.
Fonopēdija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:24.04.2024 14:58:05
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | REK_072 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Veselības aprūpe | Mērķauditorija: | Medicīnas pakalpojumi | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Dace Strautmane | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkrsu[pnkts]lv, +371 20271291 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 2 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Normālā fizioloģija un neirofizioloģija. Otolaringoloģija audiologopēdiem. | ||||||||
Mērķis: | Iegūt logopēdijas nozarei un audiologopēda profesijai nepieciešamās zināšanas un praktiskas iemaņas par balss traucējumiem bērniem un pieaugušajiem. Pamatojoties uz zinātniskiem pētījumiem balstītu pieeju, prast auditīvi novērtēt un izzināt balss funkcijas iespējas, analizēt tās, un integrējot rezultātus, plānot balss terapiju, atbilstoši balss traucējumu veidiem un katras personas individuālo funkcionēšanas spēju līmenim audiologopēda kompetences robežās. Veicināt zinātniski pētniecisko darbību, studiju kursa ietvaros. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads fonopēdijā – balsenes uzbūves īpatnības, raksturīgie lielumi un parametri. Balss attīstība ontoģenēzē. Balss veidošanās mehānisms, akustiskie parametri.Fonopēdijas jēdziens un vēsture. Fonācijas elpošana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Elpošana kā runas un dziedāšanas pamats. Elpošanas veidi. Skaņas iniciācija un veidi. K.Buteiko elpošanas metode. Balss f-jas izmeklēšana un auditīvs novērtējums. Balss traucējumu klasifikācija. Terminoloģija un tās pielietojums. Fonopēdiskā balss terapija, korekcijas posmi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Funkcionāli un organiski balss traucējumi - veidi, etioloģija, patoģenēze. Fonopēdiskā terapija. Bērnu un pusaudžu balss anatomfizioloģiskās īpatnības. Balss traucējumi un to biežākās izpausmes balss profesiju pārstāvjiem. Balss higiēna un profilakse. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Klīnisku gadījumu risināšana: Funkcionāli balss traucējumi. Fonopēdiskas diagnozes noteikšana. Terapijas demonstrēšana. Ievads Svena Smita (Sven Smidt) Akcentu metodē - teorētiskais pamatojums, uzskates materiāla - mācību filmas demonstrācija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Klīnisku gadījumu analīze: Organiski balss traucējumi. Fonopēdiskas diagnozes noteikšana. Auditīvs balss novērtējums. Akcentu metode (Accent Method by Sven Smidt). Ritma, elpošanas un fonācijas veicināšana. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Akcentu Metodes apguve. Mūzikas instrumenta džambas (djembe) pielietošana balss funkcijas atjaunošanas terapijā. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Individuālais darbs – dažādu balss terapijas metožu praktiska apguve un demonstrēšana. Eseja - kā zinātniskās literatūras izpētes darbs. Klīnisko gadījumu prezentāciju gatavošana, audioierakstu analīze. Zinātnisko rakstu analīze un izpēte: kāda balss traucējuma vai terapijas metodes izpēte, apraksts, prezentācija - kā multidisciplināra sadarbības metode, ar darbu apakšgrupās. Darbs pāros - simultāns, auditīvs balss novērtējums - balss protokola aizpildīšana. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1. aktīva un rezultatīva līdzdalība lekcijās un praktiskajās nodarbībās 2. divu klīnisku gadījumu analīze, izvērtēšana un prezentācija 3. balss terapijas metožu demonstrēšana 4. referāti, esejas par apgūstamo tēmu, grupu darba prezentācija 5. kursa beigās rakstisks eksāmens - tests Studiju kursa novērtējumu sastāda sekojošas komponentes: pašnovērtējuma tests 40%, eseja 20%, klīnisko gadījumu analīze 20%, balss terapijas metožu demonstrēšana 20%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | • spēs orientēties balss aparāta uzbūvē un izklāstīt balss funkcijas veidošanos un īpatnības • pārzinās balss akustiskos parametrus, to nozīmi balss veidošanās procesā • spēs atpazīt un novērtēt balss traucējumu etioloģiju un patoģenēzi • varēs nosaukt balss traucējumu klasifikācijas veidus • spēs formulēt un piemērot balss traucējumu terapijas iespējas un paņēmienus, kas īstenojami ar pacientu klātiienē, vai attālināti (telemedicīna) * pārzinās profilaktiskus pasākumus balss traucējumu mazināšanai. | ||||||||
Prasmes: | • pratīs auditīvi novērtēt balss funkcijas kritērijus, audiologopēda kompetences ietvaros • pratīs izmantot pareizu, uz pierādījumiem balstītu balss terapijas metodi, lietojot atbilstošus papildlīdzekļus • spēs izskaidrot balss profilakses, higiēnas nozīmi un pamatus • spēs analizēt, plānot un integrēt balss attīstīšanas, pilnveidošanas rezultātus un citu nozīmīgu informāciju, lai noteiktu iejaukšanās mērķus. | ||||||||
Kompetences: | Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā, studenti spēs praktiski izmantot iegūtās zināšanas un prasmes balss funkcijas traucējumu, kā primāras saslimšanas novērtēšanā, tā arī balss traucējumu kā citu veidu saslimšanu sekundāru parādību terapijas plānošanā. Pamatojoties uz anamnēzes un auditīviu datu iegūtās informācijas analīzi, respektējot pacienta individuālo funkcionēšanas līmeni, plānos savas darbības mērķus un to realizāciju. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | John S. Rubin, Robert T. Sataloff. 2014. Diagnosis and Treatment of Voice Disorders. Gwen S. Korovin. Plural Publishing, Inc. | ||||||||
2 | Kelly Meashey. 2020. The Use of Voice in Music Therapy. Barcelona Publishers | ||||||||
3 | Trinīte, B. Balss un tās traucējumi. LPA: LiePa, 2006. (izdevums akceptējams) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Silverio, K. C., Goncalves, C. G., Penteado, R. Z., Vieira, T. P., Libardi, A. Actions in Vocal Health: a Proposal for Improving the Vocal Profile of Teachers. Pro fono. 2008; 20: 177-182. | ||||||||
2 | Indirect vs Direct Voice Therapy for Children With Vocal Nodules: A Randomized Clinical. Hartnick, Christopher; Ballif, Catherine; De Guzman, Vanessa; et.al. JAMA otolaryngology - head & neck surgery, 2017, Vol.144 (2), p.156-163 | ||||||||
3 | Swallowing Outcomes Following Voice Therapy in Multiple System Atrophy with Dysphagia: Comparison of Treatment Efficacy with Parkinson’s Disease Park, Alyssa; Jang, Su-Jeong; et.al. Dysphagia, 2021, Vol.37 (1), p.198-206 | ||||||||
4 | ABCLOVE: Voice therapy outcomes for patients with head and neck cancer: ABCLOVE Voice Therapy. Ouyoung, Laishyang Melody; Swanson, Mark S.; Villegas, Brenda Capobres; et.al. Head & neck, 2016, Vol.38 (S1), p.E1810-E1813 | ||||||||
5 | Voice Therapy in the Context of the COVID-19 Pandemic: Guidelines for Clinical Practice. Author links open overlay panel AdriánCastillo-Allendes, FranciscoContreras-Ruston, Lady CatherineCantor-Cutiva, et.al. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | 4th Congress of Baltic Speech and Language Therapists. Riga, Latvia. 24-25 February 2017: book of abstracts. Eat Safe, Speak Brave! Edited by Egija Laganovska, Sarmīte Tūbele. Cits nosaukums: Book of Abstracts of the Congress of Baltic Speech and Language Therapists. Fourth Congress of Baltic Speech and Language Therapists "Eat Safe, Speak Brave!". book of abstracts. Autors: Baltijas Logopēdu kongress (4 : 2017 : Rīga, Latvija) | ||||||||
2 | http:www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed | ||||||||
3 | http:www.orl.nl/Voice_Rehabilitation/Blom-Singer/Remove_.ht… |