Pārlekt uz galveno saturu

Psihiskā veselība un ergoterapija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:15.03.2024 12:19:21
Par studiju kursu
Kursa kods:REK_286LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.67ECTS:4.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; PsihiatrijaMērķauditorija:Medicīnas pakalpojumi; Rehabilitācija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Ieva Rugina
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Rehabilitācijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkatrsu[pnkts]lv, +371 20271291
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)0Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)0Kopā lekciju kontaktstundas0
Nodarbības (skaits)12Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas48
Kopā kontaktstundas48
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Psihiatrija, farmakoloģijas pamati, konceptuālajiem prakses modeļi, psiholoģijas pamati, medicīniskā ētika, radošās aktivitātes ergoterapijā
Mērķis:
Pilnveidot klīnisko domāšanu pirms klīniskajās studijās. Izprast un pielietot konceptuālos prakses modeļus psihiatrijā, veicināt izpratni par teorētisko zināšanu integrāciju ergoterapeita darba procesā un nodarbju disfunkciju pacientiem/klientiem ar garīgās veselības traucējumiem. Izprast, analizēt un pielietot iegūtās zināšanas un prasmes.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Er­go­te­ra­pi­jas psi­hi­at­ri­jā vēs­tu­ris­kie as­pek­ti. Psihiatrijas vēsture Latvijā, ārstniecības un rehabilitācijas aprūpes formas. Er­go­te­ra­pei­ta lo­ma psi­hi­at­ris­ka­jā re­ha­bi­li­tā­ci­jā. Darbs grupās – sagatavot ziņojumu diskusijai par garīgās veselības aprūpi Latvijā, normatīvajiem aktiem, pacientu tiesībām, stig­matizāciju.Nodarbības1.00auditorija
2Saskarsmes īpatnības darbā ar psihiski slimiem cilvēkiem.Nodarbības1.00auditorija
3Empātiskās intervēšanas prasmes.Nodarbības1.00auditorija
4Ergoterapijas novērtēšanas metodes, novērošana un standartizēti instrumenti psihiatrijas praksē.Nodarbības1.00auditorija
5Pacienta ar psihiskiem traucējumiem intervēšana un novērtēšana.Nodarbības1.00auditorija
6Šizofrēnija, afektīvie traucējumi: depresija, mānija, bipolāri traucējumi, ēšanas traucējumi, demence. Ergoterapeita taktika. Klīnisko gadījumu analīze.Nodarbības3.00auditorija
7Klīniskā gadījuma izstrāde. Terapijas plāns un tā realizācija.Nodarbības1.00auditorija
8Individuāla klīnisko gadījumu analīze, izmantojot Ergoterapijas prakses procesa struktūru.Nodarbības1.00auditorija
9Literatūras seminārs – uz pierādījumiem balstītas metodes personām ar garīgās veselības traucējumiem.Nodarbības1.00auditorija
10Individuālo klīnisko gadījumu analīzes prezentācija. Atgriezeniskā saite.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Klīnisko gadījumu analīze, atbilstoši studiju kursa tematikai, izmantojot uz problēmu vērstu mācīšanās metodi, prezentācijas sagatavošana, darbs grupās. Klīniskā gadījuma sagatavošana atbilstoši studiju kursa tematikai – studenta patstāvīgais darbs ar individuālu vērtējumu. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
Studiju kursa ietvaros veikta klientu/pacientu intervēšana, atbilstošu novērtēšanas instrumentu pielietošana, iegūto datu analīze un interpretācija, terapijas plāna sastādīšana, atbilstošu terapijas metožu izvēle un to demonstrēšana. Klīnisko gadījumu analīze – teorētisko un praktisko iemaņu demonstrēšana, atbilstoši studiju kursa tematikai. Zinātniskā raksta prezentācija. Klīniskais gadījums 33%, zinātniskā raksta prezentācija 33%, rakstisks pārbaudījums 34%.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studējošais spēs raksturot biežāk sastopamos garīgās veselības traucējumus, izvēlēties un analizēt atbilstošus konceptuālos prakses modeļus, definēt ergoterapeita lomu un taktiku psihiatriskajā rehabilitācijā personām ar garīgās veselības traucējumiem, izskaidrot un pamatot pacienta/klienta novērtēšanai izmantojamo standartizēto instrumentu pielietošanu, identificēt nodarbes veikšanas disfunkciju, pamatot un izskaidrot izvēlētā terapijas plāna sastādīšanu un metodes.
Prasmes:Studējošais spēs lietot profesionālo terminoloģiju, ievērot ētiskos aspektus saskarsmē, izmantot atbilstošus konceptuālos prakses modeļus un terapeitiskās pieejas, novērtēt un analizēt nodarbju disfunkciju, demonstrēt praktiskas iemaņas pacienta/klienta novērtēšanā, izmantojot novērošanas metodes un standartizētus instrumentus, pamatot terapijas plāna sastādīšanu, kritiski izvērtēt un argumentēt terapijas metožu izvēli, demonstrēt terapijas plāna realizēšanu, izmantojot dažādas metodes, novērtēt terapijas efektivitāti, dokumentēt terapijas procesu, kritiski analizēt literatūru.
Kompetences:Izmantojot apgūtās zināšanas un prasmes, studējošais spēs identificēt nodarbes problēmas psihisko saslimšanu gadījumā, formulēt nodarbju disfunkciju, analizēt un interpretēt iegūto informāciju, izstrādāt un pielietot efektīvu, uz pierādījumiem balstītu novērtēšanu un terapiju. Izvērtēt terapijas efektivitāti.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Occupational Therapy in Mental Health : a Vision for Participation / editors, Catana Brown, Virginia C. Stoffel ; associate editor, Jaime Phillip Munõz. Philadelphia : F.A. Davis Company, 2019
2Jennifer Creek, Lesley Lougher. Occupational Therapy and Mental Health. 6th edition, Churchill Livingstone, 2022
3Crystal A.Gateley, Sherry Borcherding. Documentation Manual for Occupational Therapy writing SOAP Notes. 3rd edition, Slack incoroprated, 2012. (akceptējams izdevums)
4Ingrid Soderback International Handbook of Occupational Therapy Interventions. Springer, 2015. 2nd ed.
Papildu literatūra
1Gerald C. Davidson, Abnormal psychology, 8-th edition, John Wiley&Sons, Inc., 2022
2Barbara J.Hemphill-Pearson, Assessment in Occupational Therapy Mental Health, SLACK incorporated, 2020. 4th ed.
3Juhans Kulbergs, Dinamiskā psihiatrija, Jumava, 2001
4Willard & Spackman’s. Occupational Therapy. Lippincott Williams& Wilkins, 2014
Citi informācijas avoti
1American Journal of Occupational Therapy, British Journal of Occupational Therapy, Scandinavian Journal of Occupational Therapy, Australian Journal of Occupational Therapy, RSU datu bāzes, elektroniskie informācijas avoti.