.
Ergonomika, kursa darbs
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:22.09.2023 14:44:27
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | REK_172 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Anatomija | Mērķauditorija: | Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Liene Saukuma | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkrsu[pnkts]lv, +371 20271291 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 16 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 64 | ||||
Kopā kontaktstundas | 64 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Cilvēka anatomija un fizioloģija, biomehānika, indivīda un vides mijiedarbība, vides novērtēšanas metodes. | ||||||||
Mērķis: | Gūt zināšanas un prasmes ergonomikas pamatprincipu pielietošanai indivīda darba spēju saglabāšanā un veselības veicināšanai darba vidē. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ergonomika ergoterapeita prakses kontekstā. Ievads kursa darba izstrādē. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
2 | Aktualitātes arodveselībā un arodmedicīnā. Arodslimību atklāšanas un diagnostikas kārtība. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
3 | Arodslimības un ergoterapeita taktika. | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
4 | Darba vides riska faktori, novērtēšana un profilakses pasākumi. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
5 | Darba vides analīze no ergonomikas viedokļa. Darba vides novērtēšanas metodes. Darba vides ergonomisko risku novērtēšana. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
6 | Darba psihosociālie faktori. Darbinieka loma. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
7 | Darba fizioloģija: novērtēšana un slodzes dozēšana. Darba fizioloģija. Fiziskā darba slodze (statiskā un dinamiskā). Organisma reakcija uz slodzi, organisma piemērošanās fiziskai slodzei, funkcionālā stāvokļa izmaiņas. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
8 | Antropometrijas un biomehānikas pamati: praktiskais pielietojums darba vides novērtēšanā un pielāgošanā. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
9 | Stāja, stājas novērtēšana, stājas traucējumi, to profilakses metodes. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
10 | Drošas pacientu pārvietošanas metodes. Pacientu pārvietošanas palīglīdzekļi. | Nodarbības | 3.00 | MITC | |||||
11 | Darba spēka novecošana, ergoterapijas stratēģija, profilakses pasākumi. | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
12 | Seminārs "Ergonomikas pamatprincipi ikdienas aktivitāšu veikšanā". | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
13 | Seminārs par kursa darbu: "Darba vides un personas novērtēšanas rezultāti". | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
14 | Seminārs par kursa darbu: "Darba vides pielāgojumi, noslēguma ziņojums". | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studiju kursa laikā studenti veic literatūras studijas, mācību/praktiskos uzdevumus (gadījumu analīze, praktisks prasmju treniņš, darba spēju novērtēšanas testi u.tml.) un izstrādā kursa darbu (grupās). | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Lai saņemtu sekmīgu vērtējumu, studentam jāizpilda nodarbībās paredzētos mācību uzdevumus. Studiju kursa noslēgumā jāiesniedz un jāaizstāv kursa darbs, kā arī jānokārto rakstisks eksāmens (tests). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Aizstāvēšana (Kursa darbs) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Sekmīgas kursa apguves rezultātā students spēs: • nosaukt un izskaidrot ergonomikas pamatprincipus un to nozīmi darba spēju uzturēšanā; • izskaidrot vielu maiņas procesus organismā un muskuļu darbības fizioloģiju darba laikā, organisma reakciju uz fizisku slodzi, kā arī darba spēju uzturēšanas iespējas; • aprakstīt darba vides faktorus un indivīda spējas, kas ietekmē darba veikšanu; • izskaidrot un pamatot ergoterapeita taktiku dažādu arodslimību gadījumā. | ||||||||
Prasmes: | Sekmīgas kursa apguves rezultātā students spēs: • novērtēt darba vidi un indivīda spējas saistībā ar darba izpildi, izmantojot kursā apgūtās metodes; • analizēt ar darbu un indivīdu saistītos ierobežojumus un resursus, kas ietekmē darba veikšanu; • identificēt ergonomiskos riska faktorus darba vidē un skaidrot to ietekmi darba spēju uzturēšanā; • ieteikt pielāgojumus darba vidē un profilaktiskus pasākumus indivīdam, lai uzturētu darba spējas; • pielietot ergonomikas principus pacientu pārvietošanā, izvēlēties un pielietot atbilstošus palīglīdzekļus pacientu pārvietošanā. | ||||||||
Kompetences: | Kursa apguves laikā students pilnveidos prasmes atlasīt un analizēt informāciju, sadarboties, izklāstīt un argumentēt savu viedokli, uzņemties atbildību un iniciatīvu, veicot darbu grupā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Baker, N.A. Antropometry, In: Ergonomics for Therapists, 3rd edition. Inc.&Elsevier Inc., 2008, Vol. 5., p. 73-93. (akceptējams izdevums) | ||||||||
2 | Dan MacLeod (1998, 2008) 10 Principles of Ergonomics. (akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | Kemmlert K. PLIBEL-A Method Assigned for Identification of Ergonomics Hazards. In: Fundamentals and Assessment Tools for Occupational Ergonomics. The Occupational Ergonomics Handbook, 2nd edition. Taylor&Francis, 2006; pp. 40-1 – 40-7. (akceptējams izdevums) | ||||||||
4 | Roja Ž. Antropometrija un biomehānika. Ergonomikas pamati, 2.nodaļa. Rīga: SIA “Drukātava”, 2008, 51.-62.lpp. (akceptējams izdevums) | ||||||||
5 | Roja Ž. Darba fizioloģijas nozīme ergonomikā. Ergonomikas pamati, 1.nodaļa. Rīga: SIA “Drukātava”, 2008, 15.-50.lpp. (akceptējams izdevums) | ||||||||
6 | Roja Ž. Ergonomiskā darba analīze. Ergonomikas pamati, 4.nodaļa. Rīga: SIA “Drukātava”, 2008, 100.-132.lpp. (akceptējams izdevums) | ||||||||
7 | Roja Ž. Ķermeņa stāvokļi un kustības. Ergonomikas pamati, 3.nodaļa. Rīga: SIA “Drukātava”, 2008, 63.-99.lpp. (akceptējams izdevums) | ||||||||
8 | Spaulding, S.J. Basic Biomechanics, In: Ergonomics for Therapists, third edition. Inc.&Elsevier Inc., 2008, Vol. 6., p. 94-102. (akceptējams izdevums) | ||||||||
9 | Phyllis M.King, Darcie L.Olson. Work (Chapter 49), In: Willard & Spackman's Occupational Therapy, 12th edition. Wolters Kluwer/Lippnicott Williams & Wilkins, 2014, Vol.49., p.678-696. | ||||||||
10 | Valterie J.Rice. Restoring Competence for the Worker Role (Chapter 28), In: Occupational Therapy for Physical Dysfunction, 7th edition. Wolters Kluwer/Lippnicott Williams & Wilkins, 2014, Vol 28., p.870-908. | ||||||||
11 | Kielhofner G. Model of Human Occupation: Theory and Application, 4th edition. Section III Assessments: Structured Methods for Gathering Client Information, Chapter 17: Talking with Clients: Assessments That Collect Information through Interviews, pp.278-287. Lippincott&Wilkins, 2017. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Eglīte M. Darba medicīna. Rīga: RSU, 2012. Pieejams internetā: http://stradavesels.lv/Uploads/2014/02/11/Darba_medicina_v2… | ||||||||
2 | Pacienta pārvietošanas metodes, kas izmantojamas, lai novērstu balsta un kustību aparāta arodslimības veselības aprūpē. Eiropas Darba drošības un veselības aizsardzības aģentūra | ||||||||
3 | Uzmanību pārslodze! Muguras traumu novēršana veselības aprūpē. Rīga: Valsts darba inspekcija, 2006. Pieejams internetā: http://www.handlingloads.eu/lv/site/1/9 | ||||||||
4 | Kielhofner G., Braveman B., Baron K., Hammel J., Littleton M. The Model of Human Occupation: Understanding the Worker Who Is Injured or Disabled. Work 12 (1999) 3 - 11. | ||||||||
5 | Joss M. The importance of Job Analysis in Occupational Therapy. BJOT 2007, 70(7), 301-303. | ||||||||
6 | Innes, Ev. Ergonomics and Work Assessments, In: Ergonomics for Therapists, 3rd edition. Inc.&Elsevier Inc., 2008, Vol. 4., p. 48-72. | ||||||||
7 | Isaksson M., B., Ahlgren C. „Facilitating Factors for Work Return in Unemployed with Disabilities: A Qualitative Study”, SJOT 2004; 11: 17-25. | ||||||||
8 | V. Kaļķis, Ž. Roja, H. Kaļķis. Arodveselība un riski darbā. 2015. | ||||||||
9 | Bracher M., Brooks A. Moving and handling strategies (chapter 36), In: Occupational Therapy and Physical Dysfunction, Enabling Occupation, 6th edition. Churcill Livingstone, 2010, Vol 36., p.554-577. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | www.vdi.lv (Valsts Darba inspekcija) | ||||||||
2 | www.osha.lv (Eiropas darba drošības un veselības aizsardzības aģentūra) | ||||||||
3 | www.handlingloads.eu (European SLIC inspection and information campaign devoted to manual handling of loads) | ||||||||
4 | www.ergonomika.lv (Latvijas Ergonomikas biedrība) |