.
Tehnisko palīglīdzekļu aprites sistēma
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:07.08.2020 15:38:39
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | REK_021 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Veselības aprūpe | Mērķauditorija: | Rehabilitācija; Medicīnas tehnoloģijas; Medicīnas pakalpojumi | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Zane Liepiņa | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkrsu[pnkts]lv, +371 20271291 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 32 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Zināšanas par cilvēka funkcionēšanu, invaliditāti, Universālā dizaina konceptu, apkārtējo vidi, neiroloģiju, ortopēdiju, pediatriju, ergoterapiju un somatiskām saslimšanām, ergonomiku un darbu. | ||||||||
Mērķis: | Iegūt zināšanas par tehnisko palīglīdzekļu aprites sistēmu Latvijā un ergoterapeita lomu tehnisko palīglīdzekļu pakalpojuma nodrošināšanā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Tehniskie palīglīdzekļi, to klasificēšanas iespējas. Tehnisko palīglīdzekļu apriti regulējošie normatīvie akti. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
2 | Mobilitātes tehnisko palīglīdzekļu veidi, to tehniskās specifikācijas un adaptācijas iespējas personām ar dažādiem funkcionāliem traucējumiem. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
3 | Riteņkrēslu veidi, to tehniskās specifikācijas, un adaptācijas iespējas personām ar dažādiem funkcionālajiem traucējumiem. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
4 | Pašaprūpes tehnisko palīglīdzekļu veidi, to tehniskās specifikācijas un adaptācijas iespējas personām ar dažādiem funkcionāliem traucējumiem. Mācību uzdevums "Tehnisko palīglīdzekļu aprite". | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
6 | Sēdēšanas pozas novērtēšanas vadlīnijas. Sēdēšanas pozas novērtēšanas skala. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
7 | Klīnisko gadījumu analīze. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
8 | Auto transporta pārbūve un pielāgošana personām ar kustību traucējumiem. Tiflotehnisko palīglīdzekļu iedalījums. Tiflotehnikas aprite par valsts budžeta līdzekļiem. Klīniskā gadījuma analīze. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
10 | Mācību cikla noslēgums. Ieskaite. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Literatūras studijas, patstāvīgi apkopo informāciju un sagatavo prezentāciju par tehniskiem palīglīdzekļiem personām ar funkcionāliem ierobežojumiem, klīnisko gadījumu analīze. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studiju kursa laikā individuāli un grupās veiktās prezentācijas atbilstoši mācību uzdevuma tēmai, rakstisks eksāmens. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Sekmīgas kursa apguves rezultātā students spēs: • izskaidrot tehnisko palīglīdzekļu aprites procesu par valsts budžeta līdzekļiem saskaņā ar normatīvajiem aktiem; • aprakstīt tehnisko palīglīdzekļu izvēles un pielāgošanas pamatprincipus personām ar dažādiem funkcionālajiem ierobežojumiem; • izskaidrot ergoterapeita klīniskās domāšanas procesu tehnisko palīglīdzekļu pakalpojuma sniegšanā. | ||||||||
Prasmes: | Sekmīgas kursa apguves rezultātā students spēs: • novērtēt personas funkcionēšanu saskaņā ar Starptautiskās funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācijas nosauktajiem funkcionēšanas līmeņiem: ķermenis, indivīds, sabiedrības līmenis un konteksti; • analizēt novērtēšanas datus un interpretēt novērtējumu, izglītojot klientu/ pacientu, tuviniekus, citas ārstniecības personas par novērtēšanas rezultātiem; • identificēt un novērtēt personas vajadzības pēc tehniskajiem palīglīdzekļiem saskaņā ar SFK funkcionēšanas līmeņiem; • novērtēt tehniskā palīglīdzekļa atbilstību personas funkcionēšanai un vides kontekstam; • sagatavot ergoterapeita atzinumu tehniskā palīglīdzekļa saņemšanai atbilstoši normatīvajiem aktiem; • izskaidrot tehniskā palīglīdzekļa lietošanas pamatprincipus klientam/ pacientam, tuviniekiem un atbalsta personām; • prezentēt grupu darbu. | ||||||||
Kompetences: | Kursa apguves laikā students pilnveidos prasmes atlasīt un analizēt informāciju, sadarboties, demonstrēs prasmes klīniskajā domāšanā, izklāstot un argumentējot savu viedokli, uzņemties atbildību un iniciatīvu, veicot darbu grupā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Ministru kabineta noteikumi Nr.1474 „Tehnisko palīglīdzekļu noteikumi”, spēkā no 01.01.2010. (akceptējams izdevums) | ||||||||
2 | Ministru kabineta noteikumi Nr.1472 „Kārtība, kādā Latvijas Neredzīgo biedrība un Latvijas Nedzirdīgo savienība sniedz sociālās rehabilitācijas pakalpojumus un nodrošina tehniskos palīglīdzekļus – tiflotehniku un surdotehniku”, spēkā no 01.01.2010. (akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likums, spēkā no 01.01.2013. | ||||||||
4 | Kylber M. et al, A European perspective on the service delivery systems for assistive technology - differences and similarities between Latvia and Sweden, J Cross-Cult Gerontol (2015) 30:51- 67. | ||||||||
5 | Pain H., Pengelly S., Assistive devices for enabling occupations, Occupational Therapy and Physical Dysfunction, Enabling Occupation 6th ed., pp 453 – 468. 2010. (akceptējams izdevums) | ||||||||
6 | McDonald Rachael L., Wheelchairs: posture and mobility, Occupational Therapy and Physical Dysfunction, Enabling Occupation 6th ed., pp 469- 488. 2010. (akceptējams izdevums) | ||||||||
7 | Demers L., Weiss- Lambrou R., Ska B., The Quebec User Evaluation of Satisfaction with Assistive Technology (QUEST 2.0): An oversview and recent progress, IOS Press, Technology and Disability 14. 2002. 101 – 105. (akceptējams izdevums) | ||||||||
8 | PVO, Starptautiskā funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācija, Rīga, 2003. (akceptējams izdevums) | ||||||||
9 | Sociālo pakalpojumu un palīdzības likums, stājas spēkā 01.01.2003. (akceptējams izdevums) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Eiropas palīgtehnoloģiju informācijas tīkls | ||||||||
2 | Starptautiskā funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācija,klasifikācija [International classification of functioning, disability and health], PVO, 2001 | ||||||||
3 | Souza A., Kelleher A., et al, Multiple sclerosis and mobility-related assistive technology: Systematic review of literature, Journal of Rehabilitation Research& Development, Volume 47, Number 3, 2010 | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | VSIA „Nacionālais rehabilitācijas centrs „Vaivari”” Tehnisko palīglīdzekļu centrs | ||||||||
2 | Latvijas Neredzīgo biedrības Tiflotehnikas kabinets | ||||||||
3 | Latvijas Nedzirdīgo savienība |