.
Klīniskā prakse: komunikācijas un valodas/ runas traucējumi pieaugušajiem
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:10.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:17.08.2023 08:46:46
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | REK_207 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 10.00 | ECTS: | 15.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Anatomija | Mērķauditorija: | Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ilze Blūmentāle | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkrsu[pnkts]lv, +371 20271291 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 2 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 4 | ||||
Nodarbības (skaits) | 0 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 0 | ||||
Kopā kontaktstundas | 4 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 2 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 4 | ||||
Nodarbības (skaits) | 0 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 0 | ||||
Kopā kontaktstundas | 4 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Fonopēdija; Iegūtie neiroloģiskie komunikācijas traucējumi, kursa darbs; Audioloģija un psihoakustika; Runas ritma un tempa traucējumi; Ievads alternatīvajā un augmentatīvajā komunikācijā. | ||||||||
Mērķis: | Iegūt un pilnveidot teorētiskās un praktiskās iemaņas darbā ar pieaugušajiem pacientiem, kuriem ir dažādas etioloģijas (insults, onkoloģiskas saslimšanas, traumas, neirodeģeneratīvi, dzirdes u.c.) komunikācijas un valodas/ runas traucējumi. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Rudens semestris. Lekcija. Klīniskās prakses: "Komunikācijas un valodas/runas traucējumi pieaugušajiem” norise. Klīniskās prakse: 1. mērķi; 2. uzdevumi; 3. norises gaita; 4. nepieciešamās prasmes; 5. klīniskās prakses vērtēšanas prasības un kritēriji; 6. klīniskās prakses mapes (portfolio) veidošanas pamatprincipiem. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Pavasara semestris. Lekcija. Klīniskās prakses: "Komunikācijas un valodas/runas traucējumi pieaugušajiem” norise. Klīniskās prakse: 1. mērķi; 2. uzdevumi; 3. norises gaita; 4. nepieciešamās prasmes; 5. klīniskās prakses vērtēšanas prasības un kritēriji; 6. klīniskās prakses mapes (portfolio) veidošanas pamatprincipiem. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1. Valodas/ runas, balss, rīšanas traucējumu novērtēšana, dokumentēšana/portfolio veidošana. 2. Patstāvīgais darbs: Plānot un īstenot individuālo darbu ar pacientu. 3. Preklīniskais posms: Klīnisko gadījumu analīze ar jomas speciālistiem. 4. Preklīniskais posms: Sagatavošanās posms Simulācijas scenāriju izspēlei. 5. Klīniskā gadījuma prezentācijas sagatavošana. Ieteikumu veidošana klientiem un viņu piederīgajiem, par komunikācijas, runas/ valodas, balss, rīšanas traucējumu profilaksi. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1. Apgūts Preklīniskais posms (Klīnisko gadījumu analīze, Simulācijas scenāriju izspēle). 2. Divu klīnisko gadījumu analīze, prezentācija (7. un 8. semestrī); 3. Gūtās pieredzes, secinājumu un pašvērtējuma atspoguļojums /portfolio; 4. Prakses vadītāja novērtējums par studenta darbu klīniskās prakses laikā. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Aizstāvēšana (Prakse) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | • uzskaitīs dažādas etioloģijas komunikācijas, valodas/ runas, balss, rīšanas traucējumus pieaugušajiem; • klasificēs komunikācijas, valodas/ runas, balss, rīšanas traucējumus pieaugušajiem; • aprakstīs traucējumu izzināšanas veidus; • uzskaitīs iespējamos terapijas veidus komunikācijas, valodas/ runas, balss, rīšanas, dzirdes traucējumu gadījumos pieaugušajiem. | ||||||||
Prasmes: | • demonstrēs komunikācijas, valodas/ runas, balss, rīšana, dzirdes traucējumu izzināšanu pieaugušajiem; • novērtēs komunikācijas un runas/ valodas, rīšanas, balss, dzirdes stāvokli pieaugušajiem; • analizēs traucējumu; • plānos nepieciešamo terapiju; • demonstrēs plānotās terapijas realizēšanu. | ||||||||
Kompetences: | • sistematizēs un novērtēs iegūtos anamnēzes un novērtēšanas datus par komunikācijas, valodas/ runas, balss, rīšanas, dzirdes traucējumiem pieaugušajiem; • interpretēs iegūtos anamnēzes un novērtēšanas datus, plānos un veiks nepieciešamo terapiju savas kompetences robežās. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Brooke Hallowell. 2014. Aphasia and Other Acquired Neurogenic Language Disorders : A Guide for Clinical Excellence | ||||||||
2 | Christina T. Rogers. 2016. Aphasia : Clinical Manifestations, Treatment Options and Impact on Quality of Life | ||||||||
3 | Hegde, M., Kuyumjian, Katrina. 2020. Clinical Methods and Practicum in Speech-Language Pathology. Plural Publishing, Inc | ||||||||
4 | Holland, Audrey L., Elman, Roberta J. 2020. Neurogenic Communication Disorders and the Life Participation Approach: The Social Imperative in Supporting Individuals and Families. San Diego: Plural Publishing, Incorporated. | ||||||||
5 | Murry Thomas, Chan Karen, Carrau Ricardo. 2020. Clinical Management of Swallowing Disorders. San Diego: Plural Publishing, Incorporated. | ||||||||
6 | Philip M. Davis. 2016. Dysphagia: Complications, Management and Clinical Aspects | ||||||||
7 | Platz, Thomas. 2021. Clinical Pathways in Stroke Rehabilitation: Evidence-based Clinical Practice Recommendations. Cham: Springer Nature. | ||||||||
8 | Robb, Michael P. 2017. INTRO - A Guide to Communication Sciences and Disorders. San Diego: Plural Publishing, Incorporated | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Johnson, Alex F., Jacobson, Barbara H. 2015. Medical Speech-Language Pathology: A Practitioner's Guide. NEW YORK: Thieme Medical Publishers, Incorporated. | ||||||||
2 | Nancy Helm-Estabrooks, Martin L. Albert, Marjorie Nicholas. 2014. Manual of aphasia and aphasia therapy, Austin, Texas : PRO-ED | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | https://eslaeurope.eu/ | ||||||||
2 | https://www.aphasia.org/ | ||||||||
3 | https://swallowingdisorderfoundation.com/ |