Pārlekt uz galveno saturu

Ergoterapija pediatrijā

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:11.07.2024 12:27:28
Par studiju kursu
Kursa kods:REK_051LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:10.00ECTS:15.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Veselības aprūpeMērķauditorija:Rehabilitācija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Zane Liepiņa
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Rehabilitācijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkatrsu[pnkts]lv, +371 20271291
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)10Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas20
Nodarbības (skaits)18Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas72
Kopā kontaktstundas92
Pilns laiks - 2. semestris
Lekcijas (skaits)3Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas6
Nodarbības (skaits)11Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas44
Kopā kontaktstundas50
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Anatomija, Fizioloģija, Ergoterapijas pamati, Novērtēšanas metodoloģija ergoterapijā, Personas un vides mijiedarbība nodarbes veicināšanai, Funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācija un novērtēšana, Psiholoģijas pamati profesionālajā darbībā
Mērķis:
Pilnveidot klīnisko domāšanu pirms klīniskajās studijās, apgūstot ergoterapeita novērtēšanas, iejaukšanās pamatprincipus un metodes pediatrijā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievads. Bērna normāla attīstība.Lekcijas1.00E-studiju vide
2Bērna normāla attīstība. Funkcionēšanas vadlīnijas.Lekcijas1.00auditorija
3Bērna normāla attīstība. Mācību uzdevums.Nodarbības1.00auditorija
4Hendlinga pamatprincipi bērniemNodarbības2.00auditorija
5Nodarbes jomas bērniem. Mācību uzdevuma prezentācija.Nodarbības1.00auditorija
6Spēles novērtējums ergoterapijā. Spēle kā terapeitisks līdzeklis ergoterapijā.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
7Novērtēšanas metodes pediatrijā: Starptautiskā funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācija.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
8Skolas vides novērtējumsLekcijas1.00auditorija
9Rokas funkcijas novērtēšana bērniem.Nodarbības1.00auditorija
10Metodes rokas terapijā bērniem.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
11Ikdienas aktivitāšu novērtējums bērniem.Nodarbības2.00klīniskā bāze
12Rokas funkcijas un ikdienas aktivitāšu veikšanas iemaņu attīstība bērniem.Nodarbības1.00auditorija
13Ergoterapeita taktika darbā ar pacientiem ar autiska spektra traucējumiemLekcijas1.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
14Alternatīvā un augmentatīvā komunikācija, tās pielietojums ergoterapijā.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
15Pozicionēšanas pamatprincipu pielietojums terapijā.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
16Tehniskie palīglīdzekļi pediatrijāLekcijas1.00auditorija
Nodarbības3.00klīniskā bāze
17Garīgās attīstības aizture un ergoterapija personām ar garīgās attīstības aizturiLekcijas1.00auditorija
Nodarbības3.00auditorija
18Ergoterapeita darba pamatprincipi bērniem ar ideopatisko reimatoīdo artrītu.Nodarbības1.00klīniskā bāze
19Ergoterapeita darba pamatprincipi bērniem ar sensorās integrācijas traucējumiemNodarbības2.00klīniskā bāze
20Cerebrālā trieka, ergoterapeita taktika.Lekcijas1.00klīniskā bāze
Nodarbības2.00klīniskā bāze
21Ergoterapija bērniem ar psihiskiem traucējumiem.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
22Ergoterapeita darba pamatprincipi bērniem ar dažādām neiroloģiskām saslimšanām.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Studējošais patstāvīgi, izmantojot literatūras avotus: • veic bērna attīstības novērojumu un izveido par to prezentāciju; • sagatavo prezentāciju par nodarbes jomām bērniem; • sagatavo prezentāciju par spēles veidiem un atbilstošām rotaļlietām dažādos vecuma posmos; • veic uzdevumu par pozicionēšanas pamatprincipiem bērniem ar kustību traucējumiem.
Vērtēšanas kritēriji:
Pārbaudes metode: 1. semestrī patstāvīgo uzdevumu veikšana un aizstāvēšana (20%), kontroldarbi (10%), praktiska ieskaite par handling un pozicionēšanas pamatprincipiem (30%), rakstiska studentu zināšanu pārbaude ieskaites veidā (40%). 2. semestrī līdzdarbība nodarbībās (30%), patstāvīgo uzdevumu veikšana un aizstāvēšana (30%), pārbaudījums zināšanu un praktisko iemaņu pārbaudei (40%).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Iegūs zināšanas par bērnu attīstības dažādiem aspektiem un kontekstiem, spēs raksturot nodarbes bērniem, izklāstīt to attīstību un izskaidrot raksturīgākos ierobežojumus, atpazīs galvenās teorētiskās pieejas ergoterapijā ar bērniem un spēs tās aprakstīt, spēs organizēt nodarbes disfunkcijas novērtējumu bērniem, spēs raksturot ergoterapeita prakses procesu un aprakstīt atsevišķu terapijas metožu pielietojumu bērniem ar nodarbes disfunkciju.
Prasmes:Pratīs novērtēt un izskaidrot bērna funkcionālās spējas, lietot atsevišķus standartizētus ergoterapijas novērtēšanas instrumentus, analizēt bērna nodarbes veikšanas ierobežojumus un resursus, interpretēt novērtēšanas rezultātus un plānot terapiju atbilstoši bērna nodarbes disfunkcijai, demonstrēt atsevišķas terapijas metodes pārraudzībā, dokumentēt ergoterapijas procesu dažādos tā posmos.
Kompetences:Studējošais, izmantojot apgūtās zināšanas un prasmes par ergoterapijas metodēm bērniem, spēs: • interpretēt un novērtēt rezultātus; • plānot terapiju atbilstoši bērna disfunkcijai; • izstrādāt un pielietot uz pierādījumiem balstītu novērtēšanu un terapiju; • izvērtēt terapijas efektivitāti.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Vadlīnijas bērnu agrīnai funkcionēšanas novērtēšanai
2Case-Smith’s Occupational therapy for children and adolescents / edited by Jane Clifford O’Brien and Heather Kuhaneck. Eight edition. St. Louis, Missouri : Elsevier, 2020. x, 902 lpp.
3Feeding and Nutrition [in] children with Neurodevelopmentl Disability" edited by peter B.Sullivan, 2009, Mac Keith Press, 35-106 lpp. (akceptējams izdevums)
4Occupation Centered Practice with Children: A practical guidefor Occupational Therapists, by Rodger, Sylvia, 2017.
5 Willard & Spackman's occupational therapy. 13th ed. / [edited by] Barbara A. Boyt Schell ... [et al.]. Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, 2018. xxxiv, 1262 lpp.
Papildu literatūra
1Pierce D. Maternal Management of the Homes as a Developmental Play Space for Infants and Toddlers, AJOT, May/June 2000, Volume 54, Number 3.
2Vadlīnijas bērnu agrīnai funkcionēšanas novērtēšanai. Nacionālās veselības dienests, 2011.
Citi informācijas avoti
1McDonald, R., Surtees, R. A. H., & Wirz, S. (2004). The international classification of functioning, disability and health provides a model for adaptive seating interventions for children with cerebral palsy. British Journal of Occupational Therapy, 67(7), 293 - 302.
2Sensory Processing Disorder (SPD)Resource Center