.
Individuālā mākslu terapija praksē
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:8.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:08.03.2024 15:23:10
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | REK_132 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 10.00 | ECTS: | 15.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Veselības aprūpe | Mērķauditorija: | Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Jana Duhovska | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkrsu[pnkts]lv, +371 20271291 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 14 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 28 | ||||
Kopā kontaktstundas | 28 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Profesionālā darbība mākslu terapijā un tās tiesiskie pamati, Izvērtēšanas principi un process mākslu terapijā, Personības un attīstības psiholoģija, Individuālā konsultēšana mākslu terapijā un psihodinamika, Specializācija I. | ||||||||
Mērķis: | Attīstīt profesionālās zināšanas, prasmes un attieksmi par mākslu terapijas vadlīnijām darbā ar pacientiem individuāli psihiatrijā, rehabilitācijā, sociālajā aprūpē. Radīt iespēju apgūt un pielietot mākslu terapijas metodes un tehnikas darbā ar dažādiem pacientiem individuāli psihiatrijā, rehabilitācijā, sociālajā aprūpē, attīstīt prasmes, atbilstoši izmantot mākslu terapijas teorētisko pieeju pamatprincipus, intervences un tehnikas terapeitiskajā procesā, izkopt un trenēt prasmes plānot, vadīt un analizēt mākslu terapijas procesu un novērtēt, un dokumentēt mākslu terapijas rezultātus. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievadnodarbība. Informācija par prakses saturu un organizāciju, prasībām aizstāvēšanai un vērtēšanas kritērijiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Seminārs par prakses gadījuma (atskaites) rakstīšanu. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Supervīzija. | Nodarbības | 12.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Mākslas terapija praksē, atbilstoši specializācijai, mentora un supervizora pārraudzībā. Teorētisko avotu meklēšana, atlasīšana un analīze par gadījumiem. Gadījumu sagatavošana supervīzijai. Savas pieredzes analīze prakses dienasgrāmatā. Sagatavot rakstisku prakses atskaiti, rakstisku viena gadījuma analīzi, viena gadījuma prezentāciju. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Pēc noteiktas (dotas) struktūras sagatavota rakstiska viena gadījuma analīze un prezentācija (ar vērtējumu). Rakstiska „Prakses atskaite” (ieskaitīta/neieskaitīta), mentora vērtējums (ieskaitīts/neieskaitīts), supervizora vērtējums (ieskaitīts/neieskaitīts), pašrefleksija par praksi (ieskaitīta/neieskaitīta). Supervīziju apmeklējums (ieskaitīts pie 80% apmeklējuma). Students prezentē vismaz vienu gadījumu individuāli un vienu grupā (klientu/pacientu attīstības vēsture, mākslā balstīta izvērtēšana un pārskats par darbu sesijās), analizē savu darbību, reflektē par savu un citu profesionālo darbu. Ir veicis prakses video ierakstu. Supervīziju protokoli atbilst prasībām, ir korekti aizpildīti. Rakstiska prakses atskaite (ieskaitīta/ neieskaitīta), mentora vērtējums (ieskaitīts/ neieskaitīts), supervizora vērtējums (ieskaitīts/ neieskaitīts), pašrefleksija prakses dienasgrāmatā (ieskaitīta/ neieskaitīta). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Aizstāvēšana (Prakse) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Maģistranti apraksta un pamato dažādu mākslas terapijas metožu un tehniku teorētisko pamatojumu, salīdzina dažādas mākslas terapijas teorētiskās pieejas darbam ar dažādiem pacientiem psihiatrijā, rehabilitācijā, sociālajā aprūpē, kritiski analizē mākslas terapijas procesa organizācijas īpatnības un intervences darbam ar dažādiem pacientiem, analizē mākslas terapijas procesa specifiku un atšķirības bērniem un pieaugušajiem. | ||||||||
Prasmes: | Maģistranti izvērtē pacientu mākslas terapijas specializācijas kontekstā. Izvēlas atbilstošu mākslas terapijas teorētisko pieeju darbam ar dažādiem pacientiem psihiatrijā, rehabilitācijā, sociālajā aprūpē. Veido mākslas terapijas plānu konkrētam pacientam, ņemot vērā pacientu grupas specifiku, vecumposmu un iespējamos riskus. Integrē mākslas terapijas mērķus multidisciplināras komandas darbā. Izvēlas un lieto atbilstošas mākslas terapijas metodes, tehnikas un intervences. Kritiski analizē un novērtē mākslas terapijas procesu un rezultātu. Noformē protokolus. Izstrādā rekomendācijas. Izskaidro pacientam un/vai viņa vecākiem/aprūpētājiem un citiem speciālistiem mākslas terapijas procesu, rezultātus un ietekmi uz veselību. | ||||||||
Kompetences: | Maģistranti pielieto mākslas terapijas metodes, tehnikas un intervences saskaņā ar pacientu grupas specifiku un mākslas terapijas mērķi. Organizē un vada mākslas terapijas procesu. Analizē mākslas terapijas procesa dinamiku un interpretē mākslas terapijas rezultātus. Izmanto mākslas terapijas prasmes un mākslas ekspresiju: neverbālo komunikāciju, tēlainību, simbolismu un metaforas mākslas terapijas procesā. Izmanto pacienta refleksiju un sniedz atgriezenisko saiti par radošo procesu un rezultātu. Strādā atbilstoši savai profesionālajai kompetencei, atpazīst savus profesionālos ierobežojumus un iespējas. Ievēro profesionālo ētiku. Demonstrē empātisku, cieņā un izpratnē balstītu attieksmi pret pacientiem. Spēj veikt pašrefleksiju. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Mākslu terapija (otrais izdevums). (2011). Sast. K. Mārtinsone. Rīga: RaKa. (akceptējams izdevums) | ||||||||
2 | Mākslu terapija dažādām klientu/pacientu grupām. (2014). Sast. Mārtinsone K., Krevica E. Rīga: Rīgas Stradiņa Universitāte | ||||||||
3 | Supervīzija un tās specifika mākslu terapijā. (2010). Sast. Mārtinsone K. Rīga: Drukātava. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | A comprehensive guide to music therapy: theory, clinical practice, research, and training. (2019). Sast. Lindahl Jacobsen, S., Nygaard Pedersen, I., Bonde, L.O. London: Jessica Kingsley Publishers | ||||||||
2 | The Oxford handbook of dance and wellbeing. (2017). Red. Karkou, V., Oliver, S., Lycouris, S. London: Oxford University Press | ||||||||
3 | Handbook of art therapy (2nd edition). (2012). Malchiodi, C.A. New York; London: Guilford Press | ||||||||
4 | Acting for real: drama therapy process, technique, and performance (2nd edition). (2019). Emunah, R. London: Routledge | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | The arts in psychotherapy | ||||||||
2 | Drama therapy review | ||||||||
3 | Nordic journal of music therapy | ||||||||
4 | Body, movement and dance in psychotherapy | ||||||||
5 | International journal of art therapy |