.
Valodas traucējumi bērniem
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:13.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:21.08.2024 11:18:13
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | REK_180 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Veselības aprūpe | Mērķauditorija: | Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ilze Blūmentāle | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkrsu[pnkts]lv, +371 20271291 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 3 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 5 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Dažādas izcelsmes runas skaņu traucējumi, kursa darbs. | ||||||||
Mērķis: | Iegūt audiologopēda profesijai nepieciešamās zināšanas par valodas traucējumiem bērniem. Valodas attīstības rādītāji pa vecumposmiem no 0 – 7 gadiem. Izmatojot uz pētījumiem balstītu pieeju, prast novērtēt valodas attīstību bērniem un analizēt valodas traucējuma pazīmes. Analizēt un integrēt novērtēšanas rezultātus, lai plānotu un realizētu valodas terapiju, respektējot personas individuālo funkcionēšanas līmeni. Realizēt zinātniski pētniecisko darbību studiju kursa ietvaros. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Zināšanas par valodas attīstība 0 - 7 gadu vecumam. Zināšanas par valodas traucējumu klasifikācija. Valodas traucējumu cēloņi, klīniskās izpausmes. Valodas traucējumu profilakse. primārā un sekundārā valodas traucējumu profilakse. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
2 | Primāri valodas traucējumi. Receptīvi un ekspresīvi valodas traucējumi. Receptīvo un ekspresīvo valodas traucējumu cēloņi, klīniskās pazīmes. Receptīvo un ekspresīvo valodas traucējumu novērtēšana. Terapijas iespējas receptīvo un ekspresīvo valodas trauējumu gadījumos. Valodas, runas, komunikācijas prasmju novērtēšanas ziņojums. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
3 | Sekundāri valodas traucējumi. Sekundāru valodas traucējumu cēloņi. Ģenētiskie sindromi, kas asociējas ar valodas traucējumiem. Biomedicīniskie faktori, kas asociējas ar valodas trauc;ejumiem. Bērni ar runas un valodas traucējumiem (funkcionāliem traucējumiem) iekļaujošas izglītības sistēmā. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
4 | Runas un valodas spēju novērtēšana bērniem. Anemnēzes ievākšana, standartizēta un nestandartizēta runas, valodas un komunikācijas prasmju novērtēšana. Nerunājoša bērna novērtēšana. Runas un valodas novērtēšanā iegūto datu dokumentēšana. Novērtēšanas rezultātu interpretācija, atgriezeniskā saite, dinamiskie rādītāji. Klīnisko gadījumu audio ieraksta analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Terapijas iespējas valodas attīstības veicināšanai. Valodas terapijas procesa plānošana. Valodas terapijā nepieciešamo materiālu veidošana, izmantošana. Audio ierakstu analīze un novērtēšanas ziņojums. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Komunikācijas un valodas traucējumi autiskā spektra traucējumu gadījumā. Valodas pragmatisko spēju izzināšana. Komunikācijas un valodas traucējumu analīze un terapijas iespējas autiskā spektra traucējumu gadījumos. Audio ierakstu analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Terapijas iespējas valodas traucējumu gadījumā. Nepieciešamo materiālu pielietošana. Klīnisko gadījumu simulācijas (interaktīva uz gadījumiem balstīta pieeja klīnisko lēmumu pieņemšanai). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Studentu prezentācijas – uz pierādījumiem balstītas terapijas metodes valodas traucējumu gadījumos. Terapijas paņēmiena demonstrēšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1. Klīnisko gadījumu audio ierakstu analīze; 2. Divu klīnisko gadījumu analīze (2 novērtēšanas ziņojumi). 3. Eseja. 4. Zinātniskā raksta analīze: Valodas traucējumu terapijas. Pāru darbs. 5. Apakšgrupu darbs – jāizpēta, jāapraksta, jāprezentē viena, uz pierādījumiem balstīta terapijas metode valodas traucējumu gadījumā, jāiesniedz eseja (zinātniskās literatūras analīze). Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1. Klīniskā gadījuma analīze un novērtēšanas ziņojums; 2. Trīs testi studiju kursa laikā un tests studiju kursa noslēgumā; 3. Zinātniskā raksta prezentācija (pāru darbs); 4. Grupas darba prezentācija. 5. Eseja. Studiju kursa noslēgumā – Kumulatīvs vērtējums: Apmeklētība 10%, pašnovērtēšanas testi un tests studiju kursa noslēgumā 40%, individuāls darbs: klīniskā gadījuma analīze un novērtēšanas ziņojums, eseja, 30%, grupu darbs; zinātniskā raksta analīze, terapijas prezentācija 20%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti: • pārzinās valodas attīstības kritērijus bērniem; • uzskaita profilaktiskus pasākumus valodas traucējumu mazināšanai; • formulēt uz pierādījumiem balstītas zināšanas par valodas traucējumiem bērniem: traucējuma cēloņus, klīniskās pazīmes, novērtēšanu; • spēs formulēt valodas attīstības traucējumu terapijas iespējas un paņēmienus, kas realizējami sadarbībā ar klientu klātienē, gan attālināti (telemedicīna). | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti: • pratīs novērtēt valodas attīstības kritērijus; • demonstrēs uz pierādījumiem balstītu pieeju valodas traucējumu diagnosticēšanā; • analizē un integrē novērtēšanas rezultātus un citu nozīmīgu informāciju, lai noteiktu iejaukšanās mērķus; • izmanto atbilstīgas, uz pierādījumiem balstītas valodas terapijas metodes, lietojot nepieciešamos materiālus. Spēs pielāgot savu darbību gan klātienes, gan attālinātajam darba stilam. | ||||||||
Kompetences: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti: • izmantojot iegūtās zināšanas par valodas attīstību un valodas attīstības traucējumiem, pratīs novērtēt valodas attīstību un diagnosticēt valodas traucējumus, plānos nepieciešamo, uz pierādījumiem balstīto terapiju valodas traucējumu gadījumos. • pamatojoties uz iegūtās informācijas analīzi, respektējot pacienta individuālo funkcionāšanas līmeni, plānos savas darbības mērķus un tos realizēs. | ||||||||
Klīniskās Prasmes: | |||||||||
Nr. | Skill | Level | |||||||
1 | Receptīvā vārdu krājuma novērtēšana bērniem | A - Iesācēja līmenis | |||||||
2 | Receptīvā vārdu krājuma novērtēšana bērniem | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Judīte Lūse, Irēna Miltiņa, Sarmīte Tūbele. 2020. Logopēdijas terminu skaidrojošā vārdnīca. Rīga: RaKa | ||||||||
2 | Suzanne M. Ducharme, 2016. Childhood Speech and Language Disorders : Supporting Children and Families on the Path to Communication. Blue Ridge Summit, PA Rowman & Littlefield Publishers | ||||||||
3 | Speech and Language Disorders in Children Youth, and Families Institute of Medicine D Committee on the Evaluation of the Supplemental Security Income (SSI) Disability. Program for Children with Speech Disorders and Language Disorders. Board on the Health of Select Populations Board on Children. 2016. Speech and Language Disorders in Children | ||||||||
4 | Treatment of Language Disorders in Children, Second Edition Rebecca J. Fey, Marc E. Gillam, Ronald Leonard, Laurence Fey, Marc E. Kamhi, Alan McCauley Brookes Publishing, 2016. | ||||||||
5 | Working with Children's Language: A Practical Resource for Early Years Professionals Autors Williams, Diana Izdošanas ziņas Oxford: Routledge Izveidošanas gads 2022 | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Katharine Beals. 2015. Speech and Language Technology for Language Disorders. De Gruyter, Inc. | ||||||||
2 | Language Disorders in Bilingual Children and Adults Autors Kohnert, Kathryn Pham, Giang A Izdošanas ziņas San Diego: Plural Publishing, Incorporated Izveidošanas gads 2020 | ||||||||
3 | Leonard, Laurence B, 2014. Children with Specific Language Impairment, Second Edition, Cambridge: MIT Press. | ||||||||
4 | Late-Talking Children: A Symptom or a Stage? Camarata, Stephen M. Cambridge: The MIT Press Izveidošanas gads 2014 | ||||||||
5 | Paul Rhea. 2012. Language disorders from infancy through adolescence: listening, speaking, reading, writing, and communicating. St. Louis, Mo.: Elsevier/Mosby | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | http://www.cplol.eu/ | ||||||||
2 | http://www.asha.org/ | ||||||||
3 | http://www.logopedi.lv/ | ||||||||
4 | http://www.audiologopedi.lv/ | ||||||||
5 | https://registri.visc.gov.lv/specizglitiba/metmat_esfpr.sht… |