.
Digitālās ekonomikas sociālie un tiesiskie aspekti
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:06.08.2024 10:51:56
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SBUEK_170 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Vadībzinātne; Uzņēmējdarbības vadība | Mērķauditorija: | Vadībzinātne; Uzņēmējdarbības vadība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Tatjana Muravska | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 9 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 18 | ||||
Nodarbības (skaits) | 11 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 22 | ||||
Kopā kontaktstundas | 40 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 28 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Mikroekonomika, makroekonomika. | ||||||||
Mērķis: | Studiju kursa mērķis ir iepazīstināt studentus ar digitālās ekonomikas sociālekonomiskajiem un tiesiskajiem aspektiem un ES politiku virzībā uz ekonomikas procesu digitalizāciju. Kurss piedāvā ieskatu ar ES Digitālo vienoto tirgu saistītajā digitālās ekonomikas koncepcijā, tiesiskajā regulējumā, jaunajos biznesa modeļos un “digitālajā šķirtnē”. Studiju laikā tiks pievērsta uzmanība digitālās ekonomikas ēras ekosistēmām. Īpaša uzmanība pievērsta studentu diskusijām un debatēm. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ekonomikas attīstības tendences un digitalizācija. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Starptautiskās organizācijas un digitālā ekonomika pasaulē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | ES vienotais tirgus un digitālā ekonomika. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Digitālā vienotā tirgus tiesiskais regulējums. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
5 | Digitālais darba tirgus un sociālās inovācijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
6 | Digitālā ekonomika un reģionālā attīstība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
7 | Ekosistēmas un digitālā ekonomika. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ekonomikas attīstības tendences un digitalizācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Starptautiskās organizācijas un digitālā ekonomika pasaulē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | ES vienotais tirgus un digitālā ekonomika. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Digitālā vienotā tirgus tiesiskais regulējums. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||||
5 | Digitālais darba tirgus un sociālās inovācijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
6 | Digitālā ekonomika un reģionālā attīstība. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.50 | auditorija | |||||||
7 | Ekosistēmas un digitālā ekonomika. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Esejas. Eseja ir lekcijas tēmas apraksts brīvā formā uz 3 – 4 lappusēm. Esejai ir jāparāda studenta spēja izcelt galvenos jautājums norādītajā literatūras avotā, kā arī izstrādāt teksta kopsavilkumu un secinājumus. Atsauces ir obligātas. Pētnieciskais darbs. Pētnieciskā darba nolūks ir parādīt studenta akadēmiskās zināšanas studiju kursa priekšmetā. Pētnieciskajā darbā jāiekļauj: • studenta pētījuma idejas; • iepazīstināšana ar pētnieciskā darba tematu; • mērķa un uzdevumu izstrādes; • diskusija par pētnieka uzskatiem attiecībā uz pētnieciskā darba priekšmetu; • ar pētnieciskā darba tematu saistītās situācijas praktiskais novērtējums; • secinājumi; • atsauces. Darba apjoms ir 8 lappuses. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Esejas – 40%. Pētnieciskais darbs – 20%. Diskusijas nodarbību laikā – 20%. Eksāmens – 20%. Eksāmena pamatā ir pētnieciskā darba prezentācija. Prezentācija ir jāsagatavo Power Point formātā. Prezentācijā ir jāiekļauj pētnieciskā darba galvenās daļas, un tai ir jāatspoguļo autora idejas, mērķi, uzdevumi, rezultāti, konstatējumi un secinājumi. Prezentācijā tiks iekļauti autoram uzdotie jautājumi, un viņa sniegtās atbildes, kā arī sekojošā diskusija. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | • informētība par digitālo ekonomiku, tās sociālajiem, ekonomiskajiem, tiesiskajiem un regulatīvajiem aspektiem; • zināšanas par faktiem un skaitļiem, koncepcijām, idejām un teorijām, kas apliecina izpratni par studiju kursa priekšmetu, ES Digitālo vienoto tirgu veidojošo faktoru dinamiku un starptautiskās ekonomiskās vides digitālajām tendencēm; • zināšanas par ES iekšpolitikas norisēm, kas skar reģionālo digitalizāciju un sociālās inovācijas. | ||||||||
Prasmes: | • komunikācijas prasme svešvalodā (angļu valodā); • prasme strādāt komandā; • sadarbība, pašiniciatīva un uzņēmējdarbības gars; • spriestspēja, problēmu risināšana; • radošā domāšana kā neatkarīga darba rezultāts, gatavojot esejas un pētniecisko darbu; • paškontroles prasme; • īpašas prasmes ar kursa priekšmetu saistīto informācijas avotu – ekonomikas statistikas, pētniecisko debašu un juridisko tekstu – lietošanā. | ||||||||
Kompetences: | • svarīgāko prasmju izveide, kas labvēlīgi ietekmēs studentu karjeru; • spēja apkopot pētnieciskās debates, analizēt ekonomikas statistiku; • kritiski apspriest digitalizācijas jautājumus un izstrādāt īsus ziņojumus par aktuālajām digitalizācijas tendencēm un to ietekmi uz ekonomikas un biznesa attīstību. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | A Digital Single Market Strategy for Europe. COM/2015/0192 final | ||||||||
2 | Kerikmäe, T., Rull, A. (2016) Digital Legal (Outer) Space, pp.1-10 in The future of Law and e-Technologies. Springer International Publishing, Switzerland 2016. | ||||||||
3 | Communication from the Comission to the European Parliament and the Council Guidance on the Regulation on a framework for the free flow of non personal data in the European Union COM/2019/250 final. | ||||||||
4 | Industry 4.0: Managing The Digital Transformation, eds.: Ustundag, A., Cevikcan, E., Springer, 2018 -285p. | ||||||||
5 | Valenduc, G., Vendramin, P. (2016) Work in the Digital Economy: Sorting the Old From the New. ETUI aisbl, Brussels. -51p. | ||||||||
6 | Malecki, Ed., Moriset, B. (2018) The Digital Economy: Business organization, production processes and regional developments. Routledge. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Bukht, R., Heeks, R., Defining, Conceptualising and Measuring the Digital Economy, Paper No. 68 , 2017, University of Manchester - Alliance Manchester Business School, Manchester, UK. | ||||||||
2 | The World Bank Group. World Development Report 2016: Digital Dividends. | ||||||||
3 | IMF The Long and Short of The Digital Revolution. June 2018, Vol. 55, No. 2. | ||||||||
4 | WTO. World Trade Report, 2018. The Future of World Trade: How Digital Technologies are Transforming Global Commerce. | ||||||||
5 | EU and Digital Transformation. | ||||||||
6 | The Juncker’s Commission - One year on, 30 October 2015 (EC, 2015). | ||||||||
7 | Europe's Digital Progress Report 2017 (EC, 2017). | ||||||||
8 | European Electronic Communications Code, Council of the European Union. Press, 9 June, 2017 Luxembourg ETUC. | ||||||||
9 | European Fund for Strategic Investments. Official Journal of the European Union, L 169/1 Regulation (EU) No 2015/1017 of the European Parliament and the Council of 25 June 2015. | ||||||||
10 | OECD DAF/COMP(2012)22. The Digital Economy. | ||||||||
11 | EC Laws about Digital Privacy. | ||||||||
12 | Degryse, Ch (2017) Shaping the world of work in the digital economy. ETUI, Brussels, 2017. - 12p. | ||||||||
13 | Degryse, Ch. (2016) Digitalisation of the Economy and its Impact on Labour Markets. ETUI aisbl, Brussels. | ||||||||
14 | European Union, Programme for Employment and Social Innovation ("EaSI") and amending. Official Journal of the European Union, L 347/238, Regulation (EU) No 1296/2013 of the European Parliament and the Council of 11 December 2013. | ||||||||
15 | European Parliamentary Research Services (EPRS), Briefing, 2014. | ||||||||
16 | Jenson, J. (2012) Redesigning Citizenship Regimes After Neoliberalism: Moving Towards Social Investment, in Morel, N., Palier, B., Palme, J. (eds) Towards a Social Investment State? Ideas, Policies and Challenges. Bristol: Policy Press: 61-87. | ||||||||
17 | Valenduc, G., Vendramin, P. (2016) Work in the Digital Economy: Sorting the Old From the New. ETUI aisbl, Brussels. -51p. | ||||||||
18 | Vogel, S. (2017) Addressing digital and technological change through social dialogue. EurWORK. European Observation of working Life. | ||||||||
19 | Malecki, Ed., Moriset, B. The Digital Economy: Business organization, production processes and regional developments. Routledge, 2018. | ||||||||
20 | Eurostat (2017) Digital Economy and Society Statistics- Households and Individuals. | ||||||||
21 | Erkko Autio, E., Digitalisation, ecosystems, entrepreneurship and policy, Prime Minister’s Office. Finland. | ||||||||
22 | Hogan, A. and Young, M., (2015), Rural and Regional Futures, Routledge.-363p. | ||||||||
23 | IMD World Digital Competitiveness Yearbook 2017 Results. International Institute for Management Development, Switzerland. | ||||||||
24 | OECD (2001) Understanding the Digital Divide |