Pārlekt uz galveno saturu

Konceptuālie prakses modeļi

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:15.03.2024 15:09:40
Par studiju kursu
Kursa kods:REK_285LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:6.00ECTS:9.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Sporta medicīna un rehabilitoloģijaMērķauditorija:Rehabilitācija; Medicīnas tehnoloģijas; Medicīnas pakalpojumi; Ārstniecība
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Ieva Jēkabsone
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Rehabilitācijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkatrsu[pnkts]lv, +371 20271291
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)12Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas24
Nodarbības (skaits)22Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)3Kopā nodarbību kontaktstundas66
Kopā kontaktstundas90
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Nepieciešamas priekšzināšanas par cilvēka anatomiju, fizioloģiju un par cilvēka nodarbēm, nodarbju analīzi, vidi, par sabiedrības attīstību, ergoterapijas paradigmu.
Mērķis:
Iepazīstināt studentus ar galvenajiem konceptuālajiem prakses modeļiem ergoterapijā. Veidot pamatprasmes praktiskam darbam ergoterapijā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Teorija par: Motorās kontroles prakses modelis. Izziņas – uztveres prakses modelis. Cilvēka nodarbes modelis. Nodarbes veicināšana – Kanādas nodarbes veikšanas modelis. Uz personu vērsta prakse. “Flow” teorija, tās praktiskais pielietojums ergoterapijas praksē. Kanādas nodarbes veikšanas procesa modelis. Sensorās integrācijas teorija. Grupu darba prakses modelis. Biomehāniskais prakses modelis. Persona – vide – nodarbe modelis. Kawa prakses modelis. Terapeitisko attiecību prakses modelis.Lekcijas12.00auditorija
2Cilvēka nodarbes modelis. Nodarbes veicināšana – Kanādas nodarbes veikšanas modelis. Uz personu vērsta prakse. “Flow” teorija, tās praktiskais pielietojums ergoterapijas praksē. Motorās kontroles prakses modelis. Izziņas – uztveres prakses modelis. Sensorās integrācijas teorija. Grupu darba prakses modelis. Biomehāniskais prakses modelis. Persona – vide – nodarbe modelis. Kawa prakses modelis. Terapeitisko attiecību prakses modelis. Kanādas nodarbes veikšanas procesa modelis.Nodarbības22.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Individuālais darbs – gatavošanās pārbaudes darbiem, novērtēšanas prasmju apgūšana, izmantojot noteiktus mērījumus, prezentāciju gatavošana semināriem, dalība grupas darbā. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
• aktīva un rezultatīva līdzdalība praktiskajās nodarbībās; mutisko atbilžu kvalitāte; laikus iesniegti, kvalitatīvi izpildīti rakstiskie mājas darbi un to prezentācijas; • aktīva dalība semināros; • sekmīgi veikti testi; • kursa beigās – eksāmens.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā students iegūst pamatzināšanas nosaukt un aprakstīt konceptuālos prakses modeļus ergoterapijā, secīgi sakārtot to struktūru, definēt pamatfenomenus katrā prakses modelī, aprakstīt terapeitisko pielietojumu un praktisko lietderību.
Prasmes:Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā students pratīs pielietot dažādus situācijai atbilstošus konceptuālos prakses modeļus praktiski informācijas iegūšanai, analizēt iegūto informāciju un sastādīt terapijas plānu un uzsākt tā realizāciju, izvērtēt rezultātus.
Kompetences:Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs praktiski izmantot iegūtās pamatzināšanas un pamatprasmes par konceptuālajiem prakses modeļiem un ar tiem saistītajiem fenomeniem, sniedzot ergoterapijas pakalpojumus praksē.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Scaffa, M.E. 2018. Group Process and Group intervention. Chapter 38. In: Willard & Spackman’s Occupational Therapy, 13th edition. Philadelphia, PA: Lippincott Williams & Wilkins
2Taylor, R.R. 2018. Therapeutic Relationship and Client Collaboration: Applying the Intentional Relationship Model. Chapter 37. In: Willard & Spackman’s Occupational Therapy, 13th edition. Philadelphia, PA: Lippincott Williams & Wilkins
3Forsyth, K, Taylor, R.R, Kramer, J.M, Prior, S, Ritchie, L, Melton, J. 2018. Model of Human Occupation. Chapter 42. In: Willard & Spackman’s Occupational Therapy, 13th edition. Philadelphia, PA: Lippincott Williams & Wilkins
4Brown, C.E. 2018. Ecological Models in Occupational Therapy. Chapter43. In: Willard & Spackman’s Occupational Therapy, 13th edition. Philadelphia, PA: Lippincott Williams & Wilkins
5Gillen, G., Nilsen, D.M. 2018. Motor Function and Occupational Performance. Chapter 57. In: Willard & Spackman’s Occupational Therapy, 13th edition. Philadelphia, PA: Lippincott Williams & Wilkins
6Toglia, J.P., Golisz, K.M, Goverover, Y. 2018. Cognition, Perception, and Occupational Performance. Chapter 58.In: Willard & Spackman’s Occupational Therapy, 13th edition. Philadelphia, PA: Lippincott Williams & Wilkins
7Taylor, R. R. 2017. Kielhofner’s Model of Human Occupation: Theory and Application (Fifth edition). Philadelphia, PA: Lippincott Williams & Wilkins.
8Lin, T. T., & Fisher, G. 2020. Applying the Model of Human Occupation During the Pandemic Stay-atHome Order. The Open Journal of Occupational Therapy, 8(4), 1-7.
9Buck, C, Martindale, B, Braden, H.J. 2019. Goniometry Apps: Do They Measure Up? Exploring the Accuracy of Mobile Device Apps. Gerontol & Geriatric stud.5(2)
Papildu literatūra
1Fisher A. G. 1998. “Uniting Practise and theory in an occupational framework”, AJOT, 52(7):509-521. Tiešsaistē: http://ajot.aotapress.net/content/52/7/509.full.pdf
2Iwama M. The Kawa model. Tulkojums latviešu valodā. Informācija par modeli tiešsaistē: http://kawamodel.com
3Kielhofner, G. 2009. Conceptual Foundations of Occupational Therapy. 4th edition. Philadelphia, PA: F.A. Davis. (akceptējams izdevums)
4Kanādas ergoterapeitu asociācija „Nodarbes veicināšana: ergoterapijas skatījums”, Ottawa, Ontario: CAOT Publications ACE, (1997). Tulkojums latviešu valodā. (akceptējams izdevums)
5Helfrich C., Kielhofner G. 1993. “Volitional Narratives and the meaning of therapy, AJOT, 60(3):103-110. (akceptējams izdevums)
6Tanner, L. R., Grinde, K., & McCormick, C. 2021. The Canadian Occupational Performance Measure: a Feasible Multidisciplinary Outcome Measure for Pediatric Telerehabilitation. International journal of telerehabilitation, 13(1), e6372.
7Verkerk, G. J. Q., van der Molen-Meulmeester, L., & Alsem, M. W. 2021. How children and their parents value using the Canadian Occupational Performance Measure (COPM) with children themselves. Journal of pediatric rehabilitation medicine, 14(1), 7–17.
8Bugajska K, Brooks R. 2021. Evaluating the use of the Model of Human Occupation Screening Tool in mental health services. British Journal of Occupational Therapy. 2021;84(9):591-600.
Citi informācijas avoti
1Nesterova, Z. 2013. Uz klientu vērsta prakse ergoterapijā: ergoterapeitu un pakalpojumu saņēmēju viedoklis, Bakalaura darbs, RSU.
2Cešeiko, R. 2014. Izpratne par garīguma konceptu ergoterapeita praksē. Bakalaura darbs, RSU.
3Interneta resurss par konceptuālajiem prakses modeļiem ergoterapijā
4Kanādas nodarbes veikšanas mērījuma interneta vietne
5Visocka, N. 2021. Plūdums ikdienas nodarbēs: sieviešu ar diagnosticētu un ārstētu vēzi pieredzes izpēte. Bakalaura darbs, RSU.
6Monreālas kognitīvo funkciju novērtēšanas skalas interneta vietne