.
Psihiskā veselība
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:9.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:01.08.2024 13:23:22
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | PMUPK_019 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Veselības aprūpe | Mērķauditorija: | Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Lelde Logina | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Psihosomatiskās medicīnas un psihoterapijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Kristapa iela 30, pmpkrsu[pnkts]lv, +371 67210989 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 2 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 4 | ||||
Nodarbības (skaits) | 7 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 28 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nervu sistēmas anatomija, histoloģija un fizioloģija. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt zināšanas par psihisko veselību, tās būtību, veidošanās pamatlikumībām, kritērijiem, diferenciāldiagnostiskajiem kritērijiem attiecībā uz psihiskiem un psihosomatiskiem traucējumiem un slimībām. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Psihiskā veselība un tās kritēriji. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Psihiskās aizsardzības mehānismi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Biopsihosociālais modelis. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Personību funkcionēšanas līmeņi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Emociju klasifikācija un diferenciācija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Stress – distress. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Emocionālās krīzes. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Ārsta – pacienta attiecības I. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Ārsta – pacienta attiecības II. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1) pacientu gadījumu aprakstu analīze; 2) pacientu anamnēzes ievākšanas tehnikas analīze. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | I. Zināšanas – spēja definēt: 80%: 1. Psihiskās veselības kritēriji (20%) 2. Pārskats par psihiskās aizsardzības mehānismiem (10%) 3. Pārskats par personības funkcionēšanas līmeņiem (10%) 4. Pārskats par personības struktūru veidiem (10%) 5. Biopsihosociālais modelis medicīnā (10%) 7. Emocionālās krīzes, to veidi un norises stadijas (10%) 8. Stress, distress un somatizācija (10%) II. Prasmes: 20%: 1. Klīnisko gadījumu, tai skaitā, ģimenes analīze (20%). Eksāmena vērtējums ir kumulatīvs. To veido: 1. Starppārbaudījums – 50%. Pēc docētāja izvēles: • Video materiāla analīze un/vai • Klīniskā gadījuma apraksts un/vai • Atvērtie jautājumi nodarbības sākumā un/vai • Daudz atbilžu tests un/vai • Prezentācijas sagatavošana par nodarbības tēmu. 2. Gala pārbaudījums (50%) – elektronizēts, e-studijās pieejams vai klātienē organizēts daudzatbilžu tests par kursa ietvaros izskatītajām tēmām. Ir iespējama automātiskā gala pārbaudījuma ieskaitīšana pie sekojošu kritēriju izpildes: -izcili nokārtots sarppārbaudījums; -100% nodarbību un lekciju apmeklējums; -aktīva dalība diskusijās un lomu spēlēs. VAI Sagatavota prezentācija par a) cikla nodarbības tēmu (literatūras apskats); b) klīnisko gadījumu; c) jaunāko pētījumu (atbilstoši nodarbības tēmai). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēj definēt psihiskās veselības jēdzienu un būtību, un lomu vispārējā veselības stāvokļa saglabāšanā, identificēt tās preventīvo lomu attiecībā uz somatisko slimību etiopatoģenēzi, analizēt tās nozīmi ārsta profesijā, terapeitisko attiecību veidošanas procesā ar pacientiem. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošie pratīs analizēt psihiskās veselības kritērijus, atpazīt tos klīniskajā praksē; spēs argumentēt zināšanas par psihiskās veselības būtisko lomu cilvēka veselības un dzīves kvalitātes nodrošināšanā. | ||||||||
Kompetences: | Interpretēt psihiskās veselības un psihiskās patoloģijas jēdzienus. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Women at higher risk for inflation-related stress, 24.05.2023 | ||||||||
2 | Medical-level empathy? Yup, chatGPT can fake that, 4.05.2023 | ||||||||
3 | Long- term impact of childhood trauma explained, 2.05.2023 | ||||||||
4 | Physicians may retire en masse soon. What does that mean for medicine? 18.04.2023 | ||||||||
5 | Anger in adults a red flag for childhood trauma, 5.04.2023 | ||||||||
6 | A better lower-cost option for mild to moderate Depression?, 30.03.2023 | ||||||||
7 | Is it time to stop treating high triglycerides?, 29.03.2023 | ||||||||
8 | Melatonin a new way to reduce self-harm, 27.03.2023 | ||||||||
9 | Treating depression in primary care: the latest guidelines, 21.03.2023 | ||||||||
10 | Physician suicide: investigating its prevalence and cause, 15.03.2023 | ||||||||
11 | Epigenetics, satiety, and predictive markers of obesity, 27.02.2023 | ||||||||
12 | Beyond the psychedelic effect: ayahuasca as antidepressant, 10.02.2023 | ||||||||
13 | Do doctors want their babies to Grow up to be Physicians?, 7.02.2023 | ||||||||
14 | Emotional eating tied to risk for diastolic dysfunction, 19.01.2023 | ||||||||
15 | Vegetarians suffer more depression than meat eaters, 27.12.2022 | ||||||||
16 | Greater Handgrip Strength tied to lower risk for depression, 20.12.2022 | ||||||||
17 | What happens when doctors and patients interrupt each other?, 23.11.2022 | ||||||||
18 | German survey on assisted suicide: how to handle this? Where should caution be exercised?, 16.09.2022 | ||||||||
19 | Social isolation, Loneliness tied to death, MI, stroke: AHA, 4.08.2022 | ||||||||
20 | Physicians react: burnout rates are alarming, so who should drive change? 6.06.2022 | ||||||||
21 | K. Abrahamsson. R. Ennals. Sustainable work in Europe. Concepts, Conditions, Challenges. 2022 Edited Collection. 342 Pages | ||||||||
22 | Empathy fatigue in clinicians rises with latest COVID-19 surge, 16.09.2021 | ||||||||
23 | Borderline personality disorder diagnosis: to tell or not to tell patients?, 22.03.2021 | ||||||||
24 | Why men need mind-body medicine now more than ever, 2.04.2020 | ||||||||
25 | Doctor – Patient relationship, 20.06.2019 | ||||||||
26 | Why do we love sad music? Mourning our pain, 27.11.2018 | ||||||||
27 | Doctors, nurses give lifestyle advice but are skeptical it’s heeded, 29.03.2018 | ||||||||
28 | Why do depressed doctors suffer in silence? – 27.06.2017 | ||||||||
29 | The 8 things that end childhood too soon: what clinicians should know, 30.06.2017 | ||||||||
30 | Stress and depression mediated by single brain protein, 20.11.2014 | ||||||||
31 | How the brain responds to trauma, 24.09.2014 | ||||||||
32 | Long work hours wreak havoc in MDs, Personal lives, 23.09.2013 | ||||||||
33 | Nature, Niche, and nurture. The role of social experience in transforming genotype into phenotype, 11.10.2011 | ||||||||
34 | Gunta Ancāne, Andrejs Ancāns - Stress 21.gadsimtā. Kā palīdzēt sev un pacientiem. Latvijas Ārsts. 2, 2009, 10-15. (akceptējams izdevums) | ||||||||
35 | Gunta Ancāne - Krīze, phenomenon ranularum un psihiskā veselība. Latvijas ārsts, 2009, 12, 10-13. (akceptējams izdevums) | ||||||||
36 | Dreams in Jungian psychology: The use of dreams as an instrument for research, diagnosis and treatment of social phobia, 2009 | ||||||||
37 | Gunta Ancāne - „Ārsta un pacienta terapeitisko attiecību psihoemocionālie aspekti.”//Latvijas Ārsts.- 2005/6. 77.-79. (akceptējams izdevums) | ||||||||
38 | Gunta Ancāne - Psihosomatiskās medicīnas definīcija un īsa tās ideju attīstības vēsture//Psiholoģijas Pasaule. 2004.2. 36- 40. (akceptējams izdevums) | ||||||||
39 | Gunta Ancāne - “ Psihosomatiskie traucējumi un slimības” “Psiholoģijas Pasaule”; nr.2004/04; 44.-49. (akceptējams izdevums) | ||||||||
40 | Gunta Ancāne - Ķermeņa un psihes saistība//Psiholoģijas Pasaule.- 2004.-Nr.1-38.-43.lpp. (akceptējams izdevums) | ||||||||
41 | The effects of physician empathy on patient satisfaction and compliance, 09.2004 | ||||||||
42 | Implementing the care programme approach in psychotherapeutics settings, 2004 | ||||||||
43 | Post-traumatic stress disorder: symptom profiles in men and women, 2003 | ||||||||
44 | Physical symptoms and physician-experienced difficulty in the physician –patient relationship, 1.05.2001 | ||||||||
45 | Suzanne O'Sullivan. It's All in Your Head: Stories from the Frontline of Psychosomatic Illness. Vintage Publishing. 336 p. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Artūrs Utināns - Cilvēka psihe. Tās darbība, funkcionēšanas traucējumi un ārstēšanas iespējas. Nacionālais apgāds. 2005. 568 lpp. | ||||||||
2 | Katedrā izstrādātie studentu pētnieciskie darbi/ student research works developed in the department: | ||||||||
3 | 1. Adelīna Nikitenko “Ģeneralizētas trauksmes izplatība Ogres pilsētas vidusskolēnu vidū un tās saistība ar vientulību.” | ||||||||
4 | 2. Aksel Darius Överlien Dalili “Burnout Syndrome in Medical Personnel During The Covid-19 Pandemic” | ||||||||
5 | 3. Ali Lavin “Changes of level of empathy in medical students during time of studies” | ||||||||
6 | 4. Ieva Kulša “Celikālijas psihosomatiskie aspekti.” | ||||||||
7 | 5. Jānis Kristpas Vasiļonoks “Ārstu-rezidentu spēja paziņot sliktas ziņas pacientam.” | ||||||||
8 | 6. Karīna Rudus “Saistība starp trauksmes simptomu smagumu un stresa pārvarēšanas stratēģijām RSU medicīnas fakultātes preklīnisko studiju gadu studentu vidū.” | ||||||||
9 | 7. Katrīna Liepiņa ”Adverse childhood experiences (ace) jeb nelabvēlīgas bērnības pieredzes saistībā ar gastrointestinālām sūdzībām āgenskalna ģimnāzijās” | ||||||||
10 | 8. Laura Gribuste “Saistība starp kritiskās domāšanas dispozīciju un ticību paranormālajam Rīgas Stradiņa Universitātes studentu vidū.” | ||||||||
11 | 9. Leonhard Francisco Schlichting “Borderline Personality Disorder as Comorbidity of Bulimia Nervosa in Adolescents” | ||||||||
12 | 10. Linda Borskoviča “Pašcieņas, trauksmes, depresijas rādītāju saistība ar glikēmijas kontroli pacientiem ar 1. un 2. Tipa cukura diabētu” | ||||||||
13 | 11. Linda Lumikki April Vainio “MDMA-assisted therapy in PTSD treatment” | ||||||||
14 | 12. Megija Zunde “Trauksmes simptomu īpatsvara dinamika vidējam medicīnas personālam Covid-19 pandēmijas laikā Latvijā.” | ||||||||
15 | 13. Miina-Maria Jyrälä “Depression as a risk factor for coronary artery disease, mechanisms behind it” | ||||||||
16 | 14. Nika Kristiāna Meždreija “Somatizācijas un trauksmes simptomu salīdzinājums sesijas laikā un pēc tā RSU 1. un 6. kursa medicīnas fakultātes studentiem” | ||||||||
17 | 15. Rebecca Abraham “The effect of parenting on the development of borderline personality disorder” | ||||||||
18 | 16. Rebeka Beinaroviča “Sociāli ekonomiskā stāvokļa saistība ar izdegšanas sindromu medicīnas fakultātē studējošajiem.” | ||||||||
19 | 17. Sima Shokouhi “The relationship between the belief in conspiracy theories and narcissistic personality traits in an individual.” | ||||||||
20 | 18. Svetlana Redina “Ēšanas traucējumu saistība ar depresijas un trauksmes simptomiem starp 12. klašu skolniekiem piecās Rīgas Pārdaugavas rajona skolās: 71. vidusskolā, 96. vidusskolā, Anniņmuižas vidusskolā, Arkādijas vidusskolā, Imantas vidusskolā” | ||||||||
21 | 19. Zanda Laura Šķiņķe “Trauksmes un depresijas simptomu korelācija ar un bez muguras lejasdaļas sāpēm RSU medicīnas fakultātes studentiem” | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Steven James Bartlett. Normality Does Not Equal Mental Health: The Need to Look Elsewhere for Standards of Good Psychological Health. Praeger, 2011. |