Pārlekt uz galveno saturu

Nodarbe un kultūrvide

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:15.03.2024 10:39:23
Par studiju kursu
Kursa kods:REK_115LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Veselības aprūpeMērķauditorija:Rehabilitācija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Ieva Jēkabsone
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Rehabilitācijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkatrsu[pnkts]lv, +371 20271291
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)2Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas4
Nodarbības (skaits)7Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas28
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Ergoterapijas pamati, zināšanas par cilvēka funkcionēšanu, personas-vides-nodarbes mijiedarbības jēdziens un to ietekmējošie faktori. Aktivitāšu analīze, vispārējā psiholoģija, filozofija un ētika.
Mērķis:
Iegūt zināšanas par indivīda un kultūrvides mijiedarbību, tās ietekmi uz nodarbes veikšanu un terapijas procesu.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Kultūras kompetence ergoterapijā. Kultūras apzināšanās ergoterapeita praksē. Ievads pastāvīgā darba un literatūras semināra izstrādē.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
2Ergoterapija bēgļiem un patvēruma meklētājiem. Kultūrvides ietekme uz indivīda aktivitāšu veikšanu.Nodarbības1.00auditorija
3Nodarbes sociokulturālās dimensijas: nodarbes un identitāte, nodarbes dažādība.Nodarbības2.00auditorija
4Latviešu tradicionālā kultūra un nodarbes.Nodarbības1.00auditorija
5Ētiskie aspekti ergoterapeita profesionālajā darbībā.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
6Patstāvīgā darba prezentācijas un seminārs "Kultūrvides ietekme uz nodarbes veikšanu: gadījumu analīze"Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
• Veic padziļinātu temata izpēti, gatavojoties literatūras semināram, meklē un atlasa jaunāko literatūru par konkrēto tēmu, sagatavo prezentāciju. • Sagatavo ieskaites darbu par kultūras ietekmi uz izvēlētās kultūras pārstāvja nodarbes veikšanu atbilstoši patstāvīgā darba izstrādes prasībām, sagatavo prezentāciju un vizuālos uzskates materiālus. • Individuālais darbs - literatūras studijas un patstāvīgā darba uzdevumi, tēmas ietvaros, gatavojoties nodarbībām. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
Kursa vērtējumu veido vidējais aritmētiskais no 2 atzīmēm: patstāvīgā darba izstrāde un aizstāvēšana (50%) un studiju kursa noslēguma tests (50%).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studiju kursa apguves rezultātā students spēs: • nosaukt un raksturot galvenos kultūras elementus; • skaidrot kultūrvides nozīmi cilvēka nodarbes veikšanā; • atpazīt galvenos nodarbes atsavināšanas riska faktorus bēgļu un patvēruma meklētāju vidū; • skaidrot dažādības jēdzienu un tā aspektus saistībā ar nodarbēm.
Prasmes:Studiju kursa apguves rezultātā students apgūs un/vai uzlabos prasmes: • skaidrot savu attieksmi pret dažādām populācijas grupām; • mērķtiecīgi atlasīt un prezentēt literatūru par konkrētu tēmu; • intervēt personas, iegūstot informāciju par viņu nodarbēm un faktoriem, kas tās ietekmē; • analizēt kultūrvides ietekmi uz personas ikdienas nodarbju veikšanu.
Kompetences:Studiju kursa apguves rezultātā students spēs: • izmantot iegūtās zināšanas darbā ar dažādu tautību un kultūru cilvēkiem, veicinot visu iedzīvotāju sociālo, ekonomisko un politisko iekļaušanu neatkarīgi no vecuma, dzimuma, invaliditātes, rases, etniskās piederības, izcelsmes, reliģiskās pārliecības vai ekonomiskā vai cita statusa atbilstoši ANO Ilgstpējīgas attīstības mērķiem. • izstrādāt terapijas plānu, balstoties uz zināšanām par sociokulturālajiem faktoriem; • analizēt ikdienas situācijas, pamatojoties uz zināšanām par ergoterapeita darba ētikas principiem.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Grandpierre, V., Milloy, V., Sikora, L. et al. 2018. Barriers and facilitators to cultural competence in rehabilitation services: a scoping review. BMC Health Serv Res 18, 23. Iegūts no: https://doi.org/10.1186/s12913-017-2811-1 [sk. 10.08.2023.]
2Govender P., Mpanza D.M., et.al. (2017). Exploring Cultural Competence amongst OT Students. Occupational Therapy International, vol.
3Phelan, S., and Kinsella, E. A. (2009). ‘Occupational identity: Engaging socio‐cultural perspectives’, Journal of Occupational Science, Vol 16 (2) pp85-91. (akceptējams izdevums)
4Willard, H., & Schell, B. (2018). Willard & Spackman's occupational therapy. (13th ed. / [edited by] Barbara A. Boyt Schell ... [et al.]. ed.). Philadelphia: Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins.
5Nortje, N. & De Jongh, J. (2015). Ethical dilemmas experienced by occupational therapy students – the reality. African Journal of Health Professions Education. 7. 187. 10.7196/AJHPE.396.
6Association of Occupational Therapists of Ireland. (2019). LGBT+ Awareness and Good Practice Guidelines for Occupational Therapists
7Trimboli C., Taylor J. (2016). Addressing the occupational needs of refugees and asylum seekers. Australian Occupational Therapy Journal 63, 434-437
Papildu literatūra
1Abreu BC, Peloquin SM. (2004). Embracing Diversity in Our Profession. Am J Occup Ther. May-Jun;58(3):353-9.
2Kinebanian A., Stomph M. (1992). Cross-Cultural Occupational Therapy: A Critical Reflection. Am J Occup Ther. Aug;46(8):751-7.
3Brown HV, Hollis V. (2013). The meaning of occupation, occupational need, and occupational therapy in a military context. Phys Ther. 93:1244-1253.
4Smith YJ, Cornella E., Williams N. (2014). Working with populations from a refugee background: An opportunity to enhance the occupational therapy educational experience. Australian Occupational Therapy Journal 61, 20-27.
5Chiang M., Carlson G. (2003). Occupational Therapy in Multicultural Contexts: Issues and Strategies. BJOT, 66 (12), pp. 559 – 567.
6Awaad T. (2003). Culture, Cultural Competence and Occupational Therapy: Review of the Literature. BJOT, 66(8), pp. 356 – 362.
7Bonder, B. R., Martin, L., & Miracle, A. W. (2004). Culture emergent in occupation. American Journal of Occupational Therapy, 58, 159–168.
8Odawara, E. (2005). Cultural competency in occupational therapy: Beyond a cross-cultural view of practice. American Journal of Occupational Therapy, 59, 325–334.
Citi informācijas avoti
1World Federation of Occupational Therapists. Human displacement. Position paper. WFOT, 2014
2World Federation of Occupational Therapists. Guiding principles on Diversity and Culture. WFOT, 2010
3Patvēruma likums