.
Lietišķā mikroekonomika un matemātika biznesā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:8.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:29:19
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SBUEK_178 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Ekonomika; Mikroekonomika | Mērķauditorija: | Uzņēmējdarbības vadība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Irina Možajeva | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 21 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 42 | ||||
Nodarbības (skaits) | 21 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 42 | ||||
Kopā kontaktstundas | 84 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 7 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 14 | ||||
Nodarbības (skaits) | 7 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 14 | ||||
Kopā kontaktstundas | 28 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Vidējā izglītība un interese tādos priekšmetos, kā Ekonomikas pamati un matemātika. | ||||||||
Mērķis: | Radīt studējošajos priekšstatu par to, kas ir ekonomika un ekonomists un sniegt zināšanas par augstākās matemātikas metodēm, kas saistītas ar dažādu ekonomiska rakstura problēmu risināšanu. Veidot priekšstatu par ekonomikas un biznesa vadības situāciju matemātiskas modelēšanas un analīzes iespējām. Iespēju rēķināt līdz uzņēmējdarbības ierobežotos resursus un pieņemt lēmumus tirgus ekonomikas apstākļos. Tuvāk apgūstot labklājības ekonomikas pamatus un to nozīmi ilgtspējīgai augsmei, arī labāk veidojas izpratne par valsts pārvaldes lomu ekonomikas procesos. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Makroekonomikas jautājumi. Makroekonomisko rādītāju mērīšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||||
2 | Atšķirīgās pieejas IKP mērīšanai. Makroekonomiskie rādītāji | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||||
3 | Pieprasījums un piedāvājums. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||||
4 | Izdevumi un līdzsvara izlaide. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||||
5 | Bezdarbs, inflācija un ilgtermiņa izaugsme. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||||
6 | Bezdarba veidi. Inflācijas mērīšana. Inflācija un ienākumu sadalījums. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||||
7 | Biznesa cikls, inflācija un deflācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||||
8 | Fiskālā politika. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||||
9 | Fiskālā politika un kopējais pieprasījums. Fiskālās politikas izmantošana ekonomikas stabilizēšanai | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||||
10 | Naudas sagāde. Kā bankas rada naudu. Naudas tirgus. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||||
11 | Monetārā politika. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Monetārās politikas ietekme uz uzņēmējdarbību. Monetārā politika dinamiskā kopējā pieprasījuma un kopējā piedāvājuma modelī. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
13 | Kopas, to klasifikācija. Kopu vizualizācija.Kopu operācijas | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||||
14 | Loģiskās operācijas ar izteikumiem. Predikāti. Kvantori | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||||
15 | Determinanti. Matricas, darbības ar tām | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||||
16 | Vienfaktora funkcijas jēdziens, funkciju īpašības | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||||
17 | Vienfaktora funkcijas robežas jēdziens, nepārtrauktas, pārtrauktas funkcijas | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||||
18 | Vienfaktora funkcijas atvasinājums. Funkcijas pētīšanas algoritms | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||||
19 | Daudzfaktoru funkcijas | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||||
20 | Nenoteiktā integrāļa aprēķināšana. Integrēšanas tehnika | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||||
21 | Noteiktā integrāļa aprēķināšana. Neīstie integrāļi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||||
22 | Finanšu matemātikas jēdzieni. Annuitāte. Kredīti | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Makroekonomikas jautājumi. Makroekonomisko rādītāju mērīšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||||
2 | Atšķirīgās pieejas IKP mērīšanai. Makroekonomiskie rādītāji | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||||
4 | Izdevumi un līdzsvara izlaide. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||||
6 | Bezdarba veidi. Inflācijas mērīšana. Inflācija un ienākumu sadalījums. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||||
7 | Biznesa cikls, inflācija un deflācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||||
8 | Fiskālā politika. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||||
20 | Nenoteiktā integrāļa aprēķināšana. Integrēšanas tehnika | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Praktiskie uzdevumi un testi semināros, mājasdarbi, kopsavilkumi, referāts, kahoot testi. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 35% no gala vērtējuma veido starppārbaudījumu vērtējumi matemātikas tematikās: visi izpildītie praktiskie darbi un teorijas apgūšana, referāts. 35% no gala vērtējuma veido šādi vērtējumi mikroekonomikas tematikās, tai skaitā: 1. Desmit kopsavilkumu (katrs 3 – 5 lpp.) laikā precīza iesniegšana, t.sk. aptverot aprēķinus un problēmu grafisko vizualizāciju – 10% 2. Referāts – patstāvīgs darbs ar mikroekonomikas teorijas problēmu, piedāvājot savus piemērus un gadījumu analīzi – 10% 3. Desmit testu un uzdevumu risināšana semināros – 12.5% 4. Dalība nodarbībās un semināros – 2.5% 30% veido Eksāmens (apvienojot matemātikas un mikroekonomikas tematikas) – rakstisks tiešsaistes eksāmens (atbilžu varianti un atvērtie jautājumi). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošie iegūst zināšanas augstākajā matemātikā. Iegūst padziļinātu izpratni par cenu teoriju, par cenu aprēķiniem dažādos tirgos. | ||||||||
Prasmes: | Praktiskie uzdevumi attīsta studentu spēju ikdienas praksē izmantot cenu teorijas elementus un sekmē kritisku domāšanu lēmumu pieņemšanas procesā. Kopsavilkumi veicina studentu rakstīšanas prasmes un nodrošina iespēju strādāt ar dažādiem informācijas avotiem. Studējošie pratīs izveidot un risināt lineāras vienādojumu sistēmas, darboties ar matricām, pētīt funkcijas un risināt finanšu matemātikas uzdevumus. | ||||||||
Kompetences: | Spēja definēt, plānot, aprēķināt un grafiski vizualizēt resursus no cenu teorijas viedokļa, t.sk. spēju konstruēt tirgu. Studējošie spēs klasificēt kopas, veikt matricu ekonomisko interpretāciju, izskaidrot funkciju pētīšanas algoritmu, definēt finanšu matemātikas jēdzienus. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Perloff, J. Microeconomics. 6th edition. Pearson, 2012. Pp. 699. | ||||||||
2 | Mankiw, N.G. Microeconomics. New York: Worth Publishers, 2009. | ||||||||
3 | Greenlaw, S. and Taylor, T. Principles of Microeconomics. OpenStax, 2017. Pp. 561 | ||||||||
4 | Hefferon, J. Linear algebra. | ||||||||
5 | Ruckman, C., Francis, J. Financial Mathematics. A Practical Guide for Actuaries and other Business Professionals | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Piketty, T. Capital in the Twenty-First Century. Harvard University Press, 2013. Pp. 696. | ||||||||
2 | Ross, S., Westerfield, R. and Jaffe, J. Coporate Finance. Irwin, 2002. Pp. 899. | ||||||||
3 | Nash, J. and Neumann, J. Game theory online materials. | ||||||||
4 | Mizrahi, A. and Sullivan, M. Mathematics for Business and Social Sciences. Wiley&Sons, 1998, 696.p. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | OECD library | ||||||||
2 | World Bank database and reports | ||||||||
3 | European Commission ameco online database and reports | ||||||||
4 | IMF database and reports | ||||||||
5 | Eurostat database |