.
Cilvēktiesības valsts un starptautiskajā politikā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:14.08.2024 09:13:28
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | PZK_077 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Politikas zinātne | Mērķauditorija: | Socioloģija; Sociālā antropoloģija; Vadībzinātne; Psiholoģija; Komunikācijas zinātne; Tirgzinības un reklāma; Uzņēmējdarbības vadība; Politikas zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ilze Bērziņa | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 20 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Pamatzināšanas politikā un starptautiskajās attiesībās - teorijas, jēdzieni, vēsturiskā attīstība, izpratne par politisko sistēmu, pārvaldības struktūrām un politisko uzvedību gan valsts, gan starptautiskā līmenī. Globālo problēmu apzināšanās: pašreizējo globālo problēmu, ieskaitot ģeopolitiskos konfliktus, starptautisko sadarbību un globālo pārvaldības mehānismu, izpratne. Kritiskās domāšanas un analīzes prasmes: spēja kritiski analizēt tekstus, argumentus un politikas, kā arī sintezēt sarežģītu informāciju no daudziem avotiem. Pētniecības prasmes: pamata pētniecības prasmes, ieskaitot spēju atrast, novērtēt un izmantot informāciju no dažādiem avotiem, piemēram, akadēmiskajiem rakstiem, ziņojumiem un oficiāliem dokumentiem. Akadēmiskās rakstīšanas un prezentācijas prasmes: kompetence akadēmiskajā rakstīšanā un spēja skaidri un saprotami izklāstīt idejas gan rakstiski, gan mutiski. | ||||||||
Mērķis: | Kurss iepazīstinās ar cilvēktiesību pamatprincipiem un cilvēktiesību lomu starptautiskajās attiecībās, analizējot starptautiskos cilvēktiesību instrumentus un dokumentus, kā arī starptautisko un reģionālo praksi, cilvēktiesību īstenošanā. Kursa mērķis ir panākt, lai studenti gūtu sapratni par cilvēktiesību pamatprincipiem, kā arī spētu orientēties aktuālajā cilvēktiesību problemātikā, spētu identificēt cilvēktiesību pārkāpumus un pārzinātu galvenos cilvēktiesību uzraudzības un aizsardzības veidus. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads tēmā. Cilvēktiesību evolūcija. ANO cilvēktiesību aizsardzības sistēma. Cilvēktiesību izpratne dažādās kultūrās. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Personu tiesības: Eiropas konvencija un tās protokoli, cilvēka tiesību un pamatbrīvību aizsardzībai. Eiropas Cilvēktiesību tiesa (ECT). | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Personu tiesības: Cilvēktiesību uzraudzības mehānismi Latvijā un pasaulē. Eiropas Cilvēktiesību tiesas (ECT) spriedumi lietās pret Latvijas valsti. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Personu tiesības: Eiropas konvencija cilvēka tiesību un pamatbrīvību aizsardzībai (turpinājums). Eiropas Cilvēktiesību tiesas spriedumu pret Latvijas valsti un ietekme Latvijā. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
5 | Vides tiesības, Bioētika un cilvēktiesības. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Diskriminācijas novēršana. Universālie un reģionālie dokumenti. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Mazākumtautību (nacionālo minoritāšu) tiesības. Naida noziegumi un bēgļu tiesību jautājumi. Mazākumtautību tiesības uz politisko līdzdalību. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
8 | Ekonomiskās, sociālās un kultūras tiesības, ekonomiskā globalizācija un cilvēktiesības. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Konfliktu risināšanas teorija un paņēmieni. Jus ad bellum. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Starptautiskās kara (humanitārās) tiesības un starptautiskie krimināltribunāli. Jus in bellum. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Tiesību aktu un tiesas spriedumu analīze - pētīt un analizēt konkrētus Eiropas Cilvēktiesību tiesas spriedumus pret Latvijas valsti, izceļot to ietekmi uz Latvijas tiesību sistēmu un praksi. Pētnieciskais darbs par vides tiesībām un bioētiku - veikt izpēti par vides tiesību un bioētikas aktualitātēm, integrējot cilvēktiesību aspektu. Diskriminācijas un mazākumtautību tiesību analīze - izstrādāt pētījumu. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Aktīva līdzdalība semināros un diskusijās: Iespēja izrādīt izpratni par kursa tematiku un aktīvi piedalīties kursa diskusijās. Patstāvīgie darbi: Izstrādāt un iesniegt pētnieciskus darbus, kas aplūko konkrētas cilvēktiesību problēmas vai tiesu spriedumus, analizējot tos kritiski un piedāvājot iespējamos risinājumus. Eksāmens vai noslēguma darbs: Pārbaudījums par kursa materiālu apguvi, kas var ietvert gan teorētiskus jautājumus, gan praktisku gadījumu analīzi. Prezentācijas: Prezentēt savus pētījumus vai patstāvīgo darbu rezultātus, demonstrējot spēju skaidri un saprotami izklāstīt savu pētījuma tematu un atziņas. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Kursa apguves rezultātā studenti iegūst padziļinātas zināšanas un prasmes par cilvēktiesībām, to evolūciju, dažādiem cilvēktiesību aizsardzības mehānismiem gan Latvijā, gan pasaulē, kā arī par cilvēktiesību izpratni dažādās kultūrās. Turklāt, studenti apgūst zināšanas par Eiropas Cilvēktiesību tiesas spriedumiem un to ietekmi Latvijā, vides tiesībām, bioētiku, diskriminācijas novēršanu, mazākumtautību tiesībām, ekonomiskajām, sociālajām un kultūras tiesībām, kā arī par konfliktu risināšanas teoriju un starptautiskām kara tiesībām. | ||||||||
Prasmes: | Prasme argumentēti paust savu viedokli, piedalīties diskusijās un aizstāvēt savu pozīciju cilvēktiesību jautājumos. Prasme kritiski izvērtēt informāciju, identificēt problēmas un meklēt risinājumus. | ||||||||
Kompetences: | Spēja analizēt un interpretēt tiesu spriedumus, tiesību dokumentus un starptautisko praksi cilvēktiesību jomā. Spēja veikt patstāvīgu pētījumu, izmantojot dažādus informācijas avotus, tostarp tiesību aktus, tiesas spriedumus un zinātnisko literatūru. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Literatūra pieejama latviešu un angļu valodā, ārvalstu studentiem jāizmanto tikai literatūra angļu valodā | ||||||||
2 | "Human Rights: A Very Short Introduction" by Andrew Clapham. Oxford University Press. Latest Edition (2015) | ||||||||
3 | "The European Convention on Human Rights: A Commentary" by William A. Schabas. Oxford University Press. Latest Edition (2015) | ||||||||
4 | "International Human Rights Law" by Daniel Moeckli, Sangeeta Shah, and Sandesh Sivakumaran. Cambridge University Press. Latest Edition (2022) | ||||||||
5 | Tarunabh Khaitan. A Theory of Discrimination Law. (2015) | ||||||||
6 | Irēna Barkāne. Cilvēktiesību nozīme mākslīgā intelekta laikmetā. Privātums, datu aizsardzība un regulējums masveida novērošanas novēršanai. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds (2023) |