.
Psihisko traucējumu diagnostika un ārstēšana primārajā aprūpē
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:28.03.2022 11:05:18
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | PUNK_015 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Psihiatrija | Mērķauditorija: | Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Elmārs Tērauds | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Psihiatrijas un narkoloģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Tvaika iela 2, pnkrsu[pnkts]lv, +371 67080131 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 2 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Psihiatrijas un narkoloģijas mācību cikls MF 4.kursā RSU MF Psihiatrijas un narkoloģijas katedrā. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt pēdējā studiju gada studentiem zināšanas par ģimenes ārsta praksē biežāk sastopamo psihisko traucējumu un slimību izplatību, cēloņiem, traucējumu attīstību, klīniskām īpatnībām, diagnostikas iespējām un norisi (saskaņā ar SSK-10), psihiatrijas neatliekamo stāvokļu diagnostiku un diferenciālo diagnostiku ģimenes ārsta praksē. Psihisko slimību profilakses aspekti, medikamentozās ārstēšanas un pacientu sociālās rehabilitācijas pamatprincipi primārajā aprūpē. Apgūt psihiatriskās aprūpes dienesta organizācijas principus; kompetenču sadalījumu starp ģimenes ārstu un psihiatrisko dienestu; psihiski slimo pacientu aprūpes plānošanu un organizēšanu. Atbalsta, psihoedukatīvās, kognitīvās terapijas principi un īpatnības ģimenes ārsta praksē. Līdzestības jautājumi un ģimenes izglītošana, saskaroties ar pacientiem, kuriem ir smagi psihiski traucējumi. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Psihiatriskās palīdzības organizācija, likumdošanas akcenti Latvijā. Psihiatrisko dienestu sadarbība ar ģimenes ārstu. Psihisko traucējumu izplatība ģimenes ārstu praksē. Diagnostiska saruna ar pacientu, psihisko traucējumu simptomi un sindromi, to diagnostikas īpatnības primārajā aprūpē. Dažādi trauksmes veidi, to komorbiditāte ar somatisku patoloģiju. Afektīvie traucējumi, to saistība ar somatisku patoloģiju. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Psihotisko traucējumu agrīna diagnostika, īpatnības ģimenes ārsta praksē. Psihotisko traucējumu ārstēšanas principi primārajā aprūpē. Organiski psihiski traucējumi ģimenes ārsta praksē, viegli kognitīvi traucējumi, to agrīnas diagnostikas nozīme, organiski psihotiski traucējumi, demences, diagnostika un ārstēšana primārajā aprūpē. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
3 | Psihiatriskās palīdzības organizācija, likumdošanas akcenti Latvijā. Psihiatrisko dienestu sadarbība ar ģimenes ārstu, kompetenču sadalījums. Psihisko traucējumu izplatība ģimenes ārstu praksē. Psihisko traucējumu klasifikācija. Vispārējā psihopatoloģija. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
4 | Trauksmes veidi (panika, agorafobija, sociālās un izolētās fobijas), ģeneralizēta trauksme, OKT – to komorbiditāte ar somatisku patoloģiju. Adaptācijas traucējumi. Somatoformie traucējumi – diagnostika, diferenciālā diagnoze, to komorbiditāte ar somatisku patoloģiju primārā aprūpē. Terapijas principi, aprūpes īpatnības primārajā aprūpē. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
5 | Afektīvie traucējumi – ciklotīmija, distīmija, rekurenti depresīvi traucējumi ģimenes ārsta praksē. Bipolāri afektīvie traucējumi ģimenes ārsta praksē, to saistība ar somatisku patoloģiju. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
6 | Akūtas psihozes, diagnostika, diferenciālā diagnostika ģimenes ārsta praksē, neatliekamās palīdzības organizēšana, terapijas principi. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
7 | Šizofrēniskā spektra traucējumi – šizotipiskie traucējumi, dažādas šizofrēnijas formas, to diferenciālā diagnoze, terapija. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
8 | Organiskie un simptomātiskie traucējumi, viegli kognitīvi traucējumi, demences (Alcheimera, vaskulāra, frontotemporāla). | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Pacientu klīniskā stāvokļa aprakstu novērtējums, daudzvariantu atbilžu uzdevumi. Studenti ir aicināti sniegt novērtējumu par studiju kursu pēc kursa apguves - anketas ir anonīmas un rezultāti ir pārskatāmi tikai apkopotā veidā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Eksāmens (Rakstisks) – 50%. Kumulatīvs vērtējums par darbu kursā – 50%. Kumulatīvo vērtējumu par darbu kursā veido: 1. Apmeklētas nodarbības. 2. Dalība nodarbībās un veiktie pacientu klīniskā stāvokļa aprakstu novērtējumi. Eksāmena biļete sastāvēs no 2 nejauši izvēlētiem jautājumiem. Eksāmena jautājumi pieejami E-studijās. Katra eksāmena jautājuma garums tiks pielāgots tā, lai tas būtu viegli atbildams 20 minūšu laikā un ne vairāk kā uz vienas A4 lappuses. Students eksāmena biļeti izvilks tieši pirms eksāmena. Katrs eksāmena jautājums tiks vērtēts atsevišķi un gala vērtējums veidosies attiecīgi no eksāmena jautājumu atbildēm – 50% un no vērtējuma par studenta darbu kursa ietvaros – 50%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Iegūtas zināšanas par psihisko traucējumu cēloņiem un attīstību, klīniskām īpatnībām, agrīnas diagnostikas iespējām primārajā aprūpē. Neatliekamo stāvokļu ārstēšanu psihiatrijā atpazīšana un diagnostika. Medikamentozās ārstēšanas, pacientu sociālās rehabilitācijas pamatprincipiem un psihoterapijas lomu primārajā aprūpē, smagu psihisku traucējumu balstterapija, primārās aprūpes speciālistu loma tajā. | ||||||||
Prasmes: | Apgūtas prasmes veikt psihisko traucējumu novērtēšanu, strukturēti aprakstīt psihiskos traucējumus primārās aprūpes speciālista dokumentācijā. Diagnostisko skalu izmantošana. Apgūt praktiskā darba īpatnības ar dažādām pacientu grupām (organiski psihiski traucējumi, šizofrēniskā spektra traucējumi, afektīvie traucējumi, ar stresu saistītie traucējumi, trauksme, somatoformie traucējumi, ēšanas traucējumi). | ||||||||
Kompetences: | Iegūtas kompetences ir pārzināt psihiatrisko aprūpi primārās aprūpes etapā. Izprast ētiskos un juridiskos principus; medicīnisko kompetenču sadalījums starp ģimenes ārstu un psihiatru; pacientu ar psihiskiem traucējumiem aprūpes plānošana un organizēšanu. Atbalsta terapija un psihoedukācija darbā ar pacientu un ģimeni. Stigmatizācijas un aizspriedumu mazināšana pacientiem. Neatliekamas hospitalizācijas organizēšana psihiatriskiem pacientiem. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Sample D, Smyth R. Oxford Handbook of Psychiatry. 3rd edition, Oxford University Press, Oxford, 2019- EBSCO eBook Academic Collection | ||||||||
2 | Gautam Gulati, Mary-Ellen Lynall, & Kate Saunders. Psychiatry (11th ed., Lecture notes). Wiley. 2014 | ||||||||
3 | The ICD-10 Classification of Mental and Behavioural Disorders. World Health Organization, Geneva, 1992. (akceptējams izdevums) | ||||||||
4 | Taylor, David M., et al. The Maudsley Prescribing Guidelines in Psychiatry. John Wiley & Sons, Incorporated, 2015. ProQuest Ebook Central | ||||||||
5 | Rancāns E., Tērauds E., Zaļkalns J., Riževa I., Tirāns E., Taube M. Depresijas un neirotisko traucējumu diagnostikas un ārstēšanas rekomendācijas ģimenes ārstiem. RSU Psihiatrijas un narkoloģijas katedra. Rīga, 2012. 32 lpp. (akceptējams izdevums) | ||||||||
6 | Klīniskie algoritmi, pacientu ceļi un indikatori Psihiskās veselības jomā, SPKC, 2020 | ||||||||
7 | Ārvalstu studentiem/For International students: | ||||||||
8 | Sample D, Smyth R. Oxford Handbook of Psychiatry. 3rd edition, Oxford University Press, Oxford, 2019- EBSCO eBook Academic Collection | ||||||||
9 | Gautam Gulati, Mary-Ellen Lynall, & Kate Saunders. Psychiatry (11th ed., Lecture notes). Wiley. 2014 | ||||||||
10 | The ICD-10 Classification of Mental and Behavioural Disorders. World Health Organization, Geneva, 1992. (akceptējams izdevums) | ||||||||
11 | Taylor, David M., et al. The Maudsley Prescribing Guidelines in Psychiatry. John Wiley & Sons, Incorporated, 2015. ProQuest Ebook Central | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | E. Tērauds, E. Rancāns, R. Andrēziņa, B. Kupča, G. Ancāne, I. Ķiece, Ņ. Bezborodovs. Depresijas diagnostikas un ārstēšanas vadlīnijas. 3. Izdevums. Latvijas psihiatru asociācija. Rīga, 2016. 52 lpp. Latvian only | ||||||||
2 | E. Tērauds, E. Rancāns, R. Andrēziņa, B. Kupča, I. Ķiece, I. Zārde, Ņ. Bezborodovs. Šizofrēnijas diagnostikas un ārstēšanas vadlīnijas. 3. Izdevums. Latvijas psihiatru asociācija. Rīga, 2014., 43 lpp. Latvian only | ||||||||
3 | E. Tērauds, E. Rancāns, R. Andrēziņa, B. Kupča. Bipolāri afektīvo traucējumu diagnostikas un ārstešanas vadlīnijas. 2. Izdevums. Latvijas psihiatru asociācija. Rīga, 2016., 48 lpp. Latvian only | ||||||||
4 | Pacientu ar psihiskiem un uzvedības traucējumiem dinamiskā novērošana pie ģimenes ārsta. Algoritmi ģimenes ārstiem. NVD, 2021. Latvian only | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | International Classification of Diseases. 11th Revision. WHO, Geneva, 2022 |