.
Sabiedrības un vides veselība funkcionālā speciālista praksē
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:11.04.2023 14:48:12
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | REK_243 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Sabiedrības veselība | Mērķauditorija: | Rehabilitācija; Medicīnas pakalpojumi | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Zane Liepiņa | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkrsu[pnkts]lv, +371 20271291 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 5 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 5 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Ievads profesionālajās studijās un pētniecībā, bioloģijā, fizioloģijā, civilā un vides aizsardzībā. | ||||||||
Mērķis: | Iegūt zināšanas un izpratni par sabiedrības un vides veselības aspektiem un to ietekmi uz indivīda un sabiedrības veselību funkcionālā speciālista prakses kontekstā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Vides veselība, vides slimības un ar vidi saistītās slimības. Vides ķīmiskie, bioloģiskie, fizikālie un psihosociālie faktori, to ietekme uz cilvēka veselību. Globālās vides veselības problēmas Latvijā un pasaulē. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Gaiss kā vides sastāvdaļa. Gaisa piesārņojums un tā ietekme uz cilvēka veselību. Iekštelpu gaisa piesārņojuma problēmas, slimo ēku sindroms. Mikroklimats un tā noteicošie faktori. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
3 | Elektromagnētiskais un ultravioletais starojums, tā ietekme uz veselību. Redzamā gaisma, tās ietekme uz cilvēka darbaspējām un veselību. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
4 | Darba vides bioloģiskie, ķīmiskie, fizikālie, fiziskie, psihoemocionālie un citi faktori. Ārstniecības iestāžu vide. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
5 | Veselības un sabiedrības veselības jēdziens, sabiedrības veselības darbības jomas. Funkcionālā speciālista loma sabiedrības veselības uzlabošanā. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
6 | Epidemioloģijas pamatjēdzieni un koncepcijas, slimību biežuma aprēķini. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
7 | Mikroklimatisko parametru novērtējums. Ogļskābā gāze kā iekštelpu gaisa tīrības rādītājs. Apgaismojuma novērtējums dažādās darba vietās. Situāciju uzdevumu risināšana. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
8 | Ūdens higiēniskā un epidemioloģiskā nozīme. Dzeramā ūdens kvalitātes novērtējums. Darba vides riska faktoru izvērtējums dažādās darba vietās. Studējošo patstāvīgo darbu prezentēšana. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
9 | Epidemioloģijas pamatrādītāji, slimību biežuma aprēķini un veselības informācija. Epidemiloģisko datu analīze un interpretēšana funkcionālā speciālista praksē. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
10 | Veselību ietekmējošie faktori un Latvijas iedzīvotāju veselības paradumi. Funkcionālo speciālistu loma veselības paradumu ietekmēšanā. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
11 | Seminārs: patstāvīgā uzdevuma prezentācija un paveiktā darba analīze. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Vides veselība, vides slimības un ar vidi saistītās slimības. Vides ķīmiskie, bioloģiskie, fizikālie un psihosociālie faktori, to ietekme uz cilvēka veselību. Globālās vides veselības problēmas Latvijā un pasaulē. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Gaiss kā vides sastāvdaļa. Gaisa piesārņojums un tā ietekme uz cilvēka veselību. Iekštelpu gaisa piesārņojuma problēmas, slimo ēku sindroms. Mikroklimats un tā noteicošie faktori. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
3 | Elektromagnētiskais un ultravioletais starojums, tā ietekme uz veselību. Redzamā gaisma, tās ietekme uz cilvēka darbaspējām un veselību. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
4 | Darba vides bioloģiskie, ķīmiskie, fizikālie, fiziskie, psihoemocionālie un citi faktori. Ārstniecības iestāžu vide. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
5 | Veselības un sabiedrības veselības jēdziens, sabiedrības veselības darbības jomas. Funkcionālā speciālista loma sabiedrības veselības uzlabošanā. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
6 | Epidemioloģijas pamatjēdzieni un koncepcijas, slimību biežuma aprēķini. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
7 | Mikroklimatisko parametru novērtējums. Ogļskābā gāze kā iekštelpu gaisa tīrības rādītājs. Apgaismojuma novērtējums dažādās darba vietās. Situāciju uzdevumu risināšana. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
8 | Ūdens higiēniskā un epidemioloģiskā nozīme. Dzeramā ūdens kvalitātes novērtējums. Darba vides riska faktoru izvērtējums dažādās darba vietās. Studējošo patstāvīgo darbu prezentēšana. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
9 | Epidemioloģijas pamatrādītāji, slimību biežuma aprēķini un veselības informācija. Epidemiloģisko datu analīze un interpretēšana funkcionālā speciālista praksē. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
10 | Veselību ietekmējošie faktori un Latvijas iedzīvotāju veselības paradumi. Funkcionālo speciālistu loma veselības paradumu ietekmēšanā. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
11 | Seminārs: patstāvīgā uzdevuma prezentācija un paveiktā darba analīze. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studiju kursa mācību uzdevumi: 1) individuāli: a) globālās vides veselības problēmas Latvijā un pasaulē - izvēlēties globālu problēmu no piemēriem un analizēt galvenās vides veselības problēmas, apkopot risinājumus individuālā, pašvaldības un valsts līmenī, sniegt priekšlikumus risinājumiem; b) Darba vietas vai darba veida pārbaude un tajā esošo darba vides faktoru noteikšana un to novērtēšana - aizpildīta novērtējuma veidlapa, ziņojums par novērtējuma rezultātiem; 2) grupā (2-3 studenti) - sabiedrības veselības veicināšana pašvaldībā - sabiedrības veselības profila izpēte un analīze pašvaldībā, veselības veicināšanas pasākumu apzināšana un analīze pašvaldībā, ziņojums un diskusija. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studiju kursa noslēgumā kumulējošs eksāmens par studiju kursā īstenotajiem mācību uzdevumiem: 1) individuāli: a) globālās vides veselības problēmas Latvijā un pasaulē (individuāli); b) darba vides riska faktoru novērtējums (individuāli) - 50%; 2) grupā - sabiedrības veselības veicināšana pašvaldībā - 50%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Sekmīgas kursa apguves rezultātā students spēs: - izprast un izskaidrot vides faktoru ietekmi uz cilvēka veselību un piesārņojuma mazināšanas iespējas; - izprast un izskaidrot darba vides riska faktoru mazināšanas iespējas; - izprast un izskaidrot slimību biežuma radītājus (incidece, prevalence); - izprast un izskaidrot veselību ietekmējošos faktorus un Latvijas iedzīvotāju veselības paradumus. | ||||||||
Prasmes: | Sekmīgas kursa apguves rezultātā students spēs: - atpazīt izplatītākos vides faktorus, kas var izraisīt vides slimības; - atpazīt darba vides riska faktorus, kas var ietekmēt nodarbināto un pacientu veselību; - atlasīt, apkopot un izmantot būtiskāko informāciju par sabiedrības veselību un iedzīvotāju veselības paradumiem Latvijā; - pielietot slimību biežuma aprēķinus. | ||||||||
Kompetences: | Sekmīgas kursa apguves rezultātā students spēs: - piedalīties dabas un darba vides faktoru ietekmes mazināšanas pasākumos savā darba vietā; - analizēt un interpretēt sabiedrības veselības situāciju un Latvijas iedzīvotāju veselības paradumus; - interpretēt slimību biežuma aprēķinu datus. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Eglīte M., Vanadziņš I. un citi. Vides veselība. RSU, 2008. (akceptējams izdevums) | ||||||||
2 | Baltiņš M. Epidemioloģijas pamatjēdzieni un koncepcijas, Lietišķā epidemioloģija. “Zinātne”, 2003., 48 – 66.lpp. (akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | Baltiņš M. Slimību biežuma aprēķini, Lietišķā epidemioloģija. “Zinātne”, 2003., 68 – 106.lpp. (akceptējams izdevums) | ||||||||
4 | Veselības ministrija. Sabiedrības veselības pamatnostādnes 2021.-2027. gadam | ||||||||
5 | WHO. Rehabilitation Competency Framework, 2020 | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Eglīte M. Darba medicīna. 2012. RSU, 834 lpp | ||||||||
2 | Slimību profilakses un kontroles centrs. Latvijas iedzīvotāju veselību ietekmējošo paradumu pētījums, 2018 | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | WHO. Rehabilitation Competency Framework: Information Sheet |