Pārlekt uz galveno saturu

Sabiedrības psihiskā veselība un sociālais darbs psihiatrijā

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:01.08.2024 12:40:16
Par studiju kursu
Kursa kods:PUNK_025LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; PsihiatrijaMērķauditorija:Sociālā labklājība un sociālais darbs; Sabiedrības veselība
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Vineta Viktorija Vinogradova
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Psihiatrijas un narkoloģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Tvaika iela 2, pnkatrsu[pnkts]lv, +371 67080131
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)4Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas8
Nodarbības (skaits)6Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas24
Kopā kontaktstundas32
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)4Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas8
Nodarbības (skaits)6Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas24
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
• Anatomijā (centrālās nervu sistēmas struktūra, funkcijas, sinapšu uzbūve); • Psiholoģijā, attīstības un medicīniskajā psiholoģijā (krīzes reakcijas fāzes, psiholoģiskie aizsargmehānismi, personības struktūra); • Medicīnas ētikā (ētisko jautājumu specifika psihiatrijā); • Epidemioloģijā (psihisko un uzvedības traucējumu incidence, prevalence, pētniecības veidi); • Sabiedrības veselībā (riska faktori, profilakses veidi, veselības veicināšanas iespējas); • Slimnieku klīniskās aprūpes pamatos (deontoloģija, jatrogēnija, intervija ar pacientu, izmeklēšanas metodes); • Farmakoloģijā (antidepresanti, garastāvokļa stabilizatori, trankvilizatori, antipsihotiskie līdzekļi); • Psihoterapiju pamatprincipos (palīdzība krīzes situācijās, atbalsta, kognitīvi biheiviorālās, psihodinamiskās, grupu un ģimenes terapijās); • Rehabilitācijā; Sociālajā aprūpē; • Psihiatrijā un narkoloģijā.
Mērķis:
Veidot izpratni par sabiedrības veselību, sabiedrības psihiskās veselības veicināšanu un psihisko slimību profilaksi, sociālo psihiatriju un tām iespējām, ko var sniegt psihisku traucējumu un slimību gadījumos. Dot zināšanas par to, kā sabiedrības veselības veicināšana un psihisko slimību profilakse var novērst psihisko slimību attīstību, kā arī sniegt zināšanas par sociālās vides ietekmi uz psihisko veselību, tās saistību ar psihisko traucējumu izplatību, rašanos, klīniskām izpausmēm un dinamiku, kā arī ar sociālo faktoru ietekmi terapijā, rehabilitācijā un profilaksē.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Īss ieskats psihiatrijas vēsturē. Psihiatriskās palīdzības organizācija Latvijā. Psihisko traucējumu klasifikācija. Vispārējā psihopatoloģijaLekcijas1.00auditorija
2Šizofrēnija un citi psihotiskie traucējumiLekcijas1.00auditorija
3Afektīvie traucējumiLekcijas1.00auditorija
4Organiskie psihiskie traucējumiLekcijas1.00auditorija
5Šizofrēnija un citi psihotiskie traucējumi: etioloģija un klasifikācija, klīniskās izpausmes, ārstēšanas un rehabilitācijas pamatprincipi. Uztveres, domāšanas un gribas traucējumiNodarbības1.00klīniskā bāze
6Organisko psihisko traucējumu etioloģija un klasifikācija. Demenču klīnika, aprūpes, ārstēšanas un rehabilitācijas pamatprincipi. Simptomātisko psihisko traucējumu klīniskās izpausmes, ārstēšanas un rehabilitācijas pamatprincipi. Intelektuālās attīstības traucējumiNodarbības1.00klīniskā bāze
7Afektīvie traucējumi: etioloģija un klasifikācija, klīniskās izpausmes, ārstēšanas un rehabilitācijas pamatprincipiNodarbības1.00klīniskā bāze
8Neirotiskie, ar stresu saistītie un somatoformie traucējumi: etioloģija un klasifikācija, klīniskās izpausmes, ārstēšanas un rehabilitācijas pamatprincipi. Trauksmes traucējumiNodarbības1.00klīniskā bāze
9Psihiskās attīstības, uzvedības un emocionālie traucējumi bērniem un pusaudžiemNodarbības1.00klīniskā bāze
10Psihoaktīvo vielu izraisītie psihiskie traucējumi: etioloģija un klasifikācija, klīniskās izpausmes, ārstēšanas un rehabilitācijas pamatprincipiNodarbības1.00klīniskā bāze
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Īss ieskats psihiatrijas vēsturē. Psihiatriskās palīdzības organizācija Latvijā. Psihisko traucējumu klasifikācija. Vispārējā psihopatoloģijaLekcijas1.00auditorija
2Šizofrēnija un citi psihotiskie traucējumiLekcijas1.00auditorija
3Afektīvie traucējumiLekcijas1.00auditorija
4Organiskie psihiskie traucējumiLekcijas1.00auditorija
5Šizofrēnija un citi psihotiskie traucējumi: etioloģija un klasifikācija, klīniskās izpausmes, ārstēšanas un rehabilitācijas pamatprincipi. Uztveres, domāšanas un gribas traucējumiNodarbības1.00klīniskā bāze
6Organisko psihisko traucējumu etioloģija un klasifikācija. Demenču klīnika, aprūpes, ārstēšanas un rehabilitācijas pamatprincipi. Simptomātisko psihisko traucējumu klīniskās izpausmes, ārstēšanas un rehabilitācijas pamatprincipi. Intelektuālās attīstības traucējumiNodarbības1.00klīniskā bāze
7Afektīvie traucējumi: etioloģija un klasifikācija, klīniskās izpausmes, ārstēšanas un rehabilitācijas pamatprincipiNodarbības1.00auditorija
8Neirotiskie, ar stresu saistītie un somatoformie traucējumi: etioloģija un klasifikācija, klīniskās izpausmes, ārstēšanas un rehabilitācijas pamatprincipi. Trauksmes traucējumiNodarbības1.00klīniskā bāze
9Psihiskās attīstības, uzvedības un emocionālie traucējumi bērniem un pusaudžiemNodarbības1.00klīniskā bāze
10Psihoaktīvo vielu izraisītie psihiskie traucējumi: etioloģija un klasifikācija, klīniskās izpausmes, ārstēšanas un rehabilitācijas pamatprincipiNodarbības1.00klīniskā bāze
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Studējošie patstāvīgi apgūst teorētisko daļu, izmantojot RSU e-studiju materiālus, lekcijas un ieteikto literatūru. Nodarbību gaitā tiek pārbaudīti un apspriesti grupā patstāvīgo darbu rezultāti. Studējošie praktisko darbu gaitā novērtē sociālās problēmas pacientiem, ko analizē grupā.
Vērtēšanas kritēriji:
Kursa gala vērtējums ir kumulatīvs, kur 50% veido patstāvīgo darbu vērtējumi, 50% eksāmena rezultāts. Studentiem būs jāiesniedz 4 patstāvīgie darbi, kuri tiks vērtēti ar atzīmi. Gala vērtējumā tiks ieskaitīta šo darbu vidējā atzīme. Noslēguma eksāmens ir rakstisks. Eksāmena biļete sastāvēs no 3 nejauši izvēlētiem jautājumiem. Katrs eksāmena jautājums būs tikai daļa no eksāmena jautājumiem, kas pieejami E-studijās. Katra eksāmena jautājuma garums tiks pielāgots tā, lai tas būtu viegli atbildams 25 minūšu laikā un uz ne vairāk kā vienas A4 lappuses no abām pusēm. Konkrētā eksāmena biļete tiks izvilkta tieši pirms eksāmena. Katrs eksāmena jautājums tiks vērtēts atsevišķi un gala vērtējums veidosies no 3 atzīmju vidējās atzīmes. Ja divas no trīs jautājumu atbildēm saņems neapmierinošu vērtējumu, eksāmens nebūs nokārtots. Kursa gala vērtējums veidosies no vidējā patstāvīgo darbu vērtējuma+eksāmena vērtējuma procentos (abas atzīmes divas zīmes aiz komata)/ 2
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Studiju rezultāti
Zināšanas:Spēj izskaidrot psihiatriskā aprūpes dienesta organizāciju, darbību, tā darbības ētiskos un juridiskos principus, sabiedrības veselības nodrošināšanas un sociālā darba lomu psihiatrijā. Izprot sabiedrības veselības jautājumus un sociālo psihiatriju. Apraksta, kā iespējams nodrošināt psihisko slimību profilaksi, veicināt psihisko veselību, kā sociālie apstākļi un sociālā vide var ietekmēt psihisko veselību, apraksta sabiedrības veselības un sociālo apstākļu saistību ar psihisko traucējumu izplatību, rašanos, klīniskām izpausmēm un attīstību.
Prasmes:Studiju kursa apguves rezultātā studējošie pratīs identificēt klienta psihiskās veselības traucējumu attīstības riska faktorus, spēs katrai psihisko traucējumu nozoloģiskai formai noteikt piemērotāko veselības veicināšanas vai slimības profilakses pasākumu, spēs identificēt sociālās problēmas, pratīs atbalstīt, uzlabot un veicināt klienta un viņa ģimenes locekļu sociālo funkcionēšanu; pratīs sniegt klientam palīdzību un atbalstu slimību profilaksei un sociālo problēmu risināšanai; pratīs plānot un veikt sabiedrības veselības un sociālā darba aktivitātes kopienas līmenī; pratīs izvērtēt un identificēt vides atbilstību klienta vajadzībām un sekmēt personas mijiedarbību ar sociālo vidi, pilnveidojot starppersonu atbalsta sistēmas.
Kompetences:Izmantojot iegūtās zināšanas un kompetences, studējošie spēs identificēt, definēt, analizēt un risināt sabiedrības psihiskās veselības, sociālās un psihiskās problēmas, spēs vadīt problēmu risināšanas procesu un nodrošināt sociālo gadījumu. Spēs plānot, organizēt un vadīt sabiedrības veselības, slimību profilakses un sociālo darbu ar psihiski slimo indivīdu, ģimeni, grupu un kopienu. Spēs rast alternatīvus veselības veicināšanas, slimību profilakses un sociālo problēmu risinājumus un izvēlēties atbilstošo stratēģiju, sadarbojoties ar klientu ar psihiska rakstura traucējumiem.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Corcoran J, Walsh J. Clinical Assessment and Diagnosis in Social Work Practice. Oxford University Press, USA, 2022.
2Gill K. J., Barrett N.M., Roberts M.M. Psychiatric Rehabilitation. American press, 2016.
3Harrison, Paul Geddes, John Sharpe, Michael Lecture Notes: Lecture Notes: Psychiatry. Wiley-Blackwell, Hoboken, NJ, USA, 2014.
4Semple D, Smyth R. Oxford Handbook of Psychiatry. Oxford University Press, Oxford, 2019.
5International Classification of Functioning, Disability and Health: Children and Youth Version ICF-CY. World Health Organization Staff.
Papildu literatūra
1Davies, Craig T. ABC of Mental Health (2nd Edition). BMJ Books Hoboken, NJ, USA, 2009
2Katona, Cooper C., Robertson C. Psychiatry at a Glance (5th Edition). Publisher: Wiley. Somerset, NJ, USA. Date Published: 06/2012. P.: 129
3Lightburn, Sessions A., at.al. Handbook of Community-Based Clinical Practice. Oxford University Press, 2005.
4Lloyd, Ch., Gournay K., Deane F. P. Clinical Management in Mental Health Services. Hoboken, NJ, USA: Wiley-Blackwell, 2009. p i.
5Tew, Foster J., at.al. Social Perspectives in Mental Health: Developing Social Models to Understand and Work with Mental Distress. Jessica Kingsley Publishers, 2005.
6The ICD-10 Classification of Mental and Behavioral Disorders, World Health Organization, Geneva, 1992.
7Caune M., Rancāns E., Andrēziņa R. Sociālpsihiatrija. 2009.
8Editors Craig Morgan, Dinesh Bhugra. Principles of Social Psychiatry. (2nd Edition) Wiley-Blackwell
Citi informācijas avoti
1E. Tērauds, E. Rancāns, R. Andrēziņa, B. Kupča, I. Ķiece, I. Zārde, Ņ. Bezborodovs. Šizofrēnijas diagnostikas un ārstēšanas vadlīnijas. 3. Izdevums. Latvijas psihiatru asociācija. Rīga, 2014.g., 43 lpp. (elektroniska kopija atrodama www.estudijas.rsu.lv)
2E. Tērauds, E. Rancāns, R. Andrēziņa, B. Kupča, G. Ancāne, I. Ķiece, Ņ. Bezborodovs. Depresijas diagnostikas un ārstēšanas vadlīnijas. 3. Izdevums. Latvijas psihiatru asociācija. Rīga, 2015.g., 52 lpp. (elektroniska kopija atrodama www.estudijas.rsu.lv)
3Rancāns E., Tērauds E., Zaļkalns J., Riževa I., Tirāns E., Taube M. Depresijas un neirotisko traucējumu diagnostikas un ārstēšanas rekomendācijas ģimenes ārstiem. RSU Psihiatrijas un narkoloģijas katedra. Rīga, 2012.g. 32 lpp. (elektroniska kopija atrodama www.estudijas.rsu.lv)
4Latvijas Universitāte (2009) Garīgās veselības aprūpes māsas pamatspecialitāte
5Osis R (2006) Narkoloģija vispārējās prakses ārstiem, TRIO-J, Rīga.