.
Disfāgija pieaugušajiem un bērniem
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:12.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:16.08.2023 08:59:53
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | REK_044 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Veselības aprūpe | Mērķauditorija: | Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Santa Katrīna Salaka | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkrsu[pnkts]lv, +371 20271291 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 2 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Anatomija, normālā fizioloģija. | ||||||||
Mērķis: | Iegūt kvalitatīvas pamata zināšanas par normālas rīšanas fizioloģiju, rīšanas traucējumu fizioloģiju, etioloģiju un klīniskajām izpausmēm. Iegūt uz pierādījumiem balstītas teorētiskas zināšanas un praktiskas iemaņas rīšanas traucējumu (disfāgijas) diagnostikas iespējās, terapijas mērķu un taktikas izvirzīšanā (balstoties daudzpusīgā disfāgijas novērtēšanā un izmantojot SFK principus) bērniem un pieaugušajiem. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Lekcijas tēma : Disfāgija pieaugušajiem. Normāla rīšanas procesa norise. Rīšanas traucējumu definēšana (pēc PVO), fizioloģija, etioloģija, izpausmes un komplikācijas. Rīšanas traucējumu izzināšana, diagnostika. Tests par lekcijas tēmām. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Lekcijas tēma : Disfāgija pediatrijā. Normālas zīšanas un rīšanas procesa anatomija un fizioloģija bērna vecumā, attīstība intrauterīni. Normālu zīšanu un rīšanu ietekmējošie faktori, klīniskās izpausmes, komplikācijas. Dzeršanas un ēšanas iemaņu attīstība pirmajos dzīves gados. Darbs ar pierādījumos balstītas literatūras analīzi. Tests par lekcijas tēmām. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Tēma : Rīšanas traucējumu novērtēšana un diagnosticēšana audiologopēda kompetences ietvaros. Cervikālā auskultācija. Rīšanas traucējumu diagnostikas instrumentālās metodes. Video ierakstu analīze. Tests – instrumentālā diagnostika. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Tēma : Rīšanas traucējumu novērtēšana audiologopēda kompetences ietvaros. Anamnēze datu ievākšana un analīze. Mutes dobuma strukturāla un motorās darbības novērtēšana. Ūdens norīšanas tests. Jušanas novērtēšana mutes dobumā. Rīšanas refleksu novērtēšana Darbs ar pierādījumos balstītas literatūras analīzi : disfāgijas novērtēšanas mērījumi un to saturs. Praktisko iemaņu demonstrēšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Tēma : Rīšanas traucējumu terapijas plānošana. Terapijas ilgtermiņa un īstermiņa mērķu uzstādīšana balstoties pacienta novērtēšanā, izmantojot SFK principus. Terapijas taktikas izveide. Klīnisko gadījumu analīze, terapijas mērķu uzstādīšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Tēma : Tiešās un netiešās terapijas paņēmieni. Tiešā terapija / netiešā terapija. Diētas modificēšana. Kompensatoru stratēģiju un pozu izmantošana rīšanas traucējumu gadījumā. Oro - motoru vingrinājumu izmantošana terapijā. Rīšanas manevru izmantošana terapijā. Praktiska terapijas taktiku demonstrēšana. Darbs ar pierādījumos balstītas literatūras analīzi. Diskusija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Tēma : Zīšanas un rīšanas traucējumu izvērtēšanas iespējas un terapijas taktikas disfāgijas gadījumā bērniem. Klīniskā gadījuma analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Tēma : studentu patstāvīgo grupu darbu prezentācijas. Literatūras avotu analīzes prezentācijas. Klīnisko gadījumu analīzes. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Klīniskā gadījuma analīze: Disfāgija pieaugušajam. Klīniskā gadījuma analīze: Disfāgija bērniem. Uz pierādījumiem balstīta terapija, rīšanas traucējumu gadījumos. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1. Piedalīšanās nodarbībās; 2. Ieskaitīti testi studiju kursa apguves laikā (3); 3. Klīnisko gadījumu analīzes (2) 4. Grupu darbs – uz pierādījumiem balstītas terapijas metožu prezentācija. 5. Komulatīvs vērtējums: Nodarbību apmeklējums 10%, klīnisko gadījumu analīze 15%, testi 10%, grupu darba prezentācija 10%, praktisko iemaņu demonstrācija 15%, eksāmens - rakstisks tests 40%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti: • spēc izklāstīt normālas rīšanas fizioloģijas norisi pieaugušajiem / zīšanas un rīšanas fizioloģiju bērniem; • spēs izklāstīt rīšanas traucējumu etioloģiju un patoģenēzi pieaugušajiem un bērniem; • varēs nosaukt disfāgijas klasifikācijas veidus; • spēs izklāstīt un orientēsies rīšanas traucējumu izzināšanas iespējās pieaugušajiem un bērniem; • spēs aprakstīt disfāgijas klīniskās izpausmes, komplikācijas un funkcionēšanas ierobežojumus (izmantojot SFK rāmi) pieaugušajiem un bērniem; • spēs izskaidrot, analizēt un piemērot atbilstošas terapijas taktikas. | ||||||||
Prasmes: | Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti: • spēs veikt disfāgijas klīnisko pazīmju izvērtēšanu pieaugušajiem un bērniem; • spēs novērtēt rīšanas traucējumus, izmantojot dažādas novērtēšanas metodes pieaugušajiem; • spēs novērtēt zīšanas un rīšanas traucējumus, izmantojot dažādas novērtēšanas metodes bērniem; • spēs novērtēt mutes dobuma strukturas un veikt motorās darbības novērtēšanu. Veikt jušanas novērtēšanu mutes dobumā, rīšanas refleksu novērtēšanu; • spēs izvirzīt izvērtēšanā un SFK balstītus terapijas mērķus pieaugušajiem un bērniem; • spēs plānot terapiju disfāgijas gadījumā pieaugušajiem un bērniem. | ||||||||
Kompetences: | Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs teorētiski skaidrot un praktiski izmantot iegūtās zināšanas par normālu rīšanas procesu, disfāgiju un, pielietojot prasmes, novērtēt, plānot un veikt rīšanas traucējumu terapiju pieaugušajiem un bērniem audiologopēda kompetences robežās. | ||||||||
Klīniskās Prasmes: | |||||||||
Nr. | Skill | Level | |||||||
1 | Rīšanas tests (GUSS) | A - Iesācēja līmenis | |||||||
2 | Rīšanas tests (GUSS) | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Dysphagia: Complications, Management and Clinical Aspects. 2016. | ||||||||
2 | Maria H. Provencio-Arambula, Dora Provencio, and M. N. Hegde. Assessment of Dysphagia in Adults: Resources and Protocols in English and Spanish, 2006. (akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | Miller, Claire Kane, Maybee, Jennifer, Prager, Jeremy, Pentiuk, Scott. Feeding and Swallowing Disorders. Kendig’s Disorders of the Respiratory Tract in Children, 2019-01-01, p.1106-1113.e1, 2019 | ||||||||
4 | Lauren E. Fulks, and Benjamin N. Nguyen MD. Dysphagia and aspiration, [Brain Injury Medicine, 31, 219-226.e2], 2021 | ||||||||
5 | Messing, Barbara P, Burns, Clare, Wishart, Laurelie, Brown, Bena. Swallowing Function and Implications in Head and Neck Cancer. Cummings Otolaryngology, 2021, p.1466-1473.e3, 2021 | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Apinis P. Cilvēks. Anatomija, fizioloģija, patoloģijas pamati. Cēsis: SIA apgāds Jāņa sēta | ||||||||
2 | Chapter 47 - Oromotor Dysfunction in Neuromuscular Disorders: Evaluation and Treatment. 2015. In: Neuromuscular Disorders of Infancy, Childhood, and Adolescence. 2nd Edition | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | http://dysphagia.com/ | ||||||||
2 | http://www.dysphagiaonline.com/Pages/home.aspx | ||||||||
3 | http://www.dysphagiaresearch.org/ | ||||||||
4 | World Health Organization / International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) |