.
Cilvēka funkcionēšanas bio-medicīniskie aspekti
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:11.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:17.10.2022 09:36:42
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | REK_178 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Bioloģija | Mērķauditorija: | Psiholoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Agnese Simsone | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkrsu[pnkts]lv, +371 20271291 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 16 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 32 | ||||
Nodarbības (skaits) | 12 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 56 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 9 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 18 | ||||
Nodarbības (skaits) | 7 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 14 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Bioloģija, atbilstoši vidusskolas mācību programmai. | ||||||||
Mērķis: | • Iegūt vispārēju sistematizētu priekšstatu par cilvēka ķermeņa uzbūvi un funkcijām; • Veidot izpratni par cilvēku kā vienotu sistēmu, tā mijiedarbību ar apkārtējo vidi; • Apgūt zināšanas par cilvēka organisma funkcijām un regulācijas mehānismiem, kā arī iegūt priekšstatu par galvenajiem patoloģiskajiem procesiem, biežāko saslimšanu etioloģiju un patoģenēzi; • Apgūt zināšanas par veselības veicināšanu, saslimšanu profilaksi un prasmi pielietot šīs zināšanas problēmu risināšanā, savas specialitātes ietvaros. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Osteoporoze. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Veselība un slimība. Zinātnē balstīta medicīna. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Gremošanas sistēma. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Organisma morfoloģiskā un funkcionālā vienotība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Cirkulācijas sistēma – asinis, sirds, artērijas, kapilāri, vēnas. Lielais un mazais asinsrites loks. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Jēdziens par organisma iekšējās vides homeostāzi un imunitāti. Limfātiskā sistēma – limfa, limfvadi un limfmezgli. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Regulācija. Nervu sistēmas strukturālais un funkcionālais iedalījums. Centrālā nervu sistēma. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Perifērā nervu sistēma. Endokrīnā sistēma. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Nervu sistēmas funkcionālās novērtēšanas metodes. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
10 | Reproduktīvā sistēma - infekcijas. CPV. HIV. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Organisma vispārējās maņas. Speciālās maņas – tauste, garša, oža. Redze. Acs uzbūve, redzes ceļi, redzes centri. Dzirde un ķermeņa līdzsvars. Auss uzbūve, dzirdes un līdzsvara ceļi, centri. | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
12 | Konceptuāli priekšstati par vielmaiņu. Termoregulācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Elpošanas funkcionālā stāvokļa novērtēšanas metodes. Elpošana un emocionālais stāvoklis. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Elpošanas un gremošanas sistēma. Uzbūve, funkcijas, attīstība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Nieres un urīnizvadsistēma. Uzbūve, funkcijas un attīstība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Reprodukcija. Reproduktīvās sistēmas orgāni. Uzbūve, funkcijas un attīstība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
17 | Veselība un ar veselību saistītā dzīves kvalitāte. Vides pieejamība. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
18 | Veselība, norma, patoloģija. Veselības, normas, patoloģijas definīcijas, skaidrojumi. Veselības atšķirību iemesli, veselību iespaidojošo faktoru pamatgrupas. Individuālā un populācijas veselība. Organisma un vides mijiedarbība. Atšķirības starp kaiti, vainu un slimību. Neveselība, nespēja un nevarība. Slimības radītais psiholoģiskais slogs pacientiem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
19 | Veselības veicināšana un profilakse. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
20 | Audzēji. Skrīnings Latvijā, profilakse. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
21 | Ķermeņa un psihes vienotības bioloģiskais pamats. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
22 | Nervu sistēmas augstāko funkciju raksturojums un izpētes metodes. Priekšstati par smadzeņu darbības, psihes, domāšanas, saprāta un apziņas savstarpējo saistību, kā arī tās traucējumiem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Osteoporoze. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
2 | Veselība un slimība. Zinātnē balstīta medicīna. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
3 | Gremošanas sistēma. | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
4 | Organisma morfoloģiskā un funkcionālā vienotība. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
5 | Cirkulācijas sistēma – asinis, sirds, artērijas, kapilāri, vēnas. Lielais un mazais asinsrites loks. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||||
6 | Jēdziens par organisma iekšējās vides homeostāzi un imunitāti. Limfātiskā sistēma – limfa, limfvadi un limfmezgli. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
7 | Regulācija. Nervu sistēmas strukturālais un funkcionālais iedalījums. Centrālā nervu sistēma. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
8 | Perifērā nervu sistēma. Endokrīnā sistēma. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
9 | Nervu sistēmas funkcionālās novērtēšanas metodes. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Reproduktīvā sistēma - infekcijas. CPV. HIV. | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
11 | Organisma vispārējās maņas. Speciālās maņas – tauste, garša, oža. Redze. Acs uzbūve, redzes ceļi, redzes centri. Dzirde un ķermeņa līdzsvars. Auss uzbūve, dzirdes un līdzsvara ceļi, centri. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
12 | Konceptuāli priekšstati par vielmaiņu. Termoregulācija. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
13 | Elpošanas funkcionālā stāvokļa novērtēšanas metodes. Elpošana un emocionālais stāvoklis. | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
14 | Elpošanas un gremošanas sistēma. Uzbūve, funkcijas, attīstība. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
15 | Nieres un urīnizvadsistēma. Uzbūve, funkcijas un attīstība. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
16 | Reprodukcija. Reproduktīvās sistēmas orgāni. Uzbūve, funkcijas un attīstība. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
17 | Veselība un ar veselību saistītā dzīves kvalitāte. Vides pieejamība. | Nodarbības | 1.50 | auditorija | |||||
18 | Veselība, norma, patoloģija. Veselības, normas, patoloģijas definīcijas, skaidrojumi. Veselības atšķirību iemesli, veselību iespaidojošo faktoru pamatgrupas. Individuālā un populācijas veselība. Organisma un vides mijiedarbība. Atšķirības starp kaiti, vainu un slimību. Neveselība, nespēja un nevarība. Slimības radītais psiholoģiskais slogs pacientiem. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
19 | Veselības veicināšana un profilakse. | Nodarbības | 1.50 | auditorija | |||||
20 | Audzēji. Skrīnings Latvijā, profilakse. | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
21 | Ķermeņa un psihes vienotības bioloģiskais pamats. | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
22 | Nervu sistēmas augstāko funkciju raksturojums un izpētes metodes. Priekšstati par smadzeņu darbības, psihes, domāšanas, saprāta un apziņas savstarpējo saistību, kā arī tās traucējumiem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Uz katru nodarbību studentam ir jāatkārto iepriekš apgūtā viela, uztura dienasgrāmatas rakstīšana, diskusijas mazajās grupās nodarbību laikā par problēmu jautājumiem. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Gala vērtējumu veido 3 kategorijas: apmeklējums + patstāvīgie darbi + gala eksāmena atzīme. Apmeklējums obligāts (kurss nokārtots ar 100% apmeklējumu). Atstrāde ir eseja par nodarbību. Pārbaudes metode: • īsi rakstiski testi vai mutiski kontroles jautājumi pēc katras tēmas apgūšanas; • nobeiguma pārbaudījums: rakstisks eksāmens. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa (moduļa) apguves rezultātā students spēs aprakstīt cilvēka veselības konceptu; izskaidrot veselības veicināšanas un profilakses pasākumus, biežāko saslimšanu gadījumos; aprakstīt veselības aprūpes organizācijas un finansēšanas sistēmu; aprakstīt normālas sirds un asinsvadu sistēmas, elpošanas un nervu sistēmas uzbūvi un galvenās funkcijas, kā arī izskaidrot šo sistēmu biežākos traucējumus; spēs izskaidrot tādus patoloģiskus procesus kā iekaisums, hipoksija, audzēji, stress, drudzis, cukura diabēts, demence. | ||||||||
Prasmes: | Studiju rezultātā students pratīs pielietot zināšanas par veselības veicināšanu un saslimšanu profilaksi, savas kompetences ietvaros ļoti vispārīgi; spēs izmantot izpratni par cilvēka organisma funkcijām un to traucējumiem, lai risinātu sociāli medicīniskas problēmas komandas ietvaros ļoti vispārīgi; pratīs pielietot aprūpes un asistēšanas metodes cilvēkiem ar kustību traucējumiem. | ||||||||
Kompetences: | Studiju rezultātā students spēs analizēt cilvēka funkcionēšanā nepieciešamās organisma funkcijas un to traucējumus, kontekstā ar nespēju; spēs plānot un izstrādāt sociāli medicīnisku problēmu risinājumus komandas ietvaros, atbilstoši savai specialitātei. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Apinis, P. (1998). Cilvēks: Anatomija, fizioloģija, patoloģijas pamati: [māc. līdz.] / Pēteris Apinis ; red. Maija Šetlere. Rīga: Nacionālais Medicīnas apg.: Apg. Jāņa sēta. | ||||||||
2 | Netter, F. (2011). Atlas of human anatomy / Frank H. Netter. (5th ed.). Philadelphia, PA: Saunders/Elsevier. | ||||||||
3 | Aberberga-Augškalne L. (2008). Fizioloģija rehabilitologiem un veselības sporta speciālistiem. “Medicīnas apgāds”, 270 lpp. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | RSU Bibliotēkas elektroniskās datu bāzes (e-grāmatas un publikācijas citējamos avotos) | ||||||||
2 | Marieb, E., & Hoehn, K. (2016). Human anatomy & physiology / Elaine N.Marieb, Katja Hoehn. (10th ed.; Global ed.). | ||||||||
3 | Sobotta, Paulsen, Waschke, Sobotta, et.al. (2011). Sobotta atlas of human anatomy. (15th ed., English version with Latin nomenclature / edited by F. Paulsen and J. Waschke ; translated by T. Klonisch and S. Hombach-Klonisch. ed.). München: Urban & Fischer/Elsevier. | ||||||||
4 | Morton, D., Albertine, K., & Foreman, K. (2011). Gross anatomy: The big picture (1st ed., McGraw-Hill's AccessAnesthesiology). New York: McGraw-Hill Education LLC. | ||||||||
5 | Naidoo, J., & Wills, J. (2009). Foundations for health promotion / Jennie Naidoo, Jane Wills. (3rd ed., Public health and health promotion practice). Edinburgh; New York: Baillière Tindall/Elsevier. | ||||||||
6 | Bartholomew Eldredge, L. (2016). Planning Health Promotion Programs : An Intervention Mapping Approach / L. Kay Bartholomew Eldredge, Christine M. Markham, Robert A.C. Ruiter, et.al. (4th ed., Jossey-Bass Public Health). | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | www.pvo.lv | ||||||||
2 | www.who.com |