.
Somatiskās saslimšanas
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:12.12.2022 11:11:15
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | REK_013 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 6.00 | ECTS: | 9.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Anatomija | Mērķauditorija: | Medicīnas pakalpojumi | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Zane Liepiņa | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkrsu[pnkts]lv, +371 20271291 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 24 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 96 | ||||
Kopā kontaktstundas | 96 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Neiroloģijā, iekšķīgajās slimībās, ķirurģijā, farmakoloģijā, anatomijā, fizioloģijā, konceptuālajos prakses modeļos, vides pielāgošanā, ergonomikā, ētikā. | ||||||||
Mērķis: | Pilnveidot klīnisko domāšanu pirms klīniskajās studijās. Izprast un pielietot konceptuālos prakses modeļus somatikā, veicināt izpratni par teorētisko zināšanu nozīmi un sasaisti ar praksi. Analizēt nodarbju disfunkciju pacientiem/klientiem ar somatiskās veselības traucējumiem dažādos vides kontekstos. Izprast un pielietot iegūtās zināšanas un prasmes uz klientu vērstā praksē. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Rehabilitācija somatiskajās saslimšanās, ergoterapeita loma. Ergoterapija pacientiem ar uztveres un izziņas traucējumiem. Grupu darbs: klīniskā gadījuma pacienta ar galvas smadzeņu insultu (Uzdevums Nr. 1) analīze, izmantojot uz problēmu bāzētu pieeju, klīniskā gadījuma sagatavošana prezentācijai. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Klīniskā uzdevuma Nr.1 /1. posma mutiska prezentācija. Prezentāciju jāsagatavo PP un rakstiskā veidā vadoties pēc KNVM procesa apraksta. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Uztveres-izziņas traucējumi, to ietekme uz nodarbi. Neirouzvedība. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Novērtēšana neirorehabilitācijā. Standartizētie instrumenti, to praktiskais pielietojums. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Ergoterapijas metodes neirorehabilitācijā,to pielietojums. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Pacientu pozicionēšanas un pārvietošanas principi un tehnika. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Klīniskā uzdevuma Nr.1 mutiska prezentācija. Atgriezeniskā saite. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Uztveres - izziņas un motorās funkcijas traucējumi insulta pacientiem, to ietekme uz aktivitātēm un dalību. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Uzdevums Nr. 2. Galvas smadzeņu insulta pacienta intervēšana un novērtēšana. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
10 | Pacienta ar galvas smadzeņu insultu klīniskā gadījuma prezentācija (Uzdevums Nr. 2), vadoties pēc KNVM procesa astoņiem soļiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Nodarbību ieskaite I – galvas smadzeņu insults, novērtēšana un terapija dažādos rehabiltācijas posmos. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Klīniskā gadījuma pacienta ar muguras smadzeņu bojājumu analīze (Uzdevums Nr. 3). Grupu darbs, izmantojot uz problēmu bāzētu pieeju, klīniskā gadījuma sagatavošana prezentācijai. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Muguras smadzeņu bojājums, tā ietekme uz personas funkcionēšanu, aktivitātēm un dalību dažādos vides kontekstos. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Ergoterapijas metodes pacientiem ar muguras smadzeņu bojājumu akūtajā, agrīnajā un vēlīnajā slimības fāzē. Seminārs: pacienta ar muguras smadzenu bojājumu klīniskā gadījuma (uzdevums Nr. 3) prezentācija. Atgriezeniskā saite. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Uzdevums Nr. 4. Pacienta ar muguras smadzeņu bojājumu intervēšana un novērtēšana. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
16 | Klīniskā gadījuma prezentācija (Uzdevums Nr. 4), vadoties pēc KNVM procesa astoņiem soļiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
17 | Nodarbību ieskaite II – muguras smadzeņu bojājums, tā ietekme uz personas funkcionēšanu. Terapijas metodes. Prognoze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
18 | Literatūras seminārs par aktualitātēm ergoterapijā pacientiem ar muguras smadzeņu bojājumu. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
19 | Hroniskas neiroloģiskas saslimšanas, to ietekme uz personas funkcionēšanu, nodarbēm. Ergoterapeita taktika. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
20 | Hroniskas neiroloģiskas saslimšanas. Ergoterapeitiskās pieejas. Klīnisko gadījumu analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
21 | Reimatiskais artrīts. Ergoterapeita taktika dažādos slimības posmos. Locītavu aizsardzības pamatprincipi. Patstāvīga klīniskā gadījuma analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
22 | Apdegumi. Amputācijas. Ergoterapeita taktika agrīnajos un vēlīnajos atveseļošanās periodos. Ergoterapijas metodes un terapeitiskās pieejas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
23 | Teorētisko zināšanu ( tests) un praktisko prasmju demonstrēšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
24 | Perifēro nervu bojājums, augšējo ekstremitāšu funkciju traucējumi un to ietekme uz aktivitāšu veikšanu. Ergoterapijas metodes pacientu atveseļošanā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Individuāla gatavošanās diviem literatūras semināriem ar PP formāta prezentāciju par insulta un muguras smadzeņu bojājuma un citu somatisko saslimšanu ietekmi uz personas funkcionēšanu ergoterapijas kontekstā. Divu klīnisko gadījumu analīze, atbilstoši tematikai, izmantojot uz problēmu vērstu mācīšanās metodi, prezentācijas sagatavošana, darbs grupās. Pacienta ar galvas smadzeņu asinrites traucējumiem un pacienta ar muguras smadzeņu bojājumu intervēšana, novērtēšana, terapijas plāna un atbilstošas terapijas izvēles atspoguļošana, prezentācijas sagatavošana – darbs pāros. Klīniskā gadījuma analīze atbilstoši studiju kursa tematikai – studenta patstāvīgais darbs ar individuālu vērtējumu. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studiju kursa ietvaros veikta pacientu intervēšana, atbilstošu novērtēšanas instrumentu pielietošana, iegūto datu analīze un interpretācija, terapijas plāna sastādīšana, atbilstošu terapijas metožu izvēle un to demonstrēšana. Klīnisko gadījumu analīze – teorētisko un praktisko iemaņu demonstrēšana atbilstoši studiju kursa tematikai. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studējošais spēs atpazīt biežāk sastopamās neiroloģiskās un iekšķīgās slimības, izskaidrot somatisko slimību ietekmi uz nodarbēm, identificēt un analizēt nodarbes veikšanas problēmas, definēt ergoterapeita taktiku darbā ar pacientiem/klientiem, analizēt un pamatot ergoterapeita praksē izmantojamos pacientu novērtēšanas standartizētos instrumentus, pamatot un izskaidrot izvēlētā terapijas plāna sastādīšanu un metodes, izskaidrot un analizēt ergoterapeita lomu, somatisko saslimšanu gadījumā, dažādos vides kontekstos. | ||||||||
Prasmes: | Studējošais spēs lietot profesionālo terminoloģiju, novērtēt un analizēt nodarbju problēmas, demonstrēt praktiskas iemaņas pacienta/klienta novērtēšanā, izmantojot novērošanas metodes un standartizētus novērtēšanas instrumentus, sastādīt nodarbes disfunkcijai atbilstošu terapijas plānu, kritiski izvērtēt un argumentēt terapijas metožu izvēli, demonstrēt dažādas metodes terapijas plāna realizēšanā, novērtēt terapijas efektivitāti, adaptēt un modificēt nodarbju veikšanu, dokumentēt klīniskās domāšanas un terapijas procesu, kritiski analizēt literatūru. | ||||||||
Kompetences: | Izmantojot apgūtās zināšanas un prasmes, studējošais spēs identificēt nodarbes problēmas somatisko saslimšanu gadījumā, noformulēt nodarbju disfunkciju, analizēt un interpretēt iegūto informāciju, izstrādāt un pielietot efektīvu uz pierādījumiem balstītu novērtēšanu un terapiju. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | M.Curtin. Occupational therapy for people experiencing illness, injury or impairment, Enabling Occupation. 6th edition, Churcill Livingstone, 2017 | ||||||||
2 | Ingrid Soderback. International Handbook of Occupational Therapy Interventions. Springer, 2015 | ||||||||
3 | Crystal A.Gateley, Sherry Borcherding. Documentation Manual for Occupational Therapy writing SOAP Notes. 4th edition, Slack incoroprated, 2016 | ||||||||
4 | Karen Jacobs, Laela Jacobs. Quick reference, Dictionary for Occupational Therapy. 7th edition, Slack incoroprated, 2020 | ||||||||
5 | Mary Vining Radomski, Catherine A. Trombly Latham. Occupational Therapy for Physical Dysfunction. 7th edition, 2014 | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Charles H.Christiansen, Carolyn M.Baum. Occupational Therapy, Performance, Participation, and Well-beeing. Slack incoroprated, 2015 | ||||||||
2 | Judi Edmans. Occupational therapy and stroke. 2nd edition, Whurr Publishers, 2017 | ||||||||
3 | Willard & Spackman’s, Occupational Therapy. 13th edition, Lippincott Williams& Wilkins, 2018 | ||||||||
4 | Ann Turner. Occupational Therapy and Physical Dysfunction. 5th edition, Churchill Livingstone, 2002 | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | American Journal of Occupational Therapy. British Journal of Occupational | ||||||||
2 | Therapy, Scandinavian Journal of Occupational Therapy, Australian Journal of Occupational Therapy, RSU datu bāzes, elektroniskie informācijas avoti. |