.
Personas un vides mijiedarbība nodarbes veicināšanai
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:18.03.2024 08:40:13
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | REK_283 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.67 | ECTS: | 7.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Veselības aprūpe | Mērķauditorija: | Medicīnas pakalpojumi; Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Liene Saukuma | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkrsu[pnkts]lv, +371 20271291 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 12 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 36 | ||||
Kopā kontaktstundas | 48 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Medicīnas ētika, vispārējās cilvēktiesības. | ||||||||
Mērķis: | Gūt zināšanas par invaliditātes jēdzienu un tā attīstību, invaliditātes veidiem un atbalsta pasākumiem invaliditātes seku mazināšanā, veicināt studentu personīgo izpratni un attieksmi pret cilvēkiem ar ierobežotām funkcionālajām spējām. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Izpratne par invaliditāti vēsturiskā un mūsdienu skatījumā. Invaliditāte un sabiedrības attieksme. Stereotipi par personām ar invaliditāti. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Invaliditātes noteikšana Latvijā. Atbalsta pasākumi, invaliditātes profilaksei un seku mazināšanai. Gadījumu analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Lomu spēles – pieredze personu ar funkcionāliem ierobežojumiem situācijās. Asistēšana un komnunikācija ar personu ar funkcionāliem ierobežojumiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Funkcionālo traucējumu ietekme uz personas dalību sabiedrības dzīvē un sasniegumiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Vides jēdziens un raksturojums, personas un vides mijiedarbības raksturojošie koncepti un teorijas. Universālā dizaina koncepts, dalības un iekļaujošas sabiedrības veicināšanai. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
6 | Vides pieejamības novērtēšanas metodes ergoterapijā. Fiziskās mājas vides pieejamības novērtēšanas metode "The Housing Enabler". | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
7 | Palīgtehnoloģiju grupas un veidi, atbilstoši ISO klasifikācijai (I). Vispārīgie tehnisko palīglīdzekļu lietošanas mērķi, izvēles un piemērošanas pamatprincipi. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
8 | Palīgtehnoloģiju grupas un veidi atbilstoši ISO klasifikācijai (II). | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
9 | Riteņkrēsla uzbūve, veidi un adaptācijas iespējas. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
10 | Vides pieejamības novērtēšanas metodes ergoterapijā. Fiziskās mājas vides pieejamības novērtēšanas metode "The Housing Enabler". | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
11 | Indivīda un vides mijiedarbība. Praktisks uzdevums: Publiskās vides novērtēšana no Universālā dizaina koncepta viedokļa. Ievads kursa darba izstrādē. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Vides pieejamības vērtēšanas praktiskie aspekti. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | The Housing Enabler metode I: fiziskās vides pieejamības novērtēšana, instrumenta pielietošanas praktiskie aspekti. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | The Housing Enabler metode II: vides pieejamības analīze. Skrīninga instruments. Seminārs par veikto mājas vides novērtējumu (HE II daļa Vides barjeras). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Vides adaptācija personām ar funckionēšanas ierobežojumiem – higiēnas telpu pārbūves plāna izveide personai, kura pārvietojas riteņkrēslā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Seminārs par kursa darbu. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
17 | Tehnisko palīglīdzekļu praktiskais pielietojums un adaptācijas iespējas I: pašaprūpes palīglīdzekļi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
18 | Tehnisko palīglīdzekļu praktiskais pielietojums un adaptācijas iespējas II: mobilitātes palīglīdzekļi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
19 | Tehnisko palīglīdzekļu praktiskais pielietojums un adaptācijas iespējas III: komunikācijas palīglīdzekļi, tiflotehnika un surdotehnika. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
20 | Tehnisko palīglīdzekļu praktiskais pielietojums un adaptācijas iespējas IV: riteņkrēsls. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
21 | Studiju kursa noslēgums – tests, kursa darba starpziņojums. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Literatūras studijas un informācijas apkopšana par noteiktu tēmu, diskusijas, situācijas uzdevumu analīze. Studiju kursa laikā studenti veic mācību/ praktiskos uzdevumus par palīgtehnoloģiju lietošanu un adaptāciju, vides pieejamības izvērtēšanu un adaptāciju. Studiju kursa laikā studenti mazās grupās (3- 4 cilvēki) izstrādā kursa darbu. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Lai saņemtu sekmīgu vērtējumu: 1. semestrī - studiju kursa laikā jāizpilda nodarbībās paredzētos mācību uzdevumus, noslēgumā - semestra ieskaite (rakstisks tests (100%)). 2. semestrī - studiju kursa vērtējumu (eksāmena atzīmi) veido: - savlaicīgi iesniegti un sekmīgi novērtēti (par katru uzdevumu max iespējamais punktu skaits - 2) mācību uzdevumi - 20%; - vērtējums testā - 40%; - vērtējums par kursa darbu - 40%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Aizstāvēšana (Kursa darbs) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā students spēs: • izskaidrot, kā mainījusies sabiedrības attieksme pret invaliditāti no senatnes līdz mūsdienām; • izskaidrot invaliditātes jēdziena attīstību, izmantojot medicīnisko un sociālo modeli; • nosaukt invaliditātes veidus un raksturot biežākās invaliditātes izraisītās barjeras; • raksturot vidi un to, kā vide ietekmē nodarbes veikšanu, izskaidrot indivīda un vides mijiedarbību raksturojošos konceptus – pieejamība, piemērotība un Universālais dizains; • atpazīt un raksturot nodarbes veikšanas veicinošos un kavējošos faktorus indivīda apkārtējā vidē; • uzskaitīt galvenos vides pieejamības standartus un aspektus personām ar dažādiem funkcionēšanas ierobežojumiem; • nosaukt palīgtehnoloģiju grupas un veidus atbilstoši ISO klasifikācijai, raksturot vispārīgos tehnisko palīglīdzekļu lietošanas mērķus, paskaidrot tehnisko palīglīdzekļu izvēles un piemērošanas pamatprincipus. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā students pratīs: • diskutēt par cilvēku ar invaliditāti integrācijas problēmām Latvijā; • plānot nepieciešamos atbalsta pasākumus invaliditātes profilaksei un seku mazināšanai konkrētai personai ar funkcionāliem traucējumiem; • īsi aprakstīt galvenos invaliditātes seku mazināšanas politikas virzienus Latvijā; • identificēt fiziskās vides barjeras, kas kavē nodarbes veikšanu, patstāvīgi lietojot kursā apgūtās vides novērtēšanas metodes; • analizēt fiziskās vides barjeras saistībā ar personas funkcionēšanas ierobežojumiem; • ieteikt nepieciešamos pielāgojumus vidē atbilstoši funkcionēšanas traucējumiem un vides pieejamības standartiem; • demonstrēt biežāk lietoto pašaprūpes un mobilitātes palīglīdzekļu lietošanas un pielāgošanas aspektus. | ||||||||
Kompetences: | Students spēs argumentēt personīgo izpratni un attieksmi pret cilvēkiem ar ierobežotām funkcionālajām spējām pozitīvu terapeitisko attiecību veidošanai ergoterapeita praksē. Students spēs praktiski izmantot un pielietot apgūtās zināšanas un prasmes vides novērtēšanā un pielāgošanā ergoterapijas procesā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | ANO Konvencija par personu ar invaliditāti tiesībām | ||||||||
2 | LR Invaliditātes likums (spēkā ar 01.01.2011.). | ||||||||
3 | Curtin M., Clarke G. Living with Impairment: Learning from Disabled Young People’s Biographies. BJOT, 2005, 68 (9), pp. 401. – 408. (akceptējams izdevums) | ||||||||
4 | Ministru kabineta noteikumi Nr.805 "Noteikumi par prognozējamas invaliditātes, invaliditātes un darbspēju zaudējuma noteikšanas kritērijiem, termiņiem un kārtību" | ||||||||
5 | Ministru kabineta noteikumi Nr. 578 "Noteikumi par sociālās rehabilitācijas pakalpojuma saņemšanu no valsts budžeta līdzekļiem sociālās rehabilitācijas institūcijā" | ||||||||
6 | Rigby, P. and Letts, L. 2003. Environment and Occupational Performance: Theoretical Considerations. In: Letts, L. ed. Using Environments to Enable Occupational Performance. USA: SLACK.17–32. (akceptējams izdevums) | ||||||||
7 | Occupational therapy and physical dysfunction. Occupational therapy for people experiencing illness, injury or impairment : promoting occupation and participation / edited by Michael Curtin, Mary Egan, Jo Adams,. Seventh edition. Edinburgh : Elsevier, [2017] xxi, 818 lpp. | ||||||||
8 | Iwarsson, S. and Ståhl, A. 2003. Accessibility, Usability and Universal Design – Positioning and Definition of Concepts Describing Person-Environment Relationships. Journal of Disability and Rehabilitation. 25(2), 57-66. (akceptējams izdevums) | ||||||||
9 | Bridge, C. 2010. Home modification: occupation as the basis for an effective practice. In: Curtin, M. ed. Occupational Therapy and Physical dysfunction. Enabling Occupation. Elsevier. 409-429. (akceptējams izdevums) | ||||||||
10 | Pain, H. And Pengelly, S. 2010. Assistive devices for enabling occupations. In: Curtin, M. ed. Occupational Therapy and Physical dysfunction. Enabling Occupation. Elsevier. 454-468. (akceptējams izdevums) | ||||||||
11 | McDonald, R.L. 2010. Wheelchairs: posture and mobility. In: Curtin, M. ed. Occupational Therapy and Physical dysfunction. Enabling Occupation. Elsevier. 469-488. (akceptējams izdevums) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | World Report on Disability. WHO, 2011. | ||||||||
2 | Starptautiskā funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācija (SFK), PVO, Rīga, 2003. | ||||||||
3 | Ministru kabineta noteikumi Nr.9 " Noteikumi par individuālo rehabilitācijas plānu personai ar prognozējamu invaliditāti un personai ar invaliditāti" | ||||||||
4 | LR Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likums | ||||||||
5 | Sabiedrībai par nedzirdību. Latvijas Nedzirdīgo savienība, 2000 | ||||||||
6 | Rohwerder, B. (2018). Disability stigma in developing countries. K4D Helpdesk Report. Brighton, UK Institute of Development Studies | ||||||||
7 | The World Feretation of Occupational Therapists. 2012. Position Statement on Universal Design. | ||||||||
8 | Iwarsson, et al. 2005. Cross-national and multi-professional inter-rater reliability of the Housing Enabler. Scandinavian Journal of Occupational Therapy. 12, 29-39. | ||||||||
9 | Iwarsson, S. Haak, M. and Slaug, B. 2012. Current developments of the Housing Enabler methodology. British Journal of Occupational Therapy. 75(11), 517-521. | ||||||||
10 | Nord, C. Eakin, P. Astley, P. and Atkinson, A.R. 2009. An exploration of communication between clients and professionals in the design of home adaptations. British Journal of Occupational Therapy. 72(5), 197-204. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas mājas lapa | ||||||||
2 | LR Labklājības ministrijas mājas lapa | ||||||||
3 | Erasmus+ Integration Through Learning. Invaliditātes ētikas etiķete. | ||||||||
4 | Vujačičs N. Dzīve bez robežām. KALA Raksti, 2017. |