.
Fizioterapija neiroloģijā; kursa darbs
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:27.06.2023 08:43:55
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | REK_212 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 6.00 | ECTS: | 9.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Sporta medicīna un rehabilitoloģija | Mērķauditorija: | Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Dace Driba | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkrsu[pnkts]lv, +371 20271291 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 3 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 6 | ||||
Nodarbības (skaits) | 18 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 5 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 90 | ||||
Kopā kontaktstundas | 96 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 3 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 6 | ||||
Nodarbības (skaits) | 18 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 5 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 90 | ||||
Kopā kontaktstundas | 96 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nervu sistēmas anatomija, fizioloģija un patoloģiskā fizioloģija, praktiskās iemaņas cilvēka kinezioloģijā un biomehānikā. Motorās kontroles pamatprincipi. | ||||||||
Mērķis: | Apgūt zināšanas un prasmes veikt funkcionālu novērtēšanu un neiroloģisku izmeklēšanu pacientiem ar centrālās nervu sistēmas (CNS) un perifērās nervu sistēmas (PNS) bojājumu. Apgūt zināšanas par neiroloģisko slimību radītiem sāpju, kustību, stājas, pozas, koordinācijas un līdzsvara traucējumiem, muskuļa tonusa izmaiņām un to korekcijas iespējām. Apgūt zināšanas par fizioterapijas tehnikām un metodēm, analizēt, pielietot un pamatot terapeitisko pasākumu izvēli pacientiem ar neiroloģiskām CNS un PNS slimībām radītiem funkcionāliem traucējumiem. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Hemiplēģijas pacientu izmeklēšana. Motorās kontroles modeļa izmantošana insulta pacientu novērtēšanā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Cerebrāls infarkts, fizioterapija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Neiroloģiska pacienta izmeklēšana, fizioterapija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Fizioterapijas pamatprincipi hemiplēģijas pacientiem akūtā, subakūtā un resociālā stadijā, pozicionēšana. Ķermeņa kontroles uzlabošana hemiplēģijas pacientiem. Ekstremitāšu kustību paternu veicināšana, gaitas kvalitātes uzlabošana, palīgierīču izmantošana un pielāgošana hemiplēģijas pacientiem. | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
5 | Spasticitāte. Spasticitātes novērtēšanas un mazināšanas iespējas. Ortozes, to veidi un lietošanas pamatojums. | Nodarbības | 2.00 | klīniskā bāze | |||||
6 | Fizioterapija spināliem pacientiem, spastika. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Funkcionālās neatkarības novērtēšana (FIM), izmantošanas iespējas. Hemiplēģijas pacientu pielāgošana ikdienas aktivitātēm. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
8 | Fizioterapijas pamatprincipi pacientiem ar muguras smadzeņu šķērsbojājumu, raksturojums akūtā, subakūtā un resociālā stadijā. | Nodarbības | 2.00 | klīniskā bāze | |||||
9 | Tetraplēģijas (cervikālā, torakālo augšējo līmeņu bojājumu) simptomātika. Spastisku paraparēžu simptomātika. Paraplēģijas. Torakālo apakšējo līmeņu bojājumu simptomātika. Fizioterapijas pamatprincipi. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
10 | Spinālo pacientu pašaprūpes problēmu risināšanas iespējas. Riteņkrēslu izvēles īpatnības. Vertikalizācija. | Nodarbības | 2.00 | klīniskā bāze | |||||
11 | Motoneironu slimības, Multiplā skleroze, Parkinsona slimība, pacientu fizioterapijas principi dažādās slimības stadijās. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
12 | Neiroloģiskā pacienta izmeklēšana, mugurkaulāja kakla, krūšu, jostas un krustu rajona novērtēšana, diagnostikā pielietojamie speciālie testi – nervu un saknīšu iestiepuma testi, a. vertebralis tests, biežākās slimības. Akūtu un hronisku muguras sāpju pacientu fizioterapijas metodes. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
13 | Perifērās nervu sistēmas slimības, nervu bojājumi, polineiropātijas – fizioterapijas iespējas dažādos slimības periodos. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Kursa darba aizstāvēšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Hemiplēģijas pacientu izmeklēšana. Motorās kontroles modeļa izmantošana insulta pacientu novērtēšanā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Cerebrāls infarkts, fizioterapija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Neiroloģiska pacienta izmeklēšana, fizioterapija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Fizioterapijas pamatprincipi hemiplēģijas pacientiem akūtā, subakūtā un resociālā stadijā, pozicionēšana. Ķermeņa kontroles uzlabošana hemiplēģijas pacientiem. Ekstremitāšu kustību paternu veicināšana, gaitas kvalitātes uzlabošana, palīgierīču izmantošana un pielāgošana hemiplēģijas pacientiem. | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
5 | Spasticitāte. Spasticitātes novērtēšanas un mazināšanas iespējas. Ortozes, to veidi un lietošanas pamatojums. | Nodarbības | 2.00 | klīniskā bāze | |||||
6 | Fizioterapija spināliem pacientiem, spastika. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Funkcionālās neatkarības novērtēšana (FIM), izmantošanas iespējas. Hemiplēģijas pacientu pielāgošana ikdienas aktivitātēm. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
8 | Fizioterapijas pamatprincipi pacientiem ar muguras smadzeņu šķērsbojājumu, raksturojums akūtā, subakūtā un resociālā stadijā. | Nodarbības | 2.00 | klīniskā bāze | |||||
9 | Tetraplēģijas (cervikālā, torakālo augšējo līmeņu bojājumu) simptomātika. Spastisku paraparēžu simptomātika. Paraplēģijas. Torakālo apakšējo līmeņu bojājumu simptomātika. Fizioterapijas pamatprincipi. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
10 | Spinālo pacientu pašaprūpes problēmu risināšanas iespējas. Riteņkrēslu izvēles īpatnības. Vertikalizācija. | Nodarbības | 2.00 | klīniskā bāze | |||||
11 | Motoneironu slimības, Multiplā skleroze, Parkinsona slimība, pacientu fizioterapijas principi dažādās slimības stadijās. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
12 | Neiroloģiskā pacienta izmeklēšana, mugurkaulāja kakla, krūšu, jostas un krustu rajona novērtēšana, diagnostikā pielietojamie speciālie testi – nervu un saknīšu iestiepuma testi, a. vertebralis tests, biežākās slimības. Akūtu un hronisku muguras sāpju pacientu fizioterapijas metodes. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
13 | Perifērās nervu sistēmas slimības, nervu bojājumi, polineiropātijas – fizioterapijas iespējas dažādos slimības periodos. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Kursa darba aizstāvēšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Kursa darba izstrāde un patstāvīgi sagatavota prezentācija par neiroloģiskām saslimšanām un rehabilitācijas iespējām. Fizioterapeitiskas Pacienta vēstures izstrāde un prezentācija. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Praktisko nodarbību laikā situācijas uzdevumu un klīnisko gadījumu analīze studentu grupās un individuāli, praktisko iemaņu pārbaudes, kas ietver fizioterapijas tehniku pielietošanu un klīnisko gadījumu paplašinātu analīzi (ietverot teorijas sintēzi) pēc katras tēmas apgūšanas. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju rezultātā students spēs izklāstīt jēdzienus par neiroloģisko slimību izraisītiem funkcionāliem, stājas, koordinācijas, muskuļu spēka, tonusa, jušanas, gaitas traucējumiem. Students spēs aprakstīt un zinās biežāko PNS un CNS slimības etioloģiju, patoģenēzi, klīniskās izpausmes un ārstēšanas pamatprincipus. Spēs analizēt un izskaidrot akūtas un hroniskas radikulopātijas, miofasciālas sāpes, etioloģiju, patoģenēzi, klīniskās izpausmes un fizioterapijas pamatprincipus. Spēs izklāstīt Insultu un muguras smadzeņu šķērsbojājumu – etioloģiju, patoģenēzi, klasifikāciju, ārstēšanu. Spēs izskaidrot terapeitisko pasākumu izvēles principus, iedarbību, indikācijas pacientiem ar nervu sistēmas bojājuma radītiem funkcionāliem traucējumiem. | ||||||||
Prasmes: | Studiju rezultātā spēs pielietot speciālos testus neiroloģisko traucējumu diagnostikā, veikt funkcionālu novērtēšanu pacientiem ar centrālās nervu sistēmas (CNS ) un perifērās nervu sistēmas (PNS) bojājuma radītiem funkcionāliem traucējumiem, izveidot optimālu fizioterapeitiskās ārstēšanas plānu, pratīs izvēlēties un pielietot piemērotas fizioterapijas metodes un tehnikas neiroloģisku pacientu ārstēšanā, atbilstošus terapeitiskos pasākumus muskuļu spēka uzlabošanai, muskuļu garuma atjaunošanai, muskuļu disbalansa korekcijai, spastikas mazināšanai, koordinēta un secīga muskuļu darba, stājas un gaitas uzlabošanai. Students spēs demonstrēt miofasciālo sāpju punktu palpāciju un mīksto audu tehnikas, masāžas elementus miofasciālo sāpju mazināšanā. Spēs lietot PNF, PIR, Mckenzie elementus, spastikas mazināšanas tehnikas un pozicionēšanu. Pratīs pielietot atbilstošu fizikālās medicīnas procedūru. Students spēs demonstrēt pamata facilitācijas tehniku pielietošanu motorās attīstības stimulēšanai. | ||||||||
Kompetences: | Studiju rezultātā students spēs novērtēt neiroloģiska pacienta funkcionālo stāvokli, izmantojot muskuļu funkcionālos testus, stājas un gaitas analīzi, spēs interpretēt speciālos neiroloģiskos testus. Spēs analizēt dažādus kustību un pozas kontroles ierobežojumu iemeslus. Spēs secināt par stājas un gaitas izmaiņu iespējamajiem iemesliem. Argumentēs testu izvēli un spēs novērtēt testu veikšanas kontrindikācijas. Pamatojoties uz funkcionālo testu un neiroloģiskās izmeklēšanas rezultātiem un to interpretāciju, izvirzīs reāli sasniedzamus funkcionālos mērķus, spēs izstrādāt fizioterapijas programmu, ietverot terapeitiskos vingrojumus, mīksto audu tehnikas un PNF, PIR, Mckenzie koncepta elementus. Spēs pielāgot ikdienas aktivitātes kustību traucējumu novēršanā. Spēs pamatot un demonstrēt pamata facilitācijas tehniku pielietošanu motorās attīstības stimulēšanai. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Martin, Suzanne. Neurologic Interventions for Physical Therapy / Suzanne "Tink" Martin, Mary Kessler. 2nd ed. St. Louis, Mo. Saunders Elsevier, 2020. xv, 494 lpp. | ||||||||
2 | Umphred's Neurological Rehabilitation / ed. by D.A. Umphred; sect. ed. G.U. Burton, R.T. Lazaro, M.L. Roller. 5th ed. St. Louis: Mosby-Elsevier, 2020. 1257 lpp. | ||||||||
3 | Bradley and Daroff's Neurology in Clinical Practice. 5th revised ed./ Joseph Jankovic, Walter G.Bradley 2022. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Neurological Disorders: Public Health Challenges / World Health Organization [etc.]; [writing group, Johan A. Aarli [et al.]]. [Geneva]: World Health Organization, c2006. xi, 218 lpp. | ||||||||
2 | DeMyer, William E. Technique of the Neurologic Examination: a Programmed Text / William E. DeMyer. 5th ed. New York a.o.: Mcgraw-Hill Medical Publishing Division, 2004. xxix, 774 lpp. | ||||||||
3 | Neurological Rehabilitation of Stroke /edited by Nick Losseff. London; New York: Taylor & Francis, 2010. viii, 100 lpp.: tab. = The Queen Square Rehabilitation Series / ed. Alan J. Thompson. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Physical Agents in Rehabilitation: From Research to Practice, 5th ed. by Michell H. Cameron MD PT OCS, 2018 |