.
Fizioterapija pediatrijā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:13.02.2024 13:42:10
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | REK_214 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 5.00 | ECTS: | 7.50 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Sporta medicīna un rehabilitoloģija | Mērķauditorija: | Medicīnas pakalpojumi | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Dace Bērtule | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkrsu[pnkts]lv, +371 20271291 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 14 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 5 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 70 | ||||
Kopā kontaktstundas | 80 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 14 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 5 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 70 | ||||
Kopā kontaktstundas | 80 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Anatomija, motorā kontrole, fizioterapijas pamati, funkcionālā novērtēšana fizioterapijā. | ||||||||
Mērķis: | Veicināt studējošo zināšanas un izpratni par bērna attīstības īpatnībām dažādos vecuma periodos un kustību prasmju apguvi ietekmējošiem faktoriem; iepazīstināt studējošos ar fizioterapijas principiem pie dažādām saslimšanām bērnu vecumā; apgūt teorētiskās zināšanas un praktiskās iemaņas darbam ar bērniem pie dažādām saslimšanām un motorās attīstības aiztures; pilnveidot prasmi kritiski spriest un izvēlēties konkrētam pacientam vispiemērotāko fizioterapeitiskās ārstēšanas taktiku. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Nervu sistēmas veidošanās antenatālajā periodā, tās attīstība dinamikā. Bērna attīstība pirmajos dzīves gados (motorika, uztvere, valoda, psihosociālā attīstība). | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Centrālās un perifērās nervu sistēmas iedzimtas un iegūtas patoloģijas bērniem, neiromuskulāras saslimšanas bērniem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Augoša skeleta īpatnības. Iedzimtas un iegūtas balsta un kustību orgānu sistēmu patoloģijas bērniem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Asinsrites un elpošanas sistēmu anatomiski fizioloģiskās īpatnības bērniem. Iedzimtas un iegūtas sirdskaites. Akūtas un hroniskas plaušu/elpceļu slimības bērniem. Reimatoloģiskas saslimšanas bērniem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Motorās kontroles aspekti un motorā mācīšanās bērniem. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
6 | Bērna attīstība pirmajā dzīves gadā. Motorās attīstības izvērtējums fizioterapeita praksē. Korekcijas iespējas. | Nodarbības | 2.00 | klīniskā bāze | |||||
7 | Bērna attīstība mazbērna un pirmsskolas vecumā. Motorās attīstības izvērtējums fizioterapeita praksē. Korekcijas iespējas. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
8 | Aprūpes un vides nozīme bērna psihomotorās attīstības atbalstam (pozicionēšana, nēsāšana, celšana, ģērbšana, vides iekārtošana). | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
9 | Priekšlaikus dzimis bērns, iespējamās problēmas. Fizioterapija. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
10 | Fizioterapija pie akūtām un hroniskām plaušu/elpceļu saslimšanām bērniem (bronhīts, bronhiolīts, pneimonija, pleirīts, bronhiālā astma, cistiskā fibroze). | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
11 | Fizioterapija pie reimatoloģiskām (juvenīlais idiopātiskais artrīts, sklerodermija, sistēmas sarkanā vilkēde) un mugurkaula (skolioze, juvenīlā kifoze) saslimšanām bērniem. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
12 | Fizioterapija pie iedzimtām balsta un kustību orgānu sistēmu patoloģijām bērniem (greizā pēda, gūžu locītavas displāzija/mežģījums, šķībais kakls, artrogripoze). | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
13 | Fizioterapija pie neiromuskulārām saslimšanām bērniem (spinālā muskuļu atrofija, progresējoša muskuļu distrofija), spina bifidas un plexus brachialis bojājuma bērniem. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
14 | Cerebrālā trieka, klasifikācija. Fizioterapija. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
15 | Bobath koncepta pamatprincipi. Terapijas komponenti. Facilitācijas un inhibīcijas tehnikas. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
16 | Handlings, pozicionēšana un palīglīdzekļi kā intergratīva fizioterapijas daļa. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
17 | Studentu fizioterapijas protokolu un klīnisko gadījumu prezentācija un analīze. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Nervu sistēmas veidošanās antenatālajā periodā, tās attīstība dinamikā. Bērna attīstība pirmajos dzīves gados (motorika, uztvere, valoda, psihosociālā attīstība). | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Centrālās un perifērās nervu sistēmas iedzimtas un iegūtas patoloģijas bērniem, neiromuskulāras saslimšanas bērniem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Augoša skeleta īpatnības. Iedzimtas un iegūtas balsta un kustību orgānu sistēmu patoloģijas bērniem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Asinsrites un elpošanas sistēmu anatomiski fizioloģiskās īpatnības bērniem. Iedzimtas un iegūtas sirdskaites. Akūtas un hroniskas plaušu/elpceļu slimības bērniem. Reimatoloģiskas saslimšanas bērniem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Motorās kontroles aspekti un motorā mācīšanās bērniem. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
6 | Bērna attīstība pirmajā dzīves gadā. Motorās attīstības izvērtējums fizioterapeita praksē. Korekcijas iespējas. | Nodarbības | 2.00 | klīniskā bāze | |||||
7 | Bērna attīstība mazbērna un pirmsskolas vecumā. Motorās attīstības izvērtējums fizioterapeita praksē. Korekcijas iespējas. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
8 | Aprūpes un vides nozīme bērna psihomotorās attīstības atbalstam (pozicionēšana, nēsāšana, celšana, ģērbšana, vides iekārtošana). | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
9 | Priekšlaikus dzimis bērns, iespējamās problēmas. Fizioterapija. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
10 | Fizioterapija pie akūtām un hroniskām plaušu/elpceļu saslimšanām bērniem (bronhīts, bronhiolīts, pneimonija, pleirīts, bronhiālā astma, cistiskā fibroze). | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
11 | Fizioterapija pie reimatoloģiskām (juvenīlais idiopātiskais artrīts, sklerodermija, sistēmas sarkanā vilkēde) un mugurkaula (skolioze, juvenīlā kifoze) saslimšanām bērniem. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
12 | Fizioterapija pie iedzimtām balsta un kustību orgānu sistēmu patoloģijām bērniem (greizā pēda, gūžu locītavas displāzija/mežģījums, šķībais kakls, artrogripoze). | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
13 | Fizioterapija pie neiromuskulārām saslimšanām bērniem (spinālā muskuļu atrofija, progresējoša muskuļu distrofija), spina bifidas un plexus brachialis bojājuma bērniem. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
14 | Cerebrālā trieka, klasifikācija. Fizioterapija. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
15 | Bobath koncepta pamatprincipi. Terapijas komponenti. Facilitācijas un inhibīcijas tehnikas. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
16 | Handlings, pozicionēšana un palīglīdzekļi kā intergratīva fizioterapijas daļa. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
17 | Studentu fizioterapijas protokolu un klīnisko gadījumu prezentācija un analīze. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | • patstāvīga gatavošanās praktiskajām nodarbībām; • praktisko iemaņu treniņš; • informācijas apkopošana fizioterapijas protokola aizpildīšanai, klīniskā gadījuma prezentācijai; • klīniskā gadījuma sagatavošana un prezentācija. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | • aktīva dalība nodarbībās; • praktisko iemaņu tehnikas demonstrējums; • fizioterapijas protokola un klīniskā gadījuma prezentācija. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Students demonstrēs izpratni par bērna vispārējo un kustību attīstību, to ietekmējošiem faktoriem, kā arī motoro prasmju izvērtēšanas principiem. Demonstrēs zināšanas un izpratni par biežākajām funkcionēšanu ietekmējošām saslimšanām bērnu vecumā un fizioterapijas pielietošanas principiem šo saslimšanu gadījumā. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā students pratīs veikt anamnēzes ievākšanu, fizioterapeitisko izmeklēšanu un novērtēšanu bērna vecuma pacientiem; spēs demonstrēt apgūtās fizioterapijas tehnikas; demonstrēs prasmi kritiski spriest un izvēlēties konkrētam pacientam vispiemērotāko fizioterapeitiskās ārstēšanas taktiku. | ||||||||
Kompetences: | Students spēs pielietot apgūtās teorētiskās zināšanas un praktiskās iemaņas darbā ar bērna vecuma pacientiem. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Campbell’s physical therapy for children / [edited by] Robert J. Palisano Suzann K. Campbell, Robert J. Palisano, Margo Orlin (eds). Saunders Elsevier, 2017. | ||||||||
2 | Inge Flemige, „Zīdaiņa attīstība un attīstības traucējumi”. Zvaigzne ABC, 1999., ISBN 9984-17-090-X. (akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | Functional Movement Development Across the Life Span. Cech D.J., Martins S. Elsevier Saunder, 2012. (akceptējams izdevums) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Mellēna K., Hēla K., Tropa D., Mārtiņa stāsts. Priekšlaikus dzimušo bērnu problēmas un risinājumi, 2004. | ||||||||
2 | Children with Neurodevelopmental Disabilities the essential guide to assessment and management. A.Seal, G.Robinson, A.M. Kelly, J.Williams (eds). Mac Keith Press, 2013. | ||||||||
3 | Neuro-Developmental Treatment. A Guide to NDT Clinical Practice. J.C.Bierman, M.R.Franjoine...M.Stamer Thieme Publishers, 2016. |