Pārlekt uz galveno saturu

Klīniskā prakse: komunikācijas un valodas/ runas traucējumi bērniem

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:10.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:03.10.2024 17:02:55
Par studiju kursu
Kursa kods:REK_206LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:11.00ECTS:16.50
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; AnatomijaMērķauditorija:Rehabilitācija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Ilze Blūmentāle
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Rehabilitācijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkatrsu[pnkts]lv, +371 20271291
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)2Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas4
Nodarbības (skaits)0Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)0Kopā nodarbību kontaktstundas0
Kopā kontaktstundas4
Pilns laiks - 2. semestris
Lekcijas (skaits)2Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas4
Nodarbības (skaits)0Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)0Kopā nodarbību kontaktstundas0
Kopā kontaktstundas4
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Komunikācijas un valodas attīstība, agrīna attīstības novērtēšana. Dažādas izcelsmes runas skaņu traucējumi, kursa darbs. Valodas traucējumi bērniem. Zīmju valoda.
Mērķis:
Iegūt un pilnveidot praktiskās iemaņas darbā ar bērniem, kuriem ir dažādas etioloģijas (dzirdes, sejas žokļu deformācijas, attīstības, funkcionāli u.c.) komunikācijas un valodas/ runas traucējumi.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Klīniskās prakses – komunikācijas un valodas/ runas traucējumi bērniem, nolikums, prakses uzdevumi, prakses vietu prasības.Lekcijas1.00auditorija
2Klīniskās prakses dokumentācija, prakses organizācija, prakšu vietu sadalījums.Lekcijas1.00auditorija
3Klīniskās prakses – komunikācijas un valodas/ runas traucējumi bērniem, nolikums, prakses uzdevumi, prakses vietu prasības.Lekcijas1.00auditorija
4Klīniskās prakses uzdevumi, semināru tēmas.Lekcijas1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Darbs ar literatūru par dažādām tēmām. Sagatavošanās komunikācijas, valodas/runas terapijas nodarbībām. Viena Klīniskā gadījuma prezentācijas sagatavošana un aizstāvēšana Klīniskās prakses noslēgumā. Uzskates materiālu veidošana, atbilstoši izvirzītajiem terapijas mērķiem. Portfolio veidošana. Materiālu sagatavošana, mutvārdu un rakstu valodas profilakses ietvaros. Telerehabilitācijas iemaņu attīstīšanana, sagatavošanās pakalpojuma sniegšanai.
Vērtēšanas kritēriji:
Prakses atskaite - 5. semestrī. Prakses aizstāvēšana - 6 semestrī. Kumulatīvs vērtējums - abu semestru vērtējumu summa. Kumulatīvu vērtējumu veido: Klīniskās prakses atskaite un Klīniskās prakses aizstāvēšana (5. un 6. semestris) - 60%; Prakses atskaites mape (Portfolio) atzīme (5. un 6. semestri) - 20%; Klīniskā gadījuma analīze un prezentācija (5. un 6. semestri) - 20%. 5. semestris: jāiesniedz Prakses atskaites mape (Portfolio). 6. semestris: jāiesniedz Prakses atskaites mape (Portfolio) un Klīniskā gadījuma analīze. Jāprezentē un jāaizstāv Klīniskais gadījums.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Aizstāvēšana (Prakse)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:• Uzskaitīs dažādas etioloģijas komunikācijas un valodas/ runas traucējumus bērniem; • klasificēs komunikācijas un valodas/ runas traucējumu veidus bērniem; • aprakstīs traucējumu izzināšanas veidus; • uzskaitīs iespējamos terapijas veidus, komunikācijas un runas/ valodas traucējumu gadījumos.
Prasmes:• Demonstrēs komunikācijas un valodas/runas, balss novērtēšanu bērniem; • Veiks traucējuma analīzi; • Plānos nepieciešamo komunikācijas, valoda/runas, balss terapiju; • Veiks plānotās terapijas realizēšanu; • Konsultēs par komunikācijas, valodas/runas, balss profilaksi, attīstīšanas un rehabilitācijas iespējām.
Kompetences:• Sistematizēs iegūtos anamnēzes, novērtēšanas datus par dažādas etioloģijas komunikācijas, valodas/ runas traucējumiem bērniem; • Interpretēs iegūtos anamnēzes un novērtēšanas datus, plānos un veiks nepieciešamo terapiju savas kompetences robežās.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Alex F. Jacobson, Barbara H. Johnson. 2015. Medical Speech-Language Pathology : A Practitioner's Guide
2James, Sarah. 2018. Applying Psychological Ideas in Speech and Language Therapy. Havant: J & R Press Limited
3Jennifer Read. 2014. A Guide to Clinical Placements in Speech and Language Therapy. J & R Press Limited.
4Jennifer A. Ostergren. 2019. Speech-Language Pathology Assistants: A Resource Manual. 2nd Edition, Plural Publishing, Inc.
Papildu literatūra
1Rokasgrāmata runas, valodas un dzirdes attīstībā un traucējumu izzināšanā 1. daļa. I. Blūmentāle, I. Kalēja, I.Klatenberga, S. Kušķe, A. Vabale
2David L. Irwin. 2019. Clinical Research Methods in Speech-Language Pathology and Audiology. 3rd Edition
Citi informācijas avoti
1European Speech and Language Therapy Association