Pārlekt uz galveno saturu

Medicīnas psiholoģija, krīžu psiholoģija un psihoterapijas pamati

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:01.08.2024 12:43:09
Par studiju kursu
Kursa kods:PMUPK_038LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:3.33ECTS:5.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Veselības aprūpeMērķauditorija:Medicīnas pakalpojumi
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Laura Valaine
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Psihosomatiskās medicīnas un psihoterapijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Kristapa iela 30, pmpkatrsu[pnkts]lv, +371 67210989
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)0Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)0Kopā lekciju kontaktstundas0
Nodarbības (skaits)14Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas56
Kopā kontaktstundas56
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Anatomija, fizioloģija, patoloģiskā fizioloģija, starppersonu saskarsme veselības aprūpē, pamatzināšanas specialitātē.
Mērķis:
Veicināt izpratni par personības attīstību un funkcionēšanu, psihosomatisku traucējumu etioloģiju, simptomiem, diagnostiku, ārstēšanu un profilaksi; attīstīt audiologopēda-pacienta terapeitisko attiecību veidošanas prasmes; veicināt medicīniskās psihoterapijas tehniku apgūšanu un pielietošanu klīniskajā darbā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Mediķa-pacienta terapeitiskās attiecības. Saskarsmes jēdziens, saskarsmes veidi, to klasifikācijas iespējas, saskarsmes pamatfunkcijas. Prasme klausīties. Aktīvā un pasīvā klausīšanās. Atšķirīgais. Runāšana. Empātija, simpātija, antipātija saskarsmē. Emociju loma saskarsmē. Līdzestības noteicošie faktori. Ētikas jautājumi, veidojot ārstnieciskās attiecības ar pacientu. Saskarsmes klasifikācija pēc Ē.Berna transakcijas teorijas.Nodarbības1.00auditorija
2Personības jēdziens, definīcijas. Psihes funkcionēšanas topogrāfiskais un strukturālais modelis. Personības attīstība no dažādu teoriju viedokļa. Psihoseksuālā un epiģenētiskā attīstības teorija, psihosociālās (Ēriksons) krīzes. Ego psiholoģija (Z. Freids).Nodarbības1.00auditorija
3Personības attīstība no dažādu teoriju viedokļa. Patības psiholoģija. (H.Kohuts). Objektattiecību teorija, mātes – bērna attiecību nozīme bērna psihiskajā attīstībā. (M.Kleina, M.Mālere). Personības teoriju salīdzinājums psihoterapeitiskā skatījumā. Priekšstats par personības traucējumiem: konflikta un deficīta modeļi.Nodarbības1.00auditorija
4Psihiskie aizsardzības mehānismi.Nodarbības1.00auditorija
5Personības funkcionēšanas līmeņi.Nodarbības1.00auditorija
6Izpratne par dažādām personības rakstura organizācijas tipiem: depresīvs, mānisks, mazohistisks, histērisks, atkarīgs, obsesīvi-kompulsīvs, paranoīds.Nodarbības1.00auditorija
7Emocijas, afekti, to klasifikācija, fizioloģija, ietekme uz ķermeni. Aleksitīmija. Stress, tā tipi.Nodarbības1.00auditorija
8Biopsihosociālais modelis medicīnā. Somatizācija. Somatizācijas mehānismi, palvenās psihosomatiskās teorijas. Bio-psiho-patoloģiskais ievainojamības modelis: agrīnā bērnības emocionāla distresa ietekme uz emocionālo un somatisko traucējumu rašanas risku pieaugušā vecumā (Egle un Hardta pētījuma secinājumi).Nodarbības1.00auditorija
9Krīzes jēdziens, definīcijas, krīžu veidi, klasifikācijas. Sociālās un interpersonālās problēmas, kā krīzes iespējamie ierosinātāji. Krīzes erozijas modelis. Lomu spēles. 1. Krīzes jēdziens, definīcijas. 2. Attīstības, eksistenciālas un traumatiskas krīzes. 3. Krīžu savstarpējā mijiedarbība. 4. Krīzes erozijas modelis un palīdzības iespējas dažādās krīzes fāzēs.Nodarbības1.00auditorija
10Medicīniskās psihoterapijas jēdziens, veidi. Mērķi. Indikācijas. Kontrindikācijas. 1. Psihodinamiskā psihoterapija, tās process un tehnikas: klausīšana, klarifikācija, konfrontācija, interpretācija. 2. Psihodinamiskās (psihoanalītiskās) psihoterapijas salīdzinājums ar kognitīvi biheiviorālo terapiju un psihofarmakoterapiju: īstermiņa un ilgtermiņa efektivitāte.Nodarbības1.00auditorija
111. Kognitīvi biheiviorālās terapija, tās tehnikas tehnikas. 2. Individuālā, pāru, ģimenes psihoterapija: indikācijas un īpatnības, mācību filmas analīze. 3. Priekšstats par grupu psihoterapiju: atbalsta un psihodinamiskās grupas, grupas dinamika un indikācijas 4. Atbalsta psihoterapija, tās pamatprincipi un tehnikas.Nodarbības1.00auditorija
12Bērnu un pusaudžu psihoterapija. 1. Smilšu un spēļu terapija bērnu psihoterapijas praksē. 2. Pusaudžu psihoterapijas īpatnības.Nodarbības1.00auditorija
13Izdegšanas sindroms. 1. Izdegšanas jeb izsīkuma sindroma (Burn out) pazīmes un cēloņi. 2. Izdegšanas profilakse un ārstēšana.Nodarbības1.00auditorija
14Bālinta grupas. Eksāmens (rakstiskā veidā).Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Iepazīties ar atbilstošu literatūru pirms katras nodarbības, sagatavot jautājumus. Sagatavot klīnisko gadījumu aprakstus par pacientiem no savas prakses, atbilstoši nodarbības tēmai. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
Studentu zināšanu vērtēšanas kritēriji: I. Zināšanas – spēja definēt 60%: 1. Pacientu psihiskās veselības kritēriji (15%) 2. Pacientu psihiskās aizsardzības mehānismi (15%) 3. Audiologopēda – pacienta attiecību veidošanas principi (15%) 4. Ģimenes sistēma, tās radītie emocionālie traucējumi, to nozīme bērnu runas traucējumu izcelsmē (15%) II. Prasmes: 40%: 1. Audiologopēda – pacienta attiecību veidošanas pamati, komunikācija ar dažādos līmeņos funkcionējošiem pacientiem (20%) 2. Audiologopēda – pacienta atbalsta terapijas elementi (10%) 3. Prasme strādāt ar ģimeni, prasme parādīt vecākiem, ka bērna simptoms ir ģimenes simptoms (ja tas tā ir) (10%) Eksāmena vērtējums ir kumulatīvs. To veido: 1. Starppārbaudījums – 50%. Pēc docētāja izvēles: • Video materiāla analīze un/vai • Klīniskā gadījuma apraksts un/vai • Atvērtie jautājumi nodarbības sākumā un/vai • Daudz atbilžu tests un/vai • Prezentācijas sagatavošana par nodarbības tēmu. 2. Gala pārbaudījums (50%) – elektronizēts, e-studijās pieejams vai klātienē organizēts daudzatbilžu tests par kursa ietvaros izskatītajām tēmām. Ir iespējama automātiskā gala pārbaudījuma ieskaitīšana pie sekojošu kritēriju izpildes: -izcili nokārtots sarppārbaudījums; -100% nodarbību un lekciju apmeklējums; -aktīva dalība diskusijās un lomu spēlēs. VAI Sagatavota prezentācija par a) cikla nodarbības tēmu (literatūras apskats); b) klīnisko gadījumu; c) jaunāko pētījumu (atbilstoši nodarbības tēmai).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studenti iegūs zināšanas par psihisko un somatisko procesu mijiedarbību, pamatzināšanas par psihoterapijas procesu un kompetenci logopēda-pacienta terapeitisku attiecību veidošanā.
Prasmes:Studējošie attīstīs prasmi veidot terapeitiskas attiecības ar pacientu un iegūs iemaņas psiholoģiskā atbalsta sniegšanā.
Kompetences:Studenti spēs analizēt bioloģisko, emocionālo un sociālo faktoru lomu slimību etioloģijā un patoģenēzē. Izprast un analizēt psihoterapijas nepieciešamību pacientiem ar runas traucējumiem, izprast diagnostikas kritērijus un kombinētas terapijas nepieciešamību.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Medical-level empathy? Yup, chatGPT can fake that, 4.05.2023
2Long- term impact of childhood trauma explained, 2.05.2023
3Anger in adults a red flag for childhood trauma, 5.04.2023
4Melatonin a new way to reduce self-harm, 27.03.2023
5Vegetarians suffer more depression than meat eaters, 27.12.2022
6Greater Handgrip Strength tied to lower risk for depression, 20.12.2022
7What happens when doctors and patients interrupt each other?, 23.11.2022
8Empathy fatigue in clinicians rises with latest COVID-19 surge, 16.09.2021
9Why do we love sad music? Mourning our pain, 27.11.2018
10The 8 things that end childhood too soon: what clinicians should know, 30.06.2017
11S.Omārova - Cilvēks runā ar cilvēku. Saskarsmes psiholoģija. Kamene. 2009. (izdevums akcpetējams)
12A.Utināns. Cilvēka psihe Tās darbība, funkcionēšanas traucējumi un ārstēšanas iespējas. Nacionālais apgāds. 2005. 568 lpp. (izdevums akceptējams)
13J.Kulbergs - Dinamiskā psihiatrija. Jumava. 2001. (izdevums akceptējams)
Papildu literatūra
1B.Luban-Plozza, W.Poldinger, F.Kroger. Psychosomatic Disorders in General Practice. Springler – Verlag. 1992.
2Goleman, Daniel. Tava emocionālā inteliģence. Rīga : Jumava, 2019.
3J.Kovel. A Complete Guide to Therapy. From Psychoanalysis to Behavior Modification. Penguin Books. 1991.
4D.Brown, J.Pedder. Introduction to Psychotherapy. Routledge. 2010.