.
Klīniskā prakse: komunikācijas un valodas/ runas traucējumi bērniem
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:10.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:03.10.2024 17:02:55
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | REK_206 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 11.00 | ECTS: | 16.50 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Anatomija | Mērķauditorija: | Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ilze Blūmentāle | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkrsu[pnkts]lv, +371 20271291 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 2 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 4 | ||||
Nodarbības (skaits) | 0 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 0 | ||||
Kopā kontaktstundas | 4 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 2 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 4 | ||||
Nodarbības (skaits) | 0 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 0 | ||||
Kopā kontaktstundas | 4 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Komunikācijas un valodas attīstība, agrīna attīstības novērtēšana. Dažādas izcelsmes runas skaņu traucējumi, kursa darbs. Valodas traucējumi bērniem. Zīmju valoda. | ||||||||
Mērķis: | Iegūt un pilnveidot praktiskās iemaņas darbā ar bērniem, kuriem ir dažādas etioloģijas (dzirdes, sejas žokļu deformācijas, attīstības, funkcionāli u.c.) komunikācijas un valodas/ runas traucējumi. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Klīniskās prakses – komunikācijas un valodas/ runas traucējumi bērniem, nolikums, prakses uzdevumi, prakses vietu prasības. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Klīniskās prakses dokumentācija, prakses organizācija, prakšu vietu sadalījums. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Klīniskās prakses – komunikācijas un valodas/ runas traucējumi bērniem, nolikums, prakses uzdevumi, prakses vietu prasības. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Klīniskās prakses uzdevumi, semināru tēmas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Darbs ar literatūru par dažādām tēmām. Sagatavošanās komunikācijas, valodas/runas terapijas nodarbībām. Viena Klīniskā gadījuma prezentācijas sagatavošana un aizstāvēšana Klīniskās prakses noslēgumā. Uzskates materiālu veidošana, atbilstoši izvirzītajiem terapijas mērķiem. Portfolio veidošana. Materiālu sagatavošana, mutvārdu un rakstu valodas profilakses ietvaros. Telerehabilitācijas iemaņu attīstīšanana, sagatavošanās pakalpojuma sniegšanai. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Prakses atskaite - 5. semestrī. Prakses aizstāvēšana - 6 semestrī. Kumulatīvs vērtējums - abu semestru vērtējumu summa. Kumulatīvu vērtējumu veido: Klīniskās prakses atskaite un Klīniskās prakses aizstāvēšana (5. un 6. semestris) - 60%; Prakses atskaites mape (Portfolio) atzīme (5. un 6. semestri) - 20%; Klīniskā gadījuma analīze un prezentācija (5. un 6. semestri) - 20%. 5. semestris: jāiesniedz Prakses atskaites mape (Portfolio). 6. semestris: jāiesniedz Prakses atskaites mape (Portfolio) un Klīniskā gadījuma analīze. Jāprezentē un jāaizstāv Klīniskais gadījums. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Aizstāvēšana (Prakse) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | • Uzskaitīs dažādas etioloģijas komunikācijas un valodas/ runas traucējumus bērniem; • klasificēs komunikācijas un valodas/ runas traucējumu veidus bērniem; • aprakstīs traucējumu izzināšanas veidus; • uzskaitīs iespējamos terapijas veidus, komunikācijas un runas/ valodas traucējumu gadījumos. | ||||||||
Prasmes: | • Demonstrēs komunikācijas un valodas/runas, balss novērtēšanu bērniem; • Veiks traucējuma analīzi; • Plānos nepieciešamo komunikācijas, valoda/runas, balss terapiju; • Veiks plānotās terapijas realizēšanu; • Konsultēs par komunikācijas, valodas/runas, balss profilaksi, attīstīšanas un rehabilitācijas iespējām. | ||||||||
Kompetences: | • Sistematizēs iegūtos anamnēzes, novērtēšanas datus par dažādas etioloģijas komunikācijas, valodas/ runas traucējumiem bērniem; • Interpretēs iegūtos anamnēzes un novērtēšanas datus, plānos un veiks nepieciešamo terapiju savas kompetences robežās. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Alex F. Jacobson, Barbara H. Johnson. 2015. Medical Speech-Language Pathology : A Practitioner's Guide | ||||||||
2 | James, Sarah. 2018. Applying Psychological Ideas in Speech and Language Therapy. Havant: J & R Press Limited | ||||||||
3 | Jennifer Read. 2014. A Guide to Clinical Placements in Speech and Language Therapy. J & R Press Limited. | ||||||||
4 | Jennifer A. Ostergren. 2019. Speech-Language Pathology Assistants: A Resource Manual. 2nd Edition, Plural Publishing, Inc. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Rokasgrāmata runas, valodas un dzirdes attīstībā un traucējumu izzināšanā 1. daļa. I. Blūmentāle, I. Kalēja, I.Klatenberga, S. Kušķe, A. Vabale | ||||||||
2 | David L. Irwin. 2019. Clinical Research Methods in Speech-Language Pathology and Audiology. 3rd Edition | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | European Speech and Language Therapy Association |