.
Praktiskā makroekonomika un statistika
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:29:46
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SBUEK_179 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Ekonomika; Citas ekonomikas un uzņēmējdarbības apakšnozares | Mērķauditorija: | Tirgzinības un reklāma; Uzņēmējdarbības vadība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Tatjana Boikova | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 21 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 42 | ||||
Nodarbības (skaits) | 21 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 42 | ||||
Kopā kontaktstundas | 84 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Vidējā izglītība. Zināšanas: Matemātika; Ekonomikas pamati. | ||||||||
Mērķis: | Veidot studējošo izpratni par makroekonomikas teoriju kā ekonomikas teorijas sastāvdaļu un par statistikas lomu tirgus apstākļos. Veicināt zināšanas par makroekonomikas teorētisko konceptu, tā kategorijām un pamatjautājumiem, piedāvājot informāciju gan vēsturiskajā, gan mūsdienu kontekstā, nostiprināt makroekonomikas teorijas un politikas zināšanas ar piemēriem, kas ilustrē makroekonomikas principu pielietošanu reālajā dzīvē, valsts politikā un uzņēmējdarbībā, veikt konkrētu gadījumu analīzi. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Makroekonomikas jautājumi. Makroekonomisko rādītāju mērīšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Atšķirīgās pieejas IKP mērīšanai. Makroekonomiskie rādītāji. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Pieprasījums un piedāvājums. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Kopējais pieprasījums. Investīciju multiplikators un tā praktiskā nozīme. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Valsts loma tirgus ekonomikā. Fiskalā politika un tās praktiskā nozīme. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Valsts budžets. Valdības izdevumu multiplikators. Valsts parāds. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Nauda. Banku sistēma un monetārā politika. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Naudas tirgus. Naudas piedāvājuma komponenti. Naudas multiplikators. Banku sektora loma ekonomikas attīstībā un uzņēmējdarbībā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Kopējais piedāvājums. Makroekonomiskais līdzsvars. IS-LM modelis. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Monetārās politikas ietekme uz ekonomisko attīstību un uzņēmējdarbību. IS-LM modeļa praktiskā pielietošana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Makroekonomiskā nestabilitāte. Inflācija un bezdarbs. Biznesa cikls. Ekonomiskā izaugsme. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Inflācijas un bezdarba praktiskie aspekti. Ekonomiskās izaugsmes faktori. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Starptautiskās ekonomiskās attiecības. Starptautiskā tirdzniecības. Starptautiskā monetārā sistēma. | Lekcijas | 5.00 | auditorija | |||||
14 | Starptautiskās tirdzniecības mūsdienu aspekti. Starptautisko valūtas attiecību attīstība. Eiropas Monetārā Savienība. | Nodarbības | 5.00 | auditorija | |||||
15 | Datu veidi un vākšana. Populācija un parauga dati. Vispārējās idejas un paraugu ņemšanas veidi, optimālā parauga lieluma noteikšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
16 | Aptaujas mērķis. Aptaujas anketu noformēšana: labākā prakse, padomi un izplatītas kļūdas. Jautājumu veidi. Grupu un intervālu definēšana. Kvalitatīvo un kvantitatīvo datu organizācija. Datu kopsavilkuma attēlojums. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
17 | Nejaušo mainīgo sadalījums. Datu izpēte: aprakstošās statistikas pamatjēdzieni, centrālās tendences mēri (vidējā, vidējā, veida, modālā klase) un izkliedes mēri (diapazons, starpkvartiļu diapazons, dispersija un standartnovirze), kvartiles un procenti. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
18 | Bivariatīvās analīzes. Korelācija un kovariācija. Vislabāk piemērotās līnijas. Mazkvadrātveida regresija. Noteikšanas koeficients. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
19 | Laika sērijas analīze. Pārvietošanās vidējā un eksponenciālā izlīdzināšanas tehnika. Sezonalitāte. Tendences līknes un sezonālas komponentes izmantošana prognozēšanā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
20 | Varbūtību teorijas elementārie jēdzieni. Savstarpēji izslēdzošu un neatkarīgu notikumu analīze. Iespējamības sadalījums diskrētiem un nepārtrauktiem nejaušiem mainīgajiem. Paredzējumi (tai skaitā paredzamā peļņa un zaudējumi vienkāršās spēlēs). | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Makroekonomikas jautājumi. Makroekonomisko rādītāju mērīšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Atšķirīgās pieejas IKP mērīšanai. Makroekonomiskie rādītāji. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Kopējais pieprasījums. Investīciju multiplikators un tā praktiskā nozīme. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Valsts loma tirgus ekonomikā. Fiskalā politika un tās praktiskā nozīme. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Valsts budžets. Valdības izdevumu multiplikators. Valsts parāds. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Nauda. Banku sistēma un monetārā politika. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Monetārās politikas ietekme uz ekonomisko attīstību un uzņēmējdarbību. IS-LM modeļa praktiskā pielietošana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Starptautiskās ekonomiskās attiecības. Starptautiskā tirdzniecības. Starptautiskā monetārā sistēma. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Datu veidi un vākšana. Populācija un parauga dati. Vispārējās idejas un paraugu ņemšanas veidi, optimālā parauga lieluma noteikšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
16 | Aptaujas mērķis. Aptaujas anketu noformēšana: labākā prakse, padomi un izplatītas kļūdas. Jautājumu veidi. Grupu un intervālu definēšana. Kvalitatīvo un kvantitatīvo datu organizācija. Datu kopsavilkuma attēlojums. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
18 | Bivariatīvās analīzes. Korelācija un kovariācija. Vislabāk piemērotās līnijas. Mazkvadrātveida regresija. Noteikšanas koeficients. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
19 | Laika sērijas analīze. Pārvietošanās vidējā un eksponenciālā izlīdzināšanas tehnika. Sezonalitāte. Tendences līknes un sezonālas komponentes izmantošana prognozēšanā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
20 | Varbūtību teorijas elementārie jēdzieni. Savstarpēji izslēdzošu un neatkarīgu notikumu analīze. Iespējamības sadalījums diskrētiem un nepārtrauktiem nejaušiem mainīgajiem. Paredzējumi (tai skaitā paredzamā peļņa un zaudējumi vienkāršās spēlēs). | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Literatūras analīze, kopsavilkumu izstrāde, mājas uzdevumu izpilde, gadījumu analīze, grupu darbs un prezentāciju sagatavošana, individuālais referāts atbilstoši kursa vadītāju norādēm un dotajiem uzdevumiem. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 50% no gala vērtējuma veido patstāvīgo darbu un starppārbaudījumu vērtējumi statistikas tematikās: Lekciju un semināru apmeklētība – 5% Aktivitāte un atbilžu kvalitāte semināros – 15% Lekciju tematu un semināru kopsavilkumi – 25% Patstāvīgais starppārbaudes darbs –25% Eksāmena 1. daļa – 30% 50% no gala vērtējuma veido patstāvīgo darbu un starppārbaudījumu vērtējumi makroekonomikas tematikās: Lekciju un semināru apmeklētība – 5% Līdzdalība semināros (aktivitāte un atbilžu kvalitāte, kontroldarbu izpilde, grupu darbs) – 20% Kopsavilkumu un mājas uzdevumu vērtējums – 15% Individuālais referāts – 20% Eksāmena 2. daļa – 40% | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošie: • spēj parādīt zināšanas par informāciju – tās nozīmi, veidiem, iegūšanas iespējām, grupēšanu, datu apstrādes metodēm; • izprot tirgus ekonomikas funkcionēšanas makroekonomisko konceptu un tā likumsakarību praktiskās izpausmes saskaņā ar jaunākajām attīstības tendencēm; • pārzina makroekonomiskās teorijas un to lomu valsts politikā un uzņēmējdarbībā; • izprot ekonomikas ciklisko attīstību un regulēšanas metodes saskaņā ar mūsdienu teorijām; • izprot starptautisko ekonomisko sakaru lomu globālajā saimniecības sistēmā. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošie pratīs aprēķināt, interpretēt un izmantot makroekonomiskos rādītājus, ekonomiskās situācijas izvērtēšanai. Studējošie spēs veikt makroekonomiskā līdzsvara un tā ietekmējošo faktoru analīzi, klasificēt bezdarba un inflācijas veidus un cēloņus, argumentēti diskutēt par fiskālās un monetārās politikas instrumentu pielietošanu atkarībā no biznesa cikla izmaiņām, noteikt ekonomiskās izaugsmes faktorus ilgtspējīgas attīstības kontekstā. Studējošie spēs pielietot makroekonomikas teorētiskās zināšanas ekonomisko procesu un biznesa vides analīzei un aktuālo problēmu risināšanai, kā arī zinātniski pētnieciskā un profesionālā darba veikšanai. Studējošie, balstoties uz makroekonomiskas informācijas analīzi, spēs argumentēti diskutēt par makroekonomikas aktuālajiem jautājumiem un to praktisko nozīmi. Loģiski un pamatoti atbildēt uz jautājumiem par apskatītajiem tematiem, analizēt lekcijās aplūkotos teorētiskos jautājumus; spēs uztvert un sistematizēti konspektīvā veidā izklāstīt galvenos statistikas teorētiskos jautājumus un likumsakarības. | ||||||||
Kompetences: | Studējošie spēs klasificēt informācijas datu kopas, veikt matricu ekonomisko interpretāciju, izskaidrot funkciju pētīšanas algoritmu, definēt finanšu matemātikas jēdzienus. Studējošie spēs analizēt un interpretēt makroekonomiskos rādītājus, izskaidrot makroekonomiskā līdzsvara pētīšanas algoritmu, raksturot fiskālās un monetārās politikas instrumentus un noteikt to pielietošanu atkarībā no ekonomiskās situācijas valstī, izvēlēties inflācijas un bezdarba samazināšanas rīkus, noteikt ekonomiskās izaugsmes un dzīves līmeņa faktorus un rādītājus, raksturot valstu konkurētspējīgās priekšrocības un lomu pasaules ekonomikā, analizēt valūtas kursu ietekmējošus faktorus un starptautiskās finanšu sistēmas jēdzienus. Studējošie spēs veikt valsts politikas un biznesa vides analīzi, izmantojot makroekonomikas kategorijas. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Krugman, P. and Wells, R. Macroeconomics. 5th ed., NY: Macmillan Education, 2018. | ||||||||
2 | Begg, D., Vemasca, G., Fisher, S. and Dornbush, R. Economics. Mc Graw-Hill book company, 11th ed., 2013. | ||||||||
3 | Mankiw, N. G. Macroeconomics. Worth Publishers, 7th ed., 2015. | ||||||||
4 | Statistika: | ||||||||
5 | Essential Quantitative Methods: For Business, Management and Finance. | ||||||||
6 | Koliškins, A., Volodko, I. un Antimirovs, M. Matemātika I tehnisko augstskolu studentiem. R: RTU, 2004-2005. | ||||||||
7 | Koliškins, A., Volodko, I. un Antimirovs, M. Matemātika II tehnisko augstskolu studentiem. R: RTU, 2005. | ||||||||
8 | Kronbergs, E., Rivža, P. un Bože, Dz. Augstākā matemātika, 1. daļa. R: Zvaigzne, 1988. | ||||||||
9 | Kronbergs, E., Rivža, P. un Bože, Dz. Augstākā matemātika, 2. daļa. R: Zvaigzne, 1988. | ||||||||
10 | Revina, I., Peļņa, M. un Bāliņa, S. Uzdevumu krājums matemātikā ekonomistiem. R: Zvaigzne ABC, 2002. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Eteris, E. Latvia in Europe and the World. Growth Strategy for a New Centennial. 2018. | ||||||||
2 | Statistika: | ||||||||
3 | Arhipova, I. un Bāliņa, S. Statistika ar Excel ikvienam. 2.sēj. 1999, Rīga, Datorzinību centrs. | ||||||||
4 | Krastiņš, O. Statistika un ekonometrija. Rīga, LR CSP, 1998. | ||||||||
5 | Revina, I. Ekonometrija. Rīga, EuroFaculty, 2002. | ||||||||
6 | Vasermanis, E. un Šķiltere, D. Varbūtību teorija un matemātiskā statistika. Rīga, LU, 2003. | ||||||||
7 | Нименья, И.Н. Статистика, Санкт-Петербург, Издательский дом «Нева». 2004. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | World Economic Outlook Reports. | ||||||||
2 | CIA The World Factbook. | ||||||||
3 | Eurostat. | ||||||||
4 | IMF Global Financial Stability Reports. | ||||||||
5 | ECB. |