Pārlekt uz galveno saturu

Disleksija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:28.03.2022 09:52:40
Par studiju kursu
Kursa kods:REK_045LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Veselības aprūpeMērķauditorija:Medicīnas pakalpojumi
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Andra Vabale
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Rehabilitācijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkatrsu[pnkts]lv, +371 20271291
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)2Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā lekciju kontaktstundas8
Nodarbības (skaits)6Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas24
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Pedagoģija, psiholoģija, logopēdija, fizioloģija.
Mērķis:
Iegūt logopēdijas zinātnes nozarei un audiologopēda profesijai nepieciešamās zināšanas par specifiskiem mācīšanās traucējumiem (disleksiju un disgrafiju). Ieskats disleksijas pētniecības vēsturē. Jaunākie pētījumi ģenētikā, neirofizioloģijā, neiropsiholoģijā un to saikne ar specifiskiem mācīšanās traucējumiem. Skaidrot disleksijas/disgrafijas cēloņus, agrīnās riska pazīmes un saistību ar runas un valodas traucējumiem bērnībā. Izmantojot pētījumos balstītu pieeju, prast novērtēt lasīšanas/ rakstīšanas attīstību un identificēt traucējuma pazīmes bērniem un pusaudžiem. Analizēt informāciju un integrēt novērtēšanas rezultātus, plānot korekcijas/ kompensācijas virzienus un izvēlēties atbilstošākās terapijas tehnikas, respektējot personas funkcionālās iespējas. Realizēt zinātniski pētniecisko darbību studiju kursa ietvaros.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
11. lekcija Rakstu valodas attīstības priekšnoteikumi .Lasīšanas tehnikas apguves trīs posmi, rakstu valodas attīstības trīs fāzes. Disleksijas izpētes vēsture. Specifiski mācīšanās traucējumi - disleksijas jēdziens, neirofizioloģiskais un neiropsholoģiskais aspekts. Pētījumi ģenētikā , disleksijas pētniecības teorijas . Specifisku mācīšanās traucējumu (disleksijas) definīcija, cēloņi, klasifikācijas, terminoloģija. Specifisku mācīšanās traucējumu saistība ar runas un valodas traucējumiem.Lekcijas1.00E-studiju vide
22.lekcija. Attīstības disleksija, tās izpētes virzieni un hipotēzes – fonoloģiskā, vizuālā, cerebellārā, magnocellulārā . Disleksijas diagnostika , novērtēšanas metodikas un instrumenti, audiologopēda uzdevumi diagnostikā un terapijā. AcadienceTM (Dibels Next) lietošanas iespējas Latvijā. Disleksijas korekcijas/ kompensācijas virzieni , terapijas iespējas un tehnoloģiski risinājumi.Lekcijas1.00E-studiju vide
31. nodarbība. Rakstības psihofizioloģiskā struktūra, rakstības apguves trīs posmi. Disgrafijas jēdziens , klasifikācija, diagnostika. Pārbaudes metodikas. Disleksija un disgrafija kā specifiski mācīšanās traucējumi (SSK-10). Korekcijas tehnikas. Audiologopēda uzdevumi diagnostikā un korekcijas procesā – pārbaudes protokols.Nodarbības1.00E-studiju vide
42. nodarbība. Disgrafijas diagnostikas algoritms - rakstu darbu analīze, pārbaudes protokola praktiska lietošana. Korekcijas tehnikas.Nodarbības1.00E-studiju vide
53. nodarbība. Lasīšanas pārbaudes tehnikas - video materiāla analīze. Lasītprasmes pārbaudes materiāla veidošanas pamatprincipi. Lasīšanas/rakstīšanas traucējumu novērtēšanas protokols un metodikas novērtējumam.Nodarbības1.00auditorija
64. nodarbība. Situāciju gadījumu analīze video materiāla analīze (lasīšana). Novērtēšanas protokols, tā aizpildīšana. Materiāli un rekomendācijas terapijas procesā.Nodarbības1.00auditorija
75. nodarbība. Zinātnisko rakstu analīze - lasītprasmes pārbaudes protokola teorētiskais pamatojums. Lasītprasmes pārbaudes protokola un stimulmateriāla izveide.Nodarbības1.00auditorija
86. nodarbība. Seminārs par korekcijas/ kompensācijas tehnoloģiskiem risinājumiem datorizētā vidē , AcadienceTM (Dibels Next) standartizācijas projekta materiālu izmantošanas iespējām un audiologopēda lomu traucējuma diagnostikā un terapijā - noslēguma prezentācija.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Lekciju, nodarbību apmeklējums un patstāvīgie darbi – 1. 3 - 4 zinātnisko pētījumu analīze, kopsavilkuma veidošana. 2. 4 rakstu darbu analīze, korekcijas virzienu noteikšana, metodisko paņēmienu izvēle. 3. Video materiāla analīze (lasīšana), novērtēšanas ziņojuma sastādīšana. 4. Lasīšanas pārbaudes protokola un stimulmateriāla veidošana (grupu darbs). 5. Prezentācija par korekcijas/ kompensācijas tehnoloģiskiem risinājumiem datorizētā vidē (pāru darbs) 6. Individuālā prezentācija par AcadienceTM (Dibels Next) standartizācijas projekta materiālu izmantošanas iespējām un audiologopēda lomu traucējuma diagnostikā un terapijā.
Vērtēšanas kritēriji:
Patstāvīgie darbi – 50% Eksāmens – 50% (tests un disgrafijas pazīmju novērtēšanas protokols).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studiju kursa apguves rezultātā studenti: - iegūs zināšanas un izpratni par specifisku mācīšanās traucējumu (disleksijas/disgrafijas) būtību; - iegūs izpratni par jaunākiem pētījumiem ģenētikā, neirofizioloģijā, neiropsiholoģijā un to saikni ar specifiskiem mācīšanās traucējumiem; - izpratīs un spēs formulēt specifisku mācīšanās traucējumu (disleksijas, disgrafijas) cēloņus, riska pazīmes un to saikni ar runas un valodas traucējumiem un audiologopēda uzdevumiem diagnostikā un terapijā; - analizēs iegūto informāciju un izvēlēsies atbilstošas pētījumos balstītas metodes traucējumu novērtēšanā; - spēs noteikt korekcijas virzienus un izvēlēsies atbilstošās korekcijas/ kompensācijas tehnikas atbilstoši personas funkcionālajām iespējām.
Prasmes:Studiju kursa apguves rezultātā students: - pratīs skaidrot tipisku lasītprasmes/rakstītprasmes apguvi dažādos vecumposmos; - spēs parādīt uz pierādījumiem balstītu pieeju mācīšanās traucējumu (disleksijas/disgrafijas) diagnostikā; - analizēs un integrēs novērtēšanas rezultātus un citu nozīmīgu informāciju, lai izvirzītu iejaukšanās/terapijas mērķus; - mācēs plānot un pielietot audiologopēda praksē dažādas uz pierādījumiem balstītas terapijas metodikas/tehnikas, lietojot nepieciešamos materiālus un tehnoloģiskus risinājums klātienē un telemedicīnas platformās attālināti.
Kompetences:Studiju kursa apguves rezultātā studenti: - spēs praktiski izmantot iegūtās zināšanas par specifiskiem mācīšanās traucējumiem (disgrafiju un disleksiju), novērtējot lasīšanas /rakstīšanas apguves traucējumu riskus un traucējumu pazīmes; - spēs analizēt informāciju, plānot uz pierādījumiem balstītus terapijas virzienus lasīšanas/rakstīšanas prasmju pilnveidošanā; - spēs izvēlēsies atbilstošas terapijas metodikas/tehnikas un tehnoloģiskos risinājumus, respektējot personas funkcionālās iespējas, - veiks lasītprasmes/rakstītprasmes monitoringu, izvērtēs sasniegtos rezultātus, veicot audiologopēda darbu individuāli vai komandā.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Raščevska, M. (red) (2019). Lasītprasmes attīstība 4.-6. klases skolēniem AcadienceTM (Dibels Next ) mērījumos un intervences efektivitāte. Rīga: LU, VISC.
2Raščevska M., Vabale A., u.c. (2013). Agrīnās lasītprasmes attīstības rādītāju Dibels Next interpretācijas rokasgrāmata, Latvijas Universitāte. 181 lpp.
3 Peterson, R, L., Pennington, B., F. (2012). Seminar: Developmental Dyslexia Lancet. May 26; 379(9830): 1997–2007. doi:10.1016/S0140-6736(12)60198-6.
4Genetic analysis of dyslexia candidate genes in the European cross-linguistic NeuroDys cohort. European Journal of Human Genetics (2014) 22, 675–680& 2014 Macmillan Publishers. Limited All rights reserved 1018-4813/14
5Vabale, A., Orlovska, M., Rascevska M., Koļesovs A. (2014). Early literacy skills in Latvian preschool children with specifice language impairment. SHS Web of Conferences 10, 00049. DOI: 10.1051/shsconf/20141000049
6Lasītprasmes novērtēšana un atbalsta nodarbību vingrinājumi
Papildu literatūra
1Schule, C. M., Boudreau, D. (2008). Phonological awareness intervention: Beyond the basics. Language, Speech, and Hearing Services in Schools, 39, 3–20.
2Sprugevica, I., & Høien, T. (2003). Early phonological skills as a predictor of reading acquisition: A follow-up study from kindergarten to the middle of Grade 2. Scandinavian Journal of Psychology, 44, 119–124. doi:10.1111/1467-9450.00329
3Lyytinen H., Guttorm T.K., Huttunen T., et al. (2005). Psychophysiology of Developmental Dyslexia: a Review of Findings Including Studies of Children at Risk for Dyslexia// Journal of Neurolinguistic; 18: 167-195
4Vander Stappen C., &Van Reybroeck M. (2018). Phonological awareness and rapid automatized naming are independent phonological competencies with specific impacts on word reading and spelling: An intervention study. 9, 320. doi: 10.3389/fpsyg.2018.00320