.
Mērījumi rehabilitācijā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:19.02.2020 12:45:03
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | REK_191 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 6.00 | ECTS: | 9.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Sporta medicīna un rehabilitoloģija | Mērķauditorija: | Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Guna Bērziņa | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkrsu[pnkts]lv, +371 20271291 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 6 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 60 | ||||
Kopā kontaktstundas | 72 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Zināšanas par Pasaules Veselības organizācijas (PVO) Starptautisko Funkcionēšanas, Nespējas un Veselības klasifikāciju (SFK), tās mērķiem, īpašībām, definīcijām un struktūru. Izprast dažādus funkcionēšanas aspektus – ķermeņa funkciju un struktūru, aktivitāšu un dalības, kā arī to mijiedarbību ar veselības stāvokli un kontekstuālajiem faktoriem. | ||||||||
Mērķis: | Veicināt studentu prasmes pielietot dažādas novērtēšanas metodes un novērtējumus un kritiski analizēt to rezultātus specifiskās klīniskās situācijās. Zināšanas vērstas uz multiprofesionālu un uz pierādījumiem balstītu perspektīvu, kā arī visaptverošu veselības redzējumu. Kursa laikā paredzēts sniegt studentiem teorētiskās zināšanas par SFK lietošanas zinātnisko pamatojumu un tās izmantošanas veidiem un iespējām funkcionēšanas aprakstīšanā, dažādos aspektos, kā arī sniegt teorētiskās un metodoloģiskās zināšanas par novērtēšanas instrumentiem un metodēm dažādās rehabilitācijas specialitātēs un to izmantošanu. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | SFK koncepts, tā izmantošana dažādos funkcionēšanas aspektos | Lekcijas | 2.00 | MITC | |||||
Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||||
2 | SFK pamatkopas zinātniskie principi un to izmantošana dažādiem klīniskiem stāvokļiem | Lekcijas | 1.00 | MITC | |||||
Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||||
3 | Funkcionēšanas novērtēšanas teorētiskie aspekti, mērījumi, to izvēle un lietošana | Lekcijas | 2.00 | MITC | |||||
Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||||
4 | Vispārīgie (generic) mērījumi – īpašību analīze | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
5 | Slimību specifiskie mērījumi – īpašību analīze | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
6 | Mērījumu saistīšana ar SFK konceptu (linking) | Lekcijas | 1.00 | MITC | |||||
Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||||
7 | Mērījumu saistīšana ar SFK funkciju un struktūru bojājumiem. Šo mērījumu īpašību analīze | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
8 | Mērījumu saistīšana ar SFK aktivitāšu un līdzdalības ierobežojumiem. Šo mērījumu īpašību analīze | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
9 | Instrumenti vides novērtēšanai | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
10 | Mērījumu sastāva analīze un savstarpēja salīdzināšana | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1. Darbs ar literatūru: • Uz pierādījumiem balstītu datu meklēšana par SFK izmantošanu un efektivitāti. • Klīniskā praksē lietojamu mērījumu kvalitatīva saistīšana ar SFK struktūru. • Informācijas meklēšana par novērtēšanas instrumentiem un metodēm, datu apkopošana un analīze. 2. Darbs ar pacientu, darbs multiprofesionālā komandā. 3. Anamnēze un klīniskā izmeklēšana, funkcionālo ierobežojumu novērtēšanai. 4. Patstāvīgā darba rezultātu prezentācija un analīze. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Ņemot vērā studenta dalību studiju kursa norisē, kursa norises laikā uzdoto uzdevumu izpildi, kā arī gala uzdevuma izpildi un prezentāciju, studentam gala pārbaudījumā tiek noteikts vērtējums 10 ballu skalā: • izcili (10) - zināšanas, prasmes un kompetence pārsniedz studiju kursa apguves prasības, liecina par spēju veikt patstāvīgus pētījumus un dziļu problēmu izpratni; • teicami (9) - zināšanas, prasmes un kompetence pilnībā atbilst studiju kursa apguves prasībām, piemīt prasme patstāvīgi lietot iegūtās zināšanas • ļoti labi (8) - pilnīgi izpildītas studiju kursa apguves prasības, taču atsevišķos jautājumos nav pietiekami dziļas izpratnes, lai zināšanas patstāvīgi lietotu sarežģītāku problēmu risināšanā; • labi (7) - kopumā izpildītas studiju kursa apguves prasības, taču dažkārt konstatējama neprasme iegūtās zināšanas izmantot patstāvīgi; • gandrīz labi (6) - izpildītas studiju kursa apguves prasības, taču konstatējama nepietiekami dziļa problēmas izpratne un neprasme izmantot iegūtās zināšanas; • viduvēji (5) - studiju kurss kopumā apgūts, taču konstatējama nepietiekama dažu problēmu pārzināšana un neprasme izmantot iegūtās zināšanas; • gandrīz viduvēji (4) - kopumā apgūts studiju kurss, tomēr konstatējama nepietiekama dažu pamatkoncepciju izpratne, ir ievērojamas grūtības iegūto zināšanu praktiskā izmantošanā; • vāji (3) - zināšanas virspusējas un nepilnīgas, studējošais nespēj tās lietot konkrētās situācijās; • ļoti vāji (2) - ir virspusējas zināšanas tikai par atsevišķām problēmām, lielākā studiju kursa daļa nav apgūta; • ļoti, ļoti vāji (1) - nav izpratnes par priekšmeta pamatproblemātiku, nav gandrīz nekādu zināšanu studiju kursā. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | • Izprast SFK koncepta izmantošanu klīniskajā praksē, sociālo pakalpojumu plānošanā, datu iegūšanā, izglītībā, politikas veidošanā un citos invaliditātes un funkcionēšanas aspektos. • Izprast SFK pamatkopu zinātniskos principus un to izmantošanu dažādiem klīniskiem stāvokļiem. • Izprast pacientu funkcionēšanas problēmas atbilstoši PVO SFK terminoloģijai, kā arī analizēt funkcionēšanas ierobežojumus SFK struktūras kontekstā. • Izprast rehabilitācijā izmantojamo mērījumu psihometriskās īpašības atbilstoši tradicionālai testa teorijai un modernai testa teorijai. • Izprast atsevišķu mērījumu un novērtējumu rezultātus un tos saistīt ar PVO piedāvātā biopsihosociālā modeļa struktūru. • Izprast novērtēšanas instrumentu un metodžu pielietojumu atbilstoši savai specialitātei un rehabilitācijas multiprofesionālajā kontekstā. | ||||||||
Prasmes: | Integrēt zināšanas un piemērot labākos pieejamos zinātniskos pierādījumus, izvēloties funkcionēšanas ierobežojumu novērtēšanas metodes. Aprakstīt funkcionēšanas ierobežojumus un spēt saistīt dažādu funkcionēšanas novērtēšanas iznākumus atbilstoši SFK struktūrai. Integrēt zināšanas un piemērot labākos pieejamos zinātniskos pierādījumus, izvēloties funkcionēšanas novērtēšanas instrumentus (mērījumus) konkrētās klīniskās situācijās. Analizēt klīnisko mērījumu un novērtējumu rezultātus dinamikā. Plānot rehabilitācijas pasākumus multiprofesionālā komandā, pamatojoties uz novērtējumu rezultātiem. | ||||||||
Kompetences: | • Kritiski novērtēt un sistematizēt informāciju par funkcionēšanas traucējumiem no zinātnes, klīniskās un veselības perspektīvām. • Izmantot SFK piedāvāto konceptu klīniskajā praksē, sociālo pakalpojumu plānošanā, datu iegūšanā, izglītībā, politikas veidošanā un citos invaliditātes un funkcionēšanas aspektos, atbilstoši savai rehabilitācijas disciplīnai. • Pārdomāt un pieņemt uz pierādījumiem balstītu pieeju funkcionālo spēju novērtēšanai sadarbojoties multiprofesionālā rehabilitācijas komandā. • Spēt analizēt izmantojamo mērījumu īpašības no zinātnes, klīniskās un veselības perspektīvām, kā arī kritiski izvērtēt dažādu novērtēšanas metožu pielietojuma pamatojumu dažādās klīniskās situācijās. • Paust viedokli par metodēm un novērtējumiem savās disciplīnās. • Transformēt integrētas zināšanas un prasmes par dažādiem novērtējumiem rehabilitācijā efektīvā terapijas plānā specifiskās klīniskajās situācijās. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | International Classification of Functioning, Disability and Health: ICF Geneva: World Health Organization; 2001. (akceptējams izdevums) | ||||||||
2 | World Health Organization. How to use the ICF: A Practical Manual for usinf the International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF). Exposure Draft for comment. October 2013. Geneva: WHO | ||||||||
3 | ICF Research Branch | ||||||||
4 | Bickenbach J., Cieza A., Rauch A., Stucki G. ICF Core Sets: Manual for Clinical Practice. Hogrefe Publishing; 2020 | ||||||||
5 | Streiner, D.L., & Norman, G.R. (latest edition). Health Measurement Scales. A Practical Guide to their Development and Use. Oxford: Oxford University Press, 2015 | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Finch, E., Brooks, D., Stratford, P.W., & Mayo, N.E. (latest edition). Physical Rehabilitation Outcome Measures. A Guidance to Enhanced Decision Making. Hamilton, Ontario: BC Decker Inc. | ||||||||
2 | Frank-Stromborg, M., & Olsen, S.J. (latest edition). Instruments for Clinical Health-Care Research. London: Jones and Bartlett Publishers, 2004 | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Interneta resursi - Pubmed, Science direct u.c. datubāzes, patstāvīgo darbu un Sistemātiska literatūras pārskata veidošanai |