātija, antipātija saskarsmē. Emociju loma saskarsmē. Saskarsmes jēdziens un saskarsmes veidi. Prasme klausīties. Empātijas jēdziens. Empātijas, simpātijas un antipātijas loma terapeitiskajās attiecībās ar pacientu. Praktiskā daļa – lomu spēles.Nodarbības1.00auditorija
4Psihoterapijas jēdziens un psihoterapijas veidi. Psihoterapijas definīcija. Psihoterapijas mērķi, indikācijas un kontrindikācijas. Psihoterapijas process – izvērtēšanas fāze, terapijas sākuma fāze, izstrādes fāze un noslēguma fāze. Transferences, kontrtransferences un rezistences fenomeni.Nodarbības1.00auditorija
5Psihiskās aizsardzības mehānismi. Saistība starp konfliktu, trauksmi un psihiskās aizsardzības mehānismiem. Psihiskās aizsardzības mehānismu definīcija. Primārie un sekundārie aizsardzības mehānismi. Psihiskās aizsardzības mehānismu piemēri.Nodarbības1.00auditorija
6Personības funkcionēšanas līmeņi - neirotiskais, robežstāvokļa un psihotiskais funkcionēšanas līmenis. Terapeitisko attiecību veidošana. Praktiskā daļa – lomu spēles.Nodarbības1.00auditorija
7Pārskats par personības rakstura organizācijas struktūrām, terapeitisko attiecību izpausmes. Paranoīda, šizoīda, atkarīga, antisociāla, narcistiska, disociatīva, histēriska personības struktūra. Pacientu gadījumu analīze.Nodarbības1.00auditorija
8Pārskats par personības rakstura organizācijas struktūrām, terapeitisko attiecību izpausmes. Mazohistiska, depresīva, māniska, obsesīvi – kompulsīva personības struktūra. Pacientu gadījumu analīze.Nodarbības1.00auditorija
9Klīnisko gadījumu analīze. Kopsavilkums, neskaidrie jautājumi. Eksāmens.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Iepazīties ar atbilstošu literatūru pirms katras nodarbības, sagatavot jautājumus. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
I. Zināšanas – spēja definēt (60%): 1. Pacientu psihiskās veselības kritēriji (20%); 2. Pacientu psihiskās aizsardzības mehānismi (20%); 3. Terapeitisku ortozēšanas, protezēšanas speciālista – pacienta attiecību veidošanas principi (20%). II. Prasmes (40%): 1. Terapeitisku ortozēšanas, protezēšanas speciālista – pacienta attiecību veidošanas pamati (20%); 2. Ortozēšanas, protezēšanas speciālista – pacienta atbalsta psihoterapijas elementi (20%). Automātiskā eksāmena ieskaitīšana: 1. 100% nodarbību un lekciju apmeklējums UN 2. Students ir aktīvs diskusiju un lomu spēļu dalībnieks. 3. Pēc docētāja norādījuma – uzrakstīta eseja 5 – 6 lapu apmērā, kurā tiek veikta analīze par docētāja uzdotajiem jautājumiem. VAI Sagatavota prezentācija par: a) cikla nodarbības tēmu (literatūras apskats); b) klīnisko gadījumu; c) jaunāko pētījumu (atbilstoši nodarbības tēmai).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Zināšanas par psihisko un somatisko procesu mijiedarbību un kompetenci protezēšanas ortozēšanas speciālista-pacienta terapeitisku attiecību veidošanā.
Prasmes:Studenti attīstīs prasmi veidot terapeitiskas attiecības ar pacientu un iegūs iemaņas emocionālā atbalsta sniegšanā.
Kompetences:Studenti spēs analizēt fizisko, emocionālo un sociālo faktoru lomu slimību etioloģijā un patoģenēzē.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Sudraba, V., & Skaldere-Darmudasa, G. (2022). Psihosomatiskā medicīna. Rīgas Stradiņa universitāte
2Psychoanalytic Diagnosis, Second Edition Understanding Personality Structure in the Clinical Process, Nancy McWilliams, 2020
3Medical-level empathy? Yup, chatGPT can fake that, 4.05.2023
4Long- term impact of childhood trauma explained, 2.05.2023
5Anger in adults a red flag for childhood trauma, 5.04.2023
6Melatonin a new way to reduce self-harm, 27.03.2023
7Vegetarians suffer more depression than meat eaters, 27.12.2022
8Greater Handgrip Strength tied to lower risk for depression, 20.12.2022
9What happens when doctors and patients interrupt each other?, 23.11.2022
10Empathy fatigue in clinicians rises with latest COVID-19 surge, 16.09.2021
11Why do we love sad music? Mourning our pain, 27.11.2018
12A.Utināns - Cilvēka psihe Tās darbība, funkcionēšanas traucējumi un ārstēšanas iespējas. Nacionālais apgāds. 2005. 568 lpp. (akceptējams izdevums)
13J. Kulbergs – Dinamiskā psihiatrija. Jumava. 2001. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
1B. Luban - Plozza, W. Poldinger, F. Kroger – Psychosomatic Disorders in General Practice. Springler – Verlag. 1992.
2H. I. Kaplan, B. J. Sadoc – Kaplan and Sadock's Comprehensive Textbook of Psychiatry. 2017.