Pārlekt uz galveno saturu

Fizioterapija pediatrijā

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:13.02.2024 13:42:10
Par studiju kursu
Kursa kods:REK_214LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:5.00ECTS:7.50
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Sporta medicīna un rehabilitoloģijaMērķauditorija:Medicīnas pakalpojumi
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Dace Bērtule
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Rehabilitācijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkatrsu[pnkts]lv, +371 20271291
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)5Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas10
Nodarbības (skaits)14Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)5Kopā nodarbību kontaktstundas70
Kopā kontaktstundas80
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)5Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas10
Nodarbības (skaits)14Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)5Kopā nodarbību kontaktstundas70
Kopā kontaktstundas80
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Anatomija, motorā kontrole, fizioterapijas pamati, funkcionālā novērtēšana fizioterapijā.
Mērķis:
Veicināt studējošo zināšanas un izpratni par bērna attīstības īpatnībām dažādos vecuma periodos un kustību prasmju apguvi ietekmējošiem faktoriem; iepazīstināt studējošos ar fizioterapijas principiem pie dažādām saslimšanām bērnu vecumā; apgūt teorētiskās zināšanas un praktiskās iemaņas darbam ar bērniem pie dažādām saslimšanām un motorās attīstības aiztures; pilnveidot prasmi kritiski spriest un izvēlēties konkrētam pacientam vispiemērotāko fizioterapeitiskās ārstēšanas taktiku.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Nervu sistēmas veidošanās antenatālajā periodā, tās attīstība dinamikā. Bērna attīstība pirmajos dzīves gados (motorika, uztvere, valoda, psihosociālā attīstība).Lekcijas2.00auditorija
2Centrālās un perifērās nervu sistēmas iedzimtas un iegūtas patoloģijas bērniem, neiromuskulāras saslimšanas bērniem.Lekcijas1.00auditorija
3Augoša skeleta īpatnības. Iedzimtas un iegūtas balsta un kustību orgānu sistēmu patoloģijas bērniem.Lekcijas1.00auditorija
4Asinsrites un elpošanas sistēmu anatomiski fizioloģiskās īpatnības bērniem. Iedzimtas un iegūtas sirdskaites. Akūtas un hroniskas plaušu/elpceļu slimības bērniem. Reimatoloģiskas saslimšanas bērniem.Lekcijas1.00auditorija
5Motorās kontroles aspekti un motorā mācīšanās bērniem.Nodarbības1.00klīniskā bāze
6Bērna attīstība pirmajā dzīves gadā. Motorās attīstības izvērtējums fizioterapeita praksē. Korekcijas iespējas.Nodarbības2.00klīniskā bāze
7Bērna attīstība mazbērna un pirmsskolas vecumā. Motorās attīstības izvērtējums fizioterapeita praksē. Korekcijas iespējas.Nodarbības1.00klīniskā bāze
8Aprūpes un vides nozīme bērna psihomotorās attīstības atbalstam (pozicionēšana, nēsāšana, celšana, ģērbšana, vides iekārtošana).Nodarbības1.00klīniskā bāze
9Priekšlaikus dzimis bērns, iespējamās problēmas. Fizioterapija.Nodarbības1.00klīniskā bāze
10Fizioterapija pie akūtām un hroniskām plaušu/elpceļu saslimšanām bērniem (bronhīts, bronhiolīts, pneimonija, pleirīts, bronhiālā astma, cistiskā fibroze).Nodarbības1.00klīniskā bāze
11Fizioterapija pie reimatoloģiskām (juvenīlais idiopātiskais artrīts, sklerodermija, sistēmas sarkanā vilkēde) un mugurkaula (skolioze, juvenīlā kifoze) saslimšanām bērniem.Nodarbības1.00klīniskā bāze
12Fizioterapija pie iedzimtām balsta un kustību orgānu sistēmu patoloģijām bērniem (greizā pēda, gūžu locītavas displāzija/mežģījums, šķībais kakls, artrogripoze).Nodarbības1.00klīniskā bāze
13Fizioterapija pie neiromuskulārām saslimšanām bērniem (spinālā muskuļu atrofija, progresējoša muskuļu distrofija), spina bifidas un plexus brachialis bojājuma bērniem.Nodarbības1.00klīniskā bāze
14Cerebrālā trieka, klasifikācija. Fizioterapija.Nodarbības1.00klīniskā bāze
15Bobath koncepta pamatprincipi. Terapijas komponenti. Facilitācijas un inhibīcijas tehnikas.Nodarbības1.00klīniskā bāze
16Handlings, pozicionēšana un palīglīdzekļi kā intergratīva fizioterapijas daļa.Nodarbības1.00klīniskā bāze
17Studentu fizioterapijas protokolu un klīnisko gadījumu prezentācija un analīze.Nodarbības1.00klīniskā bāze
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Nervu sistēmas veidošanās antenatālajā periodā, tās attīstība dinamikā. Bērna attīstība pirmajos dzīves gados (motorika, uztvere, valoda, psihosociālā attīstība).Lekcijas2.00auditorija
2Centrālās un perifērās nervu sistēmas iedzimtas un iegūtas patoloģijas bērniem, neiromuskulāras saslimšanas bērniem.Lekcijas1.00auditorija
3Augoša skeleta īpatnības. Iedzimtas un iegūtas balsta un kustību orgānu sistēmu patoloģijas bērniem.Lekcijas1.00auditorija
4Asinsrites un elpošanas sistēmu anatomiski fizioloģiskās īpatnības bērniem. Iedzimtas un iegūtas sirdskaites. Akūtas un hroniskas plaušu/elpceļu slimības bērniem. Reimatoloģiskas saslimšanas bērniem.Lekcijas1.00auditorija
5Motorās kontroles aspekti un motorā mācīšanās bērniem.Nodarbības1.00klīniskā bāze
6Bērna attīstība pirmajā dzīves gadā. Motorās attīstības izvērtējums fizioterapeita praksē. Korekcijas iespējas.Nodarbības2.00klīniskā bāze
7Bērna attīstība mazbērna un pirmsskolas vecumā. Motorās attīstības izvērtējums fizioterapeita praksē. Korekcijas iespējas.Nodarbības1.00klīniskā bāze
8Aprūpes un vides nozīme bērna psihomotorās attīstības atbalstam (pozicionēšana, nēsāšana, celšana, ģērbšana, vides iekārtošana).Nodarbības1.00klīniskā bāze
9Priekšlaikus dzimis bērns, iespējamās problēmas. Fizioterapija.Nodarbības1.00klīniskā bāze
10Fizioterapija pie akūtām un hroniskām plaušu/elpceļu saslimšanām bērniem (bronhīts, bronhiolīts, pneimonija, pleirīts, bronhiālā astma, cistiskā fibroze).Nodarbības1.00klīniskā bāze
11Fizioterapija pie reimatoloģiskām (juvenīlais idiopātiskais artrīts, sklerodermija, sistēmas sarkanā vilkēde) un mugurkaula (skolioze, juvenīlā kifoze) saslimšanām bērniem.Nodarbības1.00klīniskā bāze
12Fizioterapija pie iedzimtām balsta un kustību orgānu sistēmu patoloģijām bērniem (greizā pēda, gūžu locītavas displāzija/mežģījums, šķībais kakls, artrogripoze).Nodarbības1.00klīniskā bāze
13Fizioterapija pie neiromuskulārām saslimšanām bērniem (spinālā muskuļu atrofija, progresējoša muskuļu distrofija), spina bifidas un plexus brachialis bojājuma bērniem.Nodarbības1.00klīniskā bāze
14Cerebrālā trieka, klasifikācija. Fizioterapija.Nodarbības1.00klīniskā bāze
15Bobath koncepta pamatprincipi. Terapijas komponenti. Facilitācijas un inhibīcijas tehnikas.Nodarbības1.00klīniskā bāze
16Handlings, pozicionēšana un palīglīdzekļi kā intergratīva fizioterapijas daļa.Nodarbības1.00klīniskā bāze
17Studentu fizioterapijas protokolu un klīnisko gadījumu prezentācija un analīze.Nodarbības1.00klīniskā bāze
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
• patstāvīga gatavošanās praktiskajām nodarbībām; • praktisko iemaņu treniņš; • informācijas apkopošana fizioterapijas protokola aizpildīšanai, klīniskā gadījuma prezentācijai; • klīniskā gadījuma sagatavošana un prezentācija.
Vērtēšanas kritēriji:
• aktīva dalība nodarbībās; • praktisko iemaņu tehnikas demonstrējums; • fizioterapijas protokola un klīniskā gadījuma prezentācija.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens
Studiju rezultāti
Zināšanas:Students demonstrēs izpratni par bērna vispārējo un kustību attīstību, to ietekmējošiem faktoriem, kā arī motoro prasmju izvērtēšanas principiem. Demonstrēs zināšanas un izpratni par biežākajām funkcionēšanu ietekmējošām saslimšanām bērnu vecumā un fizioterapijas pielietošanas principiem šo saslimšanu gadījumā.
Prasmes:Studiju kursa apguves rezultātā students pratīs veikt anamnēzes ievākšanu, fizioterapeitisko izmeklēšanu un novērtēšanu bērna vecuma pacientiem; spēs demonstrēt apgūtās fizioterapijas tehnikas; demonstrēs prasmi kritiski spriest un izvēlēties konkrētam pacientam vispiemērotāko fizioterapeitiskās ārstēšanas taktiku.
Kompetences:Students spēs pielietot apgūtās teorētiskās zināšanas un praktiskās iemaņas darbā ar bērna vecuma pacientiem.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Campbell’s physical therapy for children / [edited by] Robert J. Palisano Suzann K. Campbell, Robert J. Palisano, Margo Orlin (eds). Saunders Elsevier, 2017.
2Inge Flemige, „Zīdaiņa attīstība un attīstības traucējumi”. Zvaigzne ABC, 1999., ISBN 9984-17-090-X. (akceptējams izdevums)
3Functional Movement Development Across the Life Span. Cech D.J., Martins S. Elsevier Saunder, 2012. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
1Mellēna K., Hēla K., Tropa D., Mārtiņa stāsts. Priekšlaikus dzimušo bērnu problēmas un risinājumi, 2004.
2Children with Neurodevelopmental Disabilities the essential guide to assessment and management. A.Seal, G.Robinson, A.M. Kelly, J.Williams (eds). Mac Keith Press, 2013.
3Neuro-Developmental Treatment. A Guide to NDT Clinical Practice. J.C.Bierman, M.R.Franjoine...M.Stamer Thieme Publishers, 2016.