.
Funkcionēšana, vides pieejamība un palīgtehnoloģijas
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:13.05.2024 13:55:01
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | REK_246 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Sporta medicīna un rehabilitoloģija | Mērķauditorija: | Medicīnas pakalpojumi | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Zane Liepiņa | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkrsu[pnkts]lv, +371 20271291 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 13 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 52 | ||||
Kopā kontaktstundas | 62 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Zināšanas cilvēka anatomijā un fizioloģijā, medicīnas terminoloģijā latīņu un grieķu valodā, cilvēka funkcionēšanas klasifikācijā, sociālās palīdzības principos. | ||||||||
Mērķis: | Iegūstot funkcionālā speciālista kvalifikāciju, spēt patstāvīgi novērtēt pacienta funkcionēšanu kontekstā ar situācijai aktuālo vidi. Mācēt izvēlēties, tajā skaitā, attālinātā veidā, klīniskajai situācijai atbilstošus nepieciešamos tehniskos palīglīdzekļus un nodrošināt apmācību to lietošanā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Tehniskā ortopēda profesija, funkcionēšana, vides aspekti funkcionēšanā | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 2.00 | klīniskā bāze | |||||||
2 | Funkcionēšanas novērtēšana TO praksē | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 2.00 | klīniskā bāze | |||||||
3 | Palīgtehnoloģijas | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 3.00 | klīniskā bāze | |||||||
4 | Galvenās palīgtehnoloģiju grupas | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 2.00 | klīniskā bāze | |||||||
5 | Tehnisko palīglīdzekļu aprite pasaulē un Latvijā | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 3.00 | klīniskā bāze | |||||||
6 | Ieskaites nodarbība – eksāmens | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | • Klīniskā vidē – rehabilitācijas stacionāra apstākļos veikt pacientu funkcionēšanas novērtēšanu pacienta izrakstīšanas no stacionāra plānošanā, • Fiziskas vides pieejamības novērtēšanā ārpus ārstniecības iestādes, • Tehnisko palīglīdzekļu (to grupu) atpazīšanā un lietošanas principi. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | • Prezentēt sagatavotos novērtējumus nodarbības laikā, pamatoti atbildēt uz pasniedzēja un grupas biedru jautājumiem un aizstāvēt savu viedokli, • Atpazīst un spēj aprakstīt tehnisko palīglīdzekļu ieteikšanas indikācijas/kontrindikācijas, darbības principus, sagaidāmo rezultātu. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | • Jēdzieni veselība, slimība, funkcionēšana, funkcionēšanas ierobežojumi, orgānu un orgānu sistēmu bojājumi, aktivitātes, dalība, vides (sociālas un fiziskās) un personīgie kontekstuālie faktori, ārstēšana, rehabilitācija, terapijas, palīgtehnoloģijas un rehabilitācijas medicīna, • Funkcionēšanas novērtēšanas process, galvenie funkcionēšanas novērtēšanas instrumenti, kurus varētu izmantot tehniskā ortopēda praksē, sensitīvi personas dati. • Palīgtehnoloģiju iedalījumu pēc ISO, EASTIN datu bāze, • Galvenās praksē izmatojamās tehnisko palīglīdzekļu grupas un to izvēles un apmācības principi, • Palīgtehnoloģiju izmantošanas iekļaušana rehabilitācijas plānos, • Palīgtehnoloģiju aprites principi t.sk. Latvijā, NRC’’Vaivari’’ TPC, LNA, LNB, aptieku tīkls u.c., • Obligātās prasības Tehniskās ortopēdijas iestādēm, • Tehniskā ortopēda loma veselības aprūpes t.sk. rehabilitācijas pakalpojumu organizēšanā, izmantojot palīgtehnoloģijas modificējot personas funkcionēšanas kapacitāti vai vidi, • Veselības stāvokļa, tā prognozes, esošo funkcionēšanas ierobežojumu u.tml. loma palīgtehnoloģiju izvēlē, • Finanšu u.c. resursu pieejamība plānojot palīg tehnoloģiju izmantošanu. | ||||||||
Prasmes: | • Prasmes klīniskā vidē – rehabilitācijas stacionāra apstākļos veikt pacientu funkcionēšanas novērtēšanu pacienta izrakstīšanas no stacionāra plānošanā, • Prasmes fiziskas vides pieejamības novērtēšanā ārpus ārstniecības iestādes, • Prasmes tehnisko palīglīdzekļu (to grupu) atpazīšanā un izmantošanai lietošanā, • Prasmes iekļaut tehniskos palīglīdzekļus rehabilitācijas programmā, • Sagatavot atzinumu valsts apmaksātu tehnisko palīglīdzekļu saņemšanai. | ||||||||
Kompetences: | • Veselības (slimības) un funkcionēšanas (funkcionēšanas ierobežojumu) kopsakarību izpratne (funkcionēšana kā personas un vides mijiedarbība kontekstā ar to modificēšanas iespējām izmantojot palīgtehnoloģijas praktiskā rehabilitācijas procesā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | https://m.esfondi.lv/upload/00-vadlinijas/pieejamiba_120420… |