.
Konceptuālie prakses modeļi
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:15.03.2024 15:09:40
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | REK_285 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 6.00 | ECTS: | 9.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Sporta medicīna un rehabilitoloģija | Mērķauditorija: | Rehabilitācija; Medicīnas tehnoloģijas; Medicīnas pakalpojumi; Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ieva Jēkabsone | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkrsu[pnkts]lv, +371 20271291 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 12 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 24 | ||||
Nodarbības (skaits) | 22 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 66 | ||||
Kopā kontaktstundas | 90 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nepieciešamas priekšzināšanas par cilvēka anatomiju, fizioloģiju un par cilvēka nodarbēm, nodarbju analīzi, vidi, par sabiedrības attīstību, ergoterapijas paradigmu. | ||||||||
Mērķis: | Iepazīstināt studentus ar galvenajiem konceptuālajiem prakses modeļiem ergoterapijā. Veidot pamatprasmes praktiskam darbam ergoterapijā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Teorija par: Motorās kontroles prakses modelis. Izziņas – uztveres prakses modelis. Cilvēka nodarbes modelis. Nodarbes veicināšana – Kanādas nodarbes veikšanas modelis. Uz personu vērsta prakse. “Flow” teorija, tās praktiskais pielietojums ergoterapijas praksē. Kanādas nodarbes veikšanas procesa modelis. Sensorās integrācijas teorija. Grupu darba prakses modelis. Biomehāniskais prakses modelis. Persona – vide – nodarbe modelis. Kawa prakses modelis. Terapeitisko attiecību prakses modelis. | Lekcijas | 12.00 | auditorija | |||||
2 | Cilvēka nodarbes modelis. Nodarbes veicināšana – Kanādas nodarbes veikšanas modelis. Uz personu vērsta prakse. “Flow” teorija, tās praktiskais pielietojums ergoterapijas praksē. Motorās kontroles prakses modelis. Izziņas – uztveres prakses modelis. Sensorās integrācijas teorija. Grupu darba prakses modelis. Biomehāniskais prakses modelis. Persona – vide – nodarbe modelis. Kawa prakses modelis. Terapeitisko attiecību prakses modelis. Kanādas nodarbes veikšanas procesa modelis. | Nodarbības | 22.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Individuālais darbs – gatavošanās pārbaudes darbiem, novērtēšanas prasmju apgūšana, izmantojot noteiktus mērījumus, prezentāciju gatavošana semināriem, dalība grupas darbā. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | • aktīva un rezultatīva līdzdalība praktiskajās nodarbībās; mutisko atbilžu kvalitāte; laikus iesniegti, kvalitatīvi izpildīti rakstiskie mājas darbi un to prezentācijas; • aktīva dalība semināros; • sekmīgi veikti testi; • kursa beigās – eksāmens. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā students iegūst pamatzināšanas nosaukt un aprakstīt konceptuālos prakses modeļus ergoterapijā, secīgi sakārtot to struktūru, definēt pamatfenomenus katrā prakses modelī, aprakstīt terapeitisko pielietojumu un praktisko lietderību. | ||||||||
Prasmes: | Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā students pratīs pielietot dažādus situācijai atbilstošus konceptuālos prakses modeļus praktiski informācijas iegūšanai, analizēt iegūto informāciju un sastādīt terapijas plānu un uzsākt tā realizāciju, izvērtēt rezultātus. | ||||||||
Kompetences: | Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs praktiski izmantot iegūtās pamatzināšanas un pamatprasmes par konceptuālajiem prakses modeļiem un ar tiem saistītajiem fenomeniem, sniedzot ergoterapijas pakalpojumus praksē. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Scaffa, M.E. 2018. Group Process and Group intervention. Chapter 38. In: Willard & Spackman’s Occupational Therapy, 13th edition. Philadelphia, PA: Lippincott Williams & Wilkins | ||||||||
2 | Taylor, R.R. 2018. Therapeutic Relationship and Client Collaboration: Applying the Intentional Relationship Model. Chapter 37. In: Willard & Spackman’s Occupational Therapy, 13th edition. Philadelphia, PA: Lippincott Williams & Wilkins | ||||||||
3 | Forsyth, K, Taylor, R.R, Kramer, J.M, Prior, S, Ritchie, L, Melton, J. 2018. Model of Human Occupation. Chapter 42. In: Willard & Spackman’s Occupational Therapy, 13th edition. Philadelphia, PA: Lippincott Williams & Wilkins | ||||||||
4 | Brown, C.E. 2018. Ecological Models in Occupational Therapy. Chapter43. In: Willard & Spackman’s Occupational Therapy, 13th edition. Philadelphia, PA: Lippincott Williams & Wilkins | ||||||||
5 | Gillen, G., Nilsen, D.M. 2018. Motor Function and Occupational Performance. Chapter 57. In: Willard & Spackman’s Occupational Therapy, 13th edition. Philadelphia, PA: Lippincott Williams & Wilkins | ||||||||
6 | Toglia, J.P., Golisz, K.M, Goverover, Y. 2018. Cognition, Perception, and Occupational Performance. Chapter 58.In: Willard & Spackman’s Occupational Therapy, 13th edition. Philadelphia, PA: Lippincott Williams & Wilkins | ||||||||
7 | Taylor, R. R. 2017. Kielhofner’s Model of Human Occupation: Theory and Application (Fifth edition). Philadelphia, PA: Lippincott Williams & Wilkins. | ||||||||
8 | Lin, T. T., & Fisher, G. 2020. Applying the Model of Human Occupation During the Pandemic Stay-atHome Order. The Open Journal of Occupational Therapy, 8(4), 1-7. | ||||||||
9 | Buck, C, Martindale, B, Braden, H.J. 2019. Goniometry Apps: Do They Measure Up? Exploring the Accuracy of Mobile Device Apps. Gerontol & Geriatric stud.5(2) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Fisher A. G. 1998. “Uniting Practise and theory in an occupational framework”, AJOT, 52(7):509-521. Tiešsaistē: http://ajot.aotapress.net/content/52/7/509.full.pdf | ||||||||
2 | Iwama M. The Kawa model. Tulkojums latviešu valodā. Informācija par modeli tiešsaistē: http://kawamodel.com | ||||||||
3 | Kielhofner, G. 2009. Conceptual Foundations of Occupational Therapy. 4th edition. Philadelphia, PA: F.A. Davis. (akceptējams izdevums) | ||||||||
4 | Kanādas ergoterapeitu asociācija „Nodarbes veicināšana: ergoterapijas skatījums”, Ottawa, Ontario: CAOT Publications ACE, (1997). Tulkojums latviešu valodā. (akceptējams izdevums) | ||||||||
5 | Helfrich C., Kielhofner G. 1993. “Volitional Narratives and the meaning of therapy, AJOT, 60(3):103-110. (akceptējams izdevums) | ||||||||
6 | Tanner, L. R., Grinde, K., & McCormick, C. 2021. The Canadian Occupational Performance Measure: a Feasible Multidisciplinary Outcome Measure for Pediatric Telerehabilitation. International journal of telerehabilitation, 13(1), e6372. | ||||||||
7 | Verkerk, G. J. Q., van der Molen-Meulmeester, L., & Alsem, M. W. 2021. How children and their parents value using the Canadian Occupational Performance Measure (COPM) with children themselves. Journal of pediatric rehabilitation medicine, 14(1), 7–17. | ||||||||
8 | Bugajska K, Brooks R. 2021. Evaluating the use of the Model of Human Occupation Screening Tool in mental health services. British Journal of Occupational Therapy. 2021;84(9):591-600. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Nesterova, Z. 2013. Uz klientu vērsta prakse ergoterapijā: ergoterapeitu un pakalpojumu saņēmēju viedoklis, Bakalaura darbs, RSU. | ||||||||
2 | Cešeiko, R. 2014. Izpratne par garīguma konceptu ergoterapeita praksē. Bakalaura darbs, RSU. | ||||||||
3 | Interneta resurss par konceptuālajiem prakses modeļiem ergoterapijā | ||||||||
4 | Kanādas nodarbes veikšanas mērījuma interneta vietne | ||||||||
5 | Visocka, N. 2021. Plūdums ikdienas nodarbēs: sieviešu ar diagnosticētu un ārstētu vēzi pieredzes izpēte. Bakalaura darbs, RSU. | ||||||||
6 | Monreālas kognitīvo funkciju novērtēšanas skalas interneta vietne |