.
Psihiskie traucējumi iekšķīgu slimību klīnikā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:22.08.2023 11:39:10
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | PUNK_010 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Psihiatrija | Mērķauditorija: | Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ļubova Renemane | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Psihiatrijas un narkoloģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Tvaika iela 2, pnkrsu[pnkts]lv, +371 67080131 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 1 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 2 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 5 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 30 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | • Psihiatrijas un narkoloģijas mācību kurss MF 4. kursā RSU Psihiatrijas un narkoloģijas katedrā; • Iekšķīgo slimību mācību kurss MF 4. un 5.kursā; • Izvērsts kurss plaušu slimību patoloģijā; • Izvērsts kurss gastrointestinālo slimību patoloģijā; • Psiholoģijā, attīstības un medicīniskajā psiholoģijā (krīzes reakcijas fāzes, psiholoģiskie aizsargmehānismi, personības struktūra); • Medicīnas ētikā (ētisko jautājumu specifikā psihiatrijā); • Epidemioloģijā (psihisko un uzvedības traucējumu incidence, prevalence, pētniecības veidi); • Slimnieku klīniskās aprūpes pamatos (deontoloģija, jatrogēnija, intervija ar pacientu, izmeklēšanas metodes); • Klīniskā farmakoloģijā (antidepresanti, garastāvokļa stabilizatori, trankvilizatori, antipsihotiskie līdzekļi); • Psihosomatiskā medicīnā; • Veselības aprūpes organizācijā un ekonomikā; • Anestezioloģijā un reanimatoloģijā. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt pēdējā studiju gada studentiem zināšanas par psihiskiem traucējumiem, kas attīstās somatiski slimiem pacientiem. Sniegt zināšanas par somatisko slimību ietekmi (intoksikācija, smadzeņu hipoksija, ilgstošas sāpes, somatiska slimība kā psihotraumējošs faktors) uz psihisko slimību attīstību un norisi. Apgūt pamata psihopatoloģiskos sindromus, kas attīstās somatiski slimiem pacientiem. Sniegt zināšanas par psihiskiem traucējumiem saskaņā ar SSK-10 klasifikāciju, kas attīstās pacientiem ar kardioloģiskām slimībām (miokarda infarkts, išēmiskā sirds slimība, kardioķirurģija), ar endokrinopātijām, ar gastroenteroloģiskām slimībām, ar nieru slimībām un ar plaušu slimībām. Psihisko slimību diagnostika, medikamentozās ārstēšanas un pacientu sociālās rehabilitācijas pamatprincipi somatiskā stacionārā un ambulatorās aprūpes ietvaros. Apgūt psihiatriskās aprūpes dienesta organizācijas principus; kompetenču sadalījumu starp internistu, ģimenes ārstu un psihiatrisko dienestu; psihiski slimo pacientu aprūpes plānošanu un organizēšanu. Apgūt psihoedukatīvās terapijas principus, līdzestības jautājumus un ģimenes izglītošanu, saskaroties ar pacientiem, kuriem ir komorbīdi psihiski traucējumi un somatiskas slimības. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Psihiskie traucējumi saskaņā ar SSK-10 klasifikāciju, kas attīstās pacientiem ar somatisku patoloģiju. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Psihiskie traucējumi saskaņā ar SSK-10 klasifikāciju, kas attīstās pacientiem ar kardioloģiskām slimībām un kardioķirurģijā. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
3 | Psihiskie traucējumi saskaņā ar SSK-10 klasifikāciju, kas attīstās pacientiem ar gastroenteroloģiskām slimībām. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
4 | Psihiskie traucējumi saskaņā ar SSK-10 klasifikāciju, kas attīstās pacientiem ar cukura diabētu. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
5 | Psihiskie traucējumi saskaņā ar SSK-10 klasifikāciju, kas attīstās pacientiem ar endokrinopātijām. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
6 | Psihiskie traucējumi saskaņā ar SSK-10 klasifikāciju, kas attīstās pacientiem ar nieru un elpceļu slimībām. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
7 | Delīrijs, kas attīstās somatiski slimiem pacientiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studenti patstāvīgi apgūst praktisko darbu teorētisko daļu, izmantojot RSU e-studijas materiālus, nodarbībā doto informāciju, ieteikto papildus literatūru. Pacientu klīniskā stāvokļa aprakstu novērtējums. Nodarbību gaitā tiek pārbaudīti patstāvīgo darbu rezultāti un apspriesti grupā. Studenti praktisko darbu gaitā demonstrētajiem pacientiem novērtē psihisko stāvokli un to analizē grupā. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Semestra sekmīgai pabeigšanai, studentiem jāiegūst sekmīga vidēja atzīme par pacientu klīnisko gadījumu aprakstiem. Noslēguma eksāmens ir rakstisks. Eksāmena biļete sastāvēs no 3 nejauši izvēlētiem jautājumiem. Eksāmena jautājumi pieejami E-studijās. Katra eksāmena jautājuma garums tiks pielāgots tā, lai tas būtu viegli atbildams 25 minūšu laikā un uz ne vairāk kā vienas A4 lappuses no abām pusēm. Konkrētā eksāmena biļete tiks izvilkta tieši pirms eksāmena. Katrs eksāmena jautājums tiks vērtēts atsevišķi un gala vērtējums veidosies no 3 atzīmju vidējās atzīmes. Ja divas no trīs jautājumu atbildēm saņems neapmierinošu vērtējumu, eksāmens nebūs nokārtots. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Iegūtas zināšanas par psihisko traucējumu cēloņiem un attīstību, klīniskām īpatnībām, agrīnas diagnostikas iespējām pacientiem ar somatiskām slimībām (kardioloģiskām, endokrinopātijām, gastroenteroloģiskām, nieru un plaušu slimībām). Psihisko traucējumu pacientiem ar iekšķīgām slimībām atpazīšanu un diagnostiku. Medikamentozās ārstēšanas, pacientu sociālās rehabilitācijas pamatprincipiem, balstterapijas specifiku internajā medicīnā. | ||||||||
Prasmes: | Apgūtas prasmes veikt psihisko traucējumu novērtēšanu, strukturēti aprakstīt psihiskos traucējumus interna speciālista dokumentācijā. Diagnostisko skalu izmantošana. Apgūt praktiskā darba īpatnības ar dažādām pacientu grupām (komorbīdie psihiskie traucējumi un somatiskās slimības: kardioloģiskās, endokrinopātijās, gastroenteroloģiskās, nieru un citas slimības). | ||||||||
Kompetences: | Iegūtas kompetences pārzināt psihiski slimo pacientu aprūpi internistu praksē. Jāprot noteikt galvenās psihisko slimību pazīmes somatiski slimiem pacientiem. Jāprot uzstādīt diagnozi, izstrādāt un organizēt aprūpes plānu, jāprot sadalīt medicīniskās kompetences starp internistu un psihiatru; jāprot izveidot terapeitiskās attiecības un terapeitisko vidi, jāprot izglītot pacientu un pacienta ģimeni (psihoedukācija). Jāprot izmantot diagnostiskas skalas, jāmāk mazināt stigmatizāciju un aizspriedumus pacientiem, jāprot organizēt neatliekamo hospitalizāciju psihiatriskiem pacientiem. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Aitken P., Robens S., Emmens T., et al. Developing Models for Liaison Psychiatry Services – Guidance. 1st edition, February 2014 | ||||||||
2 | Mental disorders and medical comorbidity. Benjamin G. Druss MD, MPH, Elizabeth Reisinger Walker. RESEARCH SYNTHESIS REPORT NO. 21 FEBRUARY, 2011 | ||||||||
3 | Psychiatry at a Glanc, by Katona, Cornelius, Cooper, Claudia, Robertson, Mary. Wiley-Blackwell. 5th edition. 2015. Page 60-70 (ebrary) | ||||||||
4 | Semple D, Smyth R. Oxford Handbook of Psychiatry, 2nd edition. Oxford University Press, Oxford, 2019 | ||||||||
5 | Sutker P.B., Adams H.E. Comprehensive Handbook of Psychopathology. 3rd edition. 2002, Part V (akceptējams izdevums) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Goldberg D., L. Gask, R. Moriss. Psychiatry in Medical Practice. 3rd edition. Routledge, 2008 | ||||||||
2 | Kaplan & Sadocks. Synopsis of Psychiatry. Editors B.J.Sadock, V.A.Sadock. 12th edition. Philadelphia; Williams & Wilkins, 2021. | ||||||||
3 | E. Tērauds, E. Rancāns, R. Andrēziņa, B. Kupča, G. Ancāne, I. Ķiece, Ņ. Bezborodovs. Depresijas diagnostikas un ārstēšanas vadlīnijas. 3. Izdevums. Latvijas psihiatru asociācija. Rīga, 2016., 52 lpp. (latviešu plūsmai) | ||||||||
4 | Rancāns E., Tērauds E., Zaļkalns J., Riževa I., Tirāns E., Taube M. Depresijas un neirotisko traucējumu diagnostikas un ārstēšanas rekomendācijas ģimenes ārstiem. RSU Psihiatrijas un narkoloģijas katedra. Rīga, 2012. 32 lpp. (latviešu plūsmai) | ||||||||
5 | R. Andrēziņa, E. Tērauds. Praktiskā psihofarmakoterapija. Rīga, 2015. 40 lpp. (latviešu plūsmai) | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Mental Health and Chronic Diseases. National healthy worksite. Issue Brief No. 2 October, 2012 | ||||||||
2 | Cardiovascular disease and diabetes in people with severe mental illness position statement from the European Psychiatric Association (EPA), supported by the European Association for the Study of Diabetes (EASD) and the European Society of Cardiology (ESC). M. De Hert a, J.M. Dekker b, et.al. European Psychiatry 24, 2009. 412–424. | ||||||||
3 | Missing The Diagnosis: The Hidden Medical Causes of Mental Disorders. by William Matteson, Ph.D. | ||||||||
4 | Mortality and Medical Comorbidity Among Patients With Serious Mental Illness. Brian J. Miller, et.al. PSYCHIATRIC SERVICES. ps.psychiatryonline.org. October, 2006, Vol. 57 No. 10 |