.
Efektīvu un strukturētu rehabilitācijas pakalpojumu veidošana
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:12.08.2024 10:39:49
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | REK_253 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 6.00 | ECTS: | 9.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Veselības aprūpe | Mērķauditorija: | Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Signe Tomsone | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkrsu[pnkts]lv, +371 20271291 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||||
Nodarbības (skaits) | 18 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 72 | ||||
Kopā kontaktstundas | 72 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Zināšanas klīniskajā medicīnā un medicīniskajā rehabilitācijā, rehabilitācijas koncepta un rehabilitācijas pakalpojumu veidu izpratne, uz pierādījumiem balstītas prakses izpratne, zināšanas un izpratne par aktuālo veselības aprūpes, t.sk., medicīniskās rehabilitācijas, organizāciju LV, pakalpojuma izmaksu veidošanos, zināšanas par veselības aprūpes un sociālo pakalpojumu reglamentējošo likumdošanu, zināšanas un prasmes par mērījumiem medicīniskajā rehabilitācijā, zināšanas veselības aprūpes kvalitātes vadībā un pilnveidošanā. | ||||||||
Mērķis: | Pilnveidot zināšanas un attīstīt prasmes veidot strukturētus rehabilitācijas pakalpojumu sniegšanas modeļus, kas atbalsta mērķu grupu vajadzības un efektīvi risina sākotnēji identifcētās problēmas, pamatojoties uz pētniecības rezultātiem un lokālā konteksta analīzi, kā arī attīstīt prasmes plānot jaunradīto vai pilnveidoto rehabilitācijas pakalpojumu modeļu ieviešanu un pārvaldību. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Izpēte un izpratnes veidošana: problēmas identificēšana un analīze, iesaistīto apzināšana un vajadzību izpēte, lokālā konteksta izpēte, datu sasaiste un koncepta formulēšana. | Nodarbības | 6.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Pakalpojuma modeļa struktūras (dizaina) veidošana: mērķa grupa, resursi, aktivitātes, rezultāti, izpildes rādītājil; domu apmaiņas un atgriezeniskās saites lietošana; iesaistīto pušu līdzdalība. | Nodarbības | 6.00 | E-studiju vide | |||||
3 | Pakalpojumu modeļa pārvalde un ieviešanas plānošana | Nodarbības | 6.00 | E-studiju vide | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Zinātnisko pierādījumu datu vākšana, apkopošana un analīze. Teorētisko konceptu analīze. Statiskas pārskatu datu analīze. Publiski pieejamo interneta resursu analīze. Detalizēta iepazīšanās ar mācību materiāliem e-studijā, refleksijas veidošana. Uzdevumu izpilde, lai sagatavotos nodarbībām, atbilstoši e-studijās norādītajiem uzdevumiem. Projekta darba izstrāde mazajās grupās, veicot secīgu norādīto uzdevumu izpildi noteiktajos termiņos. Projekta gala ziņojuma sagatavošana un iesniegšana. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Dalība diskusijās (argumentēta viedokļa formulēšana un skaidrošana, radoša pieeja problēmu risināšanā, izpratni un domāšanu veicinošu jautājumu uzdošana, savu ideju komunikācija, domu apmaiņa, atgriezeniskās saites sniegšana). Gala vērtējumu veido kumulatīvais vertējums, ko ietver: katras tēmas vērtējums (25%+25%+25%) un gala ziņojumu vērtējums (25%). Katrs tēmas vērtējums veidojas no nodarbību uzdevumu izpildes un projekta darba uzdevumu izpildes vērtējuma. Konkrēto uzdevumu un vērtēšanas kritēriju apraksts pieejams estudijās. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Raksturo dažādus veselības aprūpes (rehabilitācijas) pakalpojumu modeļus un to veidošanas principus. Raksturo veselības aprūpes (rehabilitācijas) pakalpojumu integrācijas konceptus. Apraksta un skaidro teorētiskos konceptus rehabilitācijas pakalpojumu modeļu kontekstā (problēmu identifikācijas un analīzes ietvars, iesaistīto pušu un vajadzību analīzes ietvars, uz pacientu centrēta prakse, esošo pierādījumu identificēšanas principi). Raktsuro datu vākšanas un sintēzes principus, lai pamatotu pakalpojuma dizainu. Raksturo inovatīvu pakalpojumu dizaina konceptu un proncipus. Raksturo partnerības principu. Apraksta pakalpojumu modeļa ieviešanas ietvaru, elementus, aktivitātes. Raksturo rehabilitācijas pakalpojumu modēlu efektīvas pārvaldes principus. | ||||||||
Prasmes: | Identificē un analizē problēmas, kuru risinājums būs pilnveidots vai jauns strukturētu rehabilitrācijas pakalpojumu modelis. Identificē un apraksta iesaistītās personas/organizācijas. Iegūst un apkop datus par iesaistīto pušu vajadzībām. Iegūst un apkopo datus par esošo situāciju/ kontekstu. Sintizē visus iegūtos datus un tos izmanto pakalpojuma modeļa mērķa formulēšanai un koncepta izpratnei. Lieto teorētisko ietvaru (ieejas lielumi/aktivitātes/izejas lielumi/ ietekme), lai modelētu strukturētus pakalpojumus. Iegūst un lieto atgriezenisko saiti visā plānošanas un veidošanas procesā. Plāno un lieto iesaistīto pušu partnerību pakalpojumu veidošanā. Plāno izveidotā pakalpojuma modeļa efektīvu pārvaldību. Plāno izveidotā pakalpojuma ieviešanas aktivitātes. Plāno sadarbības partneru piesaisti. Sagatavo pieteikumu izveidotā pakalpojuma modeļa izmēģinājumam (pilotēšanai). | ||||||||
Kompetences: | Plāno un attīsta strukturētus rehabilitācijas pakalpojumu sniegšanas modeļus, kas atbilst mērķu grupu vajadzībām un efektīvi risina sākotnēji identifcētās problēmas, izmantojot zinātniskos pierādījumus un lokālā konteksta analīzi. Plāno izveidoto inovatīvu vai pilnveidoto/adaptēto rehabilitācijas pakalpojumu modeļu ieviešanu un efektīvu pārvaldību. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Mācību materiāli e-studijās pie katras no tēmām | ||||||||
2 | Kettner, P. M., Moroney, R. M., & Martin, L. L. (2013). Designing and managing programs: An effectiveness-based approach (4th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage. Ir jaunāks grāmatas izdevums (2022), kas tiks pasūtīts studiju procesa nodrošināšanai. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Keessen, P., van Duijvenbode, I. C., Latour, C. H., et.al. (2022). Design of a Remote Coaching Program to Bridge the Gap From Hospital Discharge to Cardiac Rehabilitation: Intervention Mapping Study. JMIR cardio, 6(1), e34974. | ||||||||
2 | Wang, R. H., Kenyon, L. K., McGilton, et.al. (2021). The Time Is Now: A FASTER Approach to Generate Research Evidence for Technology-Based Interventions in the Field of Disability and Rehabilitation. Archives of physical medicine and rehabilitation, 102(9), 1848–1859. | ||||||||
3 | Sheldrick, H., Houghton, L., Fleming, C., & Crane, J. (2022). An integrated care systems model approach for speech and language therapy head and neck cancer services in England: service development and re-design in Cheshire and Merseyside. Current opinion in otolaryngology & head and neck surgery, 30(3), 177–181. | ||||||||
4 | Novak I, te Velde A, Hines A, et.al. (2021). Rehabilitation Evidence-Based Decision-Making: The READ Model. Front. Rehabilit. Sci. 2:726410. Available from: doi: 10.3389/fresc.2021.726410 | ||||||||
5 | Markham, C., Ruiter, R., Fern ndez, M., et.al. (2016). Planning health promotion programs: an intervention mapping approach (4th ed., Jossey-Bass Public Health). Hoboken: Wiley. Iegūts no: via ProQuest Ebook Central | ||||||||
6 | Walker, T., Foster, M., Szeszulski, J., et.al. (2022). Evidence-Based Intervention Mapping: A systematic approach to understanding the components and logic of EBIs. BMC Public Health, 22(1), 1300. | ||||||||
7 | Hartveit, M., Hovlid, E., Øvretveit, J., et.al. (2022). Can systematic implementation support improve programme fidelity by improving care providers' perceptions of implementation factors? A cluster randomized trial. BMC Health Services Research, 22(1), 808. | ||||||||
8 | Dobe, J., Gustafsson, L., & Walder, K. (2023). Co-creation and stroke rehabilitation: a scoping review. Disability and rehabilitation, 45(3), 562–574. | ||||||||
9 | Singer, I., Klatte, I. S., de Vries, R., van der Lugt, R., & Gerrits, E. (2022). Using co-design to develop a tool for shared goal-setting with parents in speech and language therapy. International journal of language & communication disorders, 57(6), 1281–1303 | ||||||||
10 | Heaton-Shrestha, C., Torrens-Burton, A., Leggat, F., Islam, I., Busse, M., & Jones, F. (2022). Co-designing personalised self-management support for people living with long Covid: The LISTEN protocol. PloS one, 17(10), e0274469. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | PVO aktuālie ziņojumi, publikācijas/ WHO current reports, publications | ||||||||
2 | LV normatīvie akti (likumi, MK noteikumi) | ||||||||
3 | Statistikas pārskatu ziņojumi | ||||||||
4 | Nevalstisko organizāciju (pacientu biedrību) resursi un publikācijas | ||||||||
5 | Zelman, William N., et al. (2009). Financial Management of Health Care Organizations: An Introduction to Fundamental Tools, Concepts and Applications. John Wiley & Sons, Incorporated. Iegūts no: via Pro Quest Ebook Central |