Pārlekt uz galveno saturu

Psihoterapijas pamati

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:9.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:01.08.2024 13:04:24
Par studiju kursu
Kursa kods:PMUPK_027LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; AnatomijaMērķauditorija:Medicīnas pakalpojumi
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Līva Mača
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Psihosomatiskās medicīnas un psihoterapijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Kristapa iela 30, pmpkatrsu[pnkts]lv, +371 67210989
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)0Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)0Kopā lekciju kontaktstundas0
Nodarbības (skaits)10Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)3Kopā nodarbību kontaktstundas30
Kopā kontaktstundas30
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)0Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)0Kopā lekciju kontaktstundas0
Nodarbības (skaits)10Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)3Kopā nodarbību kontaktstundas30
Kopā kontaktstundas30
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Nav nepieciešamas.
Mērķis:
Veicināt zināšanu apguvi par psihiskās veselības kritērijiem un to lomu fizisko traucējumu un slimību profilaksē. Sniegt zināšanas personību teorijā, par personības funkcionēšanas līmeņiem, personības rakstura organizācijas struktūrām. Sniegt zināšanas par ēšanas traucējumiem, to pazīmēm, attīstību un ārstēšanu ietekmējošiem emocionālajiem un personības faktoriem. Sniegt zināšanas par uztura speciālista-pacienta terapeitisku attiecību būtību, raksturojošajām lietām. Dot iespēju izspēlēt un pārrunāt dažādas klīniskās situācijas no uztura speciālistu ikdienas.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Biopsihosociālais modelis. Psihosomatiskā medicīna. Personības jēdziens. Personības attīstība un veselība no dažādu teoriju viedokļa.Nodarbības1.00auditorija
2Psihiskie aizsardzības mehānismi. Personības funkcionēšanas līmeņi – neirotiskais, robežlīmeņa, psihotiskais.Nodarbības1.00auditorija
3Personības rakstura organizācijas struktūras - narcistiska, histēriska, depresīva, obsesīvi-kompulsīva, šizoīda.Nodarbības1.00auditorija
4Starppārbaudījums. Klīnisko gadījumu analīze.Nodarbības1.00auditorija
5Psihoterapijas jēdziens. Psihoterapijas indikācijas, kontrindikācijas. Psihoterapijas salīdzinājums ar psihiatriju un medikamentozo terapiju. Psihoterapijas metodes I. Psihodinamiskā psihoterapija psihosomatikā, psihoterapijas process (izvērtēšanas fāze, terapijas sākuma fāze, izstrādāšanas fāze, nobeiguma fāze), transference, kontrtransference, rezistence.Nodarbības1.00auditorija
6Psihoterapijas metodes II. Atbalsta psihoterapija dažādās medicīnas specialitātēs. Kognitīvi biheiviorālā terapija. Individuālā, pāru, ģimenes, grupu psihoterapija. Bērnu un pusaudžu psihoterapija.Nodarbības1.00auditorija
7Ēšanas traucējumi – simptomātika, etioloģija, diagnostiskie kritēriji, ārstēšanas metodes.Nodarbības1.00auditorija
8Terapeitiskas uztura speciālista – pacienta attiecības.Nodarbības1.00auditorija
9Klīnisko situāciju analīze.Nodarbības1.00auditorija
10Klīnisko situāciju analīze. Jautājumi. Eksāmens (rakstisks).Nodarbības1.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Biopsihosociālais modelis. Psihosomatiskā medicīna. Personības jēdziens. Personības attīstība un veselība no dažādu teoriju viedokļa.Nodarbības1.00auditorija
2Psihiskie aizsardzības mehānismi. Personības funkcionēšanas līmeņi – neirotiskais, robežlīmeņa, psihotiskais.Nodarbības1.00auditorija
3Personības rakstura organizācijas struktūras - narcistiska, histēriska, depresīva, obsesīvi-kompulsīva, šizoīda.Nodarbības1.00auditorija
4Starppārbaudījums. Klīnisko gadījumu analīze.Nodarbības1.00auditorija
5Psihoterapijas jēdziens. Psihoterapijas indikācijas, kontrindikācijas. Psihoterapijas salīdzinājums ar psihiatriju un medikamentozo terapiju. Psihoterapijas metodes I. Psihodinamiskā psihoterapija psihosomatikā, psihoterapijas process (izvērtēšanas fāze, terapijas sākuma fāze, izstrādāšanas fāze, nobeiguma fāze), transference, kontrtransference, rezistence.Nodarbības1.00auditorija
6Psihoterapijas metodes II. Atbalsta psihoterapija dažādās medicīnas specialitātēs. Kognitīvi biheiviorālā terapija. Individuālā, pāru, ģimenes, grupu psihoterapija. Bērnu un pusaudžu psihoterapija.Nodarbības1.00auditorija
7Ēšanas traucējumi – simptomātika, etioloģija, diagnostiskie kritēriji, ārstēšanas metodes.Nodarbības1.00auditorija
8Terapeitiskas uztura speciālista – pacienta attiecības.Nodarbības1.00auditorija
9Klīnisko situāciju analīze.Nodarbības1.00auditorija
10Klīnisko situāciju analīze. Jautājumi. Eksāmens (rakstisks).Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Sagatavot klīnisko gadījumu diskusijai grupā par atbilstošo nodarbības tēmu. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
I. Zināšanas – spēja definēt: 60% 1. Pacientu psihiskās veselības kritērijus, psihiskās aizsardzības mehānismus (20%) 2. Ēšanas traucējumu veidus, saistību ar personības faktoriem, ietekmējošajiem emocionālajiem faktoriem (20%) 3. Terapeitisku uztura speciālista-pacienta attiecību veidošanas principi (20%) II. Prasmes: 40% 1. Terapeitisku uztura speciālista-pacienta attiecību veidošanas pamati (20%) 2. Uztura speciālista – pacienta atbalsta psihoterapijas elementi (20%) Eksāmena vērtējums ir kumulatīvs. To veido: 1. Starppārbaudījums – 50%. Pēc docētāja izvēles: a. Video materiāla analīze un/vai b. Klīniskā gadījuma apraksts un/vai c. Atvērtie jautājumi nodarbības sākumā un/vai d. Daudz atbilžu tests un/vai e. Prezentācijas sagatavošana par nodarbības tēmu. 2. Gala pārbaudījums (50%) – elektronizēts, e-studijās pieejams vai klātienē organizēts daudzatbilžu tests par kursa ietvaros izskatītajām tēmām. Ir iespējama automātiskā gala pārbaudījuma ieskaitīšana pie sekojošu kritēriju izpildes: - Izcili nokārtots starppārbaudījums; - 100% nodarbību un lekciju apmeklējums; - Aktīva dalība diskusijās un lomu spēlēs VAI sagatavota prezentācija par cikla nodarbības tēmu a) literatūras apskats; b) klīniskais gadījums; c) jaunākais pētījums.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studenti spēs analizēt ēšanas traucējumu emocionālos etiopatoģenētiskos faktorus, spēs aprakstīt indikācijas psihoterapijai pacientiem ar ēšanas traucējumiem.
Prasmes:Studenti spēs veidot terapeitiskas uztura speciālista-pacienta attiecības, pratīs atpazīt psihoterapijas indikācijas pacientiem ar ēšanas traucējumiem.
Kompetences:Izprast un analizēt psihoterapijas nepieciešamību pacientiem ar ēšanas traucējumiem, izprast diagnostiskos kritērijus un kombinētas terapijas nepieciešamību.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1The therapeutic relationship between a client and dietitian: A systematic integrative review of empirical literature, 2022
2Psychotherapies for eating disorders: findings from a rapid review, 2023
3Managing eating disorders. Countertransference and other dynamic processes in the therapeutic milieu, 2013
4Epigenetics, satiety, and predictive markers of obesity, 27.02.2023
5Emotional eating tied to risk for diastolic dysfunction, 19.01.2023
6Vegetarians suffer more depression than meat eaters, 27.12.2022
7What happens when doctors and patients interrupt each other?, 23.11.2022
8Diagnostic and statistical manual of mental disorders,. 5th edition, 2013.
9Psychoanalytic Diagnosis. 2nd edition, 2011
10Artūrs Utināns - Cilvēka psihe. Tās darbība, funkcionēšanas traucējumi un ārstēšanas iespējas. Nacionālais apgāds. 2005. 568 lpp. (akceptējams izdevums)
11B.Luban-Plozza, W.Poldinger, F.Kroger – Psych osomatic Disorders in General Practice. Springler – Verlag. 1992. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
1Nutritional psychiatry: the present state of the evidence, 2017
2The association between personality traits and dietary choices: A Systematic Review, 2021
3Association of Personality Traits with Dietary Habits and Food/Taste Preference, 2021
4J.Kovel. A complete guide to therapy. From psychoanalysis to behaviour modification. Penguin Books. 1976.
5Dennis Brown, Jonathan Pedder, & Anthony Bateman. Introduction to Psychotherapy. Taylor and Francis, 2010.
6Gunta Ancāne. Hronisku sāpju stāvokļu psihosomatiska izpratne//Latvijas Ārsts.- 2004. Nr1.- 40- 43.
7Gunta Ancāne. Ķermeņa un psihes saistība//Psiholoģijas Pasaule.-2004.-Nr.1-38.-43.lpp.
8Gunta Ancāne. Psihosomatiskās medicīnas definīcija un īsa tās ideju attīstības vēsture// Psiholoģijas Pasaule. 2004. 2. 36- 40.
9Gunta Ancāne, D.Šmite, A.Ancāns. Emocionāla distresa un muskuloskeletālas disfunkcijas mijiedarbība pacientiem ar hroniskām muguras lejasdaļas sāpēm/ /Zinātniskie raksti: 2006.g.medicīnas nozares pētnieciskā darba publikācijas. RSU.-Rīga, 2007. 86.-96.lpp.
10Gunta Ancāne, Andrejs Ancāns. Stress 21.gadsimtā. Kā palīdzēt sev un pacientiem. Latvijas Ārsts. 2, 2009, 10-15.
11Gunta Ancāne. Krīze, phenomenon ranularum un psihiskā veselība. Latvijas ārsts, 2009, 12, 10-13.