.
Nodarbe un kultūrvide
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:15.03.2024 10:39:23
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | REK_115 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Veselības aprūpe | Mērķauditorija: | Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ieva Jēkabsone | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkrsu[pnkts]lv, +371 20271291 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 2 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 4 | ||||
Nodarbības (skaits) | 7 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 28 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Ergoterapijas pamati, zināšanas par cilvēka funkcionēšanu, personas-vides-nodarbes mijiedarbības jēdziens un to ietekmējošie faktori. Aktivitāšu analīze, vispārējā psiholoģija, filozofija un ētika. | ||||||||
Mērķis: | Iegūt zināšanas par indivīda un kultūrvides mijiedarbību, tās ietekmi uz nodarbes veikšanu un terapijas procesu. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Kultūras kompetence ergoterapijā. Kultūras apzināšanās ergoterapeita praksē. Ievads pastāvīgā darba un literatūras semināra izstrādē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Ergoterapija bēgļiem un patvēruma meklētājiem. Kultūrvides ietekme uz indivīda aktivitāšu veikšanu. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Nodarbes sociokulturālās dimensijas: nodarbes un identitāte, nodarbes dažādība. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Latviešu tradicionālā kultūra un nodarbes. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Ētiskie aspekti ergoterapeita profesionālajā darbībā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Patstāvīgā darba prezentācijas un seminārs "Kultūrvides ietekme uz nodarbes veikšanu: gadījumu analīze" | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | • Veic padziļinātu temata izpēti, gatavojoties literatūras semināram, meklē un atlasa jaunāko literatūru par konkrēto tēmu, sagatavo prezentāciju. • Sagatavo ieskaites darbu par kultūras ietekmi uz izvēlētās kultūras pārstāvja nodarbes veikšanu atbilstoši patstāvīgā darba izstrādes prasībām, sagatavo prezentāciju un vizuālos uzskates materiālus. • Individuālais darbs - literatūras studijas un patstāvīgā darba uzdevumi, tēmas ietvaros, gatavojoties nodarbībām. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Kursa vērtējumu veido vidējais aritmētiskais no 2 atzīmēm: patstāvīgā darba izstrāde un aizstāvēšana (50%) un studiju kursa noslēguma tests (50%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā students spēs: • nosaukt un raksturot galvenos kultūras elementus; • skaidrot kultūrvides nozīmi cilvēka nodarbes veikšanā; • atpazīt galvenos nodarbes atsavināšanas riska faktorus bēgļu un patvēruma meklētāju vidū; • skaidrot dažādības jēdzienu un tā aspektus saistībā ar nodarbēm. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā students apgūs un/vai uzlabos prasmes: • skaidrot savu attieksmi pret dažādām populācijas grupām; • mērķtiecīgi atlasīt un prezentēt literatūru par konkrētu tēmu; • intervēt personas, iegūstot informāciju par viņu nodarbēm un faktoriem, kas tās ietekmē; • analizēt kultūrvides ietekmi uz personas ikdienas nodarbju veikšanu. | ||||||||
Kompetences: | Studiju kursa apguves rezultātā students spēs: • izmantot iegūtās zināšanas darbā ar dažādu tautību un kultūru cilvēkiem, veicinot visu iedzīvotāju sociālo, ekonomisko un politisko iekļaušanu neatkarīgi no vecuma, dzimuma, invaliditātes, rases, etniskās piederības, izcelsmes, reliģiskās pārliecības vai ekonomiskā vai cita statusa atbilstoši ANO Ilgstpējīgas attīstības mērķiem. • izstrādāt terapijas plānu, balstoties uz zināšanām par sociokulturālajiem faktoriem; • analizēt ikdienas situācijas, pamatojoties uz zināšanām par ergoterapeita darba ētikas principiem. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Grandpierre, V., Milloy, V., Sikora, L. et al. 2018. Barriers and facilitators to cultural competence in rehabilitation services: a scoping review. BMC Health Serv Res 18, 23. Iegūts no: https://doi.org/10.1186/s12913-017-2811-1 [sk. 10.08.2023.] | ||||||||
2 | Govender P., Mpanza D.M., et.al. (2017). Exploring Cultural Competence amongst OT Students. Occupational Therapy International, vol. | ||||||||
3 | Phelan, S., and Kinsella, E. A. (2009). ‘Occupational identity: Engaging socio‐cultural perspectives’, Journal of Occupational Science, Vol 16 (2) pp85-91. (akceptējams izdevums) | ||||||||
4 | Willard, H., & Schell, B. (2018). Willard & Spackman's occupational therapy. (13th ed. / [edited by] Barbara A. Boyt Schell ... [et al.]. ed.). Philadelphia: Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins. | ||||||||
5 | Nortje, N. & De Jongh, J. (2015). Ethical dilemmas experienced by occupational therapy students – the reality. African Journal of Health Professions Education. 7. 187. 10.7196/AJHPE.396. | ||||||||
6 | Association of Occupational Therapists of Ireland. (2019). LGBT+ Awareness and Good Practice Guidelines for Occupational Therapists | ||||||||
7 | Trimboli C., Taylor J. (2016). Addressing the occupational needs of refugees and asylum seekers. Australian Occupational Therapy Journal 63, 434-437 | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Abreu BC, Peloquin SM. (2004). Embracing Diversity in Our Profession. Am J Occup Ther. May-Jun;58(3):353-9. | ||||||||
2 | Kinebanian A., Stomph M. (1992). Cross-Cultural Occupational Therapy: A Critical Reflection. Am J Occup Ther. Aug;46(8):751-7. | ||||||||
3 | Brown HV, Hollis V. (2013). The meaning of occupation, occupational need, and occupational therapy in a military context. Phys Ther. 93:1244-1253. | ||||||||
4 | Smith YJ, Cornella E., Williams N. (2014). Working with populations from a refugee background: An opportunity to enhance the occupational therapy educational experience. Australian Occupational Therapy Journal 61, 20-27. | ||||||||
5 | Chiang M., Carlson G. (2003). Occupational Therapy in Multicultural Contexts: Issues and Strategies. BJOT, 66 (12), pp. 559 – 567. | ||||||||
6 | Awaad T. (2003). Culture, Cultural Competence and Occupational Therapy: Review of the Literature. BJOT, 66(8), pp. 356 – 362. | ||||||||
7 | Bonder, B. R., Martin, L., & Miracle, A. W. (2004). Culture emergent in occupation. American Journal of Occupational Therapy, 58, 159–168. | ||||||||
8 | Odawara, E. (2005). Cultural competency in occupational therapy: Beyond a cross-cultural view of practice. American Journal of Occupational Therapy, 59, 325–334. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | World Federation of Occupational Therapists. Human displacement. Position paper. WFOT, 2014 | ||||||||
2 | World Federation of Occupational Therapists. Guiding principles on Diversity and Culture. WFOT, 2010 | ||||||||
3 | Patvēruma likums |