.
Audioloģija un psihoakustika
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:13.02.2024 11:06:37
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | REK_266 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 5.33 | ECTS: | 8.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna | Mērķauditorija: | Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Sandra Kušķe | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkrsu[pnkts]lv, +371 20271291 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 11 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 44 | ||||
Kopā kontaktstundas | 56 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Fizikā un bioloģijā skolas līmenī, anatomijā un fizioloģijā RSU līmenī. | ||||||||
Mērķis: | Apgūt vispusīgas zināšanas par dzirdes funkciju, tās attīstību bērnu vecuma periodā. Apgūt zināšanas par cilvēka skaņu uztveri, saikni starp skaņas fizikālajām īpašībām un tās radītajām sajūtām. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Dzirdes traucējumu veidi: sensorineirāli; konduktīvi; jaukti; centrāli | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Paliekošu dzirdes traucējumu riska faktori: prenatālajā, perinatālajā, postnatālajā periodā | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Dzirdes orgānu anatomija un fizioloģija, to nozīme atbilstošu dzirdes traucējumu izraisīšanā | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Dzirdes funkcija un tās parametri | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Valodas skaņas, to akustiskie rādītāji | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Skaņu fizikālais raksturojums, to atspoguļojums audiometriskajā plaknē | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
7 | Dzirdes slieksnis, tā parametri, robežas, diapazons. Valodas banāns. Mūzikas lauks | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
8 | Ģenētiski determinētie dzirdes traucējumi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
9 | Auditoro prasmju attīstība bērna vecumā | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Fonoloģisko prasmju attīstība bērna vecumā | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Komunikācija, tās atspoguļojums dzirdes traucējumu gadījumos | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Subjektīva dzirdes pārbaude | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Dzirdes traucējumu veidi (saslimšanas pie kurām sastop): sensorineirāli; konduktīvi; jaukti; centrāli | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Dzirdes traucējumu veidu raksturojošās pazīmes | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Dzirdes traucējumu kompensatorās ierīces: dzirdes aparāti (to veidi) | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Dzirdes traucējumu kompensatorās ierīces: dzirdes aparāti (to veidi); individuālie ausu ieliktņi; kohleārie implanti; klausīšanās iekārtas (FM, indukcijas cilpas, gaismas indikatori) | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
17 | Dzirdes pārbaudes metodes: subjektīvās | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
18 | Dzirdes pārbaudes metodes: objektīvas (elektrofizioloģiskās) | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
19 | Klīnisko gadījumu analīze | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Literatūras analīze, dzirdes izmeklējumu analizēšana, dzirdes tehnoloģisko iekārtu izvērtēšana, audiometrijas izmeklējumu veikšana. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Eksāmens: Viens praktiskais piemērs (50%), divi teorētiskie jautājumi (50%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Tiek iegūtas zināšanas par dzirdi, tās funkciju, traucējumu veidiem, pakāpēm. Analizēt un apgūt dzirdes diagnostiskās metodes. Apgūt dzirdes traucējumu koriģēšanas iespējas ar atbilstošām dzirdes tehniskajām palīgiekārtām. Analizēt atbilstošās pedagoģiskās metodes. Tiek iegūtas zināšanas par cilvēka skaņu uztveri, sajūtām un dzirdes lauka robežām. Izpratīs asihoakustiskās novērtēšanas metodes. Apgūt dzirdes diagnostiskās metodes. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs noteikt un analizēt dzirdes traucējumu veidus, dzirdes traucējumu pakāpes, dzirdes diagnostisko izmeklēšanas metožu interpretācija un analīze, spēs izvēlēties dzirdes tehnisko iekārtu, atbilstoši dzirdes traucējumam un tā pakāpei. Atbilstošu pedagoģisko metožu un taktikas pielietošana; analizēt un izvērtēt audiometrijas datu rezultātus, izskaidrot to ietekmi uz bērna dzirdes un valodas attīstību, izteikt prognozes. | ||||||||
Kompetences: | Izvērtēt un analizēt dzirdes rezultātus, tehnoloģiju efektivitāti, izvērtēt un analizēt pacienta progresu, noteikt terapeitisko taktiku. Izvērtēt iegūtos dzirdes izmeklējumu rezultātus. Prasmes noteikt dzirdes lauku, dzirdes sajūtu slieksni, attiecinot uz frekvenču un intensitātes skalu. Audiometrijas rezultātu interpretācija un analīze. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Stanley A. Gelfand. Essentials of Audiology, Thieme, 2016. | ||||||||
2 | Jerry L. Northern, Marion P. Downs. Hearing in Children. Williams&Wilkins Moore BCJ. Cochlear Hearing Loss, Whurr, London, 2014. | ||||||||
3 | Stach BA. Clinical Audiology. An Introduction. Singular Publishing Group Inc, London, 2022. | ||||||||
4 | Brian C.J. Moore. An Introduction to the Psychology of Hearing. 5th ed. Academic Press, 2013. | ||||||||
5 | Moore B.C.J. Cochlear. Hearing Loss. Whurr Publishers, 2007. (izdevums akceptējams) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | American Speech-Language-Hearing Association (ASHA). Guidelines for the Audiologic Assessment of Children From Birth to 5 Years of Age. 2004. | ||||||||
2 | Brian C.J. Moore. Cochlear Hearing Loss. Whurr Publishers, 2007. 150-165; 225-227. | ||||||||
3 | Bryant P.E., Bradley L., MacLean M., Crossland J. Nursery Rhymes, Phonological Skills and Reading. J. Child Lang. 16: 408- 425, 1989. | ||||||||
4 | Clark G. Cochlear Implants. Fundamentals & Applications. Springer, 2003., 1-11; 381-402; 397-405; 707-727. | ||||||||
5 | Clark G., Tong Y.C., Martin L.F. A Multiple Channel Cochlear Implant: an Evaluation Using Nonsense Syllables, 1981. Annals of Otology, Rhinology and Laryngology 90; 227-230. | ||||||||
6 | Brad A. Stach. Clinical Audiology. Singular Publishing Group Inc. 2022. 53-70; 70-78; 230- 241. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Internets |