.
Pedagoģijas didaktikas pamatprincipi audiologopēda darbā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:12.08.2024 09:33:03
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | REK_260 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.67 | ECTS: | 4.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna | Mērķauditorija: | Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Kristīne Riemere | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkrsu[pnkts]lv, +371 20271291 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 1 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā lekciju kontaktstundas | 4 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 18 | ||||
Kopā kontaktstundas | 22 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 1 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā lekciju kontaktstundas | 4 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 18 | ||||
Kopā kontaktstundas | 22 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nav nepieciešamas īpašas priekšzināšanas. | ||||||||
Mērķis: | Veicināt topošo audiologopēdu pedagoģijas pamatu apguvi, veidojot izpratni par mācību procesa saturu, organizāciju, mācību vidi, mācīšanās spēju veidiem, metodēm un paņēmieniem, turpmāk izmantojamiem, ikdienas praksē ar pacientiem. Veicināt izpratni par didaktikas metožu un paņēmienu izvēli, atbilstoši mērķim un vecumposmu specifikai. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Didaktikas vēsturiskais apskats. Mācību principi un mācīšanās process. Mācību procesa struktūra. Mācību procesa funkcijas un to vienotība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Mācīšanās spēju veidi. Mācīšanās stratēģijas plānošana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Mācību vide. Mācīšanās motīvi un stimuli. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Mācīšanās procesa organizācijas formas. Nodarbība kā mācīšanās organizācijas pamatforma. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Individuālās nodarbības struktūra. Individuālā darba plānošanas didaktiskie principi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Interaktīvo didaktisko metožu izmantošanas iespējas audiologopēdijā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Mācību diferenciācija un individualizācija audiologopēdijas nodarbībības kontekstā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Didaktisko metožu un paņēmienu izvēle pirmsskolas vecumposmā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Didaktisko metožu un paņēmienu izvēle pirmsskolas vecumposmā (3 - 4 gadi). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Didaktisko metožu un paņēmienu izvēle pirmsskolas vecumposmā (5 - 6 gadi). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Didaktisko metožu un paņēmienu izvēle pirmsskolas vecumposmā (7 gadi). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Didaktisko metožu un paņēmienu izvēle sākumskolā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Didaktisko metožu un paņēmienu izvēle pusaudžu vecumposmam. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Didaktisko metožu un paņēmienu izvēle darbā ar pieaugušajiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Diskusijas, dažādu mācīšanas metožu lietošana praktiskajās nodarbībās, grupu darbs par tēmām - didaktikas pamatprincipi, likumsakarības, mācību organizācijas formas, būtiskākais no mācību saturu un rezultātu prezentācija, darbs ar zinātnisko informāciju, sagatavošanās eksāmenam, praktiskā darbā integrējot vispārīgās pedagoģijas pamatprincipus, prakstisko nodarbību vadīšana dažādiem vecumposmiem, didaktikas metožu zinātniskās informācijas analīze un atbildes uz jautājumiem tēmas kontekstā. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1. Aktīva un rezultatīva līdzdalība lekcijās un praktiskajās nodarbībās (50%). 2. Patstāvīgo darbu, nodarbību prezentācija (25%). 3. Kursa beigās rakstiskais eksāmens (25%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | 1. Veiksmīga studiju kursa apguves rezultātā studenti spēj gan individuāli, gan grupu darbā pašvadīti iegūt, analizēt didaktikas jomas zinātnisko informāciju – mācīšanas metodiku, mācību metodes, organizācijas formas un iegūtos rezultātus integrēt praktiskā darbībā, pilnveidojot savu Audiologopēdijas profesionālo darbību. 2. Spēj atlasīt, parādīt didaktikas zinātnē balstītas pieejas, metodes un radoši pielietot, organizējot mācīšanās procesu terapijas sesijā, nodarbībā. | ||||||||
Prasmes: | 1. Spēj didaktikas kursa laikā apgūto teorētisko materiālu, praktiskās iemaņas pratīgi integrēt savā profesionālajā darbībā, mērķtiecīgi plānot strukturizētu terapijas sesiju, nodarbību, respektējot katra cilvēka vajadzības, kurā katrs indivīds iegūst labāko mācīšanās pieredzi profesionāli organizētā vidē. 2. Spēj kritiski izvērtēt kādas metodes katrā vecumposmā pielietot, prot novērtēt pacienta iesaisti komunikatīvajās situācijās izmantojot didaktiskās metodes un metodiskos līdzekļus, organizējot veselības aprūpes pakalpojumu spēj atrast risinājumus problēmsituācijās un radoši vadīt strukturizētu mācīšanās procesu. | ||||||||
Kompetences: | Spēj parādīt audiologopēda profesijai nepieciešamās pedagoģijas kompetences - analizēt, interpretēt, novērtēt pacienta individuālās attīstības, mācīšanās, personības un sociālās izaugsmes vajadzības, īstenojot didaktikas specializētās zināšanas, izprotot tās pamatprincipus, likumsakarības, mācību organizācijas formas, būtiskāko no mācību satura un, atbilstoši didaktikas pamatprincipiem, plānot pacienta individuālās attīstības vajadzības un sasniedzamos rezultātus. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Albrehta D. Didaktika. R., 2001. (izdevums akceptējams) | ||||||||
2 | Dzintere D., Stangaine I. Rotaļa- bērna dzīvesveids. R., 2007. (izdevums akceptējams) | ||||||||
3 | Golubina V. Pirmsskolas pedagoga rokasgrāmata. R., 2007. (izdevums akceptējams) | ||||||||
4 | Alī M. Mana bērna attīstības ceļš. R., 2009. (izdevums akceptējams) | ||||||||
5 | K. Thunder, J. Almarode, J. Hattie. Visible learning in early childhood. California, 2022. | ||||||||
6 | Bain K. Super courses : the future of teaching and learning. New Jersey, 2021. | ||||||||
7 | Liping S., Minjuan W., Ruimin S. 101 learning and development tools : essential techniques for creating, delivering, and managing effective training. Kenneth, 2011. | ||||||||
8 | Smith P., Cowie H., Blades M. Understanding children's development. 2015. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Smits E. Paātrinātā mācīšanās klasē. R., 2000. | ||||||||
2 | Dzintere D., Boša R. Rotaļspēles. R., 1997. | ||||||||
3 | Anspoka Z. Latviešu valodas didaktika. R., 2008. | ||||||||
4 | Brice B. Skaņu pasakas un ritma rotaļas. R., 2010. | ||||||||
5 | Dzintere D. Bērns kā individualitāte pirmsskolas izglītības iestādē. R., 2002. | ||||||||
6 | Kālo E. Brīvas spēlēšanās sākums. R., 2011. | ||||||||
7 | Fritzner A., Rasmussen A. From Dream to Reality : Learning outcomes and didactic principles for teaching entrepreneurship in Nordic schools. Nordic Council of Ministers, 2016. | ||||||||
8 | Didactics of Smart Pedagogy : smart pedagogy for technology enhanced learning. Switzerland, 2019. | ||||||||
9 | Johnson J. E. The handbook of the study of play. 2015. | ||||||||
10 | Moyles J. A-Z of Play in Early Childhood. 2012. | ||||||||
11 | Phillipson S., Garvis S. Early childhood education in the 21st century. Volume III, Policification of early childhood education and care. 2020. | ||||||||
12 | Wyse D. Becoming a primary school teacher. London, 2002. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Metodiskie materiāli. | ||||||||
2 | Pirmsskolas izglītības mācību satura programma. | ||||||||
3 | Vadlīnijas bērnu un pusaudžu attīstības izvērtēšanai. | ||||||||
4 | Walter B., Neuendorf K. Using “Action Methods” to Enhance Role-Play Simulations in Teaching Communication Skills. Journal of pain and symptom management, 2015, Vol.49 (2), p.325-325 | ||||||||
5 | Powers S., Perry J. Faculty-Led Role-Play Simulation: Going Live to Teach Patient-Centered Care to Nursing Students. The Journal of nursing education, 2019-11-01, Vol.58 (11), p.665-668 | ||||||||
6 | Jung S., Sainato D. Teaching play skills to young children with autism. Journal of intellectual & developmental disability, 2013-03, Vol.38 (1), p.74-90 | ||||||||
7 | Communicating through musical play: combining speech and language therapy practices with those of early childhood music education. Music education research, 2020-01-01, Vol.22 (1), p.68-86 |