Pārlekt uz galveno saturu

Psihisko traucējumu diagnostika un ārstēšana primārajā aprūpē

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:28.03.2022 11:05:18
Par studiju kursu
Kursa kods:PUNK_015LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; PsihiatrijaMērķauditorija:Ārstniecība
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Elmārs Tērauds
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Psihiatrijas un narkoloģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Tvaika iela 2, pnkatrsu[pnkts]lv, +371 67080131
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)2Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā lekciju kontaktstundas8
Nodarbības (skaits)6Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas24
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Psihiatrijas un narkoloģijas mācību cikls MF 4.kursā RSU MF Psihiatrijas un narkoloģijas katedrā.
Mērķis:
Sniegt pēdējā studiju gada studentiem zināšanas par ģimenes ārsta praksē biežāk sastopamo psihisko traucējumu un slimību izplatību, cēloņiem, traucējumu attīstību, klīniskām īpatnībām, diagnostikas iespējām un norisi (saskaņā ar SSK-10), psihiatrijas neatliekamo stāvokļu diagnostiku un diferenciālo diagnostiku ģimenes ārsta praksē. Psihisko slimību profilakses aspekti, medikamentozās ārstēšanas un pacientu sociālās rehabilitācijas pamatprincipi primārajā aprūpē. Apgūt psihiatriskās aprūpes dienesta organizācijas principus; kompetenču sadalījumu starp ģimenes ārstu un psihiatrisko dienestu; psihiski slimo pacientu aprūpes plānošanu un organizēšanu. Atbalsta, psihoedukatīvās, kognitīvās terapijas principi un īpatnības ģimenes ārsta praksē. Līdzestības jautājumi un ģimenes izglītošana, saskaroties ar pacientiem, kuriem ir smagi psihiski traucējumi.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Psihiatriskās palīdzības organizācija, likumdošanas akcenti Latvijā. Psihiatrisko dienestu sadarbība ar ģimenes ārstu. Psihisko traucējumu izplatība ģimenes ārstu praksē. Diagnostiska saruna ar pacientu, psihisko traucējumu simptomi un sindromi, to diagnostikas īpatnības primārajā aprūpē. Dažādi trauksmes veidi, to komorbiditāte ar somatisku patoloģiju. Afektīvie traucējumi, to saistība ar somatisku patoloģiju.Lekcijas1.00E-studiju vide
2Psihotisko traucējumu agrīna diagnostika, īpatnības ģimenes ārsta praksē. Psihotisko traucējumu ārstēšanas principi primārajā aprūpē. Organiski psihiski traucējumi ģimenes ārsta praksē, viegli kognitīvi traucējumi, to agrīnas diagnostikas nozīme, organiski psihotiski traucējumi, demences, diagnostika un ārstēšana primārajā aprūpē.Lekcijas1.00E-studiju vide
3Psihiatriskās palīdzības organizācija, likumdošanas akcenti Latvijā. Psihiatrisko dienestu sadarbība ar ģimenes ārstu, kompetenču sadalījums. Psihisko traucējumu izplatība ģimenes ārstu praksē. Psihisko traucējumu klasifikācija. Vispārējā psihopatoloģija.Nodarbības1.00klīniskā bāze
4Trauksmes veidi (panika, agorafobija, sociālās un izolētās fobijas), ģeneralizēta trauksme, OKT – to komorbiditāte ar somatisku patoloģiju. Adaptācijas traucējumi. Somatoformie traucējumi – diagnostika, diferenciālā diagnoze, to komorbiditāte ar somatisku patoloģiju primārā aprūpē. Terapijas principi, aprūpes īpatnības primārajā aprūpē.Nodarbības1.00klīniskā bāze
5Afektīvie traucējumi – ciklotīmija, distīmija, rekurenti depresīvi traucējumi ģimenes ārsta praksē. Bipolāri afektīvie traucējumi ģimenes ārsta praksē, to saistība ar somatisku patoloģiju.Nodarbības1.00klīniskā bāze
6Akūtas psihozes, diagnostika, diferenciālā diagnostika ģimenes ārsta praksē, neatliekamās palīdzības organizēšana, terapijas principi.Nodarbības1.00klīniskā bāze
7Šizofrēniskā spektra traucējumi – šizotipiskie traucējumi, dažādas šizofrēnijas formas, to diferenciālā diagnoze, terapija.Nodarbības1.00klīniskā bāze
8Organiskie un simptomātiskie traucējumi, viegli kognitīvi traucējumi, demences (Alcheimera, vaskulāra, frontotemporāla).Nodarbības1.00klīniskā bāze
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Pacientu klīniskā stāvokļa aprakstu novērtējums, daudzvariantu atbilžu uzdevumi. Studenti ir aicināti sniegt novērtējumu par studiju kursu pēc kursa apguves - anketas ir anonīmas un rezultāti ir pārskatāmi tikai apkopotā veidā.
Vērtēšanas kritēriji:
Eksāmens (Rakstisks) – 50%. Kumulatīvs vērtējums par darbu kursā – 50%. Kumulatīvo vērtējumu par darbu kursā veido: 1. Apmeklētas nodarbības. 2. Dalība nodarbībās un veiktie pacientu klīniskā stāvokļa aprakstu novērtējumi. Eksāmena biļete sastāvēs no 2 nejauši izvēlētiem jautājumiem. Eksāmena jautājumi pieejami E-studijās. Katra eksāmena jautājuma garums tiks pielāgots tā, lai tas būtu viegli atbildams 20 minūšu laikā un ne vairāk kā uz vienas A4 lappuses. Students eksāmena biļeti izvilks tieši pirms eksāmena. Katrs eksāmena jautājums tiks vērtēts atsevišķi un gala vērtējums veidosies attiecīgi no eksāmena jautājumu atbildēm – 50% un no vērtējuma par studenta darbu kursa ietvaros – 50%.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Iegūtas zināšanas par psihisko traucējumu cēloņiem un attīstību, klīniskām īpatnībām, agrīnas diagnostikas iespējām primārajā aprūpē. Neatliekamo stāvokļu ārstēšanu psihiatrijā atpazīšana un diagnostika. Medikamentozās ārstēšanas, pacientu sociālās rehabilitācijas pamatprincipiem un psihoterapijas lomu primārajā aprūpē, smagu psihisku traucējumu balstterapija, primārās aprūpes speciālistu loma tajā.
Prasmes:Apgūtas prasmes veikt psihisko traucējumu novērtēšanu, strukturēti aprakstīt psihiskos traucējumus primārās aprūpes speciālista dokumentācijā. Diagnostisko skalu izmantošana. Apgūt praktiskā darba īpatnības ar dažādām pacientu grupām (organiski psihiski traucējumi, šizofrēniskā spektra traucējumi, afektīvie traucējumi, ar stresu saistītie traucējumi, trauksme, somatoformie traucējumi, ēšanas traucējumi).
Kompetences:Iegūtas kompetences ir pārzināt psihiatrisko aprūpi primārās aprūpes etapā. Izprast ētiskos un juridiskos principus; medicīnisko kompetenču sadalījums starp ģimenes ārstu un psihiatru; pacientu ar psihiskiem traucējumiem aprūpes plānošana un organizēšanu. Atbalsta terapija un psihoedukācija darbā ar pacientu un ģimeni. Stigmatizācijas un aizspriedumu mazināšana pacientiem. Neatliekamas hospitalizācijas organizēšana psihiatriskiem pacientiem.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Sample D, Smyth R. Oxford Handbook of Psychiatry. 3rd edition, Oxford University Press, Oxford, 2019- EBSCO eBook Academic Collection
2Gautam Gulati, Mary-Ellen Lynall, & Kate Saunders. Psychiatry (11th ed., Lecture notes). Wiley. 2014
3The ICD-10 Classification of Mental and Behavioural Disorders. World Health Organization, Geneva, 1992. (akceptējams izdevums)
4Taylor, David M., et al. The Maudsley Prescribing Guidelines in Psychiatry. John Wiley & Sons, Incorporated, 2015. ProQuest Ebook Central
5Rancāns E., Tērauds E., Zaļkalns J., Riževa I., Tirāns E., Taube M. Depresijas un neirotisko traucējumu diagnostikas un ārstēšanas rekomendācijas ģimenes ārstiem. RSU Psihiatrijas un narkoloģijas katedra. Rīga, 2012. 32 lpp. (akceptējams izdevums)
6Klīniskie algoritmi, pacientu ceļi un indikatori Psihiskās veselības jomā, SPKC, 2020
7Ārvalstu studentiem/For International students:
8Sample D, Smyth R. Oxford Handbook of Psychiatry. 3rd edition, Oxford University Press, Oxford, 2019- EBSCO eBook Academic Collection
9Gautam Gulati, Mary-Ellen Lynall, & Kate Saunders. Psychiatry (11th ed., Lecture notes). Wiley. 2014
10The ICD-10 Classification of Mental and Behavioural Disorders. World Health Organization, Geneva, 1992. (akceptējams izdevums)
11Taylor, David M., et al. The Maudsley Prescribing Guidelines in Psychiatry. John Wiley & Sons, Incorporated, 2015. ProQuest Ebook Central
Papildu literatūra
1E. Tērauds, E. Rancāns, R. Andrēziņa, B. Kupča, G. Ancāne, I. Ķiece, Ņ. Bezborodovs. Depresijas diagnostikas un ārstēšanas vadlīnijas. 3. Izdevums. Latvijas psihiatru asociācija. Rīga, 2016. 52 lpp. Latvian only
2E. Tērauds, E. Rancāns, R. Andrēziņa, B. Kupča, I. Ķiece, I. Zārde, Ņ. Bezborodovs. Šizofrēnijas diagnostikas un ārstēšanas vadlīnijas. 3. Izdevums. Latvijas psihiatru asociācija. Rīga, 2014., 43 lpp. Latvian only
3E. Tērauds, E. Rancāns, R. Andrēziņa, B. Kupča. Bipolāri afektīvo traucējumu diagnostikas un ārstešanas vadlīnijas. 2. Izdevums. Latvijas psihiatru asociācija. Rīga, 2016., 48 lpp. Latvian only
4Pacientu ar psihiskiem un uzvedības traucējumiem dinamiskā novērošana pie ģimenes ārsta. Algoritmi ģimenes ārstiem. NVD, 2021. Latvian only
Citi informācijas avoti
1International Classification of Diseases. 11th Revision. WHO, Geneva, 2022