.
Cilvēka kustību pamati un motorā kontrole
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:07.08.2023 09:48:04
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | REK_218 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Mehānika; Biomehānika | Mērķauditorija: | Medicīnas pakalpojumi | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ņikita Horoševs | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkrsu[pnkts]lv, +371 20271291 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 12 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 48 | ||||
Kopā kontaktstundas | 64 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 12 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 48 | ||||
Kopā kontaktstundas | 64 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Vidējās izglītības apjomā. | ||||||||
Mērķis: | Veicināt zināšanu apguvi un izpratnes veidošanos par cilvēka pozas un kustību analīzi, spēkiem, kas darbojas uz cilvēka ķermeni, motorās kontroles teoriju, bērna normālas motorās attīstības pamatprincipiem un kā to izmantot, veidojot vingrinājumu programmu. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Kinemātikas jēdziens: osteokinemātika un artrokinemātika. Cilvēka ķermeņa pamatsegmenti, gravitācijas centrs, pamatplaknes, asis un kustības, to definīcijas. Locītavas, to iedalījums, uzbūve, slēgtās un vaļējās pozīcijas. Jēdziens par brīvības pakāpēm locītavās un kustību apjomu, locītavu kinemātiskās ķēdes: slēgtās un vaļējās | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Cilvēka ķermeņa pozas analīzes jēdzieni un principi, pamatpozīcijas un no tām atvasinātās ķermeņa pozīcijas. Dažādu spēku ietekme uz cilvēka ķermeni, kustības, līdzsvara stāvokļi. Kustību klasifikācija | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Cilvēka kaulaudu biomehānikas pamati | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Cilvēka skrimšļaudu biomehānikas pamati | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Cilvēka saistaudu un muskuļaudu biomehānikas pamati | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Motorā vienība, rekrutācijas mehānisms. Muskuļu kontrakciju režīmi. Muskuļu iedalījums pēc šķiedru tipa (enerģētiskā nodrošinājuma), muskuļu darba apjomi, spēka – garuma, spēka – ātruma attiecības. Sviras cilvēka ķermenī | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Motorās kontroles teorija. Bērna motorā attīstība | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Cilvēka aktivitāšu un apkārtējās vides mijiedarbība, prasmju apguves process | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Kinemātika: ķermeņa segmenti, gravitācijas centrs, pamatplaknes, asis, kustību definīcijas, demonstrācija. Praktiskais uzdevums: kustību atpazīšana un nosaukšana veicot vingrinājumus. Locītavu brīvības pakāpes, kinemātiskās ķēdes, locītavu slēgtās un vaļējās pozīcijas | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
10 | Ķermeņa pozīciju analīze pēc 5 punktiem | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
11 | Locītavu kustību apjoms. Goniometrija. Kustību apjoma mērīšana augšējo un apakšējo ekstremitāšu locītavās, demonstrēšana un praktiska veikšana | Nodarbības | 2.00 | cits | |||||
12 | Aktīvās kustības. Muskuļu kontrakciju veidi. Praktiskais uzdevums: aktīvo kustību analīze. Pasīvās kustības: demonstrēšana, praktiska veikšana | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
13 | Kolokvijs par iepriekšējo nodarbību un lekciju vielu. Seminārs par kolokvija rezultātiem, diskusija | Nodarbības | 2.00 | cits | |||||
14 | Motorā kontrole: jēdziens par elementiem un līmeņiem – seminārs, praktiska pozīciju un kustību analīze. Motorās kontroles attīstība bērnam vecumā līdz 1g. – demonstrēšana un praktiska veikšana | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
15 | Cilvēka aktivitāšu un apkārtējās vides mijiedarbība. Aktivitāšu klasifikācija pēc A. Gentile | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
16 | Vingrojumu programmas sastādīšanas principi, konkrētas lokālas problēmas risināšanai. Dažādu palīglīdzekļu un rīku izmantošana vingrojumu programmā | Nodarbības | 2.00 | cits | |||||
17 | Eksāmens | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Kinemātikas jēdziens: osteokinemātika un artrokinemātika. Cilvēka ķermeņa pamatsegmenti, gravitācijas centrs, pamatplaknes, asis un kustības, to definīcijas. Locītavas, to iedalījums, uzbūve, slēgtās un vaļējās pozīcijas. Jēdziens par brīvības pakāpēm locītavās un kustību apjomu, locītavu kinemātiskās ķēdes: slēgtās un vaļējās | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Cilvēka ķermeņa pozas analīzes jēdzieni un principi, pamatpozīcijas un no tām atvasinātās ķermeņa pozīcijas. Dažādu spēku ietekme uz cilvēka ķermeni, kustības, līdzsvara stāvokļi. Kustību klasifikācija | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Cilvēka kaulaudu biomehānikas pamati | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Cilvēka skrimšļaudu biomehānikas pamati | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Cilvēka saistaudu un muskuļaudu biomehānikas pamati | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Motorā vienība, rekrutācijas mehānisms. Muskuļu kontrakciju režīmi. Muskuļu iedalījums pēc šķiedru tipa (enerģētiskā nodrošinājuma), muskuļu darba apjomi, spēka – garuma, spēka – ātruma attiecības. Sviras cilvēka ķermenī | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Motorās kontroles teorija. Bērna motorā attīstība | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Cilvēka aktivitāšu un apkārtējās vides mijiedarbība, prasmju apguves process | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Kinemātika: ķermeņa segmenti, gravitācijas centrs, pamatplaknes, asis, kustību definīcijas, demonstrācija. Praktiskais uzdevums: kustību atpazīšana un nosaukšana veicot vingrinājumus. Locītavu brīvības pakāpes, kinemātiskās ķēdes, locītavu slēgtās un vaļējās pozīcijas | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
10 | Ķermeņa pozīciju analīze pēc 5 punktiem | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
11 | Locītavu kustību apjoms. Goniometrija. Kustību apjoma mērīšana augšējo un apakšējo ekstremitāšu locītavās, demonstrēšana un praktiska veikšana | Nodarbības | 2.00 | cits | |||||
12 | Aktīvās kustības. Muskuļu kontrakciju veidi. Praktiskais uzdevums: aktīvo kustību analīze. Pasīvās kustības: demonstrēšana, praktiska veikšana | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
13 | Kolokvijs par iepriekšējo nodarbību un lekciju vielu. Seminārs par kolokvija rezultātiem, diskusija | Nodarbības | 2.00 | cits | |||||
14 | Motorā kontrole: jēdziens par elementiem un līmeņiem – seminārs, praktiska pozīciju un kustību analīze. Motorās kontroles attīstība bērnam vecumā līdz 1g. – demonstrēšana un praktiska veikšana | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
15 | Cilvēka aktivitāšu un apkārtējās vides mijiedarbība. Aktivitāšu klasifikācija pēc A. Gentile | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
16 | Vingrojumu programmas sastādīšanas principi, konkrētas lokālas problēmas risināšanai. Dažādu palīglīdzekļu un rīku izmantošana vingrojumu programmā | Nodarbības | 2.00 | cits | |||||
17 | Eksāmens | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Pārbaudes metode: semestra laikā 1 kolokvijs, nodarbībās mutiski un rakstiski veiktās teorētisko zināšanu pārbaudes, sekmīgi veikts praktiskais darbs. Nobeiguma pārbaudījums: mutisks teorētiski – praktisks eksāmens. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Pārbaudes metode: rakstisks kolokvijs un pārbaudes darbs; teorētiski – praktisks eksāmens. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā students spēs definēt kinemātikas un statikas jēdzienus, zinās nosaukt un atpazīs ķermeņa kustības un pozīcijas, spēs aprakstīt to analīzes principus, locītavu stāvokļus, kustību apjomu locītavās un tā mērīšanu, kinemātiskās ķēdes, spēkus, kas darbojas uz cilvēka ķermeni, sviras cilvēka ķermenī, muskuļu makroskopisko un mikroskopisko uzbūvi, to funkcionēšanas pamatprincipus, slīdošo pavedienu teoriju, kontrakciju režīmus, motorās kontroles teoriju un bērna normālu motoro attīstību, cilvēka aktivitāšu analīzes un vingrinājumu programmas izveides pamatprincipus. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā students pratīs veikt cilvēka kustību un ķermeņa stāvokļa analīzi, praktiski veikt pasīvās kustības un kustību apjoma noteikšanu ekstremitāšu locītavās, demonstrēt cilvēka pozīciju, kurās piedāvāt aktīvās kustības un pozas noturēšanu, progresiju atbilstoši motorās kontroles attīstības principiem. | ||||||||
Kompetences: | Analīze un sintēze: Iegūtās zināšanas un prasmes spēs izmantot pacientu fiziskā funkcionālā stāvokļa izmeklēšanai un fizioterapijas efektivitātes novērtēšanai. Izvērtēšana: Students spēs interpretēt veikto novērtējumu rezultātus; spēs pamatot terapeitisko pasākumu izvēli. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Nordin M., Frankel V.H. Basic biomechanics of the musculoskeletal system. Philadelphia, PA [etc.] : 2021 | ||||||||
2 | Norkin, Cynthia C., White D. Joyce Measurement of Joint Motion: a Guide to Goniometry. 5th ed., Philadelphia: F.A. Davis Company, 2016., pp 1. - 408. | ||||||||
3 | Shumway Cook - Anne, Woollacott Marjorie H. Motor Control : translating research into clinical practice. 5th ed. Wolters Kluwer : 2017, pp. 1.- 79. | ||||||||
4 | Kisner, Carolyn; Colby, Lynn Allen. Therapeutic Exercise, Foundations and Techniques. 6th ed., 2018. F.A.Davis Company, Philadelphia, pp. 27.-35., 51.-70. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Inge Flēmiga. Zīdaiņa attīstība un attīstības traucējumi- Zvaigzne ABC, 1999. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | www.pubmed.com | ||||||||
2 | www.pedro.com | ||||||||
3 | www.ebsco.com |