.
Psihoterapijas pamati
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:9.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:01.08.2024 13:04:24
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | PMUPK_027 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Anatomija | Mērķauditorija: | Medicīnas pakalpojumi | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Līva Mača | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Psihosomatiskās medicīnas un psihoterapijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Kristapa iela 30, pmpkrsu[pnkts]lv, +371 67210989 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 30 | ||||
Kopā kontaktstundas | 30 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 30 | ||||
Kopā kontaktstundas | 30 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nav nepieciešamas. | ||||||||
Mērķis: | Veicināt zināšanu apguvi par psihiskās veselības kritērijiem un to lomu fizisko traucējumu un slimību profilaksē. Sniegt zināšanas personību teorijā, par personības funkcionēšanas līmeņiem, personības rakstura organizācijas struktūrām. Sniegt zināšanas par ēšanas traucējumiem, to pazīmēm, attīstību un ārstēšanu ietekmējošiem emocionālajiem un personības faktoriem. Sniegt zināšanas par uztura speciālista-pacienta terapeitisku attiecību būtību, raksturojošajām lietām. Dot iespēju izspēlēt un pārrunāt dažādas klīniskās situācijas no uztura speciālistu ikdienas. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Biopsihosociālais modelis. Psihosomatiskā medicīna. Personības jēdziens. Personības attīstība un veselība no dažādu teoriju viedokļa. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Psihiskie aizsardzības mehānismi. Personības funkcionēšanas līmeņi – neirotiskais, robežlīmeņa, psihotiskais. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Personības rakstura organizācijas struktūras - narcistiska, histēriska, depresīva, obsesīvi-kompulsīva, šizoīda. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Starppārbaudījums. Klīnisko gadījumu analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Psihoterapijas jēdziens. Psihoterapijas indikācijas, kontrindikācijas. Psihoterapijas salīdzinājums ar psihiatriju un medikamentozo terapiju. Psihoterapijas metodes I. Psihodinamiskā psihoterapija psihosomatikā, psihoterapijas process (izvērtēšanas fāze, terapijas sākuma fāze, izstrādāšanas fāze, nobeiguma fāze), transference, kontrtransference, rezistence. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Psihoterapijas metodes II. Atbalsta psihoterapija dažādās medicīnas specialitātēs. Kognitīvi biheiviorālā terapija. Individuālā, pāru, ģimenes, grupu psihoterapija. Bērnu un pusaudžu psihoterapija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Ēšanas traucējumi – simptomātika, etioloģija, diagnostiskie kritēriji, ārstēšanas metodes. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Terapeitiskas uztura speciālista – pacienta attiecības. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Klīnisko situāciju analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Klīnisko situāciju analīze. Jautājumi. Eksāmens (rakstisks). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Biopsihosociālais modelis. Psihosomatiskā medicīna. Personības jēdziens. Personības attīstība un veselība no dažādu teoriju viedokļa. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Psihiskie aizsardzības mehānismi. Personības funkcionēšanas līmeņi – neirotiskais, robežlīmeņa, psihotiskais. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Personības rakstura organizācijas struktūras - narcistiska, histēriska, depresīva, obsesīvi-kompulsīva, šizoīda. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Starppārbaudījums. Klīnisko gadījumu analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Psihoterapijas jēdziens. Psihoterapijas indikācijas, kontrindikācijas. Psihoterapijas salīdzinājums ar psihiatriju un medikamentozo terapiju. Psihoterapijas metodes I. Psihodinamiskā psihoterapija psihosomatikā, psihoterapijas process (izvērtēšanas fāze, terapijas sākuma fāze, izstrādāšanas fāze, nobeiguma fāze), transference, kontrtransference, rezistence. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Psihoterapijas metodes II. Atbalsta psihoterapija dažādās medicīnas specialitātēs. Kognitīvi biheiviorālā terapija. Individuālā, pāru, ģimenes, grupu psihoterapija. Bērnu un pusaudžu psihoterapija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Ēšanas traucējumi – simptomātika, etioloģija, diagnostiskie kritēriji, ārstēšanas metodes. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Terapeitiskas uztura speciālista – pacienta attiecības. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Klīnisko situāciju analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Klīnisko situāciju analīze. Jautājumi. Eksāmens (rakstisks). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Sagatavot klīnisko gadījumu diskusijai grupā par atbilstošo nodarbības tēmu. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | I. Zināšanas – spēja definēt: 60% 1. Pacientu psihiskās veselības kritērijus, psihiskās aizsardzības mehānismus (20%) 2. Ēšanas traucējumu veidus, saistību ar personības faktoriem, ietekmējošajiem emocionālajiem faktoriem (20%) 3. Terapeitisku uztura speciālista-pacienta attiecību veidošanas principi (20%) II. Prasmes: 40% 1. Terapeitisku uztura speciālista-pacienta attiecību veidošanas pamati (20%) 2. Uztura speciālista – pacienta atbalsta psihoterapijas elementi (20%) Eksāmena vērtējums ir kumulatīvs. To veido: 1. Starppārbaudījums – 50%. Pēc docētāja izvēles: a. Video materiāla analīze un/vai b. Klīniskā gadījuma apraksts un/vai c. Atvērtie jautājumi nodarbības sākumā un/vai d. Daudz atbilžu tests un/vai e. Prezentācijas sagatavošana par nodarbības tēmu. 2. Gala pārbaudījums (50%) – elektronizēts, e-studijās pieejams vai klātienē organizēts daudzatbilžu tests par kursa ietvaros izskatītajām tēmām. Ir iespējama automātiskā gala pārbaudījuma ieskaitīšana pie sekojošu kritēriju izpildes: - Izcili nokārtots starppārbaudījums; - 100% nodarbību un lekciju apmeklējums; - Aktīva dalība diskusijās un lomu spēlēs VAI sagatavota prezentācija par cikla nodarbības tēmu a) literatūras apskats; b) klīniskais gadījums; c) jaunākais pētījums. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti spēs analizēt ēšanas traucējumu emocionālos etiopatoģenētiskos faktorus, spēs aprakstīt indikācijas psihoterapijai pacientiem ar ēšanas traucējumiem. | ||||||||
Prasmes: | Studenti spēs veidot terapeitiskas uztura speciālista-pacienta attiecības, pratīs atpazīt psihoterapijas indikācijas pacientiem ar ēšanas traucējumiem. | ||||||||
Kompetences: | Izprast un analizēt psihoterapijas nepieciešamību pacientiem ar ēšanas traucējumiem, izprast diagnostiskos kritērijus un kombinētas terapijas nepieciešamību. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | The therapeutic relationship between a client and dietitian: A systematic integrative review of empirical literature, 2022 | ||||||||
2 | Psychotherapies for eating disorders: findings from a rapid review, 2023 | ||||||||
3 | Managing eating disorders. Countertransference and other dynamic processes in the therapeutic milieu, 2013 | ||||||||
4 | Epigenetics, satiety, and predictive markers of obesity, 27.02.2023 | ||||||||
5 | Emotional eating tied to risk for diastolic dysfunction, 19.01.2023 | ||||||||
6 | Vegetarians suffer more depression than meat eaters, 27.12.2022 | ||||||||
7 | What happens when doctors and patients interrupt each other?, 23.11.2022 | ||||||||
8 | Diagnostic and statistical manual of mental disorders,. 5th edition, 2013. | ||||||||
9 | Psychoanalytic Diagnosis. 2nd edition, 2011 | ||||||||
10 | Artūrs Utināns - Cilvēka psihe. Tās darbība, funkcionēšanas traucējumi un ārstēšanas iespējas. Nacionālais apgāds. 2005. 568 lpp. (akceptējams izdevums) | ||||||||
11 | B.Luban-Plozza, W.Poldinger, F.Kroger – Psych osomatic Disorders in General Practice. Springler – Verlag. 1992. (akceptējams izdevums) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Nutritional psychiatry: the present state of the evidence, 2017 | ||||||||
2 | The association between personality traits and dietary choices: A Systematic Review, 2021 | ||||||||
3 | Association of Personality Traits with Dietary Habits and Food/Taste Preference, 2021 | ||||||||
4 | J.Kovel. A complete guide to therapy. From psychoanalysis to behaviour modification. Penguin Books. 1976. | ||||||||
5 | Dennis Brown, Jonathan Pedder, & Anthony Bateman. Introduction to Psychotherapy. Taylor and Francis, 2010. | ||||||||
6 | Gunta Ancāne. Hronisku sāpju stāvokļu psihosomatiska izpratne//Latvijas Ārsts.- 2004. Nr1.- 40- 43. | ||||||||
7 | Gunta Ancāne. Ķermeņa un psihes saistība//Psiholoģijas Pasaule.-2004.-Nr.1-38.-43.lpp. | ||||||||
8 | Gunta Ancāne. Psihosomatiskās medicīnas definīcija un īsa tās ideju attīstības vēsture// Psiholoģijas Pasaule. 2004. 2. 36- 40. | ||||||||
9 | Gunta Ancāne, D.Šmite, A.Ancāns. Emocionāla distresa un muskuloskeletālas disfunkcijas mijiedarbība pacientiem ar hroniskām muguras lejasdaļas sāpēm/ /Zinātniskie raksti: 2006.g.medicīnas nozares pētnieciskā darba publikācijas. RSU.-Rīga, 2007. 86.-96.lpp. | ||||||||
10 | Gunta Ancāne, Andrejs Ancāns. Stress 21.gadsimtā. Kā palīdzēt sev un pacientiem. Latvijas Ārsts. 2, 2009, 10-15. | ||||||||
11 | Gunta Ancāne. Krīze, phenomenon ranularum un psihiskā veselība. Latvijas ārsts, 2009, 12, 10-13. |