Pārlekt uz galveno saturu

Ievads psihosomatikā

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:01.08.2024 13:37:25
Par studiju kursu
Kursa kods:PMUPK_036LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīnaMērķauditorija:Sabiedrības veselība
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Gunta Ancāne
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Psihosomatiskās medicīnas un psihoterapijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Kristapa iela 30, pmpkatrsu[pnkts]lv, +371 67210989
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)0Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)0Kopā lekciju kontaktstundas0
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas32
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Priekšstats par psihisko procesu divējādo, dabaszinātnisko un humanitāro dabu.
Mērķis:
Studiju kursa mērķis ir veicināt zināšanu apguvi par cilvēka psihiskās funkcionēšanas likumsakarībām un psihisko un somatisko procesu mijiedarbību.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Biopsihosociālais modelis medicīnā, slimību psihiskie, sociālie un bioloģiskie cēloņi (WHO), aleksitīmijas koncepts. Somatizācija. Psihosomatiskie traucējumi un psihosomatiskās slimības.Nodarbības1.00auditorija
2Afektu teorija. Emocijas, afekti, to fizioloģiskā loma, psihofizioloģiskā klasifikācija. Emociju loma somatizācijas procesā. Emocionālā inteliģence. 1. Iedzimtas emocijas 2. Priekšstats par adekvātu un neadekvātu emociju izpausmi 3. Emociju nozīme evolūcijas teorijas skatījumā 4. Afektu somatiskās izpausmes – somatizācijas process kā mūsdienu komunikācijas forma 5. Emocionālās inteliģences nozīme un izpausmes.Nodarbības1.00auditorija
3Stress un disstress, tā tipi. Stresoru veidi. Bio-psiho-patoloģiskais ievainojamības modelis: agrīnā bērnības emocionāla distresa ietekme uz emocionālo un somatisko traucējumu rašanās risku pieaugušā vecumā.Nodarbības1.00auditorija
4Personības struktūru tipi.Nodarbības1.00auditorija
5Psihoterapijas jēdziens. Mērķi. Indikācijas. Psihoterapijas process (izvērtēšanas fāze, terapijas sākuma fāze, izstrādāšanas fāze, noslēguma fāze). Psihoterapijas tehnikas. Psihoterapijas veidi. 1. Atbalsta psihoterapija 2. Psihodinamiskā (psihoanalītiskā) psihoterapija 3. Kognitīvi biheiviorālā terapija 4. Individuālā, pāru, ģimenes, grupu psihoterapija 5. Bērnu un pusaudžu psihoterapija.Nodarbības1.00auditorija
6Veselības aprūpes darbinieka – pacienta attiecības un to nozīme sabiedrības veselībā.Nodarbības1.00auditorija
7Ģimene – jēdziens, struktūra, funkcijas. Ģimenes funkcionēšana – stāsti, pieņēmumi, robežas, noteikumi, izturība. Ģimenes dinamika ar psihiski/fiziski slimiem ģimenes locekļiem. Funkcionāla ģimene – galvenās iezīmes. Disfunkcionāla ģimene – galvenās iezīmes, daudzveidība.Nodarbības1.00auditorija
8Atsevišķu nodarbību eksāmenam, noslēguma jautājumiem, klīnisko gadījumu/referātu prezentēšanai.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Pacientu gadījumu aprakstu analīze. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
I. Zināšanas – spēja definēt: 80%: 1. Biopsihosociālo pieeju medicīnā (20%); 2. Psihosomatiskās veselības nozīmi sabiedrības veselībā (20%); 3. Psihosomatiskās veselības profilakses pamatprincipus (20%); 4. Somatizācijas teorijas – emocionālo faktoru loma slimību izcelsmē (20%). II. Prasmes: 20%: 1. Sabiedrības veselības speciālista – pacienta/klienta attiecību veidošanās principi dažādu personības struktūru gadījumā (20%). Eksāmena vērtējums ir kumulatīvs. To veido: 1. Starppārbaudījums – 50%. Pēc docētāja izvēles: • Video materiāla analīze un/vai • Klīniskā gadījuma apraksts un/vai • Atvērtie jautājumi nodarbības sākumā un/vai • Daudz atbilžu tests un/vai • Prezentācijas sagatavošana par nodarbības tēmu. 2. Gala pārbaudījums (50%) – elektronizēts, e-studijās pieejams vai klātienē organizēts daudzatbilžu tests par kursa ietvaros izskatītajām tēmām. Ir iespējama automātiskā gala pārbaudījuma ieskaitīšana pie sekojošu kritēriju izpildes: -izcili nokārtots sarppārbaudījums; -100% nodarbību un lekciju apmeklējums; -aktīva dalība diskusijās un lomu spēlēs. VAI Sagatavota prezentācija par a) cikla nodarbības tēmu (literatūras apskats); b) klīnisko gadījumu; c) jaunāko pētījumu (atbilstoši nodarbības tēmai).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studējošie spēs: analizēt psihisko faktoru lomu somatisko slimību gadījumā; novērtēt farmakoloģiskas terapijas psihodinamiskos aspektus; aprakstīt psihosomatiskos traucējumus un slimību etipopatoģenēzi, nosaukt un izteikties par saskarsmes pamatprincipiem.
Prasmes:Studenti spēs: īsi aprakstīt psihosomatisku pacientu saslimšanas gadījumu etiopatoģenēzi, izskaidrot placebo efekta izmantošanas iespējas; demonstrēt terapeitiskas saskarsmes pamatelementus.
Kompetences:Studenti spēs analizēt bioloģisko, emocionālo un sociālo faktoru lomu slimību etioloģijā un patoģenēzē.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Women at higher risk for inflation-related stress, 24.05.2023
2Long- term impact of childhood trauma explained, 2.05.2023
3Medical-level empathy? Yup, chatGPT can fake that, 4.05.2023
4Anger in adults a red flag for childhood trauma, 5.04.2023
5Melatonin a new way to reduce self-harm, 27.03.2023
6Epigenetics, satiety, and predictive markers of obesity, 27.02.2023
7Beyond the psychedelic effect: ayahuasca as antidepressant, 10.02.2023
8Emotional eating tied to risk for diastolic dysfunction, 19.01.2023
9Vegetarians suffer more depression than meat eaters, 27.12.2022
10Greater Handgrip Strength tied to lower risk for depression, 20.12.2022
11German survey on assisted suicide: how to handle this? Where should caution be exercised?, 16.09.2022
12Social isolation, Loneliness tied to death, MI, stroke: AHA, 4.08.2022
13Physicians react: burnout rates are alarming, so who should drive change? 6.06.2022
14K. Abrahamsson. R. Ennals. Sustainable work in Europe. Concepts, Conditions, Challenges. 2022 Edited Collection. 342 Pages
15Empathy fatigue in clinicians rises with latest COVID-19 surge, 16.09.2021
16Why men need mind-body medicine now more than ever, 2.04.2020
17Why do we love sad music? Mourning our pain, 27.11.2018
18The 8 things that end childhood too soon: what clinicians should know, 30.06.2017
19Why do depressed doctors suffer in silence? – 27.06.2017
20Stress and depression mediated by single brain protein, 20.11.2014
21How the brain responds to trauma, 24.09.2014
22Long work hours wreak havoc in MDs, Personal lives, 23.09.2013
23Nature, Niche, and nurture. The role of social experience in transforming genotype into phenotype, 11.10.2011
24Utināns. Cilvēka psihe Tās darbība, funkcionēšanas traucējumi un ārstēšanas iespējas. Nacionālais apgāds. 2005., 568 lpp.
25Implementing the care programme approach in psychotherapeutics settings, 2004
26Gunta Ancāne. Hronisku sāpju stāvokļu psihosomatiska izpratne//Latvijas Ārsts.- 2004., Nr1.- 40- 43
27Post-traumatic stress disorder: symptom profiles in men and women, 2003
28Physical symptoms and physician-experienced difficulty in the physician –patient relationship, 1.05.2001
Papildu literatūra
1G.Ancane, D.Smite. Die Bedeutung emotionaler Belastung für das Schmerz- syndrom bei Patienten mit chronischem Kreuzschmerz. Ärztliche Psychotherapie 1/2011., 49.-54
2Gunta Ancāne. Ķermeņa un psihes saistība//Psiholoģijas Pasaule.-2004.,-Nr.1-38.-43.lpp