Pārlekt uz galveno saturu

Sabiedrības un vides veselība funkcionālā speciālista praksē

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:11.04.2023 14:48:12
Par studiju kursu
Kursa kods:REK_243LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Sabiedrības veselībaMērķauditorija:Rehabilitācija; Medicīnas pakalpojumi
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Zane Liepiņa
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Rehabilitācijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkatrsu[pnkts]lv, +371 20271291
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)5Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas20
Kopā kontaktstundas32
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)5Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas20
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Ievads profesionālajās studijās un pētniecībā, bioloģijā, fizioloģijā, civilā un vides aizsardzībā.
Mērķis:
Iegūt zināšanas un izpratni par sabiedrības un vides veselības aspektiem un to ietekmi uz indivīda un sabiedrības veselību funkcionālā speciālista prakses kontekstā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Vides veselība, vides slimības un ar vidi saistītās slimības. Vides ķīmiskie, bioloģiskie, fizikālie un psihosociālie faktori, to ietekme uz cilvēka veselību. Globālās vides veselības problēmas Latvijā un pasaulē.Lekcijas1.00E-studiju vide
2Gaiss kā vides sastāvdaļa. Gaisa piesārņojums un tā ietekme uz cilvēka veselību. Iekštelpu gaisa piesārņojuma problēmas, slimo ēku sindroms. Mikroklimats un tā noteicošie faktori.Lekcijas1.00E-studiju vide
3Elektromagnētiskais un ultravioletais starojums, tā ietekme uz veselību. Redzamā gaisma, tās ietekme uz cilvēka darbaspējām un veselību.Lekcijas1.00E-studiju vide
4Darba vides bioloģiskie, ķīmiskie, fizikālie, fiziskie, psihoemocionālie un citi faktori. Ārstniecības iestāžu vide.Lekcijas1.00E-studiju vide
5Veselības un sabiedrības veselības jēdziens, sabiedrības veselības darbības jomas. Funkcionālā speciālista loma sabiedrības veselības uzlabošanā.Lekcijas1.00E-studiju vide
6Epidemioloģijas pamatjēdzieni un koncepcijas, slimību biežuma aprēķini.Lekcijas1.00E-studiju vide
7Mikroklimatisko parametru novērtējums. Ogļskābā gāze kā iekštelpu gaisa tīrības rādītājs. Apgaismojuma novērtējums dažādās darba vietās. Situāciju uzdevumu risināšana.Nodarbības1.00MITC
8Ūdens higiēniskā un epidemioloģiskā nozīme. Dzeramā ūdens kvalitātes novērtējums. Darba vides riska faktoru izvērtējums dažādās darba vietās. Studējošo patstāvīgo darbu prezentēšana.Nodarbības1.00MITC
9Epidemioloģijas pamatrādītāji, slimību biežuma aprēķini un veselības informācija. Epidemiloģisko datu analīze un interpretēšana funkcionālā speciālista praksē.Nodarbības1.00MITC
10Veselību ietekmējošie faktori un Latvijas iedzīvotāju veselības paradumi. Funkcionālo speciālistu loma veselības paradumu ietekmēšanā.Nodarbības1.00MITC
11Seminārs: patstāvīgā uzdevuma prezentācija un paveiktā darba analīze.Nodarbības1.00MITC
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Vides veselība, vides slimības un ar vidi saistītās slimības. Vides ķīmiskie, bioloģiskie, fizikālie un psihosociālie faktori, to ietekme uz cilvēka veselību. Globālās vides veselības problēmas Latvijā un pasaulē.Lekcijas1.00E-studiju vide
2Gaiss kā vides sastāvdaļa. Gaisa piesārņojums un tā ietekme uz cilvēka veselību. Iekštelpu gaisa piesārņojuma problēmas, slimo ēku sindroms. Mikroklimats un tā noteicošie faktori.Lekcijas1.00E-studiju vide
3Elektromagnētiskais un ultravioletais starojums, tā ietekme uz veselību. Redzamā gaisma, tās ietekme uz cilvēka darbaspējām un veselību.Lekcijas1.00E-studiju vide
4Darba vides bioloģiskie, ķīmiskie, fizikālie, fiziskie, psihoemocionālie un citi faktori. Ārstniecības iestāžu vide.Lekcijas1.00E-studiju vide
5Veselības un sabiedrības veselības jēdziens, sabiedrības veselības darbības jomas. Funkcionālā speciālista loma sabiedrības veselības uzlabošanā.Lekcijas1.00E-studiju vide
6Epidemioloģijas pamatjēdzieni un koncepcijas, slimību biežuma aprēķini.Lekcijas1.00E-studiju vide
7Mikroklimatisko parametru novērtējums. Ogļskābā gāze kā iekštelpu gaisa tīrības rādītājs. Apgaismojuma novērtējums dažādās darba vietās. Situāciju uzdevumu risināšana.Nodarbības1.00MITC
8Ūdens higiēniskā un epidemioloģiskā nozīme. Dzeramā ūdens kvalitātes novērtējums. Darba vides riska faktoru izvērtējums dažādās darba vietās. Studējošo patstāvīgo darbu prezentēšana.Nodarbības1.00MITC
9Epidemioloģijas pamatrādītāji, slimību biežuma aprēķini un veselības informācija. Epidemiloģisko datu analīze un interpretēšana funkcionālā speciālista praksē.Nodarbības1.00MITC
10Veselību ietekmējošie faktori un Latvijas iedzīvotāju veselības paradumi. Funkcionālo speciālistu loma veselības paradumu ietekmēšanā.Nodarbības1.00MITC
11Seminārs: patstāvīgā uzdevuma prezentācija un paveiktā darba analīze.Nodarbības1.00MITC
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Studiju kursa mācību uzdevumi: 1) individuāli: a) globālās vides veselības problēmas Latvijā un pasaulē - izvēlēties globālu problēmu no piemēriem un analizēt galvenās vides veselības problēmas, apkopot risinājumus individuālā, pašvaldības un valsts līmenī, sniegt priekšlikumus risinājumiem; b) Darba vietas vai darba veida pārbaude un tajā esošo darba vides faktoru noteikšana un to novērtēšana - aizpildīta novērtējuma veidlapa, ziņojums par novērtējuma rezultātiem; 2) grupā (2-3 studenti) - sabiedrības veselības veicināšana pašvaldībā - sabiedrības veselības profila izpēte un analīze pašvaldībā, veselības veicināšanas pasākumu apzināšana un analīze pašvaldībā, ziņojums un diskusija.
Vērtēšanas kritēriji:
Studiju kursa noslēgumā kumulējošs eksāmens par studiju kursā īstenotajiem mācību uzdevumiem: 1) individuāli: a) globālās vides veselības problēmas Latvijā un pasaulē (individuāli); b) darba vides riska faktoru novērtējums (individuāli) - 50%; 2) grupā - sabiedrības veselības veicināšana pašvaldībā - 50%.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Studiju rezultāti
Zināšanas:Sekmīgas kursa apguves rezultātā students spēs: - izprast un izskaidrot vides faktoru ietekmi uz cilvēka veselību un piesārņojuma mazināšanas iespējas; - izprast un izskaidrot darba vides riska faktoru mazināšanas iespējas; - izprast un izskaidrot slimību biežuma radītājus (incidece, prevalence); - izprast un izskaidrot veselību ietekmējošos faktorus un Latvijas iedzīvotāju veselības paradumus.
Prasmes:Sekmīgas kursa apguves rezultātā students spēs: - atpazīt izplatītākos vides faktorus, kas var izraisīt vides slimības; - atpazīt darba vides riska faktorus, kas var ietekmēt nodarbināto un pacientu veselību; - atlasīt, apkopot un izmantot būtiskāko informāciju par sabiedrības veselību un iedzīvotāju veselības paradumiem Latvijā; - pielietot slimību biežuma aprēķinus.
Kompetences:Sekmīgas kursa apguves rezultātā students spēs: - piedalīties dabas un darba vides faktoru ietekmes mazināšanas pasākumos savā darba vietā; - analizēt un interpretēt sabiedrības veselības situāciju un Latvijas iedzīvotāju veselības paradumus; - interpretēt slimību biežuma aprēķinu datus.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Eglīte M., Vanadziņš I. un citi. Vides veselība. RSU, 2008. (akceptējams izdevums)
2Baltiņš M. Epidemioloģijas pamatjēdzieni un koncepcijas, Lietišķā epidemioloģija. “Zinātne”, 2003., 48 – 66.lpp. (akceptējams izdevums)
3Baltiņš M. Slimību biežuma aprēķini, Lietišķā epidemioloģija. “Zinātne”, 2003., 68 – 106.lpp. (akceptējams izdevums)
4Veselības ministrija. Sabiedrības veselības pamatnostādnes 2021.-2027. gadam
5WHO. Rehabilitation Competency Framework, 2020
Papildu literatūra
1Eglīte M. Darba medicīna. 2012. RSU, 834 lpp
2Slimību profilakses un kontroles centrs. Latvijas iedzīvotāju veselību ietekmējošo paradumu pētījums, 2018
Citi informācijas avoti
1WHO. Rehabilitation Competency Framework: Information Sheet