.
Medicīniskā rehabilitācija un komandas darbs
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:28.02.2022 15:03:30
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | REK_247 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Sporta medicīna un rehabilitoloģija | Mērķauditorija: | Medicīnas pakalpojumi | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Guna Bērziņa | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkrsu[pnkts]lv, +371 20271291 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā lekciju kontaktstundas | 20 | ||||
Nodarbības (skaits) | 1 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 4 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Zināšanas cilvēka anatomijā un fizioloģijā, zināšanas par mākslas terapeita profesionālajām kompetencēm, vēlamas zināšanas medicīnas ētikā. | ||||||||
Mērķis: | Kursa mērķis ir radīt izpratni par medicīniskās rehabilitācijas pamatprincipiem, saturu un nozīmi veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanā dažādās klīniskās populācijās, sniedzot informāciju par medicīniskās rehabilitācijas organizāciju Latvijas veselības aprūpes sistēmā, medicīniskās rehabilitācijas mērķiem, uzdevumiem un praktisko lietošanu medicīniskā un sociālā aspektā, vispusīgu cilvēka veselības un ar veselību saistītu stāvokļu novērtēšanas principiem, atbilstoši Starptautiskai funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācijai (SFK), kā arī iepazīstinot ar multiprofesionālas komandas darba principiem un iesaistīto rehabilitācijas profesionāļu kompetencēm un lomu rehabilitācijas komandā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Medicīniskās rehabilitācijas organizācija. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Rehabilitācijas nozares definīcija, pamatprincipi un galveno rehabilitācijas jēdzienu skaidrojums. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
3 | Starptautiskā funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācija. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
4 | Mērījumi rehabilitācijā. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
5 | Komandas darbs rehabilitācijā. | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
6 | Rehabilitācija pediatriskiem pacientiem | Nodarbības | 1.00 | prakses vieta | |||||
7 | Neiroloģisko pacientu rehabilitācija | Nodarbības | 2.00 | prakses vieta | |||||
8 | Rehabilitācija pacientiem ar muskuloskeletālām saslimšanām | Nodarbības | 1.00 | prakses vieta | |||||
9 | Onkoloģisko pacientu rehabilitācija | Nodarbības | 1.00 | prakses vieta | |||||
10 | Kardio-pulmonālā rehabilitācija | Nodarbības | 1.00 | prakses vieta | |||||
11 | Kopsavilkums. Klīnisko gadījumu prezentācija | Nodarbības | 1.00 | prakses vieta | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1. Aizpildīt 5 daudz-atbilžu testus e-studijās, atbilstoši galvenajām kursa tēmām. 2. Veikt pacienta novērtēšanu un sistematizēt problēmas izmantojot SFK struktūru. 3. Veikt identificēto problēmu smaguma pakāpes novērtēšanu, izmantojot funkcionēšanas novērtēšanas instrumentus. 4. Sagatavot prezentāciju par rehabilitācijā iesaistīto speciālistu lomu, kompetencēm un veicamajiem uzdevumiem. 5. Sagatavot, iesniegt un prezentēt ziņojumu par pacienta novērtējumu un rehabilitācijas plānu. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Vērtēšanai tiks izmantots kumulatīvais vērtējums, kas tiks aprēķināts, balstoties uz kontroldarbu rezultātiem (5 x 10% = 50%), studenta dalības nodarbībās un lekcijās (20%) un ziņojuma par pacienta novērtējumu un rehabilitācijas plānu (30%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | • Atpazīt medicīniskās rehabilitācijas pakalpojumu veidus, definēt iekļaušanas kritērijus un iznākumus, kā arī vispārīgi aprakstīt to saturu. • Aprakstīt medicīniskās rehabilitācijas pamatprincipus. • Identificēt galvenās veselības problēmas, ar kurām šī nozare nodarbojas. • Atpazīt Pasaules Veselības organizācijas (PVO) Starptautisko Funkcionēšanas, Nespējas un Veselības klasifikāciju (SFK), spēj nosaukt tās mērķus, īpašības un svarīgākās definīcijas. • Atpazīt rehabilitācijā izmantojamo mērījumu īpašības, aprakstīt to nozīmi. • Definēt medicīniskās rehabilitācijas procesā iesaistīto profesionāļu kompetences un atpazīt veselības un ar veselību saistītas problēmas, uz kurām viņu darbība ir vērsta. | ||||||||
Prasmes: | • Novērtēt funkcionēšanas traucējumus un sistematizēt tos saskaņā ar SFK. • Novērtēt pacienta/ klienta veselības stāvokli un funkcionālos ierobežojumus, izmantojot praksē zināmos funkcionēšanas novērtēšanas instrumentus. • Spēt atrast informāciju par veselības un ar veselības stāvokli saistītām problēmām konkrētās klīniskās situācijās un to interpretēt savas kompetences ietvaros. • Izvirzīt terapijas mērķus. | ||||||||
Kompetences: | • Interpretēt dažādus funkcionēšanas aspektus – ķermeņa funkciju un struktūru, aktivitāšu un dalības, kā arī to mijiedarbību ar veselības stāvokli un kontekstuālajiem faktoriem. • Veikt novērtēšanas instrumentu izvēli, atbilstoši klīniskajai situācijai. • Piedalīties rehabilitācijas plāna izveidē dažādām klīniskām situācijām. • Diskutēt par identificēto problēmu iespējamiem risinājumiem medicīniskās rehabilitācijas sistēmas ietvaros. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | MK noteikumi Nr. 555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība" | ||||||||
2 | "White Book on Physical and Rehabilitation Medicine in Europe", Section of Physical and Rehabilitation Medicine, Union Européenne des Médecins Spécialistes (UEMS), European Board of Physical and Rehabilitation Medicine, 2006. (akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | "Starptautiskā funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācija". Pasaules Veselības organizācija, 2003. (akceptējams izdevums) | ||||||||
4 | Kucukdeveci A., Tennant A., Grimby G., Franchignoni F. "Strategies for Assessment and Outcome Measurement in Physical and Rehabilitation Medicine: An Educational Review", J. Rehabil Med 2011; 43: 661–672. (akceptējams izdevums) | ||||||||
5 | Neumann V., Gutenbrunner C., Fialka-Moser V., Christodoulou N., Giustini A., Delarque A. "Interdisciplinary Team Working in Physical and Rehabilitation Medicine". J. Rehabil Med 2009 2010; 42: 4–8. (akceptējams izdevums) | ||||||||
6 | Medscape. Article on Physical Medicine and Rehabilitation | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | "White book on Physical and Rehabilitation Medicine in Europe". European Journal of Physical and Rehabilitation Medicine, 2018 | ||||||||
2 | "World Report on Disability", 2011, World Health Organization | ||||||||
3 | ICF e-learning tool | ||||||||
4 | ICF Research Branch | ||||||||
5 | Rehabilitation Measures Database | ||||||||
6 | Database for assessment tools for patients after stroke |