.
Procesu vadība ilgtspējīga biznesa attīstībai
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:31:00
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SBUEK_183 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Ekonomika; Citas ekonomikas un uzņēmējdarbības apakšnozares | Mērķauditorija: | Uzņēmējdarbības vadība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Jekaterina Pankova | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 11 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 22 | ||||
Nodarbības (skaits) | 9 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 18 | ||||
Kopā kontaktstundas | 40 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 28 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Pamatzināšanas mikroekonomikā. | ||||||||
Mērķis: | Iepazīstināt studentus ar procesu vadību mūsdienu biznesa vidē ar dažādām ražošanas un darbības aktivitātēm, kas notiek uzņēmumos un organizācijās, un izpētīt, kā tiek pieņemti stratēģiski un taktiski lēmumi, lai izveidotu ilgtspējīgu biznesa attīstību. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Lean lietišķā spēle “Procesa uzlabošanas iespējas” (ātras uzvaras, procesa pārveidošana) | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
2 | Biznesa procesu modelēšana, pamatojoties uz BPMN metodi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
3 | Biznesa procesu analīzes metodes | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
4 | Biznesa procesu stratēģija un lēmumu analīze | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Piegādes ķēžu pārvaldīšana biznesa procesos | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Nepārtraukta biznesa procesu vadības pilnveidošana ilgtspējīgā darba vidē | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
7 | Procesa uzlabošanas iespējas, ieviešana un ieguvumi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Lean lietišķā spēle “Procesa uzlabošanas iespējas” (ātras uzvaras, procesa pārveidošana) | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Biznesa procesu modelēšana, pamatojoties uz BPMN metodi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Biznesa procesu analīzes metodes | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Biznesa procesu stratēģija un lēmumu analīze | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Piegādes ķēžu pārvaldīšana biznesa procesos | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Nepārtraukta biznesa procesu vadības pilnveidošana ilgtspējīgā darba vidē | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Procesa uzlabošanas iespējas, ieviešana un ieguvumi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Sagatavošanās nodarbībām, proaktīva dalība nodarbību laikā (diskusijas, grupas darbs). Minimālās apmeklētības prasības – 50% no visām nodarbībām. Individuālais un grupu darbs: • Gatavošanās nodarbībām, obligātās literatūras lasīšana, kas ir pieejama pie katras nodarbības tēmas (savlaicīgi un atbilstoši prasībām). • 8 kopsavilkumu izstrāde (savlaicīgi un atbilstoši prasībām). • Individuālā projekta izstrāde (savlaicīgi un atbilstoši prasībām). Individuālo projektu izstrāde un prezentēšana: 1. Esošā procesa analīze un procesa kartes izstrāde “As Is”. 2. Esošā procesa zudumu identificēšana, VA/NVA/NNVA, procesa laika, izmaksu analīze, kā arī procesa uzlabošanas iespēju noteikšana. 3. Nākotnes procesa alternatīvo variantu izstrāde “To Be 1” un “To Be 2” . 4. Nākotnes procesu alternatīvo variantu salīdzināšana (ietekme uz galveno darbības rezultātu uzlabošanu, ieviešanas izmaksas, laiks, risku analīze). | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1. Semināru apmeklējums, kontroldarbi, grupu darbi – obligāts. 2. Praktiskās situācijas (gadījuma izpētes) sagatavošana, prezentēšana – 30%. 3. Kopsavilkumu izstrāde – 20%. 4. Eksāmens – 50%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošie iegūs zināšanas par biznesa procesu analīzes metodēm: vērtību nepievienojoša darbība, procesa zudumu identificēšana un likvidēšana; procesa vizualizēšana – procesa kartes izstrāde; procesa galveno darbības rādītāju mērījumu veikšana; procesa plūsmas sakārtošana; problēmu cēloņu novēršana; procesu risku analīze. Studējošie apgūs efektīvas metodes jaunu vai uzlabotu biznesa procesu, nepārtrauktu uzlabojumu kultūras ieviešanai un pārmaiņu vadībai uzņēmumā. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošie spēs identificēt, vizualizēt un analizēt uzņēmuma biznesa procesus, izstrādāt uzlabotu procesu scenārijus, veicot to salīdzinošo analīzi, kā arī sniegt priekšlikumus uzlabojumu ieviešanai. Studējošie pratīs izstrādāt jaunu vai uzlabotu procesu ieviešanas plānus, kā arī pārzinās efektīvas komunikācijas principus, ieviešot pārmaiņas uzņēmumā. | ||||||||
Kompetences: | 1. Analītiskā domāšana. 2. Biznesa procesu vadība uzņēmuma efektivitātes uzlabošanai: procesu pārbūve un automatizācija, jaunu procesu scenāriju izstrāde. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Shaffie S., Shahbazi S. 2012. Lean Six Sigma. The McGraw-Hill. | ||||||||
2 | Pyzdek T. 2003. The Six Sigma Handbook. The McGraw-Hill Companies, Inc. | ||||||||
3 | Havey M. 2005. Essential Business Process Modeling. O’Reilly Media, Inc | ||||||||
4 | Kenneth R. 2005. Project Quality Management. J.Ross Publishing, Inc. | ||||||||
5 | Ohno T., Bodek N. 1988. Toyota Production System: Beyond Large-Scale Production, USA: Productivity Press. | ||||||||
6 | Heizer, J., Render, B. 2011. Operations Management, 10th Ed. USA: Prentice Hall. | ||||||||
7 | Jacobs, R.F., Chase, R.B., Aquilano, N.J. (2009). Operations and Supply Management, 12th Ed. New York: McGraw-Hill. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Miller J., Wroblewski M., Villafuerte J. 2013. Creating a Kaizen Culture: Align the Organization, Achieve Breakthrough Results, and Sustain the Gains. USA: McGraw-Hill Education | ||||||||
2 | Ries E. 2011. The Lean Startup. USA: Crown Publishing Group. | ||||||||
3 | Womack J.P., Jones D.T. 2010. Lean Thinking. New York: Free Press. | ||||||||
4 | Byrne A., Womack P. J. 2012. The Lean Turnaround: How Business Leaders Use Lean Principles to Create Value and Transform Their Company, USA: McGraw-Hill Education | ||||||||
5 | Imai M. 2012. Gemba Kaizen: A Commonsense Approach to a Continuous Improvement Strategy, Second Edition. USA: McGraw-Hill Education |