Pārlekt uz galveno saturu

Mākslīgais intelekts (MI) attēldiagnostikā

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.01.2024 10:17:09
Par studiju kursu
Kursa kods:RAK_027LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Rentgenoloģija un radioloģijaMērķauditorija:Ārstniecība; Medicīnas tehnoloģijas; Zobārstniecība; Rehabilitācija; Sabiedrības veselība
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Maija Radziņa
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Radioloģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Hipokrāta iela 2, RSU studiju centra administrācija, rakatrsu[pnkts]lv, +371 67547139
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)0Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)0Kopā lekciju kontaktstundas0
Nodarbības (skaits)0Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)0Kopā nodarbību kontaktstundas0
Kopā kontaktstundas0
Pilns laiks - 2. semestris
Lekcijas (skaits)8Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Informātika, Anatomija.
Mērķis:
Studiju kurss “Mākslīgais intelekts attēldiagnostikā” paredzēts padziļinātai izpratnei par radioloģijas datu daudzpusīgo pielietojumu klīniskajā medicīnā, izmantojot digitalizācijas rīkus. Līdz ar tehnoloģiju attīstību radioloģijas attēlu un datu apjoms ir strauji pieaudzis, palielinot ārstu radiologu slodzi, un prasot detalizētākus risinājumus un inovatīvas pieejas dažādu klīnisko nepieciešamību risinājumiem, tostarp datu aprites ātrumam. Šajā kontekstā mākslīgais intelekts (MI), kas mūsdienu radioloģijā tiek arvien ciešāk integrēts ikdienas praksē, piedāvā plašas iespējas, kā uzlabot radioloģijas diagnostikas procesu. MI var palīdzēt prioritizēt pacientus ar smagākām un akūtākām patoloģijām, ātrākai to diagnosticēšanai, izvēlēties piemērotus attēlu iegūšanas protokolus, automatizēt dažādu mērījumu veikšanu, attēlu analīzi un interpretāciju, salīdzināt pašreizējo un iepriekšējo izmeklējumu attēlus, automatizēt izmeklējuma apraksta veikšanu ar balss-teksta pārveides programmām un optimizēt slēdzienu standartizāciju, tādējādi, caur daudzpusīgu pieeju, mazinot resursu patēriņu un laiku līdz diagnozes iegūšanai un līdz ar to terapijas laicīgai uzsākšanai. Tas ļauj radiologiem laicīgāk pievērst uzmanību sarežģītākajiem gadījumiem un atvieglot un paātrināt diagnostikas procesu, tādējādi uzlabojot pacientu aprūpes kvalitāti. Vizuālās informācijas modelēšana individuālām vajadzībām nepieciešama arī stomatoloģijā, rehabilitācijā un traumatoloģijā-ortopēdijā, kā arī citās nozarēs, un MI risinājumi kļūst aizvien aktuālāki arī implantu un biomehānikas izvērtēšanā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Kas ir mākslīgais intelekts? Mākslīga intelekta strukturālie elementi, metrikas un terminoloģijaLekcijas1.00E-studiju vide
2Datu apstrādeLekcijas1.00E-studiju vide
3Praktiskais seminārs par datu apstrādi un mākslīga intelekta apmācību INodarbības1.00datorklase
4Praktiskais seminārs par datu apstrādi un mākslīga intelekta apmācību IINodarbības1.00datorklase
5Ievads tehnoloģijās, radioloģijas anatomijā un patoloģijāLekcijas1.00E-studiju vide
6Mākslīgā intelekta pielietojums darba organizācijā, attēlu ieguvē un analīzēLekcijas1.00E-studiju vide
7MI ētiskie aspektiLekcijas1.00E-studiju vide
8MI skrīningizmeklējumosLekcijas1.00E-studiju vide
9Strukturētie apraksti medicīnā, radioloģijā un to nozīme mākslīgajam intelektamLekcijas1.00E-studiju vide
10MI iepazīšanaLekcijas1.00E-studiju vide
11Klīniskie gadījumi, MI pielietojums INodarbības1.00klīniskā bāze
12Klīniskie gadījumi, MI pielietojums IINodarbības1.00klīniskā bāze
13Klīniskie gadījumi, MI pielietojums IIINodarbības1.00klīniskā bāze
14Klīniskie gadījumi, MI pielietojums IVNodarbības1.00klīniskā bāze
15Klīniskie gadījumi, MI pielietojums VNodarbības1.00klīniskā bāze
16Klīniskie gadījumi, MI pielietojums VINodarbības1.00klīniskā bāze
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Patstāvīgais darbs - prot praktiski pielietot MI veidus attēldiagnostikā (piemēri no medicīnas attēlizmeklēšanas datiem). Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
Ieskaitīts, ja ir attēldiagnostikas izmeklējuma piemērā pielietoti noteikti MI veidi; eksāmens.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:1. Studējošajiem būtu jābūt spējīgiem kritiski izvērtēt informāciju par MI un būtu jāsaprot saistība starp modeļiem un klīnisko realitāti. 2. Studentiem būtu jābūt vispusīgai konceptuālai sapratnei par MI un klīnisko datu zinātnes struktūru.
Prasmes:1. Praktiska studējošo iesaiste fokusētos semināros ar mērķi atpazīt atbilstošus potenciālus MI pielietojumus veselības datu apstrādē. 2. Sapratne par to, kā atšķirt dažādas datiem pielietojamas apstrādes metodes (atšķirības izpratne starp paredzēšanu un kauzālas sakritības pieejām).
Kompetences:1. Izmanto un pielāgo algoritmus, kā veikt attēldiagnostikas datu segmentēšanu, automatizētu programmu iegūto rezultātu korekciju, izvēloties atbilstošāko programmu uzdevumam/ķermeņa daļai (3D slicer, Lunit, Gleamer), klasificē un prot pielietot datu tipus un iesaka jaunus risinājumus anotēšanas pamatprincipiem. 2. Raksturo biežākās izmeklējumu darbaplūsmas problēmas, ko var risināt ar mākslīgo intelektu (gadījumu saraksts, prioritizēšanas iezīmes, pēcapstrādes algoritmu risinājumi). Piedāvā stratēģijas, kā MI var tikt pielietots veselības datu apstrādē – attēldiagnostikā un standartizētu slēdzienu veidošanā. 3. Analizē patoloģijas un struktūras DICOM formātā, kas tiek diagnosticētas ar MI programmatūru palīdzību. 4. Piemēro Datu drošības normatīvos aktus noteiktai klīniskai situācijai.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Tang X. The role of artificial intelligence in medical imaging research. BJR Open. 2019, Nov 28;2(1): 20190031.
2Zenker S, Strech D, Ihrig K, et.al. Data protection-compliant broad consent for secondary use of health care data and human biosamples for (bio)medical research: Towards a new German national standard. Journal of Biomedical Informatics, 2022, 131:104096.
3Merel Huisman, Elmar Kotter, Peter M. A. van Ooijen Erik R. Ranschaert. Members: Tugba Akinci D’ Antonoli, Marcio Aloisio Bezzera Cavalcanti Rockenbach, Vera Cruz e Silva, Emmanouil Koltsakis, Pinar Yilmaz. The eBook for Undergraduate Education in Radiology. Chapter- AI in Radiology
4Hosny, A., Parmar, C., Quackenbush, J. et.al. Artificial intelligence in radiology. Nat Rev Cancer 18, 500–510. 2018
Papildu literatūra
1Geis, J.R., Brady, A., Wu, C.C., et.al. Ethics of artificial intelligence in radiology: summary of the joint European and North American multisociety statement. Insights Imaging 10, 101. 2019.
2Nobel, J.M., Kok, E.M. & Robben, S.G.F. Redefining the structure of structured reporting in radiology. Insights Imaging 11, 10. 2020.
3Strohm L, Hehakaya C, Ranschaert ER, et.al. Implementation of artificial intelligence (AI) applications in radiology: hindering and facilitating factors. Eur Radiol, 2020, 30:5525–5532.
4Simpson SA, Cook TS. Artificial Intelligence and the Trainee Experience in Radiology. Journal of the American College of Radiology, 2020, 17:1388–1393.
5Gabriel Chartrand, Phillip M. Cheng, Eugene Vorontsov, et.al. Deep Learning: A Primer for Radiologists. RadioGraphics, 2017 37:7, 2113-2131.
6Phillip M. Cheng, Emmanuel Montagnon, Rikiya Yamashita, Ian Pan, et.al. Deep Learning: An Update for Radiologists. RadioGraphics, 2021 41:5, 1427-1445.
7Bradley J. Erickson, Panagiotis Korfiatis, Zeynettin Akkus, and Timothy L. Kline. Machine Learning for Medical Imaging. RadioGraphics, 2017 37:2, 505-515.
8European Society of Radiology (ESR). The new EU General Data Protection Regulation: what the radiologist should know. Insights Imaging. 2017 Jun;8(3):295-299.