.
Teorijas un metodes starptautiskajās attiecībās un diplomātijā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:09.02.2024 11:15:21
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | PZK_152 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 5.00 | ECTS: | 7.50 | ||||||
Zinātnes nozare: | Politika | Mērķauditorija: | Politikas zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Kārlis Bukovskis | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 12 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 24 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 40 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 7 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 14 | ||||
Nodarbības (skaits) | 7 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 14 | ||||
Kopā kontaktstundas | 28 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Pamatzināšanas par starptautiskajām attiecībām un starptautiskajiem procesiem. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt visaptverošu ieskatu starptautisko attiecību teorijās un metodēs. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Kursa uzstādījumi un prasības. Starptautiskās politikas teoriju nozīme un nepieciešamība starptautisko attiecību izpētei. Mūsdienu starptautisko attiecību teoriju attīstība, aktori un struktūras. Lielās debates (Great Debates). | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Starptautiskās politikas aktori: Ģeopolitika, klasiskais reālisms, neoreālisms un neoklasiskais reālisms. Starptautiskās politikas struktūra: neoreālisms un neoliberālisms. Anarhija, struktūras un režīmi. Klasiskais liberālisms (plurālisms) starptautisko attiecību pētniecībā. Starptautiskās sabiedrības tradīcija (angļu skola). | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
3 | Reālisma ieguldījums starptautisko attiecību teoriju attīstībā. Vai mūsdienās reālisms ir aktuāls? Vai liberālisms (plurālisms) piedāvā visaptverošus skaidrojumus? | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Postpozitīvisma tradīcija starptautiskajās attiecībās. | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
5 | Koncepti, pieejas un teorijas – citādas pieejas. Postkoloniālisms, feminisms, zaļās teorijas. Drošībošana un drošības kopienas. Institucionālisms. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Maģistra darba tēmas izvēle un priekšizpēte. Darba uzbūve un pamatuzstādījumu formulējums, teorētiskā ietvara noteikšana. Maģistra darba izstrādāšana un noformēšana. | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
7 | Maģistra darbu tēžu prezentācija. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Literatūras un avotu atlase. Pētījuma plānošana – metodes un metodoloģija. Kvalitatīvās un kvantitatīvās metodes. | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Kursa uzstādījumi un prasības. Starptautiskās politikas teoriju nozīme un nepieciešamība starptautisko attiecību izpētei. Mūsdienu starptautisko attiecību teoriju attīstība, aktori un struktūras. Lielās debates (Great Debates). | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Starptautiskās politikas aktori: Ģeopolitika, klasiskais reālisms, neoreālisms un neoklasiskais reālisms. Starptautiskās politikas struktūra: neoreālisms un neoliberālisms. Anarhija, struktūras un režīmi. Klasiskais liberālisms (plurālisms) starptautisko attiecību pētniecībā. Starptautiskās sabiedrības tradīcija (angļu skola). | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
3 | Reālisma ieguldījums starptautisko attiecību teoriju attīstībā. Vai mūsdienās reālisms ir aktuāls? Vai liberālisms (plurālisms) piedāvā visaptverošus skaidrojumus? | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Postpozitīvisma tradīcija starptautiskajās attiecībās. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Koncepti, pieejas un teorijas – citādas pieejas. Postkoloniālisms, feminisms, zaļās teorijas. Drošībošana un drošības kopienas. Institucionālisms. | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
8 | Literatūras un avotu atlase. Pētījuma plānošana – metodes un metodoloģija. Kvalitatīvās un kvantitatīvās metodes. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | • Aktīva dalība lekcijās un semināros, tostarp viedokļa izteikšana par citu studentu ziņojumiem • Esejas | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | • Aktivitāte lekcijās un semināros – 30% • Esejas – 20% • Referāts – 20% • Eksāmens – 30% | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Zināšanas par starptautisko attiecību teorijām un starptautisko attiecību analīzē izmantotajām kvalitatīvajām un kvantitatīvajām pētniecības metodēm. | ||||||||
Prasmes: | Spēja individuāli izmantot kvalitatīvās un kvantitatīvās pētniecības metodes gan starptautisko attiecību teoriju, gan empīrisko fenomenu analīzē. | ||||||||
Kompetences: | Spēja individuāli izmantot kvalitatīvās un kvantitatīvās pētniecības metodes gan starptautisko attiecību teoriju, gan empīrisko fenomenu analīzē. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | M., Reus-Smit, C., True, J. 2005. Theories of International Relations. Houndmills, New York. Palgrave Macmillan. | ||||||||
2 | Hans J. Morgenthau, revised by Kenneth W. Thompson. Politics among Nations: The Struggle for Power and Peace. Brief ed. (New York [etc.]: McGraw-Hill, 1993) | ||||||||
3 | Keohane, R. and Nye, J. S. Power and Interdependence: World Politics in Transition. (Boston: Little, Brown and Co. 1977) | ||||||||
4 | Ernst B. Haas, The Uniting Of Europe: Political, Social, And Economical Forces, 1950-1957 (Notre Dame: University of Notre Dame Press, 1958) | ||||||||
5 | Kenneth Waltz. Theory of International Politics (Boston etc.: McGraw Hills, 1979) | ||||||||
6 | Ruggie, J., 1998. Constructing the World Polity. London, New York: Roeutledge | ||||||||
7 | Lene Hansen, Security as Practice, 2006 | ||||||||
8 | Martha Finnemore and Kathryn Sikkink. “International Norm Dynamics and Political Change”, in Peter J. Katzenstein, Robert O. Keohane, Stephen D. Krasner (eds.), Exploration and Contestation in the Study of World Politics (Cambridge, Massachusetts and London, England: The MIT Press, 1999) | ||||||||
9 | Alexander Wendt. Social Theory of International Politics (Cambridge: Cambridge University Press, 1999) | ||||||||
10 | Buzan, B., Hansen, L. 2009. The Evolution of International Security Studies. Cambridge University Press. | ||||||||
11 | David Campbell. Writing Security: United States Foreign Policy and the Politics of Identity. Manchester University Press, 1998 | ||||||||
12 | Tarak Barkawi, Mark Laffey. “The postcolonial moment in security studies”. Review of International Studies (no. 32, 2006) | ||||||||
13 | Robert Cox, The Political Economy of International Change. (New York: Columbia University Press, 1987) | ||||||||
14 | 3. Cristopher S. Browning, Matt McDonald. “The future of critical security studies: Ethics and politics of security”. European Journal of International Relations, Vol. 19, No. 2, 2011, pp. 235-255 | ||||||||
15 | Ryerson Christie. “Critical voices and Human Security: To Endure, To Engage or To Critique?” Security Dialogue, Vol. 41. No. 2, 2010, pp. 169-190. | ||||||||
16 | Scott Burchill, Matthew Paterson, Christian Reus-Smit, Andrew Linklater, Richard Devetak, Jacqui True, Jack Donnelly. Theories of international relations. (Palgrave Macmillan, 2005 | ||||||||
17 | Stephen Van Evera, Guide to Methods for Students of Political Science. – Cornell University Press. – Ithaca and London. – 1997. | ||||||||
18 | Peter Burnham, Karin Gilland Lutz, Wyn Grant and Zig Layton-Henry, Research Methods in Politics, Palgrave Macmillan, 2008 | ||||||||
19 | John W.Creswell, Research Desing. Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches, 3rd ed. – Sage, 2009 | ||||||||
20 | John Gerring, Dino Christenson, Applied Social Science Methodology. An Introductory Guide, Cambridge University Press, 2017 | ||||||||
21 | Ed. by David Marsh and Gerry Stoker, Theory and Methods in Political Science, 3rd ed. – Palgrave Macmillan, 2010 | ||||||||
22 | John W.Creswell, Research Desing. Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches, 3rd ed. – Sage, 2009 | ||||||||
23 | Thomas R. Lindlof, Bryan C.Taylor, Qualitative Communication Research Methods, 2nd ed., 2002, Sage Publications | ||||||||
24 | Roger Pierce, Research Methods in Politics, 2008, Sage Publications | ||||||||
25 | M.Larsen "Foreign Policy and Discourse Analysis". | ||||||||
26 | Kimberly A. Neuendorf, The Content Analysis. Guidebook. 2008, Sage Publications | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Andrew Moravcsik, Preferences and power in the European Community: A liberal intergovernmentalist approach. Journal of Common Market Studies, 1993, 31 (4): 473–524 | ||||||||
2 | Michael W. Doyle. Liberal Peace - Selected Essays (Routledge, 2011) | ||||||||
3 | Kenneth Waltz, Man, the State, and War. Columbia University Press. New York: 1959 | ||||||||
4 | Stefano Guzzini and Anna Leander (Eds.). Constructivism and International Relations: Alexander Wendt and His Critics. (Abingdon, Oxson, New York: Routledge), 2006, | ||||||||
5 | Mark Laffey, JuttaWeldes. “Decolonizing the Cuban Missile Crisis”, SPAIS Working paper, No.04-08 | ||||||||
6 | Wendt, Alexander. “Anarchy is What States Make of It: The Social Construction of Power Politics”. International Organization, Vol. 46, No. 2 (Spring, 1992), 391-425. | ||||||||
7 | Ruggie, J. G. Autumn 1998. “What Makes the World Hang Together? Neo-Utilitarianism and the Social Constructivist Challenge”, in International Organization. Vol. 52, No. 4. 855-885. |