Pārlekt uz galveno saturu

Ergonomika, kursa darbs

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:13.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:21.08.2023 09:00:05
Par studiju kursu
Kursa kods:REK_046LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:4.00ECTS:6.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Veselības aprūpeMērķauditorija:Rehabilitācija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Ruta Balode
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Rehabilitācijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkatrsu[pnkts]lv, +371 20271291
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)3Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas6
Nodarbības (skaits)6Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)3Kopā nodarbību kontaktstundas18
Kopā kontaktstundas24
Pilns laiks - 2. semestris
Lekcijas (skaits)0Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)0Kopā lekciju kontaktstundas0
Nodarbības (skaits)10Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas40
Kopā kontaktstundas40
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)3Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas6
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas22
Nepilns laiks - 2. semestris
Lekcijas (skaits)0Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)0Kopā lekciju kontaktstundas0
Nodarbības (skaits)6Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas24
Kopā kontaktstundas24
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Mioskeletālās sistēmas biomehānika, normālā fizioloģija un anatomija, fizioterapijas pamati: motorās kontroles teorija, normāla motorā attīstība, izpratne par kustībām un pozu noturēšanu.
Mērķis:
I daļa: Veidot izpratni par ergonomiku fizioterapijas kontekstā, attīstīt prasmes lietot zināšanas par ergonomisku darba pozu/kustību, lai viektu indivduālo ergonomisko konsultēšanu dažādās mērķa grupās un dažādos kontekstos, vienlaikus viedojot iemaņas lēmumu pieņemšanā iekļaut esošos zinātniskos pierādījumus. Kā arī attīstīt prasmi apzināties savu pozu/kustību dažādu aktivitāšu veikšanā, veicinot ergonomisku profesionālo paradumu izveidi. II daļa: Ergonomiski drošu un terapeitisku pacientu pārvietošanās metožu, kā funkcionālo aktivitāšu treniņa, apguve un praktizēšana.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ergonomika fizioterapijas kontekstā un individuālā ergonomiskā konsultēšana fizioterapijāLekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības2.00auditorija
2Ergonomiska poza (sēdus, stāvus pozīcijas): novērtēšana un risku atpazīšana, analīze, modifikācija.Lekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības2.00auditorija
3Ergonomiska kustība: novērtēšana un risku atpazīšana, analīze, modifikācija.Lekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības2.00auditorija
4Ergonomiski drošas un terapeitiskas (funkcionālais treniņš) pacientu pārvietošanās metodes un to mācīšanas principiNodarbības10.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ergonomika fizioterapijas kontekstā un individuālā ergonomiskā konsultēšana fizioterapijāLekcijas1.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
2Ergonomiska poza (sēdus, stāvus pozīcijas): novērtēšana un risku atpazīšana, analīze, modifikācija.Lekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības1.00auditorija
3Ergonomiska kustība: novērtēšana un risku atpazīšana, analīze, modifikācija.Lekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības1.00auditorija
4Ergonomiski drošas un terapeitiskas (funkcionālais treniņš) pacientu pārvietošanās metodes un to mācīšanas principiNodarbības6.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
I daļa: Kursa darba izstrāde, secīgi izpildot dotos uzdevumus (detalizēts apraksts e-studijās). Patstāvīga mācīšanās no e-studijās pieejamajiem digitālajiem materiāliem. Zinātnisko publikāciju meklēšana, lasīšana un atziņu apkopošana (detalizēts apraksts e-studijās). Nodarbībās apgūto praktisko iemaņu attīstīšana. II daļa: Nodarbībās apgūto praktisko iemaņu attīstīšana, vingrinoties studentu mazajās grupās vai pāros. Patstāvīga mācīšanās, izmantojot e-studijās pieejamos digitālos mācīšanās materiālus pie katras tēmas (video un rakstveida mācību materiāli, papildus litertūras avoti).
Vērtēšanas kritēriji:
I daļa: Lai varētu sekmīgi pabeigt rudens semestri nepieciešams: (1) aktīvi piedalīties visās paredzētajās nodarbībās; (2) norādītajā laika termiņā iesniegt visus uzdevumus; (3) saņemt sekmīgu vērtējumu katrā no četriem kursa darba izstrādes posmiem. Gala vērtējums (kursa darba aizstāvēšana) veidojas kumulatīvi no četriem starp-posma vērtējumiem, kurā katra posms tiek izteikts ballēs no 0 līdz 10, balstoties uz vienotajiem vērtēšanas kritērijiem RSU (lai saņemtu sekmīgu vērtējumu, katra posma vērtējumā jāsaņem vismaz 4 balles). Gala vērtējumā katra posma vērtējums veido 25%. Kursa darba izstrāde ir strukturēts studējošā patstāvīgais darbs, kas ietver regulāru komunikāciju ar pasniedzēju un secīgu norādīto uzdevumu izpildi visa semestra garumā. Kursa darba sekmīgai izstrādei būtiska ir uzdevumu secīga izpilde, tādēļ uzdevumu apraksts un tam nepieciešamie mācīšanās līdzekļi studējošam ir pieejami e-studijās, ja ir iesniegts un sekmīgi pabeigts iepriekšējais uzdevums. Katra uzdevuma vērtēšanas kritēriji un izpildes termiņi aprakstīti e-studijās. II daļa: Lai varētu sekmīgi pabeigt pavasara semestri, nepieciešams aktīvi piedalīties visās paredzētajās nodarbībās. Gala pārbaudījums ir praktisks eksāmens ar simulācijas uzdevumu, kas tiek vērtēts pēc sekojošiem kritērijiem: spēja paskaidrot pārvietošanās metodes norisi un pamatot izvēli, spēja izvērtēt un prognozēt modifikāciju iespējas (25%); skaidra izteiksmes forma un atbilstošas terminoloģijas lietošana, skaidrojot un pamatojot pārvietošanās principus (konkrētās aktivitātes soļus) (12,5%); spēja dot saprotamu un uztveramu skaidrojumu pacientam, minot konkrētu uzdevumu komandu, pamudinājumu, iedrošinājumu, atbilstoši situācijai simulācijas uzdevumā (12,5%); spēja demonstrēt atbilstošu manuālo kontaktu un savu ergonomiku asistējot pacientam pie pārvietošanās aktivitātes, kā arī spēja dot saprotamu skaidrojumu pacienta asistentam (atbilstoši situācijai simulācijas uzdevumā) (25%); pacienta drošība un kustību fizioloģija, atbilstoši motorās attīstības pamatprincipiem, mērķa sasniegšanai (25%). Katra kritērijs tiek vērtēts ballēs no 0 līdz 10, balstoties uz vienotajiem vērtēšanas kritērijiem RSU un dod attiecīgi norādīto īpatsvaru (procentus) kopvērtējumā.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens
Studiju rezultāti
Zināšanas:I daļa: Students apraksta ergonomiku fizioterapijas kontekstā, raksturo ergonomiskās konsultēšanas fizioterapijā pamata principus. Students apraksta ergonomisku pozu/kustību ikdienas uzdevumu (aktivitāšu) izpildes laikā; pozas/kustības stereotipu veidojošos faktorus; ergonomiskos riska faktorus pozā un kustībā, to modifikāciju principus; uz pierādījumiem balstītas fizioterapijas metodes ergonomisko risku mazināšanai. II daļa: Apraksta ergonomiskas un drošas pacientu pārvietošanās mērķus, pamata principus un drošības apsvērumus. Apraksta ergonomiskas un drošas pārvietošanās aktivitātes (norises soļi, variācijas) un to mācīšanas principus.
Prasmes:I daļa: Lieto personas aktivitāšu novērojumu un analizē tipisko pozu/kustību kvalitāti, atbilstību ergonomikas principiem. Atpazīst un skaidro personas aktivitāšu izpildes stereotipu un to nosakošos elementus. Atpazīst ergonomiskos riska faktorus. Ievāc un apkopo personas individuālos datus, lietojot interviju. Identificē iespējamās modifikāciju iespējas. Lieto spriešanu un lēmumu pieņemšanu par rekomendācijām, iekļaujot zinātniskos pierādījumus. Formulē mērķtiecīgas, personai nozīmīgas un akceptējamas rekomendācija ergonomisko risku novēršanai. Māca personai pozas/kustības apzināšanos un kontroli, un ergonomiskus stereotipus. Izvēlas un māca mērķtiecīgus aktīvus terapeitiskos vingrojumus, lai personai veidotu ergonomisku aktivitāšu izpildes stereotipu. Izvēlas un māca citas aktīvas fizioterapijas metodes, lai personai veicinātu veselīgus ikdienas ieradumus. Izglīto personu un skaidro ieteikumu sagaidāmo ietekmi/ sasniedzamo rezultātu. Plāno atkārtotu novērtējumu, lai analizētu rekomendāciju izpildi un mērķu sasniegšanu. Izvēlas un īsteno metodes, kas veicina rekomendāciju izpildi (personas līdzestību) un motivāciju. II daļa: Skaidro un lieto ergonomisku un drošu pacientu pārvietošanās aktivitāšu mācīšanu un trenēšanu. Pamato un skaidro attiecīgo pārvietošanās aktivitāšu veida izvēli, atbilstoši sasniedzamajam mērķim, aktuālajai situācijai, pacienta individuālajiem faktoriem. Apzinās un izmanto ergonomisku kustību stereotipu veicot asistēšanu pārvietošanās aktivitātēs. Izglīto pacienta ģimeni (tuviniekus) un aprūpes personas par atbilstošiem, ergonomiskiem pārvietošanās veidiem. Māca pacienta aprūpētājus asistēt un apzināti izmantot ergonomisku kustību stereotipu, asistēšanas laikā. Izglīto un māca par vides modifikācijām un palīglīdzekļiem, lai veicinātu ergonomisku pārvietošanās veidu un tās asistēšanu.
Kompetences:I daļa: Veic individuālo ergonomisko konsultēšanu fizioterapijā dažādās mērķa grupās un vidēs, veidojot veselīgus ikdienas ieradumus un novēršot veselības riskus. Iekļauj ergonomiskās konsultēšanas elementus fizioterapijas ārstēšanas procesā īstermiņa un ilgtermiņa mērķu sasniegšanai. Veido uz pierādījumiem balstītas un personu-centrētas rekomendācijas par ergonomiskajiem risinājumiem fizioterapijas kontekstā dažādās mērķa grupās un kontekstos. II daļa: Izvēlas un lieto ergonomiskas un drošas pacienta pārvietošanās metodes, to mācīšanu un trenēšanu, kā funkcionālo treniņu izvirzīto fizioterapijas mērķu (sasniedzamu, nozīmīgu, atbilstošu, izmērāmu) sasniegšanai.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Mācību materiāli (rakstveida, video) (e-studijās)
2ROSA novērtēšanas instrumenta instrukcija un vērtēšanas veidlapa
Papildu literatūra
1Handbook of Human Factors and Ergonomics. Ed by Salvendy G. 3rd ed. John Wiley and Sons, 2012
2Shumway CA., Woollacott MH. Motor Control: translating research into clinical practice. 4th ed. Phyladelphia: 2017
3Gallahue D., Ozmun J., Goodway, J. Understanding Motor Development: Infants, Children, Adolescents, Adults, seventh ed. Hardcover, 2011
4Reilly T. Ergonomics in Sport and Physical Activity: Enhancing Performance and Improving Safety. Human Kinetics, 2010
5Nordin M., Frankel V.H. Basic biomechanics of the musculoskeletal system. Phyladelphya, PA: 2021
6Flēminga I. Zīdaiņa attīstība un attīstības traucējumi. Zvaigzne ABC, 1999.
7Lee TD., Schmidt RP. Motor control and learning: a behavioral emphasis. Champaign, IL: Human Kinetics, 1999
8Garcia, Clersida, & Garcia, Luis. A Motor-Development and Motor-Learning Perspective. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 2006. (JOPERD), 77(8), 31-33
9Carranza, J., & Olmos, M. Motor development and learning in infancy. Infant Behavior and Development, 2007. 30(1), 1.
Citi informācijas avoti
1Physiotherapy Evidence Database (PEDro datu bāze)
2Eiropas Darba drošības un veselības aizsardzības aģentūras publikācijas un sagatavotie materiāli. Pieejami tiešsaistē: https://osha.europa.eu/lv un nacionālā kontaktpunkta mājaslapā www.osha.lv
3RSU Bibliotēkas elektroniskās datu bāzes