.
Klīniskā prakse: Runas/ valodas attīstība agrīnā vecumā, skaņu izrunas attīstība
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:15.02.2024 09:56:20
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | REK_265 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 5.33 | ECTS: | 8.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna | Mērķauditorija: | Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ilze Klatenberga | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkrsu[pnkts]lv, +371 20271291 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 1 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 2 | ||||
Nodarbības (skaits) | 0 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 0 | ||||
Kopā kontaktstundas | 2 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 2 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 4 | ||||
Nodarbības (skaits) | 0 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 0 | ||||
Kopā kontaktstundas | 4 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Studiju kurss: Didaktika. Pedagoģija. Fonētika un fonoloģija. | ||||||||
Mērķis: | Komunikācijas, runas/ valodas attīstības novērtēšana agrīna vecuma bērniem (līdz 3 gadu vecumam). Komunikācijas, artikulācijā iesaistīto struktūru darbības, skaņu izrunas novērtēšana pirmsskolas un skolas vecuma bērniem. Nodarbību plānošana un vadīšana. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Iepazīstināšana ar Klīniskās prakses: Runas/valodas attīstība agrīnā vecumā, skaņu izrunas attīstība, norisi (3. semestris), mērķiem, uzdevumiem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Iepazīstināšana ar Klīniskās prakses: Runas/valodas attīstība agrīnā vecumā, skaņu izrunas attīstība (4. semestris) mērķiem, uzdevumiem, norises vietām. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Klīniskās prakses: Runas/valodas attīstība agrīnā vecumā, skaņu izrunas attīstība norises analīze. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Darbs ar literatūru par doto tēmu. Gatavošanās nodarbībām. Klīnisko gadījumu analīze, Klīniskās prakses ietvaros. Viena Klīniskā gadījuma prezentācijas sagatavošana (4. semestris) un prezentācija Klīniskās prakses aizstāvēšanā. Uzskates materiālu veidošana, atbilstoši izvirzītajiem mērķiem, Klīniskās prakses ietvaros. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Prakses noslēgumā students sagatavo prakses apkopojumu: 1. Klīniskā gadījuma analīze un prezentācija. Portfolio izveide, kas ietver: 1. Gūtās pieredzes, secinājumu un pašvērtējuma atspoguļojums esejas veidā; 2. Prakses laikā izveidoto un izmantoto materiālu atspoguļojums; 3. Prakses novērtējums, kas atspoguļo prakses vadītāja novērtējumu; 4. Ikdienas darba atskaites atspoguļojumus; 5. Prakses stundu uzskaites formu, ko apstiprina prakses vadītājs. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Aizstāvēšana (Prakse) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā students zinās, kā izvērtēt runas/valodas, komunikācijas prasmes bērniem līdz 3 gadu vecumam, zinās, kā novērtēt artikulācijā iesaistītās struktūras, skaņu izrunas prasmes, fonoloģiskos procesus. Students varēs aprakstīt izmantojamās metodes, paņēmienus agrīna bērnu vecuma komunikācijas, runas/valodas attīstīšanai. Zinās par terapijas iespējām, skaņu izrunas traucējumu gadījumos. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā students pratīs veikt komunikācijas, valodas/runas izvērtēšanu agrīna vecuma bērniem un pirmsskolas un skolas vecuma bērniem ar skaņu izrunas traucējumiem. Pratīs analizēt novērtēšanā iegūtos rezultātus. Plānos nepieciešamās nodarbības un izvēlēsies, realizēs nepieciešamos uzdevumus, terapijas virzienus komunikācijas, runas/ valodas prasmju attīstīšanai un traucējuma terapijai. Pilnveidos spēju strādāt patstāvīgi un integrēt esošajā pieredzē prakses vadītāju ieteikumus, pratīs aizpildīt dokumentāciju, ko izmanto audiologopēdi. Spēs noformēt uzskates materiālus, nodarbību plānus, prezentēt praksē gūto pieredzi. | ||||||||
Kompetences: | Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā students spēs pielietot iegūtās zināšanas un praktiskās iemaņas izvērtējot runas/ valodas, komunikācijas prasmes agrīna vecuma bērniem un pirmsskolas un skolas bērniem ar skaņu izrunas traucējumiem, plānos un realizēs nepieciešamo terapiju. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Speech Sound Disorders in Children : In Honor of Lawrence D. Shriberg Rhea Flipsen, Peter Paul, 2010 | ||||||||
2 | Children's Speech Sound Disorders Caroline Bowen, 2015 | ||||||||
3 | Comprehensive Perspectives on Speech Sound Development and Disorders : Pathways From Linguistic Theory to Clinical Practice Peter Beate, 2013 | ||||||||
4 | Miltiņa Irēna. Skolotāja logopēda darba mape, 2008. (izdevums akceptējams) | ||||||||
5 | Judīte Lūse, Irēna Miltiņa, Sarmīte Tūbele. Logopēdijas terminu skaidrojošā vārdnīca | ||||||||
6 | Rutmane I., Vabale A., Blūmentāle I., Kalēja I., Klatenberga I. Latviešu valodas fonēmu pārbaudes materiāls. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2008. (izdevums akceptējams) | ||||||||
7 | Miltiņa Irēna, Skaņu izrunas traucējumi, 2005. (izdevums akceptējams) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Brice B. Skaņu pasakas un ritma rotaļas. R., 2010 | ||||||||
2 | Brice B. Pirkstiņu rotaļas. R., 2016 | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | http://www.cplol.eu/ | ||||||||
2 | http://www.asha.org/ | ||||||||
3 | http://www.logopedi.lv/ | ||||||||
4 | http://www.audiologopedi.lv/ |