Pārlekt uz galveno saturu

Pielāgots uzturs pacientiem ar disfāgiju

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:16.04.2024 09:02:40
Par studiju kursu
Kursa kods:REK_258LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Sporta medicīna un rehabilitoloģijaMērķauditorija:Rehabilitācija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Līga Savicka
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Rehabilitācijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkatrsu[pnkts]lv, +371 20271291
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)9Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas18
Nodarbības (skaits)7Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas14
Kopā kontaktstundas32
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)9Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas18
Nodarbības (skaits)7Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas14
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Disfāgija pieaugušajiem un bērniem (REK_044) vai Somatiskās saslimšanas (REK_013), vai Uztura terapija (SUUK_205).
Mērķis:
Sniegt veselības aprūpes studējošajiem zināšanas par uzturu kā kontekstuālo faktoru, kurš ietekmē funkcionēšanu pacientiem ar orofaringeālu disfāgiju un ēšanas aktivitātes veikšanu.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Disfāgija un ar uzturu saistītās komplikācijas. Pacienta uztures novērtēšana. Klīniskā barošanaLekcijas2.00cits
Nodarbības1.00MITC
2Diētas biezuma īpašības. Viskozitātes novērtēšana.Lekcijas2.00cits
Nodarbības2.00MITC
3Uztura mārketings.Lekcijas1.00cits
4Juridiskie un ētiskie aspekti disfāgijas pacientu rehabilitācijas procesā.Lekcijas1.00cits
5Pacientu ar disfāgiju aprūpes pamatprincipi. Diētas plāns. Izglītošanas plāns.Lekcijas2.00cits
Nodarbības2.00MITC
6Interdisciplināra rehabilitācijas komanda. Pacienta, piederīgo un veselības aprūpes speciālistu lomas.Lekcijas1.00cits
Nodarbības2.00MITC
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Disfāgija un ar uzturu saistītās komplikācijas. Pacienta uztures novērtēšana. Klīniskā barošanaLekcijas2.00cits
Nodarbības1.00MITC
2Diētas biezuma īpašības. Viskozitātes novērtēšana.Lekcijas2.00cits
Nodarbības2.00MITC
3Uztura mārketings.Lekcijas1.00cits
4Juridiskie un ētiskie aspekti disfāgijas pacientu rehabilitācijas procesā.Lekcijas1.00cits
5Pacientu ar disfāgiju aprūpes pamatprincipi. Diētas plāns. Izglītošanas plāns.Lekcijas2.00cits
Nodarbības2.00MITC
6Interdisciplināra rehabilitācijas komanda. Pacienta, piederīgo un veselības aprūpes speciālistu lomas.Lekcijas1.00cits
Nodarbības2.00MITC
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Iepazīšanās ar lekciju materiālu, kā arī pārbaudes testu aizpildīšana par lekciju tēmām. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
Studiju kursā tiks pielietota kumulatīvā vērtēšana; gala pārbaudījums – kumulatīvs eksāmens. Iepriekšminētie novērtējumi veidos šādas procentuālās daļas no kopējās atzīmes: Projekts – 40%, zināšanu testi – 30%, diskusija un piedalīšanās nodarbībās – 30%.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studējošie spēs reproducēt IDDSI ietvaru ar 8 uztura viskozitātes līmeņiem un zinās katra līmeņa uzturam piemērotu IDDSI Testēšanas metodi. Studējošie spēs teorētiski izskaidrot IDDSI-FDS skalas pielietošanu, izmantojot vienu klīniskā gadījuma aprakstu.
Prasmes:Studējošie spēs praktiski novērtēt uztura viskozitāti, pielietojot IDDSI Testēšanas metodes. Atbilstoši IDDSI un IDDSI-FDS rezultātiem, studējošie spēs sagatavot disfāgijas uztura plānu un izglītošanas plānu (pēc HCEA vadlīnijām) vienam klīniskā gadījuma pacientam. Studējošie spēs diferencēt interdisciplināras rehabilitācijas komandas dalībnieku kompetences disfāgijas, malnutrīcijas un dehidratācijas novēršanā.
Kompetences:Studējošie pielietos novērtēšanas un terapijas metodes, modificējot uzturu orofaringeālas disfāgijas pacientiem, atbilstoši savam profesionālajam standartam. Studējošie spēs iekļauties interdisciplinārā rehabilitācijas komandā, izprotot komandas dinamikas nosacījumus un arī pacientu un piederīgo lomu tajā. Studējošie būs kompetenti veikt uztura pielāgošanas aktivitātes un pamatot tās ar zinātnisko literatūru, pacientiem ar dažādu etioloģiju izraisītu disfāgiju.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1NICE Clinical guidelines. Nutrition support for adults: oral nutrition support, enteral tube feeding and parenteral nutrition.
2Cederholm, T et al. “Diagnostic criteria for malnutrition - An ESPEN Consensus Statement.” Clinical nutrition (Edinburgh, Scotland) vol. 34,3 (2015): 335-40.
3Cederholm, T et al. “GLIM criteria for the diagnosis of malnutrition - A consensus report from the global clinical nutrition community.” Clinical nutrition (Edinburgh, Scotland) vol. 38,1 (2019): 1-9.
4The International Dysphagia Diet Standardisation Initiative, IDDSI ietvars, 2019.
5The International Dysphagia Diet Standardisation Initiative, IDDSI Testēšanas metodes, 2019.
6Steele et al. Creation and Initial Validation of the International Dysphagia Diet Standardisation Initiative Functional Diet Scale, Archives of Physical Medicine and Rehabilitation, 2018.
7Cederholm, T et al. “ESPEN guidelines on definitions and terminology of clinical nutrition.” Clinical nutrition (Edinburgh, Scotland) vol. 36,1 (2017): 49-64.
8Health Care Education Association. Patient Education Practice Guidelines for Health Care Professionals, 2021
Papildu literatūra
1Adeleye B et al. Comparison of the rheological properties of ready-to-serve and powdered instant food-thickened beverages at different temperatures for dysphagic patients. J Am Diet Assoc. 2007.
2Zargaraan A et al. Rheological aspects of dysphagia-oriented food products: A mini review. Food Science and Human Wellness. 2013.
3Hutchins, SD. Finding Her Sweet Spot Selling a Dysphagia Product. The ASHA Leader, 2019.
4Sadiku, MNO et al. Food Marketing: A Primer. IJTSRD, 2019.
5Weber, K et al. Internet Food Marketing Strategies Aimed at Children and Adolescents: A Content Analysis of Food and Beverage Brand Web Sites. Journal of the American Dietetic Association, 2006.
6Lorenz, T et al. 3D Food Printing Applications Related to Dysphagia: A Narrative Review. Foods, 2022.
7Guzman, E. How Dysphagia chefs and dietitians around the world are teaming up to tackle IDDSI, 2020.
8Melin, J. Patient participation in physical medicine and rehabilitation: a concept analysis. International Physical Medicine & Rehabilitation Journal, 2018.
9Macqueen, C et al. Which commercial thickening agent do patients prefer? Dysphagia. 2003.
10Heiss, CJ et al. Registered Dietitians and Speech-Language Pathologists: An Important Partnership in Dysphagia Management. Practice Applications Business of Dietetics, 2010.
Citi informācijas avoti
1Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumi Nr. 555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība". Latvijas Vēstnesis, 176, 05.09.2018.
2Pacientu tiesību likums. Latvijas Vēstnesis, 205, 30.12.2009.
3Krekeler, Brittany N et al. “Adherence to Dysphagia Treatment Recommendations: A Conceptual Model.” Journal of speech, language, and hearing research : JSLHR vol. 63,6 (2020): 1641-1657.